Positief topic over de GGIN
Re: Positief topic over de GGIN
Wat leuk. Het artikel maakte destijds al indruk op mij. Dat is nou populisme van het 'goede' soort.
Nergens klinkt de kerkzang zoals op de Veluwe in de Gereformeerde Gemeente in Nederland van De Beek-Uddel. De psalmen worden in de kerkdiensten moeiteloos vierstemmig gezongen. Enkele tientallen gemeenteleden repeteren de melodieën wekelijks met de lokale psalmzangvereniging.
Een reportage: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1300773 ... vierstemmi
Een reportage: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1300773 ... vierstemmi
-
Henk J
Bijzondere manier van zingen met het vierstemmenboek. Schijnt zijn wortels te vinden in de zettingen van Claude Goudimel. Mooi ook dat ze alle Psalmen vierstemmig kunnen zingen, bewaard een beetje voor eenzijdige bovenstem avonden waarbij het soms lijkt dat ze dan alle lofpsalmen willen zingen waar men op zondag niet aan toe komt ofzo. Binnenkort is er weer een vierstemmige zangavond in Barneveld. http://delofstemmiddelharnis.nl/index.p ... /zangavond
Alleen bij alle “foutjes” in het vierstemmenboek, wijkt ‘tie af van Goudimel ;-)
Jammer dat het niet meer het oorspronkelijke van Goudimel is, wat ze gebruiken.
Maar ja…ze zingen HET vierstemmenboek, dus daar moet je je dan maar overheen zetten.
Jammer dat het niet meer het oorspronkelijke van Goudimel is, wat ze gebruiken.
Maar ja…ze zingen HET vierstemmenboek, dus daar moet je je dan maar overheen zetten.
-
MGG
N.a.v. dat er een GG wordt opgeheven en een andere gemeente een afdeling wordt vraag ik mij af hoe dit in de GGiN geregeld is. Wat gebeurt er als het een gemeente niet lukt om voldoende ambtsdragers te vinden? Of wanneer een gemeente geen al meerdere jaren geen ouderlingen heeft.
In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Nu hoor ik ook geluiden dat je binnen de GGiN als HA ganger, als man ook een hoed behoort te dragen. Klopt dit?
En is dit plaatselijk verschillend of zie je dat in elke gemeente?
Nu hoor ik ook geluiden dat je binnen de GGiN als HA ganger, als man ook een hoed behoort te dragen. Klopt dit?
-
OnlineDelftenaar
Ook de GGiN heeft gemeenten die opgeheven zijn.MGG schreef: ↑10 feb 2026, 19:41 N.a.v. dat er een GG wordt opgeheven en een andere gemeente een afdeling wordt vraag ik mij af hoe dit in de GGiN geregeld is. Wat gebeurt er als het een gemeente niet lukt om voldoende ambtsdragers te vinden? Of wanneer een gemeente geen al meerdere jaren geen ouderlingen heeft.
Zoals Rotterdam (Centrum en West) of Hoek in Zeeland. En er zijn meer voorbeelden.
Dat gaat wel ver. Straks krijg je nog de mededeling dat je alleen in een Toyota of Audi mag rijden. Hoe verzin je het.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Dat klopt niet. Ik ken diverse gemeenten waar geen enkel kerkenraadslid een hoed draagt. Laat staan avondmaalgangers.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
En gemeenten waar dit wel moet ken ik niet. Maar ik ken ze niet allemaal.
Nog nooit van dat laatste gehoord..
Dan is het maar een gerucht,. Dank voor de reacties.
Idioot om dit te geloven en de vraag te durven stellen. Gewoon sensatie zoeken noem je dit.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Bah! Leuk hè om ggin in kwaad daglicht te zetten.
Idd..
Kwam in GG topic ook al langs.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om de invulling die ze eraan geven. Gaan ze echt samen de goede (calvinistische i.p.v. hypercalvinistische) kant op? Laten we het hopen..
Kwam in GG topic ook al langs.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om de invulling die ze eraan geven. Gaan ze echt samen de goede (calvinistische i.p.v. hypercalvinistische) kant op? Laten we het hopen..
Misschien volgende keer even rustig lezen, ademhalen, een slokje water nemen en dan pas een reactie typen lijkt me van harte aan te raden.2011 schreef: ↑Gisteren, 19:13Idioot om dit te geloven en de vraag te durven stellen. Gewoon sensatie zoeken noem je dit.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:00 In de podcast Dick en Daniel geloven het wel, kwam toentertijd ter sprake dat binnen de GGiN in Elspeet, het dragen van zwarte kleding voor een HA ganger verplicht is.
Bah! Leuk hè om ggin in kwaad daglicht te zetten.
Ik ken deze regel overigens wel van familieleden die lid zijn van dit verband maar niet van de gemeente van Elspeet.
En voor ik beschuldigd word van het kerkverband in een kwaad daglicht te zetten: nee hoor.