Er wordt een link gelegd met voetbal. Meerdere kerkmensen hebben (veel) kennis van voetbal. Andersom speelt het minder. Werd in het verleden niet gezegd dat voetbal de godsdienst is van de wereld? Wat is onze godsdienst?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja, dat is zo, al sneuvelt de waarheid natuurlijk als eerste en zullen er velen een eigen oprecht gemeende versie van de feiten hebben. Zie dat maar eens goed te organiseren.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 00:38Omdat ze geen openheid betrachten. Je hoeft niet alle ins en outs te delen, maar als erover bericht wordt en niet de oorzaken van het conflict helder zijn, krijg je speculatie. Je kunt dat voor zijn door zelf aan voorlichting te doen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:14
Ik denk dat als mijn (maar misschien ook de jouwe?) gemeente hier zo over de tong zou gaan, ik me misschien ook wel zou melden. Het is heel wat voor al deze gemeenteleden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en precies datzelfde geldt voor de vrede in een gemeente. Ruzies etteren meestal nog jaren door. Laten we maar met alle mildheid zien op alle kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen die nu hun gemeente zo kapot zien gaan. Mocht dit niet op jou van toepassing zijn, Zeeuw, dan wellicht op anderen.
Het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn en ik ben geen Steef Post, maar het lijkt me vooral funest dat er zondag zoiets groots is afgekondigd en er dan pas vrijdag een officiële bijeenkomst is. Dan zijn er vijf hele dagen waarop de situatie verder kan escaleren en dat zie je dus gebeuren.
En nu zit je daarbij nog met de ellende dat Piet uit Punthorst, Klaas uit Krimpen aan de Lek en Marietje uit Medemblik (en Ambtenaar en Job van Refoforum) getuige zijn van alle dirt die op het web wordt gestort.
Je maakt het allemaal veel te groot. Dat komt omdat je niet weet wat er gebeurd is.
-
Groepscirkel
Opstapt? Afgezet door de classis zul je bedoelen.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:15Het is natuurlijk niet niks of voor niks dat een hele kerkenraad opstapt, toch?
@Ambtenaar, er is ook nog zoiets als het ambtsgeheim. Vanzelfsprekend mag niet iedereen alles weten van wat er zich in de kerkenraad afspeelt. Maar.....ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het ambtsgeheim nogal eens wordt gebruikt om zaken die niet transparant of zelfs onzuiver zijn, te versluieren of te verdoezelen. Het is mij niet bekend of dat in G. het geval is, maar het komt nogal eens voor en echt niet alleen binnen de GG.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 00:38Omdat ze geen openheid betrachten. Je hoeft niet alle ins en outs te delen, maar als erover bericht wordt en niet de oorzaken van het conflict helder zijn, krijg je speculatie. Je kunt dat voor zijn door zelf aan voorlichting te doen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:14
Ik denk dat als mijn (maar misschien ook de jouwe?) gemeente hier zo over de tong zou gaan, ik me misschien ook wel zou melden. Het is heel wat voor al deze gemeenteleden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en precies datzelfde geldt voor de vrede in een gemeente. Ruzies etteren meestal nog jaren door. Laten we maar met alle mildheid zien op alle kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen die nu hun gemeente zo kapot zien gaan. Mocht dit niet op jou van toepassing zijn, Zeeuw, dan wellicht op anderen.
Ik denk dat er vooral lessen getrokken moeten worden uit wat er in Geldermalsen is gebeurt
In tal van gemeenten zijn soortgelijke spanningen aanwezig. En hier komt heel stevig naar buiten wat al jaren geroepen wordt.
Door een weinig ontwikkeld gesprekscultuur en een vuurbang zijn voor meningsverschillen, ontstaat er een sfeer en cultuur van of je doet mee, of je vertrekt.
Zo is er al jaren een stille scheuring gaande met duizenden vertrekkers die in ieder geval geen ruimte kregen net wat andere accenten te benoemen en daarover het gesprek aan te gaan.
