Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

ejvl

Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door ejvl »

Profesto schreef:Volgens mij mis je het een en ander en ben je in de war met de definitie van extreemrechts.
Radicaal en extreem rechts hebben deels overeenkomsten en sommige zaken die ik benoem horen zeker bij radicaal waarvan ik vind dat Ja21 die dus niet bezigd.
Bijvoorbeeld anti-establishmentretoriek, geen etnisch culture dreiging als argument, cultureel conservatief ipv homogeen-nationalistisch, geen polarisatie als strategie, enzovoorts.
Ik zou ze eerder classificeren als conservatief rechts ipv radicaal.
Maar afhankelijk wat je onder extreem en radicaal verstaat.

ZWP

Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door ZWP »

ejvl schreef: 21 nov 2025, 21:05
Profesto schreef:Volgens mij mis je het een en ander en ben je in de war met de definitie van extreemrechts.
Radicaal en extreem rechts hebben deels overeenkomsten en sommige zaken die ik benoem horen zeker bij radicaal waarvan ik vind dat Ja21 die dus niet bezigd.
Bijvoorbeeld anti-establishmentretoriek, geen etnisch culture dreiging als argument, cultureel conservatief ipv homogeen-nationalistisch, geen polarisatie als strategie, enzovoorts.
Ik zou ze eerder classificeren als conservatief rechts ipv radicaal.
Maar afhankelijk wat je onder extreem en radicaal verstaat.
Leuk om eens iets te lezen over het Overton-venster. https://nl.wikipedia.org/wiki/Overton-venster

"Het overton-venster is het spectrum van gedachtegoed dat het grote publiek accepteert. Het concept is genoemd naar de bedenker ervan, Joseph P. Overton (1960–2003), de voormalige vicepresident van het Mackinac Center for Public Policy, die beschreef dat gedachtegoed voornamelijk wordt geaccepteerd wanneer het binnen zijn venster paste. Volgens Overton bevat het venster een reeks van gedachtegoed dat als politiek acceptabel wordt beschouwd binnen het geldende klimaat van de publieke opinie en dat een politicus kan aanbevelen zonder te extreem te lijken in diens streven om een politieke functie te winnen of behouden. Het overton-venster verschuift naarmate de publieke opinie verandert."

De verschuiving in de afgelopen jaren is duidelijk zichtbaar.
Plaats reactie