Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 23:35
huisman schreef: Gisteren, 23:28
Middenrefo schreef: Gisteren, 21:54
huisman schreef: Gisteren, 21:50

Wat in ieder geval niet onder revisie staat is het besluit over v&a. Dat besluit is vast en bondig. Als alle andere besluiten van de G.S. onder revisie liggen is de chaos compleet. Geldt dat dan ook voor bv de kerkelijke afdrachten die zijn vastgesteld en de benoemingen in diverse deputaatschappen?
De manier waarop de revisieverzoeken zijn behandeld staat wel onder revisie.
Ze zijn dus echt compleet de weg kwijt. Dankbaar dat ik niet naar Hoogeveen hoef te gaan. Kort gedingen aanspannen, tegen alles en nog in revisie gaan enz. We zijn er druk mee maar of dit nu kenmerken van Gods Koninkrijk zijn waag ik te betwijfelen. Zouden de revisionisten dit nu echt biddend hebben gedaan? De conclusie dat ons landelijk kerkelijk leven niet meer functioneert kan nu iedereen onderschrijven.

Wel een escape voor Hoogeveen om de consistente besluitvorming over v&a sinds 1998 in de prullenbak te gooien en zo vrouwelijke ambtsdragers achteraf te legitimeren. Nu nog besluit homoseksueel samenleven ombuigen en de fusie met de NGK kan beginnen.
Je laat je meevoeren door je emoties. Begrijpelijk, maar het doet geen recht aan de werkelijkheid en je uit verdachtmakingen die niet terecht zijn.
Ik heb best emoties vanwege de situatie maar dit heb ik geschreven uit pure verontwaardiging.
In revisie gaan tegen de wijze waarop revisies zijn behandeld dan is je kerkverband echt stuk.
Puur wantrouwen.

Welterusten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wim Anker schreef: Gisteren, 22:49
Refojongere schreef: Gisteren, 22:04
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:31
Refojongere schreef: Gisteren, 20:04
Je zult een hoop mensen meekrijgen in je retoriek. Jij bent toch ook afgescheiden? Wat was er dan in 1834 anders dan 1833? In 1833 was er ook alom vrijzinnigheid. Was dat in 1833 wel te dragen door het voorgeslacht van de CGK-ers van nu en in 1834 niet meer?
Ik ben helemaal niet afgescheiden. Hoe kom je erbij?
Oei, gevoelige snaar. In elk geval van de Roomse Kerk.
Hoe kom je er toch bij? Ik afgescheiden van de Roomse Kerk? Waar haal je de dwaasheid vandaan?
Als je in een Protestantse Kerk zit kun je dat zo beschouwen. Niet persoonlijk afgescheiden misschien, maar wel behorend tot het collectief wat zich afgescheiden heeft.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 00:01
Middenrefo schreef: Gisteren, 21:54
De manier waarop de revisieverzoeken zijn behandeld staat wel onder revisie.
Ze zijn dus echt compleet de weg kwijt. Dankbaar dat ik niet naar Hoogeveen hoef te gaan. Kort gedingen aanspannen, tegen alles en nog in revisie gaan enz. We zijn er druk mee maar of dit nu kenmerken van Gods Koninkrijk zijn waag ik te betwijfelen. Zouden de revisionisten dit nu echt biddend hebben gedaan? De conclusie dat ons landelijk kerkelijk leven niet meer functioneert kan nu iedereen onderschrijven.

Wel een escape voor Hoogeveen om de consistente besluitvorming over v&a sinds 1998 in de prullenbak te gooien en zo vrouwelijke ambtsdragers achteraf te legitimeren. Nu nog besluit homoseksueel samenleven ombuigen en de fusie met de NGK kan beginnen.
Je laat je meevoeren door je emoties. Begrijpelijk, maar het doet geen recht aan de werkelijkheid en je uit verdachtmakingen die niet terecht zijn.
Ik heb best emoties vanwege de situatie maar dit heb ik geschreven uit pure verontwaardiging.
In revisie gaan tegen de wijze waarop revisies zijn behandeld dan is je kerkverband echt stuk.
Puur wantrouwen.

