Positief topic over de GGIN

Vrouwke

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Vrouwke »

Ken je echt dat laatste?? Een hoed voor een mannelijke avondmaalgangers?

Ik heb dat wel gehoord als een “ongeschreven regel” die ergens gevolgd werd door de kerkenraadsleden. Geen idee of die heren ook avondmaalgangers waren.

Ik zie er alleen predikanten mee. En ook niet bij iedere gelegenheid..
Terri

Bericht door Terri »

Vrouwke schreef: Gisteren, 20:43 Ken je echt dat laatste?? Een hoed voor een mannelijke avondmaalgangers?

Ik heb dat wel gehoord als een “ongeschreven regel” die ergens gevolgd werd door de kerkenraadsleden. Geen idee of die heren ook avondmaalgangers waren.

Ik ken(de) alleen dit fenomeen bij mannenbroeders die in de kerkenraad kwamen en dan inderdaad een hoed gingen dragen. Ik vond het heftig, helemaal in het zwart en dan zo'n soort zwarte bolhoed. Ik vond het erg lelijk staan en zelfs wat mal. :huhu
2011

Bericht door 2011 »

Edelweiss schreef: Gisteren, 20:10
2011 schreef: Gisteren, 19:13
HHR schreef: Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Nu hoor ik ook geluiden dat je binnen de GGiN als HA ganger, als man ook een hoed behoort te dragen. Klopt dit?
En is dit plaatselijk verschillend of zie je dat in elke gemeente?
Idioot om dit te geloven en de vraag te durven stellen. Gewoon sensatie zoeken noem je dit.
Bah! Leuk hè om ggin in kwaad daglicht te zetten.
Misschien volgende keer even rustig lezen, ademhalen, een slokje water nemen en dan pas een reactie typen lijkt me van harte aan te raden.

Ik ken deze regel overigens wel van familieleden die lid zijn van dit verband maar niet van de gemeente van Elspeet.
En voor ik beschuldigd word van het kerkverband in een kwaad daglicht te zetten: nee hoor.
Lees ff goed. Ga over de hoed!
Zo idioot om dit te vragen. Is gewoon kerkverband in kwaad daglicht willen zetten en dan genieten van de reacties. Bah.
DDD

Bericht door DDD »

Terri schreef: Gisteren, 21:08
Vrouwke schreef: Gisteren, 20:43 Ken je echt dat laatste?? Een hoed voor een mannelijke avondmaalgangers?

Ik ken(de) alleen dit fenomeen bij mannenbroeders die in de kerkenraad kwamen en dan inderdaad een hoed gingen dragen. Ik vond het heftig, helemaal in het zwart en dan zo'n soort zwarte bolhoed. Ik vond het erg lelijk staan en zelfs wat mal. :huhu
Potsierlijk inderdaad. Behalve dan bij een mooi gesneden Italiaans pak en een geschikt hoofd.
DDD

Bericht door DDD »

2011 schreef: Gisteren, 21:23
Edelweiss schreef: Gisteren, 20:10
2011 schreef: Gisteren, 19:13
HHR schreef: Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Nu hoor ik ook geluiden dat je binnen de GGiN als HA ganger, als man ook een hoed behoort te dragen. Klopt dit?
En is dit plaatselijk verschillend of zie je dat in elke gemeente?
Idioot om dit te geloven en de vraag te durven stellen. Gewoon sensatie zoeken noem je dit.
Bah! Leuk hè om ggin in kwaad daglicht te zetten.
Misschien volgende keer even rustig lezen, ademhalen, een slokje water nemen en dan pas een reactie typen lijkt me van harte aan te raden.

Ik ken deze regel overigens wel van familieleden die lid zijn van dit verband maar niet van de gemeente van Elspeet.
En voor ik beschuldigd word van het kerkverband in een kwaad daglicht te zetten: nee hoor.
Lees ff goed. Ga over de hoed!
Zo idioot om dit te vragen. Is gewoon kerkverband in kwaad daglicht willen zetten en dan genieten van de reacties. Bah.
Zo gek is dit helemaal niet. Ik was pas in een GG in de buurt, en daar beweerde een dominee ook simpelweg dat een dominee altijd in het zwart moet lopen en ouderlingen op huisbezoek of in functie ook. Terwijl in mijn jeugd de dominee in ons dorp in zijn vrije tijd nooit in het zwart liep, en hij was van de GG. En je ziet tegenwoordig ook weer vaker preekjassen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik begrijp 2011 wel een beetje. Die gedachte kwam bij mij ook wel even op.
Maar het kan ook oprechte interesse zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 21:47 Ik begrijp 2011 wel een beetje. Die gedachte kwam bij mij ook wel even op.
Interesse van wie?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Breng nu mijn mooie Borsalino niet in discrediet....
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Met een mooie hoed is niets mis, behalve bij een pak van het type hobbezak.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Je hebt altijd baas boven baas :haha

