Ik hoop vooral dat je op zoek bent naar God en hoe je deel krijgt aan de zaligheid en niet hoe 'zwaar' of 'licht' een kerk moet zijn.Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 22:50Dat klopt, maar na ongeveer 2 à 3 dagen discussies gelezen te hebben op dit forum, en zien hoe formeel er met elkaar gepraat wordt heb ik besloten mijzelf maar een beetje aan te passen aan het taalgebruik. Mijn mening is inderdaad ook redelijk zeldzaam, maar als ik zie hoe snel onze school bijvoorbeeld van een reformatorische naar bijna een evangelische school aan het veranderen is maak ik mij wel zorgen of er geen andere mensen zijn die zoals mij denken. Ik ben dus best veel met ethiek en theologische vragen bezig en vind het ook leuk om hier mee te doen aan discussies en ze terug te lezen. Samen met andere vrienden, er zijn dus inderdaad echt nog jongeren van wie het niet allemaal lichter hoeft en die de kerken te zwaar vinden.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Onzin. Juist 16-jarigen kunnen heel zwart-wit denken.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Als ik eerlijk ben vind ik dat jij vooral en veelal oordelend over de gedachten van de anderen overkomt. Tot nu toe ongeveer alleen negatief over de kerk waar jij onderdeel van bent.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:03Ja, dat is wel heel herkenbaar inderdaad! Ik zou zelf ook echt niet aan durven gaan in onze kerk. Kweet zeker dat veel mensen dat als negatief zien…Rido91 schreef: ↑Gisteren, 22:57Dat eerste klopt wel denk ik , maar dat is waarschijnlijk iets wat thuis aan de keukentafel besproken is en door de kinderen overgenomen wordt. Ik weet het ook nog wel van vroeger hoor: kritiek op een waar kind van God van wie men het kan overnemen mag niet want: 'wie Gods kinderen aanraakt raakt Zijn oogappel aan' maar ondertussen mag er ongezouten kritiek gegeven worden en getwijfeld worden over de staat van al de andere avondmaalsgangers die niet aan de (kleding) maatstaven voldoen. En die oordelende mensen zijn dan ook nog vaak degenen die zelf geen vrijmoedigheid hebben om deel te nemen aan het AvondmaalDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Er wordt heel veel geoordeeld. Zelfs over de kleur van de stropdas of hoe ze er door de weeks bij lopen. Dat vinden ze dan niet kunnen. Dan lopen ze er gewoon normaal bij, maar niet helemaal in het donker of gewoon normale nette kleding. Dat kan dan niet.. Maarja, dat zijn trouwens wel vaak ouderen die zo praten.. dat hoor ik ze van mijn leeftijd ook niet zeggen
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Juist, deze vragen kom ik ook tegen bij de leerlingen in 5V/5H.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:08Onzin. Juist 16-jarigen kunnen heel zwart-wit denken.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@ Lukas_09 , Dankuwel voor uw eerlijkheid. Uw vraag heeft mij echter verbijsterd. Mag ik vragen of u de Drie formulieren van Enigheid onderschrijft?Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 10:39 Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!
Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.
Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
U was op bezoek in een Gereformeerde Gemeente ergens en u constateerde dat de helft van de gemeenten deelnam aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Bent u er zich van bewust dat na de Reformatie in Nederland alle belijdende leden deelnamen aan het Heilig Avondmaal? En wie als belijdend lid niet deelnam kwam onder censuur. Het is dus eigentijds te noemen als de helft van de belijdende leden niet aangaat. Uw opmerking dat u dit ( het aangaan van de helft van de gemeente) geen zuivere koffie vindt is beneden het niveau dat ik van u mag verwachten. De uitdrukking 'geen zuivere koffie' wordt gebruikt voor verwerpelijk zaken in de criminele sfeer. Verder vraagt u zich af of de drempel niet te laag is. Onze gereformeerde vaderen spraken niet over een drempel maar lieten ons de HC na, met vraag en antwoord 81: Voor wie is het Heilig Avondmaal ingesteld? Misschien is het een goede tip voor u om met een vriendengroep de Institutie van Calvijn te gaan bestuderen. Die leest gemakkelijk in de vertaling van dr. De Niet. Al zijn er taaie hoofdstukken. De Institutie is een indrukwekkend en tijdloos specimen van Bijbelse, bevindelijke, gereformeerde theologie. Even voor de transparantie, ik ben geen GGer maar Hervormd binnen de PKN. Mogelijk krijgt u liever een reactie van een GGer. Laat mijn posting dan maar ongelezen.