Dat begrijp ik niet. Het is een vrij letterlijke verwijzing naar een overbekende bijbeltekst. Dit is een boek voor mensen met interesse in theologie. Je kunt dan toch niet bij iedere verwijzing naar een bijbeltekst een voetnoot zetten? Dan staat op iedere bladzijde een derde vol met tekstverwijzingen.wfloor schreef: ↑Gisteren, 18:14Oké, maar waarom schrijft hij dat er dan niet bij? Ook op het symposium kwamen een paar zulke citaten langs die hij in zijn antwoorden uitlegde. Als hij nu helder had geschreven wat hij bedoelde was er denk ik al veel ruis voorkomen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:01Hij schrijft op pagina 45 exact wat er in Romeinen 6:4 staat. Door de doop zijn we met Christus begraven in de dood opdat wij in een nieuw leven wandelen.wfloor schreef: ↑Gisteren, 17:48Ik ben op blz. 52 aanbeland. Hier en daar wel wat opmerkingen geplaatst. O.a. blz.45 "Door de doop doodt God het leven uit onszelf, opdat Christus de wortel van ons leven wordt." Hoe moet ik dit opvatten? Is de doop levenwekkend? Verder ga ik nog wat herkauwen op dat nieuwe hart. David bidt daar namelijk ook om in Psalm 51 wat wordt geciteerd.
Is de doop levenwekkend? Door het geloof
In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin
Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin
Het boek staat vol met voetnoten en tekstverwijzingen, dus ik zie het probleem niet. Doe het óf niet, óf structureel overal. Kan een hoop misverstanden voorkomen.DDD schreef: ↑Gisteren, 18:33Dat begrijp ik niet. Het is een vrij letterlijke verwijzing naar een overbekende bijbeltekst. Dit is een boek voor mensen met interesse in theologie. Je kunt dan toch niet bij iedere verwijzing naar een bijbeltekst een voetnoot zetten? Dan staat op iedere bladzijde een derde vol met tekstverwijzingen.wfloor schreef: ↑Gisteren, 18:14Oké, maar waarom schrijft hij dat er dan niet bij? Ook op het symposium kwamen een paar zulke citaten langs die hij in zijn antwoorden uitlegde. Als hij nu helder had geschreven wat hij bedoelde was er denk ik al veel ruis voorkomen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:01Hij schrijft op pagina 45 exact wat er in Romeinen 6:4 staat. Door de doop zijn we met Christus begraven in de dood opdat wij in een nieuw leven wandelen.wfloor schreef: ↑Gisteren, 17:48
Ik ben op blz. 52 aanbeland. Hier en daar wel wat opmerkingen geplaatst. O.a. blz.45 "Door de doop doodt God het leven uit onszelf, opdat Christus de wortel van ons leven wordt." Hoe moet ik dit opvatten? Is de doop levenwekkend? Verder ga ik nog wat herkauwen op dat nieuwe hart. David bidt daar namelijk ook om in Psalm 51 wat wordt geciteerd.
Is de doop levenwekkend? Door het geloof
Zijn er hier ook nog die de uitgebreide reactie opgevraagd hebben bij Ouwerkerk en die tegelijk met het boek lezen? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe jullie dan tegen die reactie aankijken. Of jullie hem dan wel kunnen plaatsen of dat jullie die reactie niet kunnen begrijpen.
Was David toen al een kind van de Heere of niet?wfloor schreef: ↑Gisteren, 17:48Ik ben op blz. 52 aanbeland. Hier en daar wel wat opmerkingen geplaatst. O.a. blz.45 "Door de doop doodt God het leven uit onszelf, opdat Christus de wortel van ons leven wordt." Hoe moet ik dit opvatten? Is de doop levenwekkend? Verder ga ik nog wat herkauwen op dat nieuwe hart. David bidt daar namelijk ook om in Psalm 51 wat wordt geciteerd.
Want daarin zit het verschil, heden ten dage wordt het enkel gebruikt tegen kinderen waarvan verondersteld wordt dat ze niet zijn wedergeboren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ik heb van mijn vader geleerd dat David in Psalm 51 niet bidt om een nieuw hart... en dat is ook precies wat de tekst laat zien. Kijk naar de grondtekst (bijv. op bible hub). Hij bidt om een rein hart, een puur hart. De Hebreeuwse woorden zijn lev tahor: een hart dat gezuiverd wordt. Voor nieuw wordt een ander woord gebruikt.
Diezelfde taal klinkt door in James 4:8: “Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen.” Jakobus richt deze woorden aan geliefde broeders, mensen die God kennen. Het is geen oproep een nieuw hart te krijgen, maar om op te ruimen wat verdeeld en verontreinigt.
Dat hoor ik dus ook in Psalm 51. David spreekt als "een geliefde broeder": hij belijdt concrete zonde en bidt om reiniging van zijn hart, niet om een nieuw hart. Die taal gebruikt de psalm niet. Dat is taal die Ezechiël later wel gebruikt... maar Psalm 51 blijft bewust bij reiniging en herstel.
