Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Vrouwke schreef: Gisteren, 11:27
Gerardus2 schreef: 12 feb 2026, 11:38
HHR schreef: 12 feb 2026, 11:36 Ds de Raaf voelt nattigheid ?
Het document, waarmee beide deputaatschappen hebben ingestemd, bevat een uitleg daarvan, afkomstig uit het boek ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019. De drie woorden zijn „niet bezwaarlijk”, mits de prediking „onderscheid maakt tussen de hoorders” en niet stelt „dat Christus voor alle hoorders gestorven is”. Ook citeert het document uit de Dordtse Leerregels en uit de leeruitspraken van de GG uit 1931. Verder wordt (opnieuw) gesteld dat het verschil tussen verbondsbeloften en Evangeliebeloften hetzelfde is als dat tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.

Dit zinsdeel vind ik nogal verwarrend, of ligt dat aan mij?
Dat ligt aan de uitwerking lijkt me.
Wat het vervolg op de vetgedrukte uitdrukt.
Dit vond ik bij dr. P. de Vries uit 2018. Het zou goed zijn om dit samen te onderschrijven en in praktijk te brengen.
John Duncan merkte eens op dat hypercalvinisme alleen maar huis is en geen deur. Hij bedoelde dat de edelste hypercalvinistische predikers zeer diep en ontroerend konden spreken over de liefdesband tussen God en de Zijnen, maar nalieten onbekeerde hoorders op Christus als de toegangspoort te wijzen. Van het arminianisme zei Duncan dat het alleen maar deur was en geen huis. Het bevel van geloof klinkt keer op keer, maar welke rijkdom aan geloofsgemeenschap met Christus is verbonden, blijft onvermeld. Duncan had zeer grote waardering voor de Marrowmen, juist omdat zij zowel over datgene wat in het huis is vertellen als op de deur wijzen. Weinigen in de kerkgeschiedenis hebben, naar het oordeel van Duncan, zo klemmend verwoord dat elke zondaar welkom is bij Christus, als de Marrowmen.

De Marrowmen hielden iedere hoorder voor dat er voor hem een gestorven Zaligmaker is. Dat is helemaal in de lijn van Paulus’ woorden. Die predikte Joden en Grieken Jezus Christus als de gekruisigde Zaligmaker. Voor de Marrowmen was in de lijn van de zeventiende-eeuwse puriteinen de prediking niet in de laatste plaats een huwelijksaanzoek van Christus aan onbekeerden. Hij doet onbekeerden het voorstel of zij aan Hem als de Bruidegom van de ziel verbonden willen worden. Naast de uitdrukking aanbod van genade spraken zij dan ook over het aanbod van Christus. Eigenlijk gaat dat laatste nog dieper. Christus Zelf wordt de hoorders van het Evangelie aangeboden en in Hem alle geestelijke zegeningen die Hij heeft verworven. Daarmee onderscheidde hun prediking zich ook nadrukkelijk van het arminianisme. Zij boden niet een weldaad van Christus aan, namelijk Christus is voor u gestorven, om daarop te laten volgen: U moet dat geloven. Zij boden Christus Zèlf aan en hielden hun hoorders voor dat wij in geloofsvereniging met Hem deel krijgen aan al Zijn weldaden.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Ad Anker schreef: Gisteren, 11:53
]John Duncan merkte eens op dat hypercalvinisme alleen maar huis is en geen deur. Hij bedoelde dat de edelste hypercalvinistische predikers zeer diep en ontroerend konden spreken over de liefdesband tussen God en de Zijnen, maar nalieten onbekeerde hoorders op Christus als de toegangspoort te wijzen. Van het arminianisme zei Duncan dat het alleen maar deur was en geen huis. Het bevel van geloof klinkt keer op keer, maar welke rijkdom aan geloofsgemeenschap met Christus is verbonden, blijft onvermeld. Duncan had zeer grote waardering voor de Marrowmen, juist omdat zij zowel over datgene wat in het huis is vertellen als op de deur wijzen. Weinigen in de kerkgeschiedenis hebben, naar het oordeel van Duncan, zo klemmend verwoord dat elke zondaar welkom is bij Christus, als de Marrowmen.

De Marrowmen hielden iedere hoorder voor dat er voor hem een gestorven Zaligmaker is. Dat is helemaal in de lijn van Paulus’ woorden. Die predikte Joden en Grieken Jezus Christus als de gekruisigde Zaligmaker. Voor de Marrowmen was in de lijn van de zeventiende-eeuwse puriteinen de prediking niet in de laatste plaats een huwelijksaanzoek van Christus aan onbekeerden. Hij doet onbekeerden het voorstel of zij aan Hem als de Bruidegom van de ziel verbonden willen worden. Naast de uitdrukking aanbod van genade spraken zij dan ook over het aanbod van Christus. Eigenlijk gaat dat laatste nog dieper. Christus Zelf wordt de hoorders van het Evangelie aangeboden en in Hem alle geestelijke zegeningen die Hij heeft verworven. Daarmee onderscheidde hun prediking zich ook nadrukkelijk van het arminianisme. Zij boden niet een weldaad van Christus aan, namelijk Christus is voor u gestorven, om daarop te laten volgen: U moet dat geloven. Zij boden Christus Zèlf aan en hielden hun hoorders voor dat wij in geloofsvereniging met Hem deel krijgen aan al Zijn weldaden.
Dit is zo treffend verwoord. Bedankt voor het delen; prachtig!
KDD

Bericht door KDD »

Genade wordt niet aangeboden maar bediend. - ds. C. A. van der Sluijs
R+ck

Bericht door R+ck »

En zo blijft het een vage brij...
Daarom snap ik het wel als mensen rustig doorleven en verloren gaan.
Zij hebben dan immers een argument als ze voor Gods rechterstoel staan.

