Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")

Johannes 3:16

Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")

Bericht door Johannes 3:16 »

In Jesaja 45:7 staat het volgende:

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

... en schep het kwaad...

Hoe dienen we deze tekst te zien?
olfie

Bericht door olfie »

De kanttekeningen zeggen dit over 'het kwaad'

het kwaad,
Dat is, de straffen en plagen. Zie Gen. 19:19; Amos 3:6.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Job zegt:

Zouden we het goede van God aannemen en het kwade niet?

God bestuurt je leven, de goede dingen, maar ook de minder mooie dingen... God heeft toch ook dingen als ziekte en dood in zijn hand... en Hij kan ook beproeving geven.... het is wel zo dat het doel uiteindelijk goed is en God het ook laat meewerken ten goede... maar daarom zien we het vaak nog wel als kwaad.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Waarom dan het woord 'scheppen'?
Marnix

Bericht door Marnix »

Omdat scheppen niet iets is wat ooit is gebeurd... maar een continue proces, God schept nog steeds... God kan moeilijke situaties scheppen om je op de proef te stellen of om je te sturen...

We mogen hier niet uit afleiden dat het kwaad door God bij de schepping van de wereld al bedacht en geschapen is.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat deze tekst ons ook wijst op Gods bestuur. Er gebeurt niets zónder Zijn wil. Hoe erg het dus ook kan tegenzitten in ons leven, hoeveel tegenslag we ook krijgen, het kán niet uit de hand lopen, want alles wordt door Hem gestuurd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt... helemaal mee eens. Wel uitkijken hoe we dat uitleggen... het houdt natuurlijk niet in dat alles wat we doen en gebeurt Gods wil is... wel dat Hij dingen in de hand houdt, ook al is het niet naar Zijn wil... Want er gebeurt niets zonder Gods wil, maar mensen gaan wel vaak tegen Zijn wil in.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat is precies Gods 'wil'. Wat bedoelen we daarmee?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ehm, op zich lijkt me dat wel duidelijk. Alleen is het complexe dat het soms lijkt te botsen met dingen...

Wat ik daarmee bedoel is dit: God wil niet dat er mensen verloren gaan. Toch gaan er mensen verloren. Dus er gebeurt iets tegen Gods wil in. Maar aan de andere kant wil God dat mensen daar verantwoordelijk in krijgen... Hij wil geen robots maar mensen die Hem lief kunnen hebben. God had dus ook iedereen behouden kunnen doen worden.... maar dat zou dan ook weer tegen Zijn wil in gegaan zijn omdat Hij geen robots wil.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ehmm, ik weet niet of je dat botsen moet noemen, als het ware iets wat tegenstrijdig is.
Ik denk dat dit de uitverkiezing is, dat het Gods wil is dat er ook mensen voor eeuwig verloren zullen gaan. Aan de andere kant 'natuurlijk' ook dat er mensen zijn (schare die niemand tellen kan) die voor eeuwig bij Hem zullen zijn en Hem verheerlijken.

Kortom: ik denk dat we op dit punt moeten letten op Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil en raad.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilma van den Berg schreef:Ehmm, ik weet niet of je dat botsen moet noemen, als het ware iets wat tegenstrijdig is.
Ik denk dat dit de uitverkiezing is, dat het Gods wil is dat er ook mensen voor eeuwig verloren zullen gaan. Aan de andere kant 'natuurlijk' ook dat er mensen zijn (schare die niemand tellen kan) die voor eeuwig bij Hem zullen zijn en Hem verheerlijken.

Kortom: ik denk dat we op dit punt moeten letten op Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil en raad.
Het is niet Gods wil dat er mensen verloren gaan, zegt de bijbel. Daarnaast kan sowieso de oorzaak daarvan, de zonde en de daaraan voorafgaande zondeval ook niet de wil van God zijn, want God is goed en wil het kwade niet. Dat het kwade toch gebeurt is tegen Gods wil in. De mens heeft eigen verantwoordelijkheid gekregen en eigen verantwoordelijkheid houdt in dat de mens daarin de vrijheid heeft Gods wil te doen, of daar tegenin te gaan. En dat we dat hebben is juist weer Gods wil.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ik denk dat we het op dit punt niet snel eens zullen worden, iedereen denkt er weer anders over,

Dus, Marnix, als ik je goed begrijp vind je het alles niet Gods wil,
alleen de verantwoordelijkheid van de mens om naar de wil te leven.
Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het was Gods wil om mensen de keuze te geven om Zijn wil te doen, of om daar tegenin te gaan.

Uit de hele bijbel blijkt toch duidelijk dat God de zondeval niet heeft gewild, maar dat het gebeurde omdat de mens daarin vrije wil van God had gekregen?

En alles wat er nu gebeurt wat niet goed is is toch een gevolg van het het feit dat men toen tegen Gods wil inging?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Er was vanmorgen een mooie aflevering van "vragen naar de weg"van Ds Velema op de radio over dit onderwerp.
Heeft iemand hem gepodcast? (of ies dergelijks)
rekcor

Bericht door rekcor »

Wilma schreef:Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Dat God iets weet, wil niet zeggen dat het ook Zijn wil is.

Marnix is van de "Free Will Defence", waar ik me op zich ook wel in kan vinden. Al is het dan ook logisch dat de mens zijn bekering kan tegenhouden ("wederstaan"). En dat is weer remonstrants.
Plaats reactie