-
OnlineRefojongere
Het punt van het boek is o.a. de het nieuwe hart een levenslang proces behelst.Arja schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dat hoor ik dus ook in Psalm 51. David spreekt als "een geliefde broeder": hij belijdt concrete zonde en bidt om reiniging van zijn hart, niet om een nieuw hart. Die taal gebruikt de psalm niet. Dat is taal die Ezechiël later wel gebruikt... maar Psalm 51 blijft bewust bij reiniging en herstel.
Wie in Christus is is een nieuwe schepping (2 Kor 5, 17) maar de nieuwe mens aandoen is iets wat bij die nieuwe schepping hoort (Ef 4, 24).
Ralph Erskine schrijft:
Hebt gij het oude stenen hart nog in uw binnenste en wenst gij het gaarne vernieuwd en verzacht te krijgen? Hier is een belofte van dit nieuwe verbond: „Ik zal u een nieuw hart geven en Ik zal een nieuwe Geest geven in het binnenste van u en zal u een vlesen hart geven. Tracht er mede tot de Heere te gaan en op hetzelve te pleiten, zeggende: aanschouw het verbond".
Dat lijkt me niet. Het wordt vaak tegen iedereen zonder onderscheid gezegd. En terecht, wat mij betreft. Het is een oproep die je altijd kunt doen, aan gelovigen en aan ongelovigen.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 19:11Was David toen al een kind van de Heere of niet?wfloor schreef: ↑Gisteren, 17:48Ik ben op blz. 52 aanbeland. Hier en daar wel wat opmerkingen geplaatst. O.a. blz.45 "Door de doop doodt God het leven uit onszelf, opdat Christus de wortel van ons leven wordt." Hoe moet ik dit opvatten? Is de doop levenwekkend? Verder ga ik nog wat herkauwen op dat nieuwe hart. David bidt daar namelijk ook om in Psalm 51 wat wordt geciteerd.
Want daarin zit het verschil, heden ten dage wordt het enkel gebruikt tegen kinderen waarvan verondersteld wordt dat ze niet zijn wedergeboren.
Bij Erskine is nieuw hart een verbondsgave, geen proces. Hij maakt onderscheid tussen het ontvangen van een nieuw hart, en het leven dat daaruit volgt. Dus please, geef me de preek waar je dit citaat uit gehaald heb, zodat ik je kan laten zien dat dit gezegd is tegen mensen die Christus nog niet aangenomen hebben.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:09Het punt van het boek is o.a. de het nieuwe hart een levenslang proces behelst.Arja schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dat hoor ik dus ook in Psalm 51. David spreekt als "een geliefde broeder": hij belijdt concrete zonde en bidt om reiniging van zijn hart, niet om een nieuw hart. Die taal gebruikt de psalm niet. Dat is taal die Ezechiël later wel gebruikt... maar Psalm 51 blijft bewust bij reiniging en herstel.
Wie in Christus is is een nieuwe schepping (2 Kor 5, 17) maar de nieuwe mens aandoen is iets wat bij die nieuwe schepping hoort (Ef 4, 24).
Ralph Erskine schrijft:
Hebt gij het oude stenen hart nog in uw binnenste en wenst gij het gaarne vernieuwd en verzacht te krijgen? Hier is een belofte van dit nieuwe verbond: „Ik zal u een nieuw hart geven en Ik zal een nieuwe Geest geven in het binnenste van u en zal u een vlesen hart geven. Tracht er mede tot de Heere te gaan en op hetzelve te pleiten, zeggende: aanschouw het verbond".
Hoezo aan gelovigen dan?DDD schreef: ↑Gisteren, 21:30Dat lijkt me niet. Het wordt vaak tegen iedereen zonder onderscheid gezegd. En terecht, wat mij betreft. Het is een oproep die je altijd kunt doen, aan gelovigen en aan ongelovigen.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 19:11Was David toen al een kind van de Heere of niet?wfloor schreef: ↑Gisteren, 17:48Ik ben op blz. 52 aanbeland. Hier en daar wel wat opmerkingen geplaatst. O.a. blz.45 "Door de doop doodt God het leven uit onszelf, opdat Christus de wortel van ons leven wordt." Hoe moet ik dit opvatten? Is de doop levenwekkend? Verder ga ik nog wat herkauwen op dat nieuwe hart. David bidt daar namelijk ook om in Psalm 51 wat wordt geciteerd.
Omdat ook gelovigen altijd maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid hebben. Het vernieuwen van het hart blijft altijd nodig, tot in het graf.
-
OnlineRefojongere
Ik denk dat het klopt wat je zegt. Het gaat er mij echter om wat de Bijbel zegt. De reiniging van het hart (Ez. 36,25), het nieuwe hart (vs 26), de inwoning van de Geest horen bij elkaar. Maar het reine hart hoort ook bij de heiligmaking (Ps 51) of Efeze 4:24. De wedergeboorte omvat niet alleen het begin, maar het hele nieuwe leven.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:16Bij Erskine is nieuw hart een verbondsgave, geen proces. Hij maakt onderscheid tussen het ontvangen van een nieuw hart, en het leven dat daaruit volgt. Dus please, geef me de preek waar je dit citaat uit gehaald heb, zodat ik je kan laten zien dat dit gezegd is tegen mensen die Christus nog niet aangenomen hebben.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:09Het punt van het boek is o.a. de het nieuwe hart een levenslang proces behelst.Arja schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dat hoor ik dus ook in Psalm 51. David spreekt als "een geliefde broeder": hij belijdt concrete zonde en bidt om reiniging van zijn hart, niet om een nieuw hart. Die taal gebruikt de psalm niet. Dat is taal die Ezechiël later wel gebruikt... maar Psalm 51 blijft bewust bij reiniging en herstel.
