Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Posthoorn

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Posthoorn »

Ledeboeriaan schreef: Vandaag, 09:03
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 16:12

(...)Het kan erg dichtbij komen. De dwaze maagden liepen ook mee in de stoet met de wijze.
Er is geen ander waar geloof dan het zaligmakende, anders is het een waangeloof of een tijd-, wonder-, of historieel geloof.
Een bekeerd iemand geloofd in een Christus, een onbekeerde in Jezus.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

1. Het gaat tegen Gods Woord in. Jezus is Zijn Persoonsnaam, Christus Zijn ambtsnaam, hebben we op catechisatie al geleerd. Want wat zei de engel Gabriël tot Maria? Mattheus 1:21: 'En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden'.

2. Het gaat tegen de belijdenis in. Want wat zegt de Heidelberger? Zondag 11: 'òf Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, òf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hun zaligheid van node is'

Stop met dit soort on-Bijbelse teksten. Het klinkt misschien vroom of rechtzinnig, maar het slaat nergens op, en het verwondt zielen voor wie deze Naam een Naam is geworden boven alle Naam (Filip. 2:9-10). Want Zijn Naam Jezus moet ons dierbaar worden. Zo zei Ledeboer het inderdaad: Wie Jezus heeft, die heeft genoeg.
Ik heb in de vorige editie niets gelezen wat 'op de persoon' was. Wel een persoonlijke aanklacht tegen iemand - terecht trouwens - maar dat is wat anders.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

DDD schreef:Ik snap niet dat je zelf niet inziet hoeveel onzin je schrijft. Ik kan daar verder niets aan verhelpen. Niemand kan voor een ander de waarheid van een bewering inzien.
Gij zijt vermoeid door uw grote reis, maar gij zegt niet: het is buiten hoop; gij hebt het leven uwer hand gevonden, daarom wordt gij niet ziek. Jesaja 57:10

Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

🐵 🙈 🙉 🙊
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske is gewoon het forum aan het opstoken :jongle
Terri

Bericht door Terri »

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel vol verbazing reageren op de woorden van Geeske. Ik heb ( helaas) deze manier van redeneren en de Bijbel laten buikspreken in mijn leven bij best veel mensen/dominees gehoord. En nog zijn er bosjes die zo denken, tot een echt gesprek kom je niet. Alles wat maar enigszins 'positief' zou klinken, wordt neergesabeld.
Het is vreselijk, maar deze 'leer' is echt nog springlevend.
Want je kan blijven wie je bent.

Vroeger zeiden ze dan; 'je bent dood voor de dood'.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Kunnen we wegblijven bij alle persoonlijke oordelen? Dat geldt voor nagenoeg iedereen die hier wat wil zeggen, en het is absoluut niet helpend aan de discussie.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:31]De ware gelovige krijgt een blik op Christus te zien wat de schijngelovige al niet krijgt.
Ware gelovige ziet dit met zijn zielsogen, welke blind zijn bij de schijngelovigen.
God moet het geloof inplanten, als je dat komt te missen, mis je alles!
De ware gelovige heeft het wezen en het welwezen des geloofs. Dat ontbreekt bij de schijngelovige.
Geeske, bedankt voor je antwoord. Ik knip er een stukje uit. De rest gaat (weer) over wat anders.
Het komt nog niet echt duidelijk naar voren wat dan precies het verschil is tussen zien met 'zielsogen' en waarvoor de schijngelovigen dan blind zijn.
Wat ziet het 'zielsoog' dat een schijngelovige niet ziet?
Er moet toch een duidelijk verschil zijn, anders kun je toch niet zo makkelijk oordelen tussen 'zijn' en 'schijn'?
Je lijkt vooral geobsedeerd te zijn door het schijngeloof. Daardoor komt het ware geloof bij jouw schrijven niet of nauwelijks aan bod waardoor het in dit gesprek lastig is te begrijpen wat je nou echt wilt zeggen.
Probeer eens om bij de inhoud te blijven van het ware geloof zonder opmerkingen te maken over wat het niet is. Dus gewoon bij het onderwerp blijven als je een antwoord formuleert.
Als God, om met jouw woorden te spreken, het geloof inplant, wat gaat diegene dat precies geloven?
KDD

Bericht door KDD »

Refojongere schreef: 02 dec 2025, 18:49
Geeske_1991 schreef: 02 dec 2025, 17:48 Geloof me, ik zit hier niet om je bekering af te pakken. Maar ik heb wel de puriteinen gelezen, en het moet zoals de oudjes zeiden, inderdaad verstaan worden in de tijd en aan wie het uitgesproken werd.