Welterusten
Als je zelf verontwaardiging voelt, lukt het je dan misschien om te begrijpen dat anderen ook verontwaardiging voelen en daarom gebruik maken van de mogelijkheden die onze kerkorde en IRRA bieden? Wat is daar verkeerd aan?
BSH

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Gisteren, 23:14
MidMid schreef: Gisteren, 22:56
huisman schreef: Gisteren, 21:50
Middenrefo schreef: Gisteren, 18:49
Waar zeg ik dat deze procedurele zaken ons kerkverband kunnen redden? Stop toch eens met die voortdurende inlegkunde. Het enige dat ik stel is dat de activiteiten van Rijnsburg nu ook minimaal opgeschort zouden moeten worden. Maar ik besef dat dat niet gaat gebeuren, want ze hebben iets in gang gezet dat ze niet meer willen en kunnen stoppen.
Wat in ieder geval niet onder revisie staat is het besluit over v&a. Dat besluit is vast en bondig. Als alle andere besluiten van de G.S. onder revisie liggen is de chaos compleet. Geldt dat dan ook voor bv de kerkelijke afdrachten die zijn vastgesteld en de benoemingen in diverse deputaatschappen?
Ik meende begrepen te hebben dat vanuit Rijnsburg c.s. sympathiserende en deelnemende kerken inderdaad revisie van het 600 euro besluit gevraagd is.
Dat had ik ook gehoord, maar die staat niet op de lijst die we vandaag hebben gekregen. Het kan zijn dat ze dat hebben ingetrokken? Het zou ook vreemd zijn; revisie instellen bij een kerkelijke vergadering die je niet erkent. Je zet daarmee de deur wijd open voor een simpele niet ontvankelijk verklaring, omdat je geen belanghebbende meer bent zoals dat in de IRRA is gedefinieerd.
Wel of geen revisie, al zou er revisie aangetekend zijn en afgewezen worden, wij vinden het Bijbels onverantwoord geld weg te halen van verkondiging en evangelisatie, om ergens op een grote hoop gegooid te worden om over tientallen jaren gepensioneerde predikanten te betalen. Dit gaat gezonde zorg te boven en is onder andere in strijd met Mattheus 6. Dus hoeven wij ons daar als gemeente niet aan te houden.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 08:21

Puur wantrouwen.

Welterusten
Als je zelf verontwaardiging voelt, lukt het je dan misschien om te begrijpen dat anderen ook verontwaardiging voelen en daarom gebruik maken van de mogelijkheden die onze kerkorde en IRRA bieden? Wat is daar verkeerd aan?
Alles is daar verkeerd aan omdat het geen enkele oplossing gaat bieden in deze crisis. Het is een poging om alles tot het uiterste op te rekken. .....en de ongehoorzaamheid tegen de Schrift gaat gewoon door.
De IRRA is bedoeld om juist te reguleren en wordt nu schandelijk misbruikt.

Broederlijk.....echt niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Refojongere schreef: Vandaag, 00:39
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:31

Ik ben helemaal niet afgescheiden. Hoe kom je erbij?
Hoe kom je er toch bij? Ik afgescheiden van de Roomse Kerk? Waar haal je de dwaasheid vandaan?
Als je in een Protestantse Kerk zit kun je dat zo beschouwen. Niet persoonlijk afgescheiden misschien, maar wel behorend tot het collectief wat zich afgescheiden heeft.
Ah.... Goede argumentatie van de scheurmakers. :bobo Iedereen die kritiek heeft op scheuren beantwoorden met: "Maar in jouw voorgeslacht zitten misschien ook wel mensen die dat vroeger hebben gedaan". Dus mogen WIJ dat ook. Een redenering in de trant van: "Stelen? Mag dat niet? Misschien zitten er in jouw voorgeslacht ook wel mensen die zich oneigenlijk bezit eigen hebben gemaakt en daar profiteer jij nog steeds van". Dus hoezo commentaar als ik ook uit stelen ga?"

En niemand - ook Luther niet - is overigens afgescheiden van de Roomse Kerk! Nog even, en je gaat beweren dat als in de Bijbel iemand "uit de synagoge geworpen werd" hij zich afscheidde.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 10:38
Middenrefo schreef: Vandaag, 08:21
Puur wantrouwen.

