Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")

Marnix

Bericht door Marnix »

Dus:

- Alles lag al vast.
- De mens had wel een keuze, en maakte de keuze die vast lag?
- Dat de mens de keuze maakte die vast lag, de verkeerde keuze, is niet Gods schuld, maar die van de mens.

Vat ik het zo goed samen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Dus:

- Alles lag al vast.
- Dat de mens de keuze maakte die vast lag, de verkeerde keuze, is niet Gods schuld, maar die van de mens.

Ja. Dat is voor het menselijk verstand niet inzichtelijk te maken, maar zo leert ons de Bijbel.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Marnix,

De formulering van je samenvatting geeft aan dat je het van een bepaalde kant bekijkt.

Voor ons mensen ligt helemaal niets vast. Wij mensen moeten in de eerste plaats letten op de tweede oorzaken (de middelen) waardoor God werkt.
Met het hoe en waarom van de eerste oorzaak (Gods eeuwige raad) hebben we niets te maken, behalve dat het een stof zou kunnen/moeten zijn tot aanbidding en troost.

Vergeet Deuternomium 29:29 niet:
De verborgen dingen zijn voor den HEERE onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:

- Alles lag al vast.

Ja. Dat is voor het menselijk verstand niet inzichtelijk te maken, maar zo leert ons de Bijbel.
Leert de Bijbel ons ook waarom de zondeval al vastlag en dus plaats moest vinden?

Want als de goede God in wie totaal geen duisternis is, het kwaad besluit, het slechte vastlegt moet daar wel iets bijzonders achter zitten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:

- Alles lag al vast.

Leert de Bijbel ons ook waarom de zondeval al vastlag en dus plaats moest vinden?

Want als de goede God in wie totaal geen duisternis is, het kwaad besluit, het slechte vastlegt moet daar wel iets bijzonders achter zitten.
De Bijbel leert ons dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil. En hoe de zondeval in Zijn plan is opgenomen, is niet aan ons om uit te pluizen, dat is Gods zaak.
Plaats reactie