De volgende trekt ook nog een zwarte blouse aan. Dan ben je echt ernstig
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

pierre27 schreef: Gisteren, 22:31
Bourdon16 schreef: Gisteren, 21:47 Ik begrijp 2011 wel een beetje. Die gedachte kwam bij mij ook wel even op.
Interesse van wie?
Van HHR die de vraag hier stelde.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 07:29
pierre27 schreef: Gisteren, 22:31
Interesse van wie?
Van HHR die de vraag hier stelde.
Tja, dat kan ik me dan weer niet voorstellen. Enfin feit is dat met name aan de rechterkant van de gezindte mannen die in het ambt komen zichzelf soms moeilijk te begrijpen kledingkeuzes opleggen. Ik zeg soms want er zijn er ook genoeg die hier nuchterder in zijn. Ik heb al vaker mijn vriend aangehaald die zijn hele leven al graag donkere kleding draagt. Gewoon omdat hij dat mooi is gaan vinden. Toen hij in het ambt kwam veranderde er niks qua kleding. Ik ken er ook die zicbzelf dan een regel van pet of hoed opleggen. Maar dat een kerkenraad dit verwacht heb ik nog nooit zo gehoord.
pierre27

Bericht door pierre27 »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:57

Je hebt altijd baas boven baas :haha

En dan met een avondje los gaan op geloofsbeleving.nl zet je echt iets ernstigs neer;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:57Je hebt altijd baas boven baas :haha

Wees maar mild, ook naar rechtse broeders. Als je een belijd een ware gelovige te zijn, dan is ook een rechts kind van God een geliefde broeder van hetzelfde huisgezin.

In een gezin zijn nu eenmaal niet alle kinderen hetzelfde. Zo ook in Gods huisgezin. Ze kennen allemaal iets van de beleving van schuld, en genade in het bloed van Christus. Maar kunnen toch ook weer heel verschillend zijn. Ik ga er bijvoorbeeld vanuit dat zowel ds. Roos als Jurgen Tholel hierbij horen. En dan denk ik: de Heere houd van al de Zijnen even veel, er is bij Hem geen onderscheid des persoons, ook niet op basis van kledingkleur.

Tegelijkertijd komt het er wel op aan, dan we een door God gewerkt geloof beziten. Als we verootmoedigd en klein worden voor God, en dan zullen we dat als het goed is ook voor elkaar worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 08:31
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:57Je hebt altijd baas boven baas :haha

Wees maar mild, ook naar rechtse broeders. Als je een belijd een ware gelovige te zijn, dan is ook een rechts kind van God een geliefde broeder van hetzelfde huisgezin.

In een gezin zijn nu eenmaal niet alle kinderen hetzelfde. Zo ook in Gods huisgezin. Ze kennen allemaal iets van de beleving van schuld, en genade in het bloed van Christus. Maar kunnen toch ook weer heel verschillend zijn. Ik ga er bijvoorbeeld vanuit dat zowel ds. Roos als Jurgen Tholel hierbij horen. En dan denk ik: de Heere houd van al de Zijnen even veel, er is bij Hem geen onderscheid des persoons, ook niet op basis van kledingkleur.

Tegelijkertijd komt het er wel op aan, dan we een door God gewerkt geloof beziten. Als we verootmoedigd en klein worden voor God, en dan zullen we dat als het goed is ook voor elkaar worden.
Dat moet je ook wel leren denk ik.. Het liefst pak je de mensen aan die jou het lastig maken.. Dus als iemand mij veroordeeld heeft heb ik zelf ook snel mijn oordeel klaar.

Ik moest die Jurgen Tholel even opzoeken.. Maar als je vind dat die er ook bij hoort, dan ben je al best ruim. Ken hem verder niet, maar op een fimpje dat ik zag leek hij gewoon bijbel getrouw christelijk. Evangelisch.
Plaats reactie