Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

ejvl

Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door ejvl »

Profesto schreef:Volgens mij mis je het een en ander en ben je in de war met de definitie van extreemrechts.
Radicaal en extreem rechts hebben deels overeenkomsten en sommige zaken die ik benoem horen zeker bij radicaal waarvan ik vind dat Ja21 die dus niet bezigd.
Bijvoorbeeld anti-establishmentretoriek, geen etnisch culture dreiging als argument, cultureel conservatief ipv homogeen-nationalistisch, geen polarisatie als strategie, enzovoorts.
Ik zou ze eerder classificeren als conservatief rechts ipv radicaal.
Maar afhankelijk wat je onder extreem en radicaal verstaat.

ZWP

Bericht door ZWP »

ejvl schreef: 21 nov 2025, 21:05
Profesto schreef:Volgens mij mis je het een en ander en ben je in de war met de definitie van extreemrechts.
Radicaal en extreem rechts hebben deels overeenkomsten en sommige zaken die ik benoem horen zeker bij radicaal waarvan ik vind dat Ja21 die dus niet bezigd.
Bijvoorbeeld anti-establishmentretoriek, geen etnisch culture dreiging als argument, cultureel conservatief ipv homogeen-nationalistisch, geen polarisatie als strategie, enzovoorts.
Ik zou ze eerder classificeren als conservatief rechts ipv radicaal.
Maar afhankelijk wat je onder extreem en radicaal verstaat.
Leuk om eens iets te lezen over het Overton-venster. https://nl.wikipedia.org/wiki/Overton-venster

"Het overton-venster is het spectrum van gedachtegoed dat het grote publiek accepteert. Het concept is genoemd naar de bedenker ervan, Joseph P. Overton (1960–2003), de voormalige vicepresident van het Mackinac Center for Public Policy, die beschreef dat gedachtegoed voornamelijk wordt geaccepteerd wanneer het binnen zijn venster paste. Volgens Overton bevat het venster een reeks van gedachtegoed dat als politiek acceptabel wordt beschouwd binnen het geldende klimaat van de publieke opinie en dat een politicus kan aanbevelen zonder te extreem te lijken in diens streven om een politieke functie te winnen of behouden. Het overton-venster verschuift naarmate de publieke opinie verandert."

De verschuiving in de afgelopen jaren is duidelijk zichtbaar.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

We krijgen dus een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD.
Dat is een nieuwigheid in Nederland en ik denk niet dat zo'n kabinet, dat steunt op 66 van de 150 zetels in de Tweede Kamer, het lang gaat uithouden.
Ik vermoed dat we later dit jaar opnieuw verkiezingen voor de Tweede Kamer gaan krijgen.
merel

Bericht door merel »

elbert schreef: 09 jan 2026, 16:55 We krijgen dus een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD.
Dat is een nieuwigheid in Nederland en ik denk niet dat zo'n kabinet, dat steunt op 66 van de 150 zetels in de Tweede Kamer, het lang gaat uithouden.
Ik vermoed dat we later dit jaar opnieuw verkiezingen voor de Tweede Kamer gaan krijgen.
Ik ben minder pessimistisch. Voor de milieuplannem haken ze aan bij links en voor asielbeleid bij rechts.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 09 jan 2026, 20:47
elbert schreef: 09 jan 2026, 16:55 We krijgen dus een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD.
Ik ben minder pessimistisch. Voor de milieuplannem haken ze aan bij links en voor asielbeleid bij rechts.
Het is de begroting die problematisch gaat worden vrees ik. Op individuele onderwerpen is minderheidskabinet best wel goed voor democratie en goed te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 09 jan 2026, 21:03
merel schreef: 09 jan 2026, 20:47
Het is de begroting die problematisch gaat worden vrees ik. Op individuele onderwerpen is minderheidskabinet best wel goed voor democratie en goed te doen.
Denk dat de oppositie ook thema’s aan elkaar gaat knopen en dan wordt het een stuk lastiger dan @merel denkt. Vooral de VVD heeft weinig belang bij het slagen van deze coalitie. Zij zullen als dit kabinet over links moet over bv klimaat de wind van rechts krijgen. Het wordt constant uitruilen, thema's aan elkaar knopen of juist van elkaar scheiden enz. Totdat de bom barst. En dat is nu de VVD niet de premier levert vrij snel verwacht ik. Binnen 1 jaar vanaf de beëdiging. Helaas want we hebben een kabinet nodig die de 4 jaar volmaakt zonder gedoe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Gisteren, 00:13
Denk dat de oppositie ook thema’s aan elkaar gaat knopen en dan wordt het een stuk lastiger dan @merel denkt. Vooral de VVD heeft weinig belang bij het slagen van deze coalitie. Zij zullen als dit kabinet over links moet over bv klimaat de wind van rechts krijgen. Het wordt constant uitruilen, thema's aan elkaar knopen of juist van elkaar scheiden enz. Totdat de bom barst. En dat is nu de VVD niet de premier levert vrij snel verwacht ik. Binnen 1 jaar vanaf de beëdiging. Helaas want we hebben een kabinet nodig die de 4 jaar volmaakt zonder gedoe.
Als het een kabinet wordt van D66-VVD -CDA, dan wordt het pappen en nathouden. Er is geen meerderheid in de Eerste Kamer.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Optionele headline:
"Jetten I doet aanval op recordhouder Colijn IV"
Plaats reactie