Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")
-
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")
In Jesaja 45:7 staat het volgende:
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
... en schep het kwaad...
Hoe dienen we deze tekst te zien?
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
... en schep het kwaad...
Hoe dienen we deze tekst te zien?
Inderdaad. Job zegt:
Zouden we het goede van God aannemen en het kwade niet?
God bestuurt je leven, de goede dingen, maar ook de minder mooie dingen... God heeft toch ook dingen als ziekte en dood in zijn hand... en Hij kan ook beproeving geven.... het is wel zo dat het doel uiteindelijk goed is en God het ook laat meewerken ten goede... maar daarom zien we het vaak nog wel als kwaad.
Zouden we het goede van God aannemen en het kwade niet?
God bestuurt je leven, de goede dingen, maar ook de minder mooie dingen... God heeft toch ook dingen als ziekte en dood in zijn hand... en Hij kan ook beproeving geven.... het is wel zo dat het doel uiteindelijk goed is en God het ook laat meewerken ten goede... maar daarom zien we het vaak nog wel als kwaad.
-
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Omdat scheppen niet iets is wat ooit is gebeurd... maar een continue proces, God schept nog steeds... God kan moeilijke situaties scheppen om je op de proef te stellen of om je te sturen...
We mogen hier niet uit afleiden dat het kwaad door God bij de schepping van de wereld al bedacht en geschapen is.
We mogen hier niet uit afleiden dat het kwaad door God bij de schepping van de wereld al bedacht en geschapen is.
Ehm, op zich lijkt me dat wel duidelijk. Alleen is het complexe dat het soms lijkt te botsen met dingen...
Wat ik daarmee bedoel is dit: God wil niet dat er mensen verloren gaan. Toch gaan er mensen verloren. Dus er gebeurt iets tegen Gods wil in. Maar aan de andere kant wil God dat mensen daar verantwoordelijk in krijgen... Hij wil geen robots maar mensen die Hem lief kunnen hebben. God had dus ook iedereen behouden kunnen doen worden.... maar dat zou dan ook weer tegen Zijn wil in gegaan zijn omdat Hij geen robots wil.
Wat ik daarmee bedoel is dit: God wil niet dat er mensen verloren gaan. Toch gaan er mensen verloren. Dus er gebeurt iets tegen Gods wil in. Maar aan de andere kant wil God dat mensen daar verantwoordelijk in krijgen... Hij wil geen robots maar mensen die Hem lief kunnen hebben. God had dus ook iedereen behouden kunnen doen worden.... maar dat zou dan ook weer tegen Zijn wil in gegaan zijn omdat Hij geen robots wil.
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Ehmm, ik weet niet of je dat botsen moet noemen, als het ware iets wat tegenstrijdig is.
Ik denk dat dit de uitverkiezing is, dat het Gods wil is dat er ook mensen voor eeuwig verloren zullen gaan. Aan de andere kant 'natuurlijk' ook dat er mensen zijn (schare die niemand tellen kan) die voor eeuwig bij Hem zullen zijn en Hem verheerlijken.
Kortom: ik denk dat we op dit punt moeten letten op Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil en raad.
Ik denk dat dit de uitverkiezing is, dat het Gods wil is dat er ook mensen voor eeuwig verloren zullen gaan. Aan de andere kant 'natuurlijk' ook dat er mensen zijn (schare die niemand tellen kan) die voor eeuwig bij Hem zullen zijn en Hem verheerlijken.
Kortom: ik denk dat we op dit punt moeten letten op Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil en raad.
Het is niet Gods wil dat er mensen verloren gaan, zegt de bijbel. Daarnaast kan sowieso de oorzaak daarvan, de zonde en de daaraan voorafgaande zondeval ook niet de wil van God zijn, want God is goed en wil het kwade niet. Dat het kwade toch gebeurt is tegen Gods wil in. De mens heeft eigen verantwoordelijkheid gekregen en eigen verantwoordelijkheid houdt in dat de mens daarin de vrijheid heeft Gods wil te doen, of daar tegenin te gaan. En dat we dat hebben is juist weer Gods wil.Wilma van den Berg schreef:Ehmm, ik weet niet of je dat botsen moet noemen, als het ware iets wat tegenstrijdig is.
Ik denk dat dit de uitverkiezing is, dat het Gods wil is dat er ook mensen voor eeuwig verloren zullen gaan. Aan de andere kant 'natuurlijk' ook dat er mensen zijn (schare die niemand tellen kan) die voor eeuwig bij Hem zullen zijn en Hem verheerlijken.
Kortom: ik denk dat we op dit punt moeten letten op Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil en raad.
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Ik denk dat we het op dit punt niet snel eens zullen worden, iedereen denkt er weer anders over,
Dus, Marnix, als ik je goed begrijp vind je het alles niet Gods wil,
alleen de verantwoordelijkheid van de mens om naar de wil te leven.
Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Dus, Marnix, als ik je goed begrijp vind je het alles niet Gods wil,
alleen de verantwoordelijkheid van de mens om naar de wil te leven.
Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Het was Gods wil om mensen de keuze te geven om Zijn wil te doen, of om daar tegenin te gaan.
Uit de hele bijbel blijkt toch duidelijk dat God de zondeval niet heeft gewild, maar dat het gebeurde omdat de mens daarin vrije wil van God had gekregen?
En alles wat er nu gebeurt wat niet goed is is toch een gevolg van het het feit dat men toen tegen Gods wil inging?
Uit de hele bijbel blijkt toch duidelijk dat God de zondeval niet heeft gewild, maar dat het gebeurde omdat de mens daarin vrije wil van God had gekregen?
En alles wat er nu gebeurt wat niet goed is is toch een gevolg van het het feit dat men toen tegen Gods wil inging?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Dat God iets weet, wil niet zeggen dat het ook Zijn wil is.Wilma schreef:Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Marnix is van de "Free Will Defence", waar ik me op zich ook wel in kan vinden. Al is het dan ook logisch dat de mens zijn bekering kan tegenhouden ("wederstaan"). En dat is weer remonstrants.