Wat je de laatste tijd ziet is dat ook de meest trouwe leden, die wel vragen hebben, zich na de grote uittocht van gelijkgestemden, nu ook gaan roeren. En steeds blijkt dat het aantal GG leden met vragen vele malen groter is. ( zeker na coronatijd waarin men in contact kwam met prediking vanuit andere kerkverbanden die ook heel Bijbelvast bleek te zijn)
Misschien moeten de GG ipv focus op interne eenheid, zich misschien wel meer focussen op een volwassen gesprekscultuur waar middelmatige meningsverschillen mogelijk moeten zijn.
Al begrijp ik ook heel goed als je ontwikkelingen ziet in andere kerkverbanden, je ook steeds weer afvraagt, wat is wijsheid...
Maar het kraakt en piept, en Geldermalsen is maar een topje van de ijsberg.
In tal van gemeenten zijn soortgelijke spanningen aanwezig. En hier komt heel stevig naar buiten wat al jaren geroepen wordt.
Door een weinig ontwikkeld gesprekscultuur en een vuurbang zijn voor meningsverschillen, ontstaat er een sfeer en cultuur van of je doet mee, of je vertrekt.
Zo is er al jaren een stille scheuring gaande met duizenden vertrekkers die in ieder geval geen ruimte kregen net wat andere accenten te benoemen en daarover het gesprek aan te gaan.
Wat je de laatste tijd ziet is dat ook de meest trouwe leden, die wel vragen hebben, zich na de grote uittocht van gelijkgestemden, nu ook gaan roeren. En steeds blijkt dat het aantal GG leden met vragen vele malen groter is. ( zeker na coronatijd waarin men in contact kwam met prediking vanuit andere kerkverbanden die ook heel Bijbelvast bleek te zijn)
Misschien moeten de GG ipv focus op interne eenheid, zich misschien wel meer focussen op een volwassen gesprekscultuur waar middelmatige meningsverschillen mogelijk moeten zijn.
Al begrijp ik ook heel goed als je ontwikkelingen ziet in andere kerkverbanden, je ook steeds weer afvraagt, wat is wijsheid...
Maar het kraakt en piept, en Geldermalsen is maar een topje van de ijsberg.
Ik deel je waarneming, maar ben het niet eens met je conclusie.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 17:38Dat is sowieso geen verstandig advies. De GG wordt strak geleid en er is weinig ruimte voor andere zienswijzen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan Bijbelvertaling en predikanten van een ander kerkverband op de kansel (wat binnen de CGK vaak gebeurt). Dat zou enkel tot frictie leiden. Een aansluiting bij de HHK zou dan logischer zijn.
Het enkele feit dat er een strakke leiding is en geen mogelijkheid voor een volwassen gesprek wil niet zeggen dat alle GG'ers het daar mee eens zijn. Integendeel.
Ik heb best veel contact met mensen die overgestapt zijn van een rigide GG naar een Rijnsburg-achtige CGK-gemeente. Zij vinden het een verademing: Bijbelse preken met veel meer diepgang in een volwassen gesprekscultuur.
En ook veel GG'ers hebben behoefte aan zo'n volwassen gesprekscultuur en zijn niet blij met bv. die Bijbelvertaling-censuur.
Ik denk dat de GG met uitbreiding Rijnsburg veel gedoe zoals nu (bijvoorbeeld in Geldermalsen maar dit broeit in veel gemeenten onder de radar) kan voorkomen. En de groep-Rijnsburg zou daarvoor een welkome aanvulling zijn, inclusief onderlinge kanselruil.
Bijvangst is dat de GG er dan in één keer een hele groep universitair opgeleide predikanten bij krijgt. Dat kan echt geen kwaad, als ik sommige berichten hier lees.
-
Groepscirkel
Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 07:20Opstapt? Afgezet door de classis zul je bedoelen.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:15Het is natuurlijk niet niks of voor niks dat een hele kerkenraad opstapt, toch?
Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:21Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 07:20Opstapt? Afgezet door de classis zul je bedoelen.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:15Het is natuurlijk niet niks of voor niks dat een hele kerkenraad opstapt, toch?
-
De Rijssenaar
Ja, ben er zelf niet op gekomen, maar een volwassen gesprekscultuur is er nauwelijks aanwezig.
