Gereformeerde Gemeenten

Martijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

DDD schreef: Vandaag, 19:48
Martijn schreef: Vandaag, 17:32
GG links schreef: Vandaag, 12:04
Madelief schreef: 29 nov 2025, 19:11 Voor het eerst reageer ik op dit forum. Ik hoorde van allerlei ontwikkelingen en kon me niet inhouden hier nu op te reageren.
Wat erg dat er zo wordt heen en weer gereageerd als het om zulke zaken gaat.
De wereld lacht en de satan heeft zijn zin en probeert hier alleen maar meer kwaad mee aan te richten.
Wat zijn telefoon, email en internet ontzettend kwade dingen als het gaat om het negende gebod.
Een goede regel is: Als je iets van je naaste wil zeggen, vraag je eerst dan drie dingen af:
1. Is het echt waar?
2. Heeft het nut het te vertellen?
3. Is het rechtvaardig om te vertellen?
Calvijn stelde dat we alleen vrij zijn van de zonde van vals getuigenis geven, wanneer de goede naam van onze naaste er geen schade door lijdt.
Als het zo nauw luistert met het vals getuigenis, mocht het wel dagelijks onze bede zijn:
Zet, Heere, een wacht voor mijne lippen; behoed de deuren van mijn mond.
Ik denk dat we allemaal genoeg hebben aan onszelf.
Misschien nog beter om dit onderwerp hier gewoon te sluiten.
Je oproep is helder!
Alleen is het wel nieuws wat er allemaal gebeurd in Tricht Geldermalsen hoe triest het ook is.
Maar we hoeven dat niet te verzwijgen dat doen we bij aardse zaken ook niet.
De doofpot zit al vol genoeg.
Maar wat hebben wij er als buitenstaander mee te maken en wat van te vinden?
Heel veel. Meer dan over Oekraïne en Trump, in ieder geval, mijns inziens.
Nou Trump en Oekraïne kunnen veel meer invloed op ons dagelijks leven gaan hebben dan geruzie ergens in een kerkelijke gemeente.
Ik zie werkelijk niet in wat we daar als buitenstaander over moeten vinden. Misschien kun je dat dan uitleggen?
CvdW

Bericht door CvdW »

Madelief schreef: Vandaag, 21:14
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 18:55
Madelief schreef: Vandaag, 17:11
Je oproep is helder!
Alleen is het wel nieuws wat er allemaal gebeurd in Tricht Geldermalsen hoe triest het ook is.
Dus dan moeten we hier met zijn allen er maar van alles van vinden?
Lijkt mij niet Bijbels, laat het bij de mensen die er voor aangewezen zijn of worden, om dit op een juiste manier op te lossen.
Dat is wat ik vind en dat heeft niets met de doofpot te maken.
Dus jij bespreekt nooit wat? Kan me niet voorstellen.. volgens mij gaat het er best netjes aan toe en grijpt het forum ook in als het niet goed gaat. Probleem is alleen dat jij toevallig je nu aangesproken voelt door het gepraat en dus ineens dit commentaar geeft. Maar volgens mij mag je dingen echt wel bespreken, anders kun je ook geen geschiedenis of kerkgeschiedenis schrijven of reageren op dingen die fout gaan..

En wat denk je van de bijbel dan? Daar staat ook al het slechte handelen van bijbel personen in. Zelfs van Mozes, Noach, David, Salamo etc.. We zijn allemaal geen heiligen, dus soms valt er gewoon wat te bespreken.. Niks mis mee
Sorry maar waarom zou ik me aangesproken voelen?
Dan heb je het toch heel goed mis!!
Klopt zeker, dat het in de Bijbel staat over, Mozes, Noach, David, Salomo etc.
Dat kunnen we allemaal lezen.
Maar het gaat er mij om dat internet er in onze tijd geen goed aan doet, om alles er maar op te gooien en de 1 weet het nog niet beter dan de ander.
Daardoor krijg je alleen maar meer verwarring en onrust.
We willen geen verwarring en onrust, maar het kan wel profijtelijk zijn. Laten de mensen maar gewoon nadenken over allerlei zaken.
DDD

Bericht door DDD »

Martijn schreef: Vandaag, 21:26
DDD schreef: Vandaag, 19:48
Martijn schreef: Vandaag, 17:32
Je oproep is helder!
Maar wat hebben wij er als buitenstaander mee te maken en wat van te vinden?
Heel veel. Meer dan over Oekraïne en Trump, in ieder geval, mijns inziens.
Nou Trump en Oekraïne kunnen veel meer invloed op ons dagelijks leven gaan hebben dan geruzie ergens in een kerkelijke gemeente.
Ik zie werkelijk niet in wat we daar als buitenstaander over moeten vinden. Misschien kun je dat dan uitleggen?
Ik vind mij geen buitenstaander. Dat ten eerste.

Ik vind niet dat ik er iets van moet vinden. Dat ten tweede.

Voor het overige: wat ik in het kader van dit gesprek vind, dat heb ik helder en duidelijk beschreven. Althans, dat vind ik zelf en anders hoor ik het graag. Ik zou zeggen: lees het even. Dan hoor ik wat je ervan vindt. Of niet, natuurlijk, want het doet sommige mensen pijn in hun oren.
Plaats reactie