Welterusten
Alles is daar verkeerd aan omdat het geen enkele oplossing gaat bieden in deze crisis. Het is een poging om alles tot het uiterste op te rekken. .....en de ongehoorzaamheid tegen de Schrift gaat gewoon door.
De IRRA is bedoeld om juist te reguleren en wordt nu schandelijk misbruikt.

Broederlijk.....echt niet.
Dat er revisie is aangetekend betekent op zich natuurlijk nog niets, behalve de opschorting.
Het kan nog onontvankelijk blijken, inhoudelijk niet juist, etc.

Het recht op revisie ontzeggen, is zeker geen oplossing. Om verder te komen, zul je door de zure appel heen moeten.
En ja, dan denk ik dat er ook een meer inhoudelijke weerlegging of acceptatie van de gedane revisieverzoeken nodig is. Dus in die zin begrijp ik de aangetekende revisie best.

En opnieuw 'de ongehoorzaamheid tegen de Schrift' gaat over de besluiten rondom een homoseksuele romantische relatie en niet over het dienen van de vrouwen in de ambten.
BSH

Bericht door BSH »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:44
Refojongere schreef: Vandaag, 00:39
Ah.... Goede argumentatie van de scheurmakers. :bobo Iedereen die kritiek heeft op scheuren beantwoorden met: "Maar in jouw voorgeslacht zitten misschien ook wel mensen die dat vroeger hebben gedaan". Dus mogen WIJ dat ook. Een redenering in de trant van: "Stelen? Mag dat niet? Misschien zitten er in jouw voorgeslacht ook wel mensen die zich oneigenlijk bezit eigen hebben gemaakt en daar profiteer jij nog steeds van". Dus hoezo commentaar als ik ook uit stelen ga?"

En niemand - ook Luther niet - is overigens afgescheiden van de Roomse Kerk! Nog even, en je gaat beweren dat als in de Bijbel iemand "uit de synagoge geworpen werd" hij zich afscheidde.
Eindelijk ben ik het een keer met Wim eens. Al zou je GGiN geboren zijn. Als je blijft zitten waar je geboren ben, ben je geen scheurmaker.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Het is de vraag wanneer je wel een scheurmaker bent. Ik ben er niet van overtuigd dat dit in Bijbels licht primair betrekking heeft op een zichtbare kerkelijke organisatie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:28 Het is de vraag wanneer je wel een scheurmaker bent. Ik ben er niet van overtuigd dat dit in Bijbels licht primair betrekking heeft op een zichtbare kerkelijke organisatie.
Is vrij eenvoudig hoor. Een scheurmaker is iedereen die twist en tweedracht in kerken en wereldlijke regeringen pobeert aan te richten.

Ga gewoon weg en sluit je elders äan.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wim Anker schreef: Vandaag, 12:47
Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:28 Het is de vraag wanneer je wel een scheurmaker bent. Ik ben er niet van overtuigd dat dit in Bijbels licht primair betrekking heeft op een zichtbare kerkelijke organisatie.
Is vrij eenvoudig hoor. Een scheurmaker is iedereen die twist en tweedracht in kerken en wereldlijke regeringen pobeert aan te richten.

Ga gewoon weg en sluit je elders äan.
Nee, is super moeilijk.. Want de scheurmakers zeggen altijd dat het hun om de waarheid te doen is en dat de anderen de scheurmakers zijn. Beetje pot verwijt de ketel..

En tis ook wel grappig dat hele reformatie uit RKK is gescheurd. Veel gedoe geschopt en in opstand gekomen tegen de paus en later de andere mensen verweet scheurmaker te zijn. De wederdopers waren dat toch?

Ik ben benieuwd hoe God hier eigenlijk naar kijkt.
MidMid

Bericht door MidMid »

Is deze discussie hier nodig?
Het vertroebelt voor mij de doorgaande lijn...
Misschien die vraag - wanneer jullie die echt van belang vinden - overhevelen naar een nieuw topic. Of het anders laten rusten?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een merkwaardige verzoek. Dat is toch juist een belangrijk element om op re reflecteren in het licht van alle ontwikkelingen binnen de CGK?
MidMid

Bericht door MidMid »

Herman schreef: 28 minuten geleden Een merkwaardige verzoek. Dat is toch juist een belangrijk element om op re reflecteren in het licht van alle ontwikkelingen binnen de CGK?
Prima.
Plaats reactie