Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:25 meen je dit Job, wil je dit echt dat we het hier gaan bespreken wat er in een andere gemeente fout gaat?
Ja, in dit geval weloverwogen gevraagd. Omdat het in ons kanselgebed werd benoemd (iets in de termen "verscheurde gemeente"). Dan wordt iets, zij het dat het middels gebed gebeurt, deels bekend. Ik veronderstel dat dat in meerdere gemeenten zal zijn gebeurd. Dan kun je maar beter volledig zijn, zoals nu via een nieuwsbericht plaats heeft.
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef: Vandaag, 09:48 Opmerkelijk dat ds. W. Silfhout zijn opdracht ook heeft teruggegeven.

Begrijp ik het nou goed dat de kerkenraad zelf is afgetreden en dat de classis daarom de verantwoordelijkheid pakt, of is de kerkenraad in opdracht van de classis afgetreden?
De kerkenraad heeft (de opdracht van) ds Silfhout uiteindelijk geweigerd, dus dan houdt het op.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Vandaag, 09:54 Dat is goed nieuws. Als er nu verder maar geen heerszucht en machtsstrijd is, dan komt het allemaal goed.
De informele berichten de afgelopen week waren 'het staat op scheuren', dus dan weet je wel dat de emoties al wel zo ver gevorderd zijn dat het niet makkelijk op te lossen is.
Job

Bericht door Job »

Aangezien de classis de leiding nu overneemt en een kerkdienst pas een kerkdienst is in aanwezigheid van ambtsdragers: hoe wordt zoiets praktisch ingevuld? Een interim-kerkenraad met broeders uit de classis? Het toonbeeld van zo'n binnentredende raad gistermorgen moet aangrijpend zijn geweest voor de gemeente.

Voor elke betrokkene, zowel gemeente als dominee & gezin en kerkenraad en classis (zo kort na casus Waardenburg) moet dit alles een diep persoonlijk doorvoeld drama zijn. Het is te hopen dat de gemeente tot vrijdag de rust weet te bewaren.

Bertiel vroeg me of ik nu echt zo nodig de problemen van een andere gemeente moet bespreken. Dat moet niet, ik verheug me er ook beslist niet in maar hoor het aan met een steen op het gemoed, beseffend dat de eenheid binnen een gemeente een teer plantje is. Echt niet alleen daar; ook bij ieder van ons. Vandaag zij, morgen mogelijk wij.
Bobber

Bericht door Bobber »

Het staat op scheuren wordt gezegd. Ik hoop dat de gemeente bij elkaar blijft of wordt er door een groot deel van de gemeente bij andere verbanden/zustergemeenten gekerkt?
GGotK

Bericht door GGotK »

Job schreef: 56 minuten geleden Aangezien de classis de leiding nu overneemt en een kerkdienst pas een kerkdienst is in aanwezigheid van ambtsdragers: hoe wordt zoiets praktisch ingevuld? Een interim-kerkenraad met broeders uit de classis? Het toonbeeld van zo'n binnentredende raad gistermorgen moet aangrijpend zijn geweest voor de gemeente.

Voor elke betrokkene, zowel gemeente als dominee & gezin en kerkenraad en classis (zo kort na casus Waardenburg) moet dit alles een diep persoonlijk doorvoeld drama zijn. Het is te hopen dat de gemeente tot vrijdag de rust weet te bewaren.

Bertiel vroeg me of ik nu echt zo nodig de problemen van een andere gemeente moet bespreken. Dat moet niet, ik verheug me er ook beslist niet in maar hoor het aan met een steen op het gemoed, beseffend dat de eenheid binnen een gemeente een teer plantje is. Echt niet alleen daar; ook bij ieder van ons. Vandaag zij, morgen mogelijk wij.
Er was gisteravond 1 ouderling uit de GG van Opheusden, heb ik begrepen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bobber schreef:Het staat op scheuren wordt gezegd. Ik hoop dat de gemeente bij elkaar blijft of wordt er door een groot deel van de gemeente bij andere verbanden/zustergemeenten gekerkt?
Bij (onze) aanpalende HHG is geen grote toeloop. Bij een nabij gelegen Bondsgemeente wat meer. Ik heb de indruk dat er vooral thuis wordt gewinkeld bij Kerkdienst Gemist door de wegblijvers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Het is goed dat een kerkenraad aftreedt. Meestal moet een dominee het veld ruimen en gaat de kerkenraad door, terwijl zij net zo goed de hoofd'schuldige' kunnen zijn. Het lastige als gemeentelid is, dat je meestal niet weet welke rol een ambtsdrager gespeeld heeft. Dat maakt het lastig om te bepalen wie je in de nieuwe kerkenraad kiest.
Plaats reactie