De SGP - een open partij

Konijntje

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Konijntje »

Job schreef: Gisteren, 11:44 Ik luister met wat verwarring naar het debat over de regeringsverklaring. Het lijkt erop dat Stoffer samen met Markuszower en de coalitie een spelletje aan het spelen is met die AOW-motie.
Ik ga er een beetje van uit dat de SGP toezeggingen heeft gekregen op andere gebieden. Terloops heeft dit kabinet ook opgemerkt dat ze "iets" gaan doen aan bijvoorbeeld de belastingdruk op eenverdieners. En Jetten gaat met Stoffer een bezoek brengen aan een boerderij. Ik kan het anders niet plaatsen. Ik vind de motie weinig concreet en vaag geformuleerd. Duidelijk is dat het een handreiking is naar dit kabinet.

Dit artikel lijkt ook in die richting te wijzen:

www.rd.nl/artikel/1140402-jettenverande ... aarpremier
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik maak me op alle fronten zorgen over de koers van de SGP: vrouwen, populisme etc. en nu dit weer.

https://www.rd.nl/artikel/1140487-sgp-v ... -aanzetten
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

GGotK schreef: Vandaag, 20:08 Ik maak me op alle fronten zorgen over de koers van de SGP: vrouwen, populisme etc. en nu dit weer.

Wat is er mis met SGP? Ze zouden wel vrouwen in politiek moeten doen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

er zijn ook dominees met afwijkende doopvisies die weekdiensten voor de SGP houden...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef: Vandaag, 20:08 Ik maak me op alle fronten zorgen over de koers van de SGP: vrouwen, populisme etc. en nu dit weer.

Wat heeft visie op de doop te maken met politiek?
Bobber

Bericht door Bobber »

Bertiel schreef: Vandaag, 20:35 er zijn ook dominees met afwijkende doopvisies die weekdiensten voor de SGP houden...
De Bertielvisie.
MGG

Bericht door MGG »

Het is duidelijk hoe bij de oprichting gedacht werd. Helaas lijkt de SGP drukker met meer stemmen en verbreding dan met de grondslagen.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: Vandaag, 20:54

Het is duidelijk hoe bij de oprichting gedacht werd. Helaas lijkt de SGP drukker met meer stemmen en verbreding dan met de grondslagen.
Precies. Echt zorgelijk. En koren op de molen voor In het spoor.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk niet zo zeer dat de SGP drukker is met meer stemmen winnen. Ik denk dat de beweging van een andre kant komt: meer en meer herkennen mensen zich in de SGP die niet uit de traditionele achterban komt.
En dan komt onvermijdelijk het moment waarop de SGP zich daartoe moet gaan verhouden. En dan heb je twee mogelijkheden: je houd je heel strikt aan de ooit opgestelde uitgangspunten en weigert een actieve rol voor een ieder die daar niet in past, of je denkt met elkaar na hoe je binnen de diversiteit van christenen elkaar kunt vinden in een meer en meer seculiere samenleving.

En het lijkt mij goed dat je over deze twee zaken nadenkt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
MGG schreef: Vandaag, 20:54

Precies. Echt zorgelijk. En koren op de molen voor In het spoor.
Wat zijn je zorgen? Waar ben je ‘bang’ voor?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 14 minuten geleden Ik denk niet zo zeer dat de SGP drukker is met meer stemmen winnen. Ik denk dat de beweging van een andre kant komt: meer en meer herkennen mensen zich in de SGP die niet uit de traditionele achterban komt.
En dan komt onvermijdelijk het moment waarop de SGP zich daartoe moet gaan verhouden. En dan heb je twee mogelijkheden: je houd je heel strikt aan de ooit opgestelde uitgangspunten en weigert een actieve rol voor een ieder die daar niet in past, of je denkt met elkaar na hoe je binnen de diversiteit van christenen elkaar kunt vinden in een meer en meer seculiere samenleving.

En het lijkt mij goed dat je over deze twee zaken nadenkt.
Dan zou het aantal stemmen t.o.v. de omvang van de achterban moeten stijgen. Het lastige hieraan is dat je maar weinig meetpunten heb. Op basis van de uitslag van de 2e kamerverkiezingen zie ik het niet direct.

Je kan de achterban volgen en steeds op basis van huidige inzichten keuzes maken. De CU lijkt hiervoor gekozen te hebben. Ik zie meer in het houden van de uitgangspunten. Het is nooit de bedoeling geweest dat de SGP bijvoorbeeld overdoper als potentiële volksvertegenwoordigers zou aandragen. Ik zie veel parallellen met de discussies in de CGK en pleit ervoor dat mensen die nieuwe dingen willen vaker zelf wat oprichten.
Plaats reactie