Dankjewel.huisman schreef: ↑13 feb 2026, 14:20Eens dat je geen maatstaf van huisman nodig hebt. Maar wel een Bijbelse maatstaf toch? Sterkte met je zoektocht. Beetje correctie hier en daar van een forummer is toch niet verkeerd?De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 14:16Klopt. Dat zeg ik toch ook...huisman schreef: ↑13 feb 2026, 14:09Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54
Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
God is wel volledig vrij in hoeveel ellendekennis je nodig hebt.. Hij is daar soeverein in en heeft daar niet de maatstaf van Huisman voor nodig.. Een dominee zei laatst: je hebt genoeg zondekennis als je Christus nodig hebt.. Dat vond ik wel een mooie
Denk bijvoorbeeld aan Lydia, Timotheüs, Petrus, Zacheüs en kamerling.. bijvoorbeeld. Allemaal mensen waar niet veel over ellende staat. Ik geloof wel dat ze voelden dat ze Christus nodig hadden.. Maar je leest daar geen grote taal van uit de diepten enz.. Ze gingen dat wel later misschien meer leren, zoals Petrus.. Maar voor Jezus was dat niet een soort voorwaarde om geschikt te zijn. Want je bent nooit geschikt. In principe
Bijbelse maatstaf wel inderdaad.