Wat is duurKDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelenKDD schreef: ↑Vandaag, 13:32Zo moeilijk is dat toch niet. Wat de bijbel ons leert en dan er daar niet naar leven.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:25
Welke leer en wat in het leven dan? Dit is nog super onduidelijk
Veel Avondmaalgangers in de GerGem
-
MGG
Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
-
MGG
Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertjeKDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
-
De Rijssenaar
Ja, kom maar is een keertje kijkenMGG schreef: ↑Vandaag, 13:56Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertjeKDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34
Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
Nou een biertje drinken doen we in Rijssen graag. Dus dat is het probleem niet, al heb ik dat wel keer iemand horen zeggen dat ie dat niet vond kunnen. Maar dat was geen echte Rijssenaar. Dat noemen we hier import
Laatst gewijzigd door De Rijssenaar op 12 dec 2025, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, dan heb je wel een wat eenzijdige kennissenkring. Want er zijn natuurlijk best veel christenen die gewetensbezwaren hebben tegen het drinken van alcohol.MGG schreef: ↑Vandaag, 13:56Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertjeKDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34
Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
-
MGG
Misschien dacht die persoon dat het 1 krat p.p. was. Of Grolsch, maar dan had hij vermoedelijke moeite met dat Grolsch bier genoemd wordt.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 14:02Ja, ik kom maar is een keertje kijkenMGG schreef: ↑Vandaag, 13:56Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertjeKun je ervaren hoe het is
Nou een biertje drinken doen we in Rijssen graag. Dus dat is het probleem niet, al heb ik dat wel keer iemand horen zeggen dat ie dat niet vond kunnen. Maar dat was geen echte Rijssenaar. Dat noemen we hier import![]()
-
MGG
Grappig dat dit het al eenzijdig maakt. Hoeveel kerken vieren alcoholvrij avondmaal? Maak eens een schatting van het aantal gewetensbezwaarde. Jij vind het best veel, dus het zal niet om een paar procenten gaan. Blijkbaar een groep die groter is dan het aantal gewetensbezwaarde tegen verzekeringen?DDD schreef: ↑Vandaag, 14:03Nou, dan heb je wel een wat eenzijdige kennissenkring. Want er zijn natuurlijk best veel christenen die gewetensbezwaren hebben tegen het drinken van alcohol.MGG schreef: ↑Vandaag, 13:56Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertje
-
De Rijssenaar
Ja, daar maak je hier geen vrienden mee als je Grolsch geen bier noemt. Grolsch heeft teminste karakter, kun je van Heineken niet zeggen
Maar de Duitse pils is hier ook wel in zwang, Wasteiner, Bitburger of Erdinger.. Mensen halen alcohol vaak ook uit Duitsland. Net als vuurwerk.
-
Geeske_1991
Nou het drinken van een biertje of ander drankje is geen probleemMGG schreef:Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:49Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertjeKDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34 Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
Het wordt een probleem als je veel drinkt, loslippig wordt, rare bewegingen gaat maken, je oog dwaalt vaker af naar plekken bij anderen waar je niet hoort te kijken
Als je publiekelijk drinkt en je anders gedraagd gaan anderen daar wat van vinden.
Als het in Rijssen gebeurt krijg je vaak gepraat, plus dat men denkt; die gaat zondags netjes naar de kerk, maar staat in het weekend te zuipen. Dan krijgt de kerk en dus God een slechte naam
Zo kijk ik er op.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Misschien zit het wel in dat ‘graag’. Twente (en daarmee Rijssen) is koploper in overmatig drankgebruik. Veel ouders die hun kinderen met vrienden thuis vanaf 14 a 15 jaar bier laten drinken.De Rijssenaar schreef: Nou een biertje drinken doen we in Rijssen graag. Dus dat is het probleem niet, al heb ik dat wel keer iemand horen zeggen dat ie dat niet vond kunnen. Maar dat was geen echte Rijssenaar. Dat noemen we hier import
Nee hoor, dure auto's zie ik niet zo als een verkeerde manier van leven. Ik doel meer op een onderhuidse kritiek op kerkelijke besluiten en sommige leerlelementen en dat breder uitventen.KDD schreef: ↑Vandaag, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:34Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelenKDD schreef: ↑Vandaag, 13:32Zo moeilijk is dat toch niet. Wat de bijbel ons leert en dan er daar niet naar leven.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:25
Welke leer en wat in het leven dan? Dit is nog super onduidelijk
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Daar heb je gelijk in. Ik ken die gemeente alleen niet goed. Dus daarom heb ik die niet genoemd. Momenteel volgens mij vooral een kleine en vergrijsde gemeente.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:26Je vergeet de GerGem Rotterdam Centrum. Ooit de grootste gemeente van de GG.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 21:35Het verschilt inderdaad per gemeente, maar dat hangt zeker niet samen met een gemeente in een verder seculiere omgeving. Als voorbeeld: in Rotterdam heb je een drietal Gereformeerde Gemeenten. Zuidwijk kun je indelen aan de linkerzijde van het spectrum, Alexanderpolder in het midden, IJsselmonde aan de rechterzijde. In Zuidwijk gaan de meeste kerkgangers aan, in IJsselmonde de minste kerkgangers.
