Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Posthoorn

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 08 nov 2025, 10:46 Jammer dat je geen inhoudelijke reactie wilt/kunt geven.
Wat zou ik voor inhoudelijks moeten zeggen dat ik nog niet gezegd heb tegen jou?
Natuurlijk heeft de hang naar de geloofsdoop in 2025 veel meer te maken met de tijdgeest van individualisme en het willen beleven van emotionele gebeurtenissen dan met theologie.
Jongeren in mijn omgeving die zover kwamen spreken bv over een ‘wauw’ ervaring bij hun doop in het koude water van een rivier.
Ik heb ze gesproken maar veel Bijbelse argumenten hoorde ik niet. Wel veel gevoelsargumenten en emotie. Er was zelfs één die zei dat het altijd al op haar bucketlist had gestaan. Dit waren jongeren die oorspronkelijk uit de kring van de gereformeerd bond kwamen.

En ja ik weet dat dit voor jou niet zo is.
Nou, wat zeur je dan? Ik ga jou toch ook niet verantwoordelijk houden voor het misbruik dat het verbondsautomatisme maakt van de kinderdoop?
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 08 nov 2025, 11:18
DDD schreef: 08 nov 2025, 10:43
Posthoorn schreef: 08 nov 2025, 10:11 Het geloof is individueel. Dat zal elke gereformeerde meteen toegeven. Dat is wat anders dan 'strikt individualistisch'. Wie stelt dat geloof vereist is voor de doop, kun je op grond dáárvan geen strikt individualisme toeschrijven. Het is een beetje jammer dat dit soort framing de discussie vertroebelt. Blijf bij de feiten.
Nou, ik zie daar wel een verband. Ook het individueel de Bijbel interpreteren. Het Sola Scriptura wordt dan zo dat dingen die voor de eerste christenen volkomen vanzelfsprekend waren en daarom ook niet in de Schrift vermeld staan, niet bij Gods openbaring zouden horen.

Dat is een heel onhistorische manier van bijbellezen die zich wel degelijk ten onrechte geheel concentreert op wat de openbaring jou persoonlijk wijs maakt tot zaligheid. In plaats van dat je daarbij ook de openbaring in bredere zin en de traditie van de kerk meeneemt. Wat mij betreft, is dan het Sola Scriptura doorgeslagen.
Dit is weer een ander individualisme dan huisman mij verwijt. Maar goed, waar ligt de grens tussen zelfstandig bijbellezen en 'onhistorisch' bijbellezen? Afgezien daarvan, mijn visie wordt vertegenwoordigd door een brede stroming. Dus zo individualistisch is het nu ook weer niet.
Individualisme is dan ook al geruime tijd een tamelijk grote tendens in onze samenleving. Het is niet nodig om dat als enige te zijn.

Vragen naar de grens tussen zelfstandig bijbellezen en onhistorisch bijbellezen is mijns inziens niet terecht. Zelfstandig bijbellezen hoeft immers niet te betekenen zonder voorkennis of inachtneming van achtergrondinformatie.

Maar als je de Bijbel niet leest als een boek dat ontstond in een bepaald tijdperk, met de achtergrondinformatie die daarbij nodig is, dan krijg je al snel allerlei misverstanden, zij het niet zozeer op punten die nodig zijn om te weten. De grootste misverstanden ontstaan wel doordat mensen hun eigen bril niet af kunnen zetten en de correctie van de kerk der eeuwen ontbreekt. Maar goed, ik ben mij ervan bewust dat de kerk der eeuwen ook heel merkwaardige fouten kan maken.
GG links

Bericht door GG links »

Ik kan niet meer in het topic Gereformeerde Gemeenten. Ben ik de enige of hebben we het collectief te bond gemaakt ?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GG links schreef: 10 nov 2025, 13:14 Ik kan niet meer in het topic Gereformeerde Gemeenten. Ben ik de enige of hebben we het collectief te bond gemaakt ?
Bericht door Herman » vr nov 07, 2025 7:37 pm
Topic Gereformeerde Gemeente staat een weekje niet beschikbaar om de gemoederen wat te laten bedaren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GG links

Bericht door GG links »

Johann Gottfried Walther schreef: 10 nov 2025, 13:15
GG links schreef: 10 nov 2025, 13:14 Ik kan niet meer in het topic Gereformeerde Gemeenten. Ben ik de enige of hebben we het collectief te bond gemaakt ?
Bericht door Herman » vr nov 07, 2025 7:37 pm
Topic Gereformeerde Gemeente staat een weekje niet beschikbaar om de gemoederen wat te laten bedaren.
Dank voor de info viel toch best mee ? Een inhoudelijke discussie en soms hard was het wel maar dat moet toch kunnen ?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het loont de moeite dit topic in de gaten te houden:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... e#p1211701