Wat de pinksterlingen te horen kregen betekend niet dat als wij datzelfde te horen kregen, wij daarvan bekeerd werden toch?

Wij moeten onszelf eerst kennen tegenover een Heilig God. En als je de (bekerings)geschiedenissen leest, zoeken zowel Bunyan als de Erskines een plaats (kelder, sloot etc,) om Gods toorn niet zo erg te voelen drukken. Men is bang dat God ter plekke hun adem weg neemt, en zij sterven.
En zij keuren Gods deugden zo goed, dat ze liever naar de hel gaan dan naar de hemel.
En met het eren van Gods deugden, schenkt God hen Christus.
En ze kunnen niet anders dan Hem omhelzen.
Lees het, beaam het. Weet wie je citeert als je een van de puriteiners citeert.

Kun je de citaten van Bunyan en Erskine plaatsen over de sloot en de kelder en dat ze liever naar de hel gaan dan naar de hemel?
Deze vraag is volgens mij nog niet beantwoord.
Ooievaar

Bericht door Ooievaar »

Ooievaar schreef: 29 nov 2025, 11:36
Geeske_1991 schreef: 28 nov 2025, 18:04
Ooievaar schreef:
Er staat behoorlijk vaak dat een mens zijn zonde en ellende voor ogen krijgt.

Lees alle gelijkenissen die Christus sprak op aarde.
Zijn de genezen personen niet overtuigd van hun zonde of de omgeving?
Joh. 8:9 maar zij dit horende, en van hum concientie overtuigd zijnde, gingen uit, de een na de ander

Zie jij Johannes 8 vers 1 tot en met 11 als een gelijkenis dan welke Jezus heeft uitgesproken?
@Geeske, graag zie ik nog een antwoord op bovenstaande vraag: Zie jij Johannes 8 vers 1 tot en met 11 als een gelijkenis dan welke Jezus heeft uitgesproken?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef: Vandaag, 13:54 Wat ik niet begrijp is dat er zoveel vol verbazing reageren op de woorden van Geeske. Ik heb ( helaas) deze manier van redeneren en de Bijbel laten buikspreken in mijn leven bij best veel mensen/dominees gehoord. En nog zijn er bosjes die zo denken, tot een echt gesprek kom je niet. Alles wat maar enigszins 'positief' zou klinken, wordt neergesabeld.
Het is vreselijk, maar deze 'leer' is echt nog springlevend.
Want je kan blijven wie je bent.
Helemaal mee eens. Die verbazing snap ik ook niet zo. Ik hoop dat we dan net zo verbaasd zijn van de leer van het veronderstelde geloof.

Zowel de leer van "wachten op het lot uit de loterij" als de leer van het "vanzelfsprekende/veronderstelde geloof", houden beiden mensen bij Christus vandaan. Een onbekeerd mens zal altijd zichzelf rechtvaardigen. De ene doet dat met "God moet het doen", en de ander doet het met "ik geloof toch", "ik ben toch gedoopt" of "ik geef ieder het zijne".

Als Gods Geest ons aan onszelf ondekt, ons de rust wordt opgezegd en nood tot een nood wordt, dan kunnen we ons daar niet meer achter verschuilen. Dan gaan we roepen, smeken, en vluchten tot die enige vrijstad, de Heere Jezus Christus. Dan kan niets, niemand, en geen redernering ons meer tegenhouden. En die Christus wordt aan ieder gepredikt, met bevel van geloof en bekering. Degene die zo tot Hem komt, zal Hij niet uitwerpen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie