Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

In onze gemeente is ernstig gebeden voor de omstandigheden in Geldermalsen. Zijn daar nieuwe ontwikkelingen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

meen je dit Job, wil je dit echt dat we het hier gaan bespreken wat er in een andere gemeente fout gaat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Silo

Bericht door Silo »

Vrijdagavond heeft de classis Utrecht vergaderd. Ik weet alleen dat er vergaande, indringende maatregelen zijn getroffen ten aanzien van Geldermalsen, maar niet de inhoud. Wellicht dat het vandaag nog wel in het nieuws komt.
refo

Bericht door refo »

Werd Geldermalsen echt genoemd?
GG links

Bericht door GG links »

Job schreef: 22 nov 2025, 23:35
GG links schreef: 22 nov 2025, 20:39
Job schreef: 22 nov 2025, 20:19
GG links schreef: 22 nov 2025, 20:06

Daar zit de linkerflank echt niet op te wachten. De kerk zou snel leegstromen vrees ik.
Als een linkerflankgemeente leegstroomt wanneer er glasheldere, ruime preken van ds. JWK worden gelezen, dan zegt dat alles, werkelijk alles over de gemeente.
Wat zegt dat dan ?
Wat taalgebruik betreft kan dat echt niet meer anno 2025. Er is niets mis met ds. J.W. Kersten
Bovendien mag je de preken niet zelf aanpassen naar normaal mederlands.
De naar hedendaags nederlands geschreven preken van Hugo Binning zijn daarentegen wel prachtig. Een preek van hem is nog niet zolang geleden gelezen bij ons. Maar wel in normaal nederlands.
Zoals ik zei: dat zegt alles. Dan wil je het gewoon niet, voluit gergem zijn. Bij zuinig zijn op het oude en het nieuwere goud hoort ook dat je jezelf, het gezin en de gemeente opvoedt in het verstaan van de geschriften. Als ds. JWK al te moeilijk is (sterker: je geeft aan dat mensen er massaal voor zouden weggaan), dan zegt dat veel over wat er privé nog bestudeerd en gelezen wordt in zo'n gemeente. Natuurlijk mogen we er alles aan doen om de taalkloof zoveel mogelijk te dichten. Maar we zijn met zijn allen toch ook niet zo soft geworden dat we ons niet een beetje zouden mogen inspannen, toch? Er ligt teveel oud goud op onze boekenplanken om ons niet te blijven oefenen in de taal van weleer. En dan is ds. Kersten junior echt nog eenvoudig.
Voluit GerGem zijn wat is dat ? Als dat betekend dat ik tegen de HSV moet zijn en voor het instituut curatorium en tegen Dr. Gert van de Brink zn schrijven en ouwe preken van GG -dominees MOET gaan lezen dan ben ik inderdaad geen gergemmer meer.

Denigrerend over onze gemeente schrijven had je wat mij betreft achterwege kunnen laten. Ik heb bedoeld te zeggen dat als er zondag aan zondag Van Reenen gelezen zou worden (het ging bij mij helemaal niet om JWK) dan...
Laatst gewijzigd door GG links op 24 nov 2025, 09:48, 3 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Silo schreef: Vandaag, 09:31 Vrijdagavond heeft de classis Utrecht vergaderd. Ik weet alleen dat er vergaande, indringende maatregelen zijn getroffen ten aanzien van Geldermalsen, maar niet de inhoud. Wellicht dat het vandaag nog wel in het nieuws komt.
De kerkenraad is in zijn geheel afgetreden. Vrijdag is er een informatieavond.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
mark1985

Bericht door mark1985 »

Inderdaad zoals al gemeld.

Kerkenraad in geheel afgetreden.
Gisteren was ds. Visscher van Amersfoort er.

Alle catechisaties en huisbezoeken zijn geannuleerd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Silo schreef: Vandaag, 09:31 Vrijdagavond heeft de classis Utrecht vergaderd. Ik weet alleen dat er vergaande, indringende maatregelen zijn getroffen ten aanzien van Geldermalsen, maar niet de inhoud. Wellicht dat het vandaag nog wel in het nieuws komt.
Nog iets correcter: de classis heeft de gehele kerkenraad afgezet, de predikant is met ziekteverlof.

Door ouderlingen uit andere gemeenten worden de komende diensten vorm gegeven. Op korte termijn komt er een gemeenteavond met verdere mededelingen.

Er is daar veel gebed en wijsheid nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:38
J.C. Philpot schreef:
Nog iets correcter: de classis heeft de gehele kerkenraad afgezet, de predikant is met ziekteverlof.

Door ouderlingen uit andere gemeenten worden de komende diensten vorm gegeven. Op korte termijn komt er een gemeenteavond met verdere mededelingen.

Er is daar veel gebed en wijsheid nodig.
Het RD bericht er ook over: https://www.rd.nl/artikel/1129054-class ... -treedt-af
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Opmerkelijk dat ds. W. Silfhout zijn opdracht ook heeft teruggegeven.

Begrijp ik het nou goed dat de kerkenraad zelf is afgetreden en dat de classis daarom de verantwoordelijkheid pakt, of is de kerkenraad in opdracht van de classis afgetreden?
Laatst gewijzigd door Erskinees op 24 nov 2025, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:25 meen je dit Job, wil je dit echt dat we het hier gaan bespreken wat er in een andere gemeente fout gaat?
Zoals je zelf eerder schreef: NIVEA...
GGG038

Bericht door GGG038 »

Erskinees schreef: Vandaag, 09:48 Opmerkelijk dat ds. W. Silfhout zijn opdracht ook heeft teruggegeven.

Begrijp ik het nou goed dat de kerkenraad zelf is afgetreden en dat de classis daarom de verantwoordelijkheid pakt, of is de kerkenraad in opdracht van de classis afgetreden?
Ik lees het zo dat de kerkenraad zelf is afgetreden. Vandaar ook het verzoek: 'De classis vraagt de afgetreden kerkenraad lopende zaken nog ter hand te nemen'.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Erskinees schreef:Opmerkelijk dat ds. W. Silfhout zijn opdracht ook heeft teruggegeven.

Ik begreep (op basis van de kanselboodschap) dat laatste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 09:33
Dat is goed nieuws. Als er nu verder maar geen heerszucht en machtsstrijd is, dan komt het allemaal goed.
Plaats reactie