Je mag niet kritisch zijn, want dat plaatst je direct buiten de orde. Hele kleine zaken worden heel groot gemaakt en bepalen eigenlijk of je een ware christen bent of niet. Want ware christenen, gergemmers, doen dit en dit en dat en dat niet.. het probleem is alleen dat minimaal 2/3 zichzelf niet ziet als waar christen, dus dat maakt het dubbel zo vreemd.. vooral als je zegt dat je misschien “hoop” hebt en “geloof hebt” dan krijg je de wind van voren. Via de preken, maar ook via andere gemeenteleden. Alleen al zulk soort dingen zijn op zichzelf genomen als zo vreemd en ongezond, dat het gewoon heel moeilijk is. Daar komt nog bij dat er dus geen gesprekscultuur is om dit bespreekbaar te maken… Je krijgt dan direct een stempel waar je je leven niet meer vanaf komt.
Je mag niet kritisch zijn, want dat plaatst je direct buiten de orde. Hele kleine zaken worden heel groot gemaakt en bepalen eigenlijk of je een ware christen bent of niet. Want ware christenen, gergemmers, doen dit en dit en dat en dat niet.. het probleem is alleen dat minimaal 2/3 zichzelf niet ziet als waar christen, dus dat maakt het dubbel zo vreemd.. vooral als je zegt dat je misschien “hoop” hebt en “geloof hebt” dan krijg je de wind van voren. Via de preken, maar ook via andere gemeenteleden. Alleen al zulk soort dingen zijn op zichzelf genomen als zo vreemd en ongezond, dat het gewoon heel moeilijk is. Daar komt nog bij dat er dus geen gesprekscultuur is om dit bespreekbaar te maken… Je krijgt dan direct een stempel waar je je leven niet meer vanaf komt.
-
Groepscirkel
Dat laatste kan voor individuele kerkenraadsleden waar zijn, mijn punt is dat de classis geen besluit heeft genomen tot afzetting van de kerkenraad. De kerkenraad is opgestapt.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 08:27Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:21Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.
Zie de casuïstiek in de CGK, daaruit blijkt genoegzaam dat een classis in het gereformeerd kerkrecht deze bevoegdheid ook niet heeft.
De classis of CvV heeft ervoor gekozen om de broeders af te zetten. Ze zijn niet vrijwillig opgestapt. Alleen wil men dat wel zo laten geloven omdat er anders te veel onrust komt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:32Dat laatste kan voor individuele kerkenraadsleden waar zijn, mijn punt is dat de classis geen besluit heeft genomen tot afzetting van de kerkenraad. De kerkenraad is opgestapt.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 08:27Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:21Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.
Zie de casuïstiek in de CGK, daaruit blijkt genoegzaam dat een classis in het gereformeerd kerkrecht deze bevoegdheid ook niet heeft.
-
Henk J
Onderling zal men het ook niet eens zijn over de oorzaken dus wat moet je dan communiceren? In de CGK zijn de oorzaken momenteel helderder aan te wijzen maar om nu te zeggen dat het voor zoveel meer rust zorgt, valt ook tegen. Iedereen kan daar live meekijken met de synode vergaderingen maar dan zie je ook dat die heel verschillend worden opgevat.
-
Groepscirkel
Dat wil een verhaal jou laten geloven. De classis heeft dit besluit niet genomen. Maar ik val in herhaling, dat heeft geen zin.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 08:36De classis of CvV heeft ervoor gekozen om de broeders af te zetten. Ze zijn niet vrijwillig opgestapt. Alleen wil men dat wel zo laten geloven omdat er anders te veel onrust komt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:32Dat laatste kan voor individuele kerkenraadsleden waar zijn, mijn punt is dat de classis geen besluit heeft genomen tot afzetting van de kerkenraad. De kerkenraad is opgestapt.Johnny65 schreef: ↑Vandaag, 08:27Dan ben jij niet op de hoogte van de gang van zaken. Vrijwillig aftreden was het namelijk niet.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:21Een classis heeft deze bevoegdheid niet en dit is ook niet gebeurd. Sorry, het is onzin wat je zegt.