In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

DDD

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door DDD »

Wat bedoel je in dit verband met 'verwarrend'?

Betekent dat dat je het zelf niet snapt, of dat iemand anders dingen door elkaar haalt of misschien nog wat anders?

Het lijkt mij persoonlijk heel duidelijk dat deze citaten over Gods kinderen gaan en ik snap ook niet de reden waarom je dat vraagt.

De belijdenis zegt toch dat iedere zonde Gods terechte boosheid oproept. Dat staat los van de reinheid van de gelovigen in Christus. Die dingen staan naast elkaar en spreken elkaar ook niet tegen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Gisteren, 21:27 Wat bedoel je in dit verband met 'verwarrend'?

Betekent dat dat je het zelf niet snapt, of dat iemand anders dingen door elkaar haalt of misschien nog wat anders?

Het lijkt mij persoonlijk heel duidelijk dat deze citaten over Gods kinderen gaan en ik snap ook niet de reden waarom je dat vraagt.

De belijdenis zegt toch dat iedere zonde Gods terechte boosheid oproept. Dat staat los van de reinheid van de gelovigen in Christus. Die dingen staan naast elkaar en spreken elkaar ook niet tegen.
We zijn onrein in onszelf, maar rein in Hem.
Arja bedoelt het tweede, Van Vlastuin belicht hier het eerste.

Daarnaast spreken Gods kinderen ook over Gods toorn:
Psalm 30:6, Jesaja 54:8. Was de bestraffing van David vanwege zijn zonde met Bathseba ook niet een uiting van Gods toorn.

Tegelijkertijd is het waar: wij zijn niet meer kinderen des toorns als we in Christus zijn. Dat is de toorn als liggend onder het oordeel Gods. Het is wel waar dat God de zonden in Zijn kinderen bestraft, daarop toornt.

Ik denk dat prof Kater gelijk had toen hij vroeg of Van Vlastuin niet teveel nadruk legt op het feit dat het formulier spreekt over "wij zijn kinderen des toorns" ipv "waren".

Dus: Van Vlastuin heeft het over de dagelijkse stand van een christen: onrein in zichzelf, ze doen zonden die Gods toorn oproepen.
Arja heeft het over de staat: rein in Christus en niet meer onder de toorn van de verdoemenis.
helma

Bericht door helma »

Hij vergelijkt het met een vader die zijn kind wat kwaad doet, uit liefde bestraft.
En dat daarom het gebed gepast is: in de toorn gedenk des ontfermings.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik heb net het hoofdstuk uit: wat de Vader verzegelt. Ik vind het indrukwekkende geloofstaal. Genoeg stof om over na te denken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb in ieder geval gepoogd een onderbouwd en een op inhoud van het boek gebaseerde discussie aan te zwengelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Refojongere

KDD schreef: Gisteren, 14:58 Voor mij blijft het volgende de kern van de probleem: dat wedergeboorte in de engere zin min of meer aan de zijkant geschoven wordt en dat er in ons de kracht ligt om vervulling te geven aan de beloften.
Je haalt Ouwerkerk aan die kritiek heeft op wat WvV schrijft op pagina 288. Door Gods Geest voltrekken wij het oordeel over de oude mens. Zie je wel: semi-pelagianisme!

Maar in Rom. 8:13 staat toch echt dat wij zelf door de Geest de werkingen van het vlees doden.

En dan zegt WvV nog erna:
"Wij doen het omdat de Geest ons te sterk is. Hij is sterk genoeg om de kracht van de oude natuur te breken. Dat gebeurt niet buiten onze wil om en zelfs niet tegen onze wil in. (...) Hij doet ons willen wat we niet willen. Gods genade doodt onze oude natuur."

Sterker nog. Ik zou bijna willen zeggen dat Van Vlastuin teveel nog benadrukt wat God doet en te weinig wat wij doen en wat onze verantwoordelijkheid is.

Kortom: weer een valse beschuldiging van Ouwerkerk.
Refojongere

KDD schreef: Gisteren, 12:58 De oude natuur kan volgens de auteur niet bekeerd worden. Even later: ‘Dit onderstreept de noodzaak van bekering.’ Beide zinnen spreken elkaar tegen.
Ouwerkerk snapt het verschil niet tussen het bekeren van de oude mens (kan niet) en het doden van de oude natuur (kan door de Geest). Dat laatste is echte bekering, dat eerste is het oplappen van de oude mens (wettisch).
‘De doop betekent dat onze oude mens in de werkelijkheid van Christus is gekruisigd.’ Dat is onwaar. Het zou betekenen dat de dopeling een nieuw mens is.
Dit is gewoon letterlijk wat de doop betekent in Rom 6:6. De doop ziet op het begraven worden van de oude mens met en in Christus. Betekent dit dat alle gedoopten bekeerd zijn? Dat beweert Van Vlastuin nergens. Paulus ook niet. Hij zegt dat de doop het sterven van Christus en het opstaan met Hem afbeeldt en dat de gedoopten door het geloof hier deel aan hebben met hun kinderen (ook al kunnen ze niet eens geloven). Tenzij de kinderen door ongeloof dat verbond en Christus' bloed verwerpen.
Plaats reactie