Juist voor het idee dat topics (of postings) opeens verdwenen zijn, heb ik Memento jaren geleden al gevraagd dit te (ver)melden, zodat mensen daar weet van hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Michaels schreef: 03 nov 2025, 14:34Uw eerste opmerking is juist, maar ik schreef Constantijn en niet Augustinus.
Uw tweede en derde opmerking, met de toevoeging erbij, zijn ook correct, maar bij Constantijn kreeg het pas zijn invoering.
Het is simpelweg niet waar dat de doop van kinderen bij Constantijn "zijn invoering" kreeg. Er is geen enkel conciliair besluit geweest en bovendien ging Constantijn hier helemaal niet over. Men ging gewoon verder met waar men al sinds de apostelen mee bezig was: namelijk om volgens het doopbevel al de volken te dopen en te onderwijzen.
Michaels schreef:Wat uw vierde opmerking betreft: dat is een interpretatie die te betwisten valt, namelijk het verschil tussen kinderdoop en geloofsdoop.

In het Nieuwe Testament vinden we geen duidelijk voorbeeld van een kinderdoop.
De doop wordt daar meestal verbonden met persoonlijk geloof en bekering:

“Bekeert u, en een ieder van u late zich dopen” (Handelingen 2:38).

Waar u op wijst, zijn er inderdaad enkele teksten waarin sprake is van de doop van een huisgezin (bijv. Lydia – Hand. 16:15, de stokbewaarder – Hand. 16:33, en bij Stefanus -1Korinthe 1:16).
Daaruit blijkt echter niet of er kleine kinderen bij waren; dat blijft onduidelijk.
Dat is dan wel vreemd, dat de Bijbel zo "onduidelijk" zou zijn. Dat terwijl de Bijbel zich altijd zo precies uitdrukt. Maar deze "onduidelijkheid" wordt eenvoudig opgelost door te kijken hoe de Bijbel spreekt over volwassenen en kinderen.
Er is bijv. nog een tekst die spreekt over de doop en wel de doop van het hele volk Israel in 1 Kor. 10:2. Nu kun je veel zeggen hierover, maar niet dat hier geen kinderen bij waren. De reden waarom Paulus dit aanhaalt, heeft natuurlijk te maken met het feit dat sommigen zich voor gingen staan op hun doop. Maar daar is de doop niet voor bedoeld. De doop zet je op weg naar het beloofde land, maar je moet wel wandelen vanuit die genade, anders kom je alsnog om. Dus of je nou als volwassene gedoopt bent of als kind: wandel volgens het Evangelie.
Maar deze tekst geeft wel aan hoe er door de hele Bijbel heen naar kinderen gekeken wordt: ze worden inbegrepen met hun ouders. Dus als de ouders gedoopt worden, dan de kinderen ook. Als de ouders lid zijn van de gemeente, dan de kinderen ook. Als de ouders spreken, dan doen ze dat ook namens de kinderen. Enzovoorts.
Michaels schreef:Men kan dus stellen dat in de tijd van de apostelen (1e eeuw) de geloofsdoop de norm was.
Die stelling is niet hard te maken. Hooguit kun je zeggen dat bij de eerste dopelingen altijd volwassenen aanwezig waren, omdat zij toetraden tot de christelijke gemeente. Maar de kinderen waren daarin inbegrepen en werden ook gedoopt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

elbert schreef: 10 nov 2025, 19:56 Er is bijv. nog een tekst die spreekt over de doop en wel de doop van het hele volk Israel in 1 Kor. 10:2. Nu kun je veel zeggen hierover, maar niet dat hier geen kinderen bij waren. De reden waarom Paulus dit aanhaalt, heeft natuurlijk te maken met het feit dat sommigen zich voor gingen staan op hun doop. Maar daar is de doop niet voor bedoeld. De doop zet je op weg naar het beloofde land, maar je moet wel wandelen vanuit die genade, anders kom je alsnog om. Dus of je nou als volwassene gedoopt bent of als kind: wandel volgens het Evangelie.
Maar deze tekst geeft wel aan hoe er door de hele Bijbel heen naar kinderen gekeken wordt: ze worden inbegrepen met hun ouders. Dus als de ouders gedoopt worden, dan de kinderen ook. Als de ouders lid zijn van de gemeente, dan de kinderen ook. Als de ouders spreken, dan doen ze dat ook namens de kinderen. Enzovoorts.
Je haalt hier de typologie die Paulus gebruikt uit zijn verband. Het gaat hier helemaal niet over de NT doop. En als het dan over kinderen gaat: Ze aten ook dezelfde geestelijke spijze. Laat de kinderen dan ook aan het Avondmaal deelnemen!
Michaels