Dan kunnen ze zeggen: ik ben verloren en schuldig en de genade is onder ons bediend maar het was niet voor mij.
Laatst gewijzigd door R+ck op 14 feb 2026, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD

Bericht door KDD »

Nee, dat kunnen zie niet zeggen.
R+ck

Bericht door R+ck »

Deze teksten waaruit iets anders blijkt gaan dan dus niet op (?)

Wat is er nog meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht? (Jesaja 5:4)

Ik heb den gansen dag Mijn handen uitgebreid tot een wederstrevig volk, dat wandelt op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. (Jesaja 65:2)

Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild! (Mattheus 23:37)

En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. (Johannes 5:40)

Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren! gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. (Handelingen 7:51)

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gansen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Romeinen 10:21)

Omdat Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Maar gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt; (Spreuken 1: 24-25)
R+ck

Bericht door R+ck »

KDD schreef: Gisteren, 12:18 Nee, dat kunnen zie niet zeggen.
Leg dat mij maar uit dan
KDD

Bericht door KDD »

R+ck schreef: Gisteren, 12:26
Leg dat mij maar uit dan
Niemand is te verontschuldigen

Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben,
en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden,
zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan,
indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten
en om de zonde verdoemen,
volgens deze uitspraken van den apostel:
De gehele wereld is voor God verdoemelijk.
Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23).
En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
KDD

Bericht door KDD »

R+ck schreef: Gisteren, 12:24 Deze teksten waaruit iets anders blijkt gaan dan dus niet op (?)

Wat is er nog meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht? (Jesaja 5:4)

Ik heb den gansen dag Mijn handen uitgebreid tot een wederstrevig volk, dat wandelt op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. (Jesaja 65:2)

Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild! (Mattheus 23:37)

En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. (Johannes 5:40)

Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren! gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. (Handelingen 7:51)

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gansen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Romeinen 10:21)

Omdat Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Maar gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt; (Spreuken 1: 24-25)
Deze teksten laten juist zien dat de Heere genade graag wil bedienen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: Gisteren, 09:26
pierre27 schreef: 13 feb 2026, 23:36---knip--- Oordelen is niet toegestaan.

Ik heb je bericht gemeld. Mij geestelijk oordelen over randzaken kan echt niet.
Daarnaast vraag ik aan de mods of ik een verbod krijg om over GG zaken mee te praten?
Prima melding. Ik was hier even te fel omdat ik sommige kritiek gewoon beu ben. Mijn excuses dat ik te persoonlijk werd want dat klopt gewoon niet. En ik heb van Tiberius namens het team een terechte waarschuwing gehad.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD

Bericht door KDD »

R+ck schreef: Gisteren, 12:16 En zo blijft het een vage brij...

Dan kunnen ze zeggen: ik ben verloren en schuldig en de genade is onder ons bediend maar het was niet voor mij.
Ik zie dat je deze post veranderen hebt. Als ze echt verloren en schuldig voelde zouden ze zoiets helemaal niet zeggen. Met die zinsnede leggen ze het schuld bij God neer. Als ze echt verloren en schuldig voelden dan hadden ze de gestalte van Job 9 - een duizend vragen en geen een antwoord.
R+ck

Bericht door R+ck »

KDD schreef: Gisteren, 12:32
R+ck schreef: Gisteren, 12:26
Leg dat mij maar uit dan
Niemand is te verontschuldigen

Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben,
en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden,
zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan,
indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten
en om de zonde verdoemen,
volgens deze uitspraken van den apostel:
De gehele wereld is voor God verdoemelijk.
Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23).
En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
Dat klopt, als je de Bijbel maar tot Genesis 3 leest. Maar God heeft Zijn geliefde Zoon gezonden.
Dat maakt onze schuld nog veel groter omdat we niet alleen gezondigd hebben maar van nature ook Zijn volbrachte offer niets achten.
R+ck

Bericht door R+ck »

KDD schreef: Gisteren, 12:37
R+ck schreef: Gisteren, 12:24 Deze teksten waaruit iets anders blijkt gaan dan dus niet op (?)

Deze teksten laten juist zien dat de Heere genade graag wil bedienen.
Wat is dan het verschil wat jij maakt tussen aanbieden en bedienen?
R+ck

Bericht door R+ck »

KDD schreef: Gisteren, 12:48

Ik zie dat je deze post veranderen hebt. Als ze echt verloren en schuldig voelde zouden ze zoiets helemaal niet zeggen. Met die zinsnede leggen ze het schuld bij God neer. Als ze echt verloren en schuldig voelden dan hadden ze de gestalte van Job 9 - een duizend vragen en geen een antwoord.
De dubbele punt stond niet goed, dat is het enige wat ik aangepast heb hoor.
KDD

Bericht door KDD »

R+ck schreef: Gisteren, 12:53
KDD schreef: Gisteren, 12:48

De dubbele punt stond niet goed, dat is het enige wat ik aangepast heb hoor.
Sorry ik dacht dat je er wat bijgedaan had.
Plaats reactie