Het lijkt dus meer te maken te hebben met de ligging van de gemeente en het aanbod van genade.
Het is een discussie die vaak wordt gevoerd. Ook op dit forum.
De vraagsteller adviseer ik om eens op Refoweb te kijken. Daar kun je veel over dit onderwerp terugvinden. Daar worden dergelijke vragen ook door ouderlingen en predikanten van de Gereformeerde Gemeenten beantwoord.
Waarom stel je je vragen op Refoforum en bijvoorbeeld niet op Refoweb?Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 22:28Bedankt voor het vertrouwen, maar ik ben echt 16 jaar en zit in vwo 5.Anselmus schreef: ↑Gisteren, 22:19
16? Ja daag. Het formele taalgebruik, gebruik van uitdrukkingen, het vrijwel correcte schrijven met een paar opvallende fouten wijzen meer in de richting van 61. Duidelijk taalgebruik van iemand uit elitaire kringen, dan wel hoog opgeleid (maar dan stel je niet een dergelijke vraag en nuanceer je je eigen stellingen), dan wel iemand uit een generatie voor mij of een trol. Ik stem voor de laatste optie of de een na laatste met iemand die zijn leeftijd niet wil prijsgeven en doet of hij jong is (midlifecrisis of een trol ).
Of nog beter: waarom bespreek je het niet met je ouders of met de dominee?
Je gebruikt een foto van het interieur van de CGK Barendrecht. Ben je daar (doop)lid? En mocht je benieuwd zijn naar een preek waarin het evangelie zonder voorwaarden wordt gepreekt: bezoek dan eens de kerkdienst volgende week in de HHK van Barendrecht. Daar gaat dominee De Deugd voor (16:00 uur). Dominee De Deugd is tevens docent Godsdienst op een middelbare school.
Bedankt voor de tip. Ik ben daar inderdaad lid.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 18:30Waarom stel je je vragen op Refoforum en bijvoorbeeld niet op Refoweb?Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 22:28Bedankt voor het vertrouwen, maar ik ben echt 16 jaar en zit in vwo 5.Anselmus schreef: ↑Gisteren, 22:19
16? Ja daag. Het formele taalgebruik, gebruik van uitdrukkingen, het vrijwel correcte schrijven met een paar opvallende fouten wijzen meer in de richting van 61. Duidelijk taalgebruik van iemand uit elitaire kringen, dan wel hoog opgeleid (maar dan stel je niet een dergelijke vraag en nuanceer je je eigen stellingen), dan wel iemand uit een generatie voor mij of een trol. Ik stem voor de laatste optie of de een na laatste met iemand die zijn leeftijd niet wil prijsgeven en doet of hij jong is (midlifecrisis of een trol ).
Je gebruikt een foto van het interieur van de CGK Barendrecht. Ben je daar (doop)lid? En mocht je benieuwd zijn naar een preek waarin het evangelie zonder voorwaarden wordt gepreekt: bezoek dan eens de kerkdienst volgende week in de HHK van Barendrecht. Daar gaat dominee De Deugd voor (16:00 uur). Dominee De Deugd is tevens docent Godsdienst op een middelbare school.
Is het een soort suggestie dat dominee Kempeneers het evangelie niet zonder voorwaarden preekt? Ik zal helaas niet naar de HHK kunnen gaan omdat onze kerk om 17:00 begint.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Wijlen ds. Golverdingen heeft een boek geschreven n.a.v. het boek 'burenkout' van de reformator Teellinck. Avonden met Teellinck heet het boek.JanRap schreef: ↑Gisteren, 23:45@ Lukas_09 , Dankuwel voor uw eerlijkheid. Uw vraag heeft mij echter verbijsterd. Mag ik vragen of u de Drie formulieren van Enigheid onderschrijft?Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 10:39 Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!
Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.
Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
U was op bezoek in een Gereformeerde Gemeente ergens en u constateerde dat de helft van de gemeenten deelnam aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Bent u er zich van bewust dat na de Reformatie in Nederland alle belijdende leden deelnamen aan het Heilig Avondmaal? En wie als belijdend lid niet deelnam kwam onder censuur. Het is dus eigentijds te noemen als de helft van de belijdende leden niet aangaat. Uw opmerking dat u dit ( het aangaan van de helft van de gemeente) geen zuivere koffie vindt is beneden het niveau dat ik van u mag verwachten. De uitdrukking 'geen zuivere koffie' wordt gebruikt voor verwerpelijk zaken in de criminele sfeer. Verder vraagt u zich af of de drempel niet te laag is. Onze gereformeerde vaderen spraken niet over een drempel maar lieten ons de HC na, met vraag en antwoord 81: Voor wie is het Heilig Avondmaal ingesteld? Misschien is het een goede tip voor u om met een vriendengroep de Institutie van Calvijn te gaan bestuderen. Die leest gemakkelijk in de vertaling van dr. De Niet. Al zijn er taaie hoofdstukken. De Institutie is een indrukwekkend en tijdloos specimen van Bijbelse, bevindelijke, gereformeerde theologie. Even voor de transparantie, ik ben geen GGer maar Hervormd binnen de PKN. Mogelijk krijgt u liever een reactie van een GGer. Laat mijn posting dan maar ongelezen.
In burenkout beschrijft Teellinck allerlei dagelijkse voorvallen uit het leven van een kerkmens in die dagen en doet dat aan de hand van fictieve gesprekken. Gebeurtenissen als dronkenschap, ruzie, huwelijk enz. Vandaaruit komen dan ook de sacramenten aan de orde, tucht en de correspondentie met kerkenraad en het individuele gemeentelid.
Het is de verdienste van ds. Golverdingen dat hij dit geheel in de tijd van de reformatie heeft geplaatst, met allerlei gegevens over de mede-predikanten van Teellinck, hoe de uitoefening van het ambt destijds te werk ging, hoe de kerkenraad te werk ging, hoe de sacramenten werden bediend, hoe de tucht werd uitgeoefend enz.
Zo beschrijft de ds. vanuit andere bronnen (heb het boek recent gelezen) dat het inderdaad de gewoonte was dat de gehele gemeente aan het avondmaal kwam. Maar dit was geenszins een verplichting. Waarom niet? Omdat, afhankelijk van waar het sacrament bediend werd, er zich allerlei omstandigheden rondom de reformatie konden voordoen. Daarom kon het zomaar gebeuren dat men de buurman aan de avondmaalstafel trof die een tijdje geleden nog als verrader werd gezien in de godsdienst, waardoor mensen door zijn toedoen onder de guillotine waren beland. Dat was niet bevorderlijk voor het gemeenteleven.
De reformatie trok zijn sporen, het was voor mensen die eerder hun geld verdienden met verraden de makkelijkste weg om ook maar gewoon een eenvoudige reformator te worden. Baat het niet dan schaad het niet.
Pas rondom de tijd van de nadere reformatie is meer de nadruk op het persoonlijke bevindelijke leven komen te liggen. Van die tijd zijn de bijzondere voorbereidingspreken (Smijtegelt, Brakel, van Laren enz.)
Er staat wel een bijzonder citaat in het boek van een avondmaalspreek van Teellinck waarin hij zegt de bijzondere zegen van de Heere te hebben ervaren; er waren ruim 1000 mensen in de kerk, allen waren aangeweest, en nog geen hond had buiten zijn blaf laten horen. (Je vraagt je dan wel af hoe het met de kindjes is gegaan...)
Daarom behoeft de uitspraak 'dat na de Reformatie in Nederland alle belijdende leden deelnamen aan het Heilig Avondmaal, en wie als belijdend lid niet deelnam kwam onder censuur' mijns inziens wat nuance gezien er bronnen genoeg zijn die het tegendeel aangeven.
Anderzijds ben ik het met u eens dat onze gezindte best eens wat meer in Calvijn mag studeren...
Laatst gewijzigd door Ooievaar op 12 dec 2025, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je (doop)lid bent van de CGK is het nogal aanmatigend om de GG te verwijten dat er (te)veel leden aan het HA gaan.Lucas_09 schreef: ↑Vandaag, 19:11Bedankt voor de tip. Ik ben daar inderdaad lid.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 18:30Waarom stel je je vragen op Refoforum en bijvoorbeeld niet op Refoweb?Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 22:28Bedankt voor het vertrouwen, maar ik ben echt 16 jaar en zit in vwo 5.Anselmus schreef: ↑Gisteren, 22:19
Is het een soort suggestie dat dominee Kempeneers het evangelie niet zonder voorwaarden preekt? Ik zal helaas niet naar de HHK kunnen gaan omdat onze kerk om 17:00 begint.