Bericht door Michaels »

elbert schreef: 10 nov 2025, 19:56
Michaels schreef: 03 nov 2025, 14:34Uw eerste opmerking is juist, maar ik schreef Constantijn en niet Augustinus.
Uw tweede en derde opmerking, met de toevoeging erbij, zijn ook correct, maar bij Constantijn kreeg het pas zijn invoering.
Het is simpelweg niet waar dat de doop van kinderen bij Constantijn "zijn invoering" kreeg. Er is geen enkel conciliair besluit geweest en bovendien ging Constantijn hier helemaal niet over. Men ging gewoon verder met waar men al sinds de apostelen mee bezig was: namelijk om volgens het doopbevel al de volken te dopen en te onderwijzen.
Michaels schreef:Wat uw vierde opmerking betreft: dat is een interpretatie die te betwisten valt, namelijk het verschil tussen kinderdoop en geloofsdoop.

In het Nieuwe Testament vinden we geen duidelijk voorbeeld van een kinderdoop.
De doop wordt daar meestal verbonden met persoonlijk geloof en bekering:

“Bekeert u, en een ieder van u late zich dopen” (Handelingen 2:38).

Waar u op wijst, zijn er inderdaad enkele teksten waarin sprake is van de doop van een huisgezin (bijv. Lydia – Hand. 16:15, de stokbewaarder – Hand. 16:33, en bij Stefanus -1Korinthe 1:16).
Daaruit blijkt echter niet of er kleine kinderen bij waren; dat blijft onduidelijk.
Dat is dan wel vreemd, dat de Bijbel zo "onduidelijk" zou zijn. Dat terwijl de Bijbel zich altijd zo precies uitdrukt. Maar deze "onduidelijkheid" wordt eenvoudig opgelost door te kijken hoe de Bijbel spreekt over volwassenen en kinderen.
Er is bijv. nog een tekst die spreekt over de doop en wel de doop van het hele volk Israel in 1 Kor. 10:2. Nu kun je veel zeggen hierover, maar niet dat hier geen kinderen bij waren. De reden waarom Paulus dit aanhaalt, heeft natuurlijk te maken met het feit dat sommigen zich voor gingen staan op hun doop. Maar daar is de doop niet voor bedoeld. De doop zet je op weg naar het beloofde land, maar je moet wel wandelen vanuit die genade, anders kom je alsnog om. Dus of je nou als volwassene gedoopt bent of als kind: wandel volgens het Evangelie.
Michaels schreef:Men kan dus stellen dat in de tijd van de apostelen (1e eeuw) de geloofsdoop de norm was.
Die stelling is niet hard te maken. Hooguit kun je zeggen dat bij de eerste dopelingen altijd volwassenen aanwezig waren, omdat zij toetraden tot de christelijke gemeente. Maar de kinderen waren daarin inbegrepen en werden ook gedoopt.
Geachte Elbert,

Hartelijk dank voor uw reactie.
U heeft volkomen gelijk, en ik kan het slechts met u eens zijn.
Wat ik daarbij wel wil opmerken, is dat u in uw reactie de drie “testamenten” hanteert die ook het uitgangspunt vormen van het forum refoforum.nl.

Veel reformatorische denominaties beschouwen deze drie “testamenten” — namelijk het Oude en Nieuwe Testament, en de Drie Formulieren van Enigheid — als onbetwistbare waarheid, samengebracht in hun kerkbijbels.
U begrijpt ongetwijfeld dat het onder die uitgangspunten lastig is daartegenin te gaan.

Mijn enige punt van zorg betreft de werkwijze van de moderators van dit forum, die soms streng optreden. Ik heb hen daarom gevraagd het “mes van de guillotine” niet te snel te laten vallen, zodat het zogeheten “derde testament”, waarin de kinderdoop ter sprake komt, openlijk besproken kan worden. Tot dusver hebben zij mij die ruimte gegund — waarvoor mijn dank.

In dat licht, Elbert, spreekt u inderdaad de waarheid.
Toch heb ik persoonlijk moeite met dat “derde testament”, omdat het naar mijn inzicht op het punt van de doop in tegenspraak is met het “tweede testament”. Dat leert immers dat geloof aan de doop voorafgaat. De beide testamenten lijken elkaar op dit punt tegen te spreken.

