Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 15 jan 2026, 09:51
merel schreef: 14 jan 2026, 10:46 Ik hield als kind helemaal niet van de boeken van Thea Beckman. Ik kwam er niet doorheen. Ik las liever Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het Hakenkruis en de (neger)hut van oom Tom. Ook de boeken van Enid Blyton heb ik verslonden.

Mijn kinderen daarentegen hebben geen van bovenstaande boeken gelezen. Door hen worden alle (Nederlandse) boekpresentaties door ChatGPT gemaakt en vol verve voorgedragen en zij lezen geen woord, heel treurig.
Lezen jullie zelf, als ouders, wel?
Ik houd erg van lezen. Momenteel doe ik het te weinig naar mijn zin, maar dat is vanwege tijdgebrek.
Wim Anker schreef: 15 jan 2026, 10:30
merel schreef: 14 jan 2026, 10:46 Ik hield als kind helemaal niet van de boeken van Thea Beckman. Ik kwam er niet doorheen. Ik las liever Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het Hakenkruis en de (neger)hut van oom Tom. Ook de boeken van Enid Blyton heb ik verslonden.

Mijn kinderen daarentegen hebben geen van bovenstaande boeken gelezen. Door hen worden alle (Nederlandse) boekpresentaties door ChatGPT gemaakt en vol verve voorgedragen en zij lezen geen woord, heel treurig.
En jullie laten dit toe? Dit worden straks dropouts op een universiteit of rollen erdoorheen met een papiertje en gaan een gefrustreerd leven tegemoet. (Want elke collega zal ze uitkotsen na een paar maanden. Want kunnen niks).
Denk dat dat laatste wel mee zal vallen. Heb jij nooit afgekeken of uittreksels gebruikt voor niet-gelezen boeken voor jouw lijst? Ik wel hoor en met mij is het ook goed gekomen ;)
merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 15 jan 2026, 09:40 De brief voor de koning vond ik ook ontzettend saai. Las hem toen ik volwassen was, maar goed.
Ik ook en de LOTR kon mij ook niet bekoren. Ik vond de boeken van Thea Beckman ook niet leuk
refo

Bericht door refo »

merel schreef: 15 jan 2026, 17:38
Posthoorn schreef: 15 jan 2026, 09:51

Lezen jullie zelf, als ouders, wel?
Ik houd erg van lezen. Momenteel doe ik het te weinig naar mijn zin, maar dat is vanwege tijdgebrek.
Wim Anker schreef: 15 jan 2026, 10:30

En jullie laten dit toe? Dit worden straks dropouts op een universiteit of rollen erdoorheen met een papiertje en gaan een gefrustreerd leven tegemoet. (Want elke collega zal ze uitkotsen na een paar maanden. Want kunnen niks).
Denk dat dat laatste wel mee zal vallen. Heb jij nooit afgekeken of uittreksels gebruikt voor niet-gelezen boeken voor jouw lijst? Ik wel hoor en met mij is het ook goed gekomen ;)
Nog trots op ook? Lijkt me juist censurabel.
merel

Bericht door merel »

Toch fijn dat ik hier op het forum omgeven ben met mensen die tijdens hun tienerjaren alleen maar wijze en verstandige keuzes maakten
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 15 jan 2026, 17:53 Toch fijn dat ik hier op het forum omgeven ben met mensen die tijdens hun tienerjaren alleen maar wijze en verstandige keuzes maakten
Punt is dat ik wel las (en veel ook) op de middelbare school. Jij zegt dat jouw kinderen zowieso niet lezen. Maar mischien klopt dat niet?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het scheelt ook wel: in mijn middelbareschooltijd was er nog geen internet en we hadden geen tv. Al je informatie kwam dus via radio, krant en boeken. Je amusement grotendeels ook.
Overigens heb ik nog steeds leerlingen die stiekem onder tafel een boek zitten te lezen. Soms een boek 'voor de lijst', soms een boek dat ze echt voor hun plezier lezen, soms een informatief boek over een niet-schoolgerelateerd onderwerp. En ik heb een leerling die onder mijn les stiekem zit te schrijven aan een boek. Haar eerste boek is al uitgegeven, en ze is nu met de volgende bezig. Dat stiekem onder mijn les lezen en schrijven is uiteraard niet de bedoeling. Deze plezierboekenleerlingen zijn wel allemaal vwo'ers, en meestal de hoogbegaafden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zita schreef: 15 jan 2026, 20:15 Deze plezierboekenleerlingen zijn wel allemaal vwo'ers, en meestal de hoogbegaafden.
Het past niet altijd in het systeem. Maar als ze niet storen en ze halen goede cijfers zou ik het maar gewoon laten gebeuren.
Of ze meer uitdaging geven. (Het probleem zit meer in het systeem dan in deze leerlingen.)
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het zelden zo met Valcke eens geweest.

Eigenlijk zouden ze een OPP moeten krijgen waarin staat dat ze altijd mogen lezen, zolang de cijfers gemiddeld hoger zijn dan een 8,5.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 15 jan 2026, 21:32 Ik ben het zelden zo met Valcke eens geweest.

Eigenlijk zouden ze een OPP moeten krijgen waarin staat dat ze altijd mogen lezen, zolang de cijfers gemiddeld hoger zijn dan een 8,5.
Ik sluit mij bij de vorige sprekerd aan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef: 15 jan 2026, 21:43
DDD schreef: 15 jan 2026, 21:32 Ik ben het zelden zo met Valcke eens geweest.

Ik sluit mij bij de vorige sprekerd aan ;)
Ik ook
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

MrNuwenspete schreef: 15 jan 2026, 13:59
Vrouwke schreef: 15 jan 2026, 08:56
MrNuwenspete schreef: 14 jan 2026, 21:39 En voort wentelen de eeuwen van J. H. Bavinck, een uitgave uit 1984. Meer mensen bekend mee?
Ik ben hem ook aan het lezen maar ik ben er nog niet ver in. Ik vind het wel erg mooi geschreven.

Het boek is de laatste tijd vaker genoemd op ‘t forum. Dus ik vermoed dat er wel meer in bezig zijn.

Ik heb altijd meer boeken tegelijk liggen waar ik in lees. Zodat ik kan pakken wat past bij waar ik ruimte voor heb. Maar evengoed komt er de laatste tijd helaas veel te weinig van lezen.

M’n leesstapel bestaat momenteel uit:

Galatenbrief - Luther
Belofte en ervaring - van ‘t Spijker (over Luther)
En voort wentelen de eeuwen - Bavinck
De overkant van de rivier - Siebelink

Daarna staat er nog minimaal een meter leesvoer te wachten in de boekenkast.
Dan kun je inderdaad nog wel even vooruit, ja. Heb het eerste hoofdstuk bijna uit. Heb kort hiervoor de Alpha en de Omega van ds. E. van Meer gelezen, ook over de Openbaring. Dan is dit weer heel anders, maar heel mooi. Visionair ergens ook wel. Als hij schrijft over hoe de tijd na Pasen is, in het eerste hoofdstuk, is het net of hij het over 2026 heeft.
Inmiddels ben ik een beetje afgeleid. Er stond voor €10 bij de boekhandel Romantiek en Stichtelijkelijkheid over ds. J. T. Doornebal. Daar ben ik in blijven hangen. Ook heel mooi!
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Eens! De stukken die Doornebal schreef zijn ook zo mooi! Verder vindt ik het persoonlijk ook een heel waardevol boek omdat daarin ook veel geschreven wordt over m'n voorgeslachten.
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Vrouwke schreef: 17 jan 2026, 13:40 Eens! De stukken die Doornebal schreef zijn ook zo mooi! Verder vindt ik het persoonlijk ook een heel waardevol boek omdat daarin ook veel geschreven word over m'n voorgeslachten.
Dat begrijp ik, dan is zo'n boek wel heel waardevol en bijzonder.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 15 jan 2026, 20:15 Het scheelt ook wel: in mijn middelbareschooltijd was er nog geen internet en we hadden geen tv. Al je informatie kwam dus via radio, krant en boeken. Je amusement grotendeels ook.
Overigens heb ik nog steeds leerlingen die stiekem onder tafel een boek zitten te lezen. Soms een boek 'voor de lijst', soms een boek dat ze echt voor hun plezier lezen, soms een informatief boek over een niet-schoolgerelateerd onderwerp. En ik heb een leerling die onder mijn les stiekem zit te schrijven aan een boek. Haar eerste boek is al uitgegeven, en ze is nu met de volgende bezig. Dat stiekem onder mijn les lezen en schrijven is uiteraard niet de bedoeling. Deze plezierboekenleerlingen zijn wel allemaal vwo'ers, en meestal de hoogbegaafden.
Ik denk dat die kinderen de grote uitzondering zijn. Ik heb het thuis aan vrienden/vriendinnen gevraagd van onze kinderen, vooral vwo-ers en gymnasiasten, waarvan een aantal dit op hun sloffen doet. De uitkomst was dat er niet/nauwelijks gelezen wordt. Zij sporten en werken liever dan dat zij een boek pakken. Misschien ligt dit percentage anders bij reformatorische kinderen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 09:21
Zita schreef: 15 jan 2026, 20:15 Het scheelt ook wel: in mijn middelbareschooltijd was er nog geen internet en we hadden geen tv. Al je informatie kwam dus via radio, krant en boeken. Je amusement grotendeels ook.
Ik denk dat die kinderen de grote uitzondering zijn. Ik heb het thuis aan vrienden/vriendinnen gevraagd van onze kinderen, vooral vwo-ers en gymnasiasten, waarvan een aantal dit op hun sloffen doet. De uitkomst was dat er niet/nauwelijks gelezen wordt. Zij sporten en werken liever dan dat zij een boek pakken. Misschien ligt dit percentage anders bij reformatorische kinderen.
Ik ken juist veel jonge mensen die veel lezen. Hebben apps/accounts waar ze de gelezen boeken bijhouden. (Hebban.nl). Van onze 6 kinderen zijn er 4 die lezen waarvan 2 echt veel. Zijn natuurlijk inmiddels wel jongvolwassenen. Maar in hun vriendenkring wordt ook veel gelezen en boekentips aan elkaar uitgewisseld. Helaas ook via een eReader abonnement tot ergernis van vader die uitsluitend fysieke boeken leest :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie