Ik zou zeggen, gooi je mening eens door AI en bekijk de conclusies of je mening klopt. Mijn GenAI tool ondersteunt mijn visieWim Anker schreef: ↑Gisteren, 16:09 Het artikel reflecteerde sterk de heersende "linkse" mening vam de universiteiten over andersdenkenden en meenden dat genAI rechts een voordeel gaf boven links en daarom gereguleerd moest worden. En dat is flauwekul. Dat was een poging om het linkse narratief van bv de NPO monopolistisch te maken.
OpenAI, ChatGPT
Re: OpenAI, ChatGPT
Voor de volledigheid hier de conclusies.Herman schreef: ↑Gisteren, 16:19Ik zou zeggen, gooi je mening eens door AI en bekijk de conclusies of je mening klopt. Mijn GenAI tool ondersteunt mijn visieWim Anker schreef: ↑Gisteren, 16:09 Het artikel reflecteerde sterk de heersende "linkse" mening vam de universiteiten over andersdenkenden en meenden dat genAI rechts een voordeel gaf boven links en daarom gereguleerd moest worden. En dat is flauwekul. Dat was een poging om het linkse narratief van bv de NPO monopolistisch te maken..
Waar we over verder zouden kunnen en of moeten praten is de vraag in hoeverre het functioneren van de rechtsstaat en de kritiek erop al wel meer en meer in één van de hoeken van het politieke veld wordt getrokken. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de legitimiteit van het proces tegen Wilders en zijn manier om daarmee om te gaan. Je perspectief op die voorgevallen feiten zorgen ervoor dat je mogelijk tot een ander (en ook begrijpelijke) afweging komt, die nochtans niet de mijne is.Ja, er zijn citaten die wijzen op politieke én democratische zorgen: over macht, autoritarisme, technocratie, en epistemisch verval.
Maar ik zou niet zeggen dat het artikel duidelijk “links-extremistisch” is of expliciet een links-politieke ideologie bevordert. De zorgen zijn institutioneel-democratisch en technologisch, minder ideologisch in klassieke links-rechts zin.
Het gebruik van termen als “autocraten”, “techno-feodalisme” en “verdeelde-en-heers-tactiek” maakt wel dat de auteurs een sterke normatieve visie hebben op de risico’s van GenAI voor de democratische rechtsstaat — wat kan resoneren met progressieve en democratisch-sociale kritieken, maar valt niet eenduidig in het klassieke links-rechts-palet.
Sorry Herman. AI kan je alles laten zeggen en praat naar de vrager toe. (Op basis van profiel en vraagstelling). Dat is inherent aan de techniek die erachter zit.Herman schreef: ↑Gisteren, 16:19Ik zou zeggen, gooi je mening eens door AI en bekijk de conclusies of je mening klopt. Mijn GenAI tool ondersteunt mijn visieWim Anker schreef: ↑Gisteren, 16:09 Het artikel reflecteerde sterk de heersende "linkse" mening vam de universiteiten over andersdenkenden en meenden dat genAI rechts een voordeel gaf boven links en daarom gereguleerd moest worden. En dat is flauwekul. Dat was een poging om het linkse narratief van bv de NPO monopolistisch te maken..
Die discussie is van alle tijden en dient nergens toe. Is gevoerd bij de uitvinding van de boekdrukkunst, bij de eerste trein, bij internet, bij de opkomst van sociale media. Naar gelang het narratief wordt het geduid als gevaar of als kans.Herman schreef: ↑Gisteren, 16:30Voor de volledigheid hier de conclusies.Herman schreef: ↑Gisteren, 16:19Ik zou zeggen, gooi je mening eens door AI en bekijk de conclusies of je mening klopt. Mijn GenAI tool ondersteunt mijn visieWim Anker schreef: ↑Gisteren, 16:09 Het artikel reflecteerde sterk de heersende "linkse" mening vam de universiteiten over andersdenkenden en meenden dat genAI rechts een voordeel gaf boven links en daarom gereguleerd moest worden. En dat is flauwekul. Dat was een poging om het linkse narratief van bv de NPO monopolistisch te maken..
Waar we over verder zouden kunnen en of moeten praten is de vraag in hoeverre het functioneren van de rechtsstaat en de kritiek erop al wel meer en meer in één van de hoeken van het politieke veld wordt getrokken. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de legitimiteit van het proces tegen Wilders en zijn manier om daarmee om te gaan. Je perspectief op die voorgevallen feiten zorgen ervoor dat je mogelijk tot een ander (en ook begrijpelijke) afweging komt, die nochtans niet de mijne is.Ja, er zijn citaten die wijzen op politieke én democratische zorgen: over macht, autoritarisme, technocratie, en epistemisch verval.
Maar ik zou niet zeggen dat het artikel duidelijk “links-extremistisch” is of expliciet een links-politieke ideologie bevordert. De zorgen zijn institutioneel-democratisch en technologisch, minder ideologisch in klassieke links-rechts zin.
Het gebruik van termen als “autocraten”, “techno-feodalisme” en “verdeelde-en-heers-tactiek” maakt wel dat de auteurs een sterke normatieve visie hebben op de risico’s van GenAI voor de democratische rechtsstaat — wat kan resoneren met progressieve en democratisch-sociale kritieken, maar valt niet eenduidig in het klassieke links-rechts-palet.
Deal ermee. Over overheidsfinanciering kan men praten, over begrenzen en censuur op informatie door de overheid niet. Nooit. Dat doen dictoriale regimes.
Zowieso is de definitie van een rechtstaat al discutabel, zeker aan linkse zijde. Laten we daar maar mee beginnen. Zie bv abortus, dat past wel in de rechtstaat (volgens velen hier) maar remigratie voorstellen (vrijblijvend) is fascistisch (volgens dezelfde figuren). Wat dat aangaat betekent de rechtstaat niets. De 10 geboden houden, dat is de rechtstaat leven.