Het derde testament verwijst naar Schriftgedeelten waarin hele gezinnen werden gedoopt, waar mogelijk ook kinderen bij aanwezig waren. Dat zal zeker waar zijn, maar ik zie daarin nog geen duidelijke grond voor de kinderdoop.

Ook de verbondstheologie, naar mijn overtuiging, heeft haar vervulling gevonden toen de Heere Jezus Christus aan het kruis de prijs betaalde. Sindsdien is er gelukkig geen sprake meer van een fysieke besnijdenis — die is immers geestelijk vervuld in het geloof.

Sommigen menen precies te weten wanneer de kinderdoop is ingevoerd, maar zowel het Oude als het Nieuwe Testament zwijgen over een instelling van de kinderdoop, behalve over enkele aanwijzingen of ‘hints’.

U wijst terecht op het voorbeeld van het volk Israël, dat met Mozes uit Egypte trok en “allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee”.
De kanttekenaren van de Statenvertaling merken daarbij echter terecht op dat dit betrekking heeft op de volwassendoop. Uw verwijzing is begrijpelijk, maar komt naar mijn mening niet overeen met het getuigenis van het Nieuwe Testament.

Alles overwegende kom ik tot de conclusie dat mijn oorspronkelijke standpunt hiermee opnieuw bevestigd is.
God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ds Verschuure's lezing over de kinderdoop staat op het RD.
Ik lees er veel inlegkunde in, en iets heel anders dan wat de HC ons leert
maar misschien ben ik er te dom voor
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Michaels

Bericht door Michaels »

Bertiel schreef: Gisteren, 09:58 ds Verschuure's lezing over de kinderdoop staat op het RD.
Dit is een lezing die al plaats gevonden heeft tijdens de najaarsbijeenkomst van de Adoptievereniging Gereformeerde Gezindte op 1 november in Gorinchem.
https://www.rd.nl/artikel/1127446-onder ... on-bekeren

Het gaat over adoptiekinderen.
Er wordt direct vermeld dat de doop de erfzonde niet afwast. Juist dát was echter de reden waarom de kinderdoop ooit is ontstaan. Later in de geschiedenis van de kinderdoop is dit uitgangspunt weer ontkracht.

Wat mij opvalt, is dat er in deze lezing nauwelijks naar de Bijbel verwezen wordt als het over de kinderdoop gaat. Er worden wel enkele Bijbelverzen aangestipt, maar het grootste deel van de lezing richt zich op de uitleg van het doopformulier in relatie tot adoptie.

Wat ik wél mooi vind, is de gedachte dat kinderen van christelijke ouders bij hun conceptie al geheiligd zijn. God geeft deze kinderen een ziel, maar trekt daarbij Zijn beeld terug. Zij worden geboren op het erf van het genadeverbond, horen dus bij de gemeente en moeten daarom gedoopt worden.

Toch wil ik even de vinger leggen bij dat laatste: “en moeten daarom gedoopt worden.”
Ja, dat is wat het doopformulier zegt. Maar op grond van de Bijbel kun je dat niet zo stellen. Er zijn wel enkele aanwijzingen dat er bij bepaalde doopsituaties ook kinderen aanwezig waren, maar van een duidelijke instelling – zoals bij het avondmaal – is geen sprake.
God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6).
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een matig artikel met veel heel onaannemelijke stellingen. Het vereist wel lef om dit zo in de krant te zetten, in ieder geval.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Er staan inderdaad wat zinnen in het artikel, die me verbazen. Een opmerking als "Wie de kinderdoop verwerpt, zegt dat kinderen niet bekeerd kunnen worden." bijvoorbeeld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

en ook: ons en onze kinderen, staat voor Gods kinderen en geestelijk zaad. Dat is natuurlijk inlegkunde.
ook mbt erf gaat het fout. het gaat niet om iets fysieks, het gaat om hetgeen ge-erft wordt in het verbond
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
GGG038

Bericht door GGG038 »

Bertiel schreef: Gisteren, 09:58 ds Verschuure's lezing over de kinderdoop staat op het RD.
Het artikel stelt expliciet dat de doop de erfzonde niet afwast; zij is teken en zegel van Gods verbond en dient tot versterking van het geloof, niet als 'magisch' middel. Dat is precies de Bijbelse en catechetische lijn: Abraham ontving de "besnijdenis tot een zegel der gerechtigheid des geloofs” (Rom. 4:11); en van de doop zegt Petrus: "niet het afleggen van de vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is ener goede consciëntie tot God” (1 Petr. 3:21). Dit is één op één de strekking van Zondag 26–27 van de Heidelbergse Catechismus. Het artikel zit hier dus niet tegen maar juist naast de HC.
Plaats reactie