Hoe was je zondag [2]?

De Rijssenaar

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door De Rijssenaar »

huisman schreef: 13 feb 2026, 14:20
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 14:16
huisman schreef: 13 feb 2026, 14:09
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 12:54

Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.

Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
Klopt. Dat zeg ik toch ook...

God is wel volledig vrij in hoeveel ellendekennis je nodig hebt.. Hij is daar soeverein in en heeft daar niet de maatstaf van Huisman voor nodig.. Een dominee zei laatst: je hebt genoeg zondekennis als je Christus nodig hebt.. Dat vond ik wel een mooie

Denk bijvoorbeeld aan Lydia, Timotheüs, Petrus, Zacheüs en kamerling.. bijvoorbeeld. Allemaal mensen waar niet veel over ellende staat. Ik geloof wel dat ze voelden dat ze Christus nodig hadden.. Maar je leest daar geen grote taal van uit de diepten enz.. Ze gingen dat wel later misschien meer leren, zoals Petrus.. Maar voor Jezus was dat niet een soort voorwaarde om geschikt te zijn. Want je bent nooit geschikt. In principe
Eens dat je geen maatstaf van huisman nodig hebt. Maar wel een Bijbelse maatstaf toch? Sterkte met je zoektocht. Beetje correctie hier en daar van een forummer is toch niet verkeerd?
Dankjewel.
Bijbelse maatstaf wel inderdaad.
newton

Bericht door newton »

God is wel volledig vrij in hoeveel ellendekennis je nodig hebt.. Hij is daar soeverein in en heeft daar niet de maatstaf van Huisman voor nodig.. Een dominee zei laatst: je hebt genoeg zondekennis als je Christus nodig hebt.. Dat vond ik wel een mooie

Denk bijvoorbeeld aan Lydia, Timotheüs, Petrus, Zacheüs en kamerling.. bijvoorbeeld. Allemaal mensen waar niet veel over ellende staat. Ik geloof wel dat ze voelden dat ze Christus nodig hadden.. Maar je leest daar geen grote taal van uit de diepten enz.. Ze gingen dat wel later misschien meer leren, zoals Petrus.. Maar voor Jezus was dat niet een soort voorwaarde om geschikt te zijn. Want je bent nooit geschikt. In principe
Tip, luister de nabetrachtingspreek van Rijssen-Zuid na van afgelopen zondag. Mattheus had Jezus niet nodig, Mattheus had z'n kasboek niet nat van de tranen. Mattheus was lekker bezig met z'n geld. Tot dat Jezus langskomt en zegt: Volg mij. En hij opstaande, volgde Hem.
De Rijssenaar

newton schreef: 13 feb 2026, 14:36

Tip, luister de nabetrachtingspreek van Rijssen-Zuid na van afgelopen zondag. Mattheus had Jezus niet nodig, Mattheus had z'n kasboek niet nat van de tranen. Mattheus was lekker bezig met z'n geld. Tot dat Jezus langskomt en zegt: Volg mij. En hij opstaande, volgde Hem.
Bedankt voor tip. Ik zal het eens naluisteren.. Ik kom ‘s avonds met vrienden wel eens in Zuid. Is vaak met catechismus, zou ds Janse ook wel is zonder willen horen..

Maar vind het vaak wel positief wat ik zo hoor
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 13:55 Dat is wel antwoord op de vraag... Duidelijker kan het niet
Je zegt niet hoe dat is gegaan, en dat is nu net cruciaal mbt dit onderwerp.
De Rijssenaar

Posthoorn schreef: 13 feb 2026, 17:23
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 13:55 Dat is wel antwoord op de vraag... Duidelijker kan het niet
Je zegt niet hoe dat is gegaan, en dat is nu net cruciaal mbt dit onderwerp.
Wat had je dan verwacht? Ik snap je niet.. Hoe het is gegaan staat niet in catechismus. Voor mij is dit genoeg.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dit is een belijdenis van de status van het geloof. Maar niet hoe je tot dat geloof gekomen bent. En daar loopt de discussie over. Als je de openbaring van Christus aan de ziel een vreemde zaak vindt, is het de vraag hoe je dán tot geloof gekomen bent. Met een herhalen van de HC kom je dan niet uit.
DDD

Bericht door DDD »

Als dat een belangrijk thema was, onderscheiden van wedergeboorte en echt geloof, dan had het wel met die woorden in de catechismus gestaan. Of in de Bijbel.
De Rijssenaar

Posthoorn schreef: 13 feb 2026, 17:56 Nee, want dit is een belijdenis van de status van het geloof. Maar niet hoe je tot dat geloof gekomen bent. En daar loopt de discussie over. Als je de openbaring van Christus aan de ziel een vreemde zaak vindt, is het de vraag hoe je dán tot geloof gekomen bent. Met een herhalen van de HC kom je dan niet uit.
Hoe ik aan het geloof gekomen ben is Gods werk. Ik laat dat over aan de Heilige Geest. Wat ik wel weet is dat ik de zaken ken die in HC staan en de citaten die ik deelde..

Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij belooft wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg.. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. Want christus is een waarmaker van Zijn Woord en Hij zal mij niet uitwerpen… Dat weet ik zeker. De Heere is te vertrouwen
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 13 feb 2026, 18:00 Als dat een belangrijk thema was, onderscheiden van wedergeboorte en echt geloof, dan had het wel met die woorden in de catechismus gestaan. Of in de Bijbel.
Het staat ook in de Bijbel, al worden niet die woorden gebruikt. Zie bijv. 2 Kor. 4:6, Joh. 6:40.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 12:29
Vrouwke schreef: 13 feb 2026, 11:58 @ Rijssenaar

Precies..

En al geeft de HEERE je heel veel gevoelige zekerheid, dan kan je dat nog niet als grond gebruiken om op verder te leven.

Het zal je als zand tussen je vingers door weg glijden.

Je zult uiteindelijk alsnog moeten leren leven door het geloof op de beloften van het Evangelie. Zo kaal als je in jezelf bent en blijft.

Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer…!

Jes. 45:22

https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/
Ja, dat is wel weer een afsnijdende ervaring
Het geloof snijdt ergens altijd af van jezelf. Want het is de zaligheid buiten jezelf, in Christus zoeken. Die ons in het Woord is geschonken.

Ik denk wel dat het zo is dat de Heilige Geest ons geen rust geeft zolang we dat niet echt doen. En dat sommige mensen dat lesje tot in de treuren moeten blijven herhalen. Omdat ze blijkbaar zo geneigd (en geleerd?) zijn om het ergens anders in te zoeken en daar rust in te vinden.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 18:01
Posthoorn schreef: 13 feb 2026, 17:56 Nee, want dit is een belijdenis van de status van het geloof. Maar niet hoe je tot dat geloof gekomen bent. En daar loopt de discussie over. Als je de openbaring van Christus aan de ziel een vreemde zaak vindt, is het de vraag hoe je dán tot geloof gekomen bent. Met een herhalen van de HC kom je dan niet uit.
Hoe ik aan het geloof gekomen ben is Gods werk. Ik laat dat over aan de Heilige Geest. Wat ik wel weet is dat ik de zaken ken die in HC staan en de citaten die ik deelde..

Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij belooft wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg.. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. Want christus is een waarmaker van Zijn Woord en Hij zal mij niet uitwerpen… Dat weet ik zeker. De Heere is te vertrouwen
Maar ken je de Heere Jezus persoonlijk?
De Rijssenaar

Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:11

Hij is niet mijn buurman. Ik moet het hebben van het Woord
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Posthoorn schreef: 13 feb 2026, 13:41
Vrouwke schreef: 13 feb 2026, 13:05 @posthoorn

Maak je niet teveel zorgen..

Heb je dit boekje wel eens gelezen?

https://drpdevries.com/2025/02/12/toevl ... geloof-is/

Daar sta ik van harte achter.

Maar dat is wel andere taal, als wat ik in de kerk vaak hoor.
Nee, dat boekje ken ik niet. Maar wat wil je ermee zeggen?
Je plaatste om 12.00 uur een bezorgde reactie.

Ik weet natuurlijk niet zeker wie je op het oog had. Maar ik vermoedde dat je ook aan mij dacht.

Ik begreep je reactie enerzijds wel. Het is inderdaad heel Bijbels dat je ogen (eerst) geopend worden voor (je ellendige toestand en daarna voor) Christus.

Maar anderzijds: je kan daar ook een bepaalde kant mee uit die onbijbels is. Dat zoiets perse zus of zo gegaan moet zijn. Als dat via onmiddellijke ervaringen moet gaan, dan geef je volgens mij geen gezond Bijbels onderwijs.

Omdat ik soms ook het idee heb dat we elkaar hier op het forum niet altijd goed begrijpen, tipte ik dat boekje. Ik heb hem zelf als heel leerzaam ervaren. En het kan ook helpen om elkaar beter te begrijpen. Het boekje legt heel duidelijk uit wat de schenking van Christus inhoud. En wat geloof is..

Het is een boekje dat je vrij snel uit hebt want het bevat slechts rond de 80 bladzijden tekst. Maar naar mijn idee is het ieder cent van de € 12,90 meer dan waard.

In zijn schrijven laat Van Emdre tal van andere leraren aan het woord. Ursinus, Olevianus, Avinck, Van der Groe, Á Brakel, Hellenbroek, Wittius, Van Irhoven, Van de Kemp, Van Leeuwarden, Ziegenmeyer, Van Eenhoorn, Themmen, Francken, Vermeer, Elsnerus, Verschuir, Immens, De Leeuw, Appelius, Owen, Hinlopen, Schrader, Clarisse, Koelman.

Een ander boekje wat veel specifieker over middellijke en onmiddellijke zekerheid gaat, is deze:

https://drpdevries.com/2019/05/01/over- ... vergeving/

Alleen die schrijver noemt het indirecte en directe zekerheid.

Maar voel je niet verplicht om ze te lezen! Het is maar gewoon een tip..
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 13 feb 2026, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 21:35
Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:11

Hij is niet mijn buurman. Ik moet het hebben van het Woord
Ja de Heere openbaart Zichzelf door het Woord. Een openbaring door het Woord is toch een bijzondere openbaring?
De Heere is ook niet mijn buurman maar ik ben wel Zijn eigendom, want Hij heeft mij, door Zijn grote genade, gekocht met Zijn bloed. En daarom is Hij mij nader dan een buurman.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

1 Petrus 2:7
Plaats reactie