Jonhnny en Lobo, geven jullie gewoon met initialen aan wie je bent.
Want ook lobo is natuurlijk een schuilnaam.
Dus bv.arie boer uit deil
A. B. uit D.
Ben benieuwd
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is afschuwelijk, inderdaad.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:55Ja, ik denk ook steeds meer zo! Het is normaal om onbekeerd te zijn en abnormaal om bekeerd te zijn. In preken wordt natuurlijk wel gewaarschuwd dat je bekeerd moet worden. Maar vaak is de hoofdboodschal toch meer meer in vragende vorm: ken je dit al? Ken je dat? Als God gaat werken, dan gaat ga je dat kennen? Ken je al dat de Heere in je leven gaat werken? Het ware volk weet hier vanaf, en ik geloof dat er hier ook wat zitten die dat kennen. Het zijn vaak vragen of je het kent. Als je dan de bijbel leest zie je dat de profeten zo niet spraken. Die wezen de zonden aan en riepen op tot bekering. Jezus roept heel vaak op om in Hem te geloven. Dat is nou nooit de hoofdboodschap van de preek. Hooguit: ken je dat geloof al?Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:16 Ligt de kern van veel problemen in veel Gereformeerde gemeenten niet in dit:
1) Je mag belijdenis van het geloof afleggen, zonder geloof (is niet zoals de Gereformeerde vaderen bedoeld hebben)
2) Je zou zonder geloof toch een godvruchtig leven kunnen leiden en zelfs je levenswandel met goede werken versieren (zie Belijdenisvragen van Voetsius, nee hij meende zeker niet dat je zonder geloof dit zou kunnen)
3) Je mag zonder geloof trouwen (terwijl het huwelijksformulier is gericht op 2 gelovigen),
4) Je mag je kinderen laten dopen zonder geloof (belijdenis van de leer is genoeg)
5) En dan hoor ik nog regelmatig van ambtsdragers die zelf niet geloven....
En dan nog niet het onbelangrijkste, eerlijk onbekeerden worden soms geprezen en geacht...
Hier gaat toch veel fout, en niet eens in navolging maar juist in afwijking van de Reformatie en de (vroege) Nadere Reformatie.
Toch praten velen dit goed.
Maar schrok ook enorm van een voorbeeld wat laatst werd aangehaald in preek. Een doodzieke man die voor de poorten van de eeuwigheid lag en in geloofstwijfel verkeerde. Hij vroeg zich af of het wel echt was bij hem. Toen had de dominee zoiets gevraagd als: Maar heeft de Heere het ooit tot jou persoonlijk gesproken? De man had "nee" gezegd, dat kende hij niet op zo'n manier. Toen was de conclusie van de dominee dat dit dus iemand was die het zelf gepakt had en z'n hele leven lang een schijngeloof heeft gehad. Dat had de dominee ook gezegd tegen deze man. Meer niet. Wat lijkt me dat verschrikkelijk. Dit voorbeeld komt nog steeds in mijn gedachten terug; wat heeft die man in angst moeten sterven. Wat had ik die man graag willen spreken en gezegd dat Jezus bereidwillig is om zondaren tot Hem te nemen. Dat hij, ook al zat hij verkeerd, nog steeds tot Jezus de toevlucht kon nemen en dat de Heere iedere zondaar vergeeft dit tot Hem komt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk ook wel dat je in het algemeen kunt stellen dat er in de GG een volwassen gesprekscultuur aanwezig is. Dat is wat anders wanneer je ergens niet je zin krijgt en dit dan maar gaat ventileren tot en met websites en open brieven in kranten. Wat absoluut een gegeven is dat er in mijn beleving onvoldoende veiligheid in kerkenraden aanwezig is om elkaar broederlijk te vermanen dan wel aan te spreken. En dan kunnen de aloude bekende casussen van Bijbelvertalingen en visies op het verbond langskomen, wanneer de broederlijke liefde aanwezig is kan er veel gesproken worden. De situatie in Tricht-Geldermalsen lijkt me een combinatie van factoren te zijn.GGotK schreef: ↑Vandaag, 11:54Wat voor de één een accent is, is voor de ander een wezenlijk onderdeel. Waar de één het als een open volwassen gesprekscultuur beziet, benoemt de de ander dit als pappen en nathouden. Ik denk wel dat er in de GG een volwassen gesprekscultuur is in het algemeen, ook zeker tussen dominees onderling.HHR schreef: ↑Vandaag, 10:56CGK heeft inderdaad een heel volwassen gesprekscultuur.
Al is de rek uiteindelijk ook eindig natuurlijk dat zie je nu gebeuren.
Maar normaal gesproken mocht je het op accenten oneens zijn binnen de CGK zonder direct een kruis achter je naam te krijgen en ingedeeld te worden in een heel specifiek vakje.
En juist dat is iets dat binnen de GG wel veel gebeurt.
Maar naast deze oorzaak zie je natuurlijk dat ook in andere kerkverbanden er momenteel veel onrust is. Flankenvorming, wantrouwen en achterdocht, het elkaar niet meer (willen?) begrijpen.
De polarisatie die je in heel de maatschappij tegenkomt slaat de kerken niet over helaas.
In plaats van gemeenschapsdenken worden we!! allemaal meer en meer individualisten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jonhnny en Lobo, geven jullie gewoon met initialen aan wie je bent.
Want ook lobo is natuurlijk een schuilnaam.
Dus bv.arie boer uit deil
A. B. uit D.
Ben benieuwd
Want ook lobo is natuurlijk een schuilnaam.
Dus bv.arie boer uit deil
A. B. uit D.
Ben benieuwd
Re: Gereformeerde Gemeenten
-knip-
Laatst gewijzigd door Herman op 26 nov 2025, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vraag niet toegestaan.
Reden: Vraag niet toegestaan.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je je eigen als lid van de Ger Gem Geldermalsen niet gehoord / begrepen voelt en al zoveel maanden op rij niks mag weten.
Dan is het logisch dat je hier anoniem dingen wilt volgen.
Dan is het logisch dat je hier anoniem dingen wilt volgen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een beetje van beide. Als hier vooral mensen komen die reageren op reageren, zonder verder een bijdrage aan het forum te leveren en niet in het minste even vertellen wie ze (al is het anoniem) zijn en wat de reden is van het inschrijven, dan is het goed ze te laten zien hoe een netjes welkom eruit ziet.Job schreef: ↑Gisteren, 23:14Weet niet of je al deze verwelkomingen louter vriendelijk bedoelt of wellicht ook wat cynisch?
Ik denk dat als mijn (maar misschien ook de jouwe?) gemeente hier zo over de tong zou gaan, ik me misschien ook wel zou melden. Het is heel wat voor al deze gemeenteleden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en precies datzelfde geldt voor de vrede in een gemeente. Ruzies etteren meestal nog jaren door. Laten we maar met alle mildheid zien op alle kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen die nu hun gemeente zo kapot zien gaan. Mocht dit niet op jou van toepassing zijn, Zeeuw, dan wellicht op anderen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zijn maar weinig internetfora waar voorstellen verplicht is. Ook hier niet. Beetje flauw dus.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die zaken passen niet op elkaar toch?pierre27 schreef: ↑Vandaag, 13:12Ik denk ook wel dat je in het algemeen kunt stellen dat er in de GG een volwassen gesprekscultuur aanwezig is. Dat is wat anders wanneer je ergens niet je zin krijgt en dit dan maar gaat ventileren tot en met websites en open brieven in kranten. Wat absoluut een gegeven is dat er in mijn beleving onvoldoende veiligheid in kerkenraden aanwezig is om elkaar broederlijk te vermanen dan wel aan te spreken. En dan kunnen de aloude bekende casussen van Bijbelvertalingen en visies op het verbond langskomen, wanneer de broederlijke liefde aanwezig is kan er veel gesproken worden. De situatie in Tricht-Geldermalsen lijkt me een combinatie van factoren te zijn.GGotK schreef: ↑Vandaag, 11:54Wat voor de één een accent is, is voor de ander een wezenlijk onderdeel. Waar de één het als een open volwassen gesprekscultuur beziet, benoemt de de ander dit als pappen en nathouden. Ik denk wel dat er in de GG een volwassen gesprekscultuur is in het algemeen, ook zeker tussen dominees onderling.HHR schreef: ↑Vandaag, 10:56CGK heeft inderdaad een heel volwassen gesprekscultuur.
Al is de rek uiteindelijk ook eindig natuurlijk dat zie je nu gebeuren.
Maar normaal gesproken mocht je het op accenten oneens zijn binnen de CGK zonder direct een kruis achter je naam te krijgen en ingedeeld te worden in een heel specifiek vakje.
En juist dat is iets dat binnen de GG wel veel gebeurt.
Maar naast deze oorzaak zie je natuurlijk dat ook in andere kerkverbanden er momenteel veel onrust is. Flankenvorming, wantrouwen en achterdocht, het elkaar niet meer (willen?) begrijpen.
De polarisatie die je in heel de maatschappij tegenkomt slaat de kerken niet over helaas.
In plaats van gemeenschapsdenken worden we!! allemaal meer en meer individualisten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het is ook niet verplicht. Maar ik vind het vervelend als er een specifieke casus wordt besproken, sowieso al, en er allemaal mensen die er iets van (denken te) vinden opduiken.