Gelezen (geloofsopbouwend)

J.C. Philpot

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Wij moeten deze leer ernstig nemen: dat, indien ik niet vergeef, mij niet vergeven wordt. Ik leg het aldus uit: de mens die zichzelf voor God heeft gezien als een schuldige, verachtelijke zondaar, weet dat zijn enige hoop op de hemel daarin bestaat dat God hem vrijelijk vergeven heeft. De mens die dat werkelijk ziet, weet en gelooft, is iemand die een ander niet kan weigeren te vergeven. Zo is de mens die een ander niet vergeeft, iemand die zelf de vergeving niet kent. Als mijn hart verbroken is in het aangezicht van God, kan ik niet weigeren te vergeven; en daarom zeg ik tot ieder mens die zich inbeeldt dat zijn zonden door Christus vergeven zullen worden, terwijl hij zelf niemand vergeeft: Wees op uw hoede, mijn vriend, opdat u niet ontwaakt in de eeuwigheid en Hem hoort zeggen: ‘Ga weg van Mij; Ik heb u nooit gekend.’ U misduidt de leer, de heerlijke leer van Gods genade. De mens die waarlijk vergeven is en het weet, is een mens die vergeeft.

Ds. D. Martyn Lloyd-Jones
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie