Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 16:18 Ik blijf het een mooi gebouw vinden. Maar ik snap ook dat de belastingen onbetaalbaar werden als de kosten voor het gebouw door de samenleving zouden worden gedragen. Merkwaardigerwijs is het geen monument. Ik blijf het met de GG in Gouda en in Westzaan een van de vijf mooiste kerken van de GG vinden.
Eens, ik vind het ook een mooie kerk. Helemaal ook de binnenkant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Michaels schreef: Gisteren, 13:47
Henk J schreef: Gisteren, 10:46 Snap dat het gebouw niet meer passend is voor de GG van Zeist maar het zou jammer zijn als het verloren gaat. https://www.rd.nl/artikel/1137563-geref ... ilos-kwijt
Afbeelding
Het lelijkste kerkgebouw van Nederland.
Met de bouw moest het bij die watertoren passen.
Oké dat is beetje gelukt, met die rondingen, maar oerlelijk.
Een kerk waarin het fijn zingen is, dankzij de goede akoestiek. Dat kun je niet van elke GG-kerk zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Het gebouw ligt wel wat verborgen: in de tijd dat ik regelmatig in Zeist kwam ben ik dat gebouw nooit "spontaan" tegengekomen.

Over smaak valt niet te twisten.
Maar persoonlijk vind ik de gg in Leiderdorp het mooist.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 16:18 Ik blijf het een mooi gebouw vinden. Maar ik snap ook dat de belastingen onbetaalbaar werden als de kosten voor het gebouw door de samenleving zouden worden gedragen. Merkwaardigerwijs is het geen monument. Ik blijf het met de GG in Gouda en in Westzaan een van de vijf mooiste kerken van de GG vinden.
Ik ben blij voor de gemeente dat het geen monument is. In de regel drukt het de waarde en maak je extra kosten. Waarschijnlijk heeft de kerk door het ontwerp bij de bouw al onnodig veel geld gekost.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 21:23

Ik ben blij voor de gemeente dat het geen monument is. In de regel drukt het de waarde en maak je extra kosten. Waarschijnlijk heeft de kerk door het ontwerp bij de bouw al onnodig veel geld gekost.
Dan kan het tegen de grond en is er ruimte voor woningen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou zonde zijn van het mooie gebouw. In het ND of RD stond pas nog een ingezonden stuk over de kapitaalvernietiging van het slopen van kerkgebouwen. Die kun je beter bewaren voor het moment dat ze weer nodig zijn.

Los daarvan: wellicht kunnen de GG en de CGK van Zeist gezamenlijk diensten beleggen. Dat zou een mooi neveneffect zijn. Op het eerste gezicht zijn het ongeveer gelijke gemeenten.

Volgens de website van deze CGK hanteren ze zelfs de GG-liturgie, hoewel ik me afvraag of dat wel klopt. De dienst die ik naluisterde van prof. Kater, was dat in ieder geval niet het geval.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 22:33 Dat zou zonde zijn van het mooie gebouw. In het ND of RD stond pas nog een ingezonden stuk over de kapitaalvernietiging van het slopen van kerkgebouwen. Die kun je beter bewaren voor het moment dat ze weer nodig zijn.
Nodig voor wat? Er is meer behoefte aan woningen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
MGG schreef: Gisteren, 21:23

Dan kan het tegen de grond en is er ruimte voor woningen.
Of woningen in maken, dan blijft een karakteristiek gebouw behouden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:15 Of woningen in maken, dan blijft een karakteristiek gebouw behouden.
Kan ook.
Michaels

Bericht door Michaels »

De Watertorenkerk in Zeist wordt architectonisch beschouwd als een bijzonder en opvallend kerkgebouw binnen de Nederlandse kerkarchitectuur en gebouwd in 1972 naar ontwerp van architect Teunis van Hoogevest, vertegenwoordigt een vernieuwende benadering van kerkbouw uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

Het gebouw kenmerkt zich door een moderne en experimentele vormgeving. De kerk heeft een cirkelvormige plattegrond, omringd door zeven halfronde torens van circa negentien meter hoog. Wat bijna niemand weet is dat deze torens een symbolische betekenis en verwijzen naar de zeven scheppingsdagen. De ronde vorm van het gebouw benadrukt het gemeenschapskarakter van de kerk en wijkt bewust af van de traditionele langgerekte kerkstructuur.

Architectonisch vertoont de kerk kenmerken van het modernisme en wordt zij soms in verband gebracht met het brutalisme. Dit komt tot uiting in de monumentale en massieve vormgeving en de nadruk op constructie en materiaalgebruik. Hierdoor heeft het gebouw een sterke sculpturale uitstraling en vormt het een markant herkenningspunt binnen de stedelijke omgeving van Zeist.

De kerk staat bovendien in interessant contrast met de nabijgelegen historische watertoren uit 1896, die is gebouwd in neorenaissancestijl met decoratieve en traditionele architectonische elementen. Waar de watertoren historiserend en ornamentaal is, is de Watertorenkerk modern, robuust en experimenteel van karakter.

Binnen de architectuur wordt de Watertorenkerk zowel gewaardeerd als vernieuwend en symbolisch sterk, alsook soms bekritiseerd vanwege haar zware en industriële uitstraling. Juist deze uitgesproken vormgeving maakt het gebouw tot een markant en herkenbaar voorbeeld van kerkarchitectuur uit de jaren zeventig.
..
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind eerlijk gezegd dat je als christen wel erg onoplettend moet leven wil je niet door hebben dat zeven torens, waarvan één groter met een preekstoel, een symbolische betekenis hebben.

Maar verder een mooi stukje.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Daar schik ik wel een beetje van. Een kerk binnen de Gereformeerde Gemeenten die te linken is aan het modernisme en het brutalisme... :haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ik vind het geen mooi kerkgebouw. Wel uniek. Ik vind Rijssen Noord een stuk mooier. Alleen banken zitten niet echt lekker. Als je in West of Zuid komt is dat al stuk prettiger. Maar vind onze kerk wel mooi. Alleen is orgel ook wel kostbaar. Die gaan ze weer renoveren. Kost ook hoop geld en was laatst mannenzang waarvan opbrengst deels naar Oekraïne / Orgel ging..
Michaels

Bericht door Michaels »

DDD schreef: Vandaag, 09:46 Ik vind eerlijk gezegd dat je als christen wel erg onoplettend moet leven wil je niet door hebben dat zeven torens, waarvan één groter met een preekstoel, een symbolische betekenis hebben.
(...)
Dit is wel erg suggestief geformuleerd. Hoewel het waar is dat één van de zeven rondingen iets groter is, is dit architectonisch met het blote oog, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, nauwelijks waarneembaar.
..
Henk J

Bericht door Henk J »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 10:07 Ik vind het geen mooi kerkgebouw. Wel uniek. Ik vind Rijssen Noord een stuk mooier. Alleen banken zitten niet echt lekker. Als je in West of Zuid komt is dat al stuk prettiger. Maar vind onze kerk wel mooi. Alleen is orgel ook wel kostbaar. Die gaan ze weer renoveren. Kost ook hoop geld en was laatst mannenzang waarvan opbrengst deels naar Oekraïne / Orgel ging..
Rijssen Noord vind ik ook een karakteristiek gebouw, inderdaad mooier dan Zuid of de Tabernakel. Om te zien vind ik het misschien ook wel mooier dan Zeist maar in Zeist spreekt de symboliek veel meer. Het gebouw heeft karakter om het zo te zeggen. Als je het over lelijke kerkgebouwen hebt dan vind ik Barneveld-Centrum wel een kandidaat, enige mooie daar is het fraaie plafond in de kerkzaal maar voor de rest had het zo op het industrieterrein kunnen staan.
Plaats reactie