Ralph Erskine schrijft:
Hebt gij het oude stenen hart nog in uw binnenste en wenst gij het gaarne vernieuwd en verzacht te krijgen? Hier is een belofte van dit nieuwe verbond: „Ik zal u een nieuw hart geven en Ik zal een nieuwe Geest geven in het binnenste van u en zal u een vlesen hart geven. Tracht er mede tot de Heere te gaan en op hetzelve te pleiten, zeggende: aanschouw het verbond".Ik heb alle boeken van Erskine... maar weet niet welke preek je gebruikte.
Of zo:Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:46Ik denk dat het klopt wat je zegt. Het gaat er mij echter om wat de Bijbel zegt. De reiniging van het hart (Ez. 36,25), het nieuwe hart (vs 26), de inwoning van de Geest horen bij elkaar. Maar het reine hart hoort ook bij de heiligmaking (Ps 51) of Efeze 4:24. De wedergeboorte omvat niet alleen het begin, maar het hele nieuwe leven.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:16Bij Erskine is nieuw hart een verbondsgave, geen proces. Hij maakt onderscheid tussen het ontvangen van een nieuw hart, en het leven dat daaruit volgt. Dus please, geef me de preek waar je dit citaat uit gehaald heb, zodat ik je kan laten zien dat dit gezegd is tegen mensen die Christus nog niet aangenomen hebben.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:09Het punt van het boek is o.a. de het nieuwe hart een levenslang proces behelst.Arja schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dat hoor ik dus ook in Psalm 51. David spreekt als "een geliefde broeder": hij belijdt concrete zonde en bidt om reiniging van zijn hart, niet om een nieuw hart. Die taal gebruikt de psalm niet. Dat is taal die Ezechiël later wel gebruikt... maar Psalm 51 blijft bewust bij reiniging en herstel.
Ralph Erskine schrijft:
Hebt gij het oude stenen hart nog in uw binnenste en wenst gij het gaarne vernieuwd en verzacht te krijgen? Hier is een belofte van dit nieuwe verbond: „Ik zal u een nieuw hart geven en Ik zal een nieuwe Geest geven in het binnenste van u en zal u een vlesen hart geven. Tracht er mede tot de Heere te gaan en op hetzelve te pleiten, zeggende: aanschouw het verbond".Ik heb alle boeken van Erskine... maar weet niet welke preek je gebruikte.
De wedergeboorte is het begin van een nieuw leven,
en dat nieuwe leven wordt een leven lang geleefd en vernieuwd,
door Woord en Geest.
-
OnlineRefojongere
Eens. Daarom pleiten we levenslang op de verbondsbeloften van God.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:51Of zo:Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:46Ik denk dat het klopt wat je zegt. Het gaat er mij echter om wat de Bijbel zegt. De reiniging van het hart (Ez. 36,25), het nieuwe hart (vs 26), de inwoning van de Geest horen bij elkaar. Maar het reine hart hoort ook bij de heiligmaking (Ps 51) of Efeze 4:24. De wedergeboorte omvat niet alleen het begin, maar het hele nieuwe leven.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:16Bij Erskine is nieuw hart een verbondsgave, geen proces. Hij maakt onderscheid tussen het ontvangen van een nieuw hart, en het leven dat daaruit volgt. Dus please, geef me de preek waar je dit citaat uit gehaald heb, zodat ik je kan laten zien dat dit gezegd is tegen mensen die Christus nog niet aangenomen hebben.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:09
Het punt van het boek is o.a. de het nieuwe hart een levenslang proces behelst.
Ralph Erskine schrijft:
De wedergeboorte is het begin van een nieuw leven,
en dat nieuwe leven wordt een leven lang geleefd en vernieuwd,
door Woord en Geest.
In de saambinder gelezen dat er weer een boek geschreven is die de Dordtse leerregels uitlegt. Er zijn genoeg boeken hierover. Gebruik je tijd voor andere dingen zoals pastorale werk of zoiets denk ik dan.Henk J schreef: ↑02 feb 2026, 15:44Volgens mij sla je nu iets door, met zo'n instelling kun je elke theologische opleiding wel opheffen. Het is nodig dat er ook op academisch niveau blijvend onderzoek gedaan wordt naar de Bijbel en als via een symposium de vruchten daarvan ook met een breder publiek gedeeld kunnen worden is dat alleen maar goed. Een symposium is daarvoor ook veel geschikter dan een preek en gezien de opkomst is daar ook belangstelling voor. Overigens hadden er nog wel meer weekdiensten belegd kunnen worden want er waren minstens 10 predikanten aanwezig.