Hoe was je zondag [2]?

Terri

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
De waarde van Christus verdienste tegenover onze zonde en ongerechtigheid.
We horen dit soort preken ( helaas) niet zo vaak.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Terri schreef: 27 okt 2025, 17:40 Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
Waar ligt dan meestal wél het accent in de prediking die je hoort? En wordt er dan op een andere manier wel over vergeving gesproken? Of gewoon bijna nooit
I'm writing a book, and discussions here help me shape thoughts that may someday find their way into its pages.
Terri

Bericht door Terri »

Arja schreef: 28 okt 2025, 14:16
Terri schreef: 27 okt 2025, 17:40 Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
Waar ligt dan meestal wél het accent in de prediking die je hoort? En wordt er dan op een andere manier wel over vergeving gesproken? Of gewoon bijna nooit
Het accent ligt meer op hoe te leven als christen.
En natuurlijk komen alle andere accenten aan bod, maar naar mijn mening regelmatig wat 'terloops'.
Omdat we veel verschillende predikanten horen, is uiteindelijk de prediking divers genoeg.
Het is nergens volmaakt.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

- Ochtenddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij ging weer verder met de prekenserie over Genesis 1, deze keer de 5e scheppingsdag vers 20 t/m 23 En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf! En God schiep de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was. En God zegende ze en zei: Wees vruchtbaar, word talrijk, en vervul het water van de zeeën; en laten de vogels talrijk worden op de aarde! Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vijfde dag.
Schriftlezing Genesis 1: 20 t/m 25 Jona 2, Lukas 12: 22 t/m 34

- Avonddienst ging Ds. C. Boele voor. Preek over Nehemia 4: 20b Onze God zal voor ons strijden!
Thema: Ons staat een sterke held terzij!
Schriftlezing Nehemia 4 en Romeinen 8: 31 t/m 39

Ochtenddienst was misschien meer een biologieles dan een preek.
's Avonds een fijne preek met een duidelijke boodschap. De handen samen niet als laatste redmiddel maar er mee beginnen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

War betreft een gedeelte van de zondagse dienst, bij ons ging het over Jona. Ik maakte een klein preekverslag

Preekverslag – Jona 2

De preek ging over Jona 2:1–10, onder het thema *“Bidden uit de diepte.”* Drie punten:
1. Jona’s situatie,
2. de vorm van zijn gebed,
3. zijn geloof.

Jona vluchtte voor God, maar in de diepte riep hij tot de HEERE. De predikant liet zien hoe Jona zinkt en weer opkomt in zijn gebed: aanvechting en geloof wisselen elkaar af. Maar telkens grijpt hij zich vast aan God.
Het geheim daarvan? Jona ziet in geloof de tempel, het offer. Niet zijn uitredding staat centraal, maar Gods verzoeningswerk. Zijn belijdenis “Het heil is van de HEERE” klinkt al als Yeshua, Jezus’ Naam.

Er werd gewaarschuwd tegen een moralistische toepassing: Jona’s redding is een teken dat naar Christus wijst, niet een garantie op tijdelijke uitredding. Wie in Christus is, mag bidden vanuit volbrachte verlossing, ook in de diepte (Rom. 6; Hebr. 10:10). Kern voor Gods kinderen: Niet eerst naar onszelf kijken in de nood, maar naar Christus, en van daaruit bidden en leven.

Er is veel gezegd, ik vind het zo moeilijk om samen te vatten.
I'm writing a book, and discussions here help me shape thoughts that may someday find their way into its pages.
merel

Bericht door merel »

Wij hadden gisteren bijzondere diensten; gistermorgen een preek over 1 Korinthe 13 en gisteravond over de zonde van Achan.
Silo

Bericht door Silo »

Lastig. Te gast in een hele gastvrije GG in het zuiden van het land. Student van Ee ging voor. Qua voordracht en beschrijvende inhoud alsof we weer in de OGG zaten zoals vroeger. Dat leverde weer veel negativiteit op onder de puberende kids.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen eigen predikant, bevestiging ambtsdrager. Preek nav de roeping van Elisa
Gisteravond ds Noordermeer, over de laatste (twee) zaligspreking(en) over vervolging.

Veel om over na te denken, zeker ook naar aanleiding van de avondpreek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

's Ochtends naar dienst gekeken waar Ds. W.J. Westland voorging.
Preek over Psalm 133: 1b Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het dat broeders ook eensgezind samen wonen
Thema: De schoonheid van eenheid
1. De verwondering
2. De bron
3. De zegen
Schriftlezing Psalm 133 en Handelingen 2: 42 t/m 47

's Avonds in de kerk waar Ds. A.W. v/d Plas voorging.
Preek over 2 Korinthe 4: 6 Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is ook Degene Die in onze harten geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus.
Schriftlezing 2 Korinthe 4
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
huisman

Bericht door huisman »

Indrukwekkende preken gisteren: ‘s morgens over de opwekking van de jongeling te Naïn en ‘s middags over de wijze en dwaze maagden.
Ontdekkende en separerende preken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Silo schreef: Gisteren, 12:33 Lastig. Te gast in een hele gastvrije GG in het zuiden van het land. Student van Ee ging voor. Qua voordracht en beschrijvende inhoud alsof we weer in de OGG zaten zoals vroeger. Dat leverde weer veel negativiteit op onder de puberende kids.
Als pa of ma Silo dat nog ondersteunt door met naam en toenaam zo'n student negatief op het www te zetten, heb je qua kerkelijke constructiviteit helaas niets te verwachten van je kids, Silo.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Silo schreef: Gisteren, 12:33 Lastig. Te gast in een hele gastvrije GG in het zuiden van het land. Student van Ee ging voor. Qua voordracht en beschrijvende inhoud alsof we weer in de OGG zaten zoals vroeger. Dat leverde weer veel negativiteit op onder de puberende kids.
Als pa of ma Silo dat nog ondersteunt door met naam en toenaam zo'n student negatief op het www te zetten, heb je qua kerkelijke constructiviteit helaas niets te verwachten van je kids, Silo.
Waarom? Wel netjes omschreven….voordracht en beschrijvende inhoud…. Zie niet zoveel negativiteit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 13:44
Job schreef:
Waarom? Wel netjes omschreven….voordracht en beschrijvende inhoud…. Zie niet zoveel negativiteit.
Noem er eens iets positiefs en opbouwends uit waar kinderen Silo, Refoforumlezers en student mee verder kunnen?
Maanenschijn

Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Job schreef:
Noem er eens iets positiefs en opbouwends uit waar kinderen Silo, Refoforumlezers en student mee verder kunnen?
Silo doet een voor hem feitelijke constatering (die bij jou mogelijk een allergische reactie oproept, maar dat is maar invulling van mijn kant).

Als de betreffende student hier meeleest is het waardevolle feedback om zich af te vragen of pubers zijn preektrant waarderen, zijn voordracht eens te overdenken en het beschrijvend brengen van de inhoud eens tegen het licht te houden.

Ik kan mij voorstellen dat dergelijke feedback in kerkeraadskamers wat minder klinkt dan de (ongezouten) mening van pubers. Erg positief dus ;) .
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 10 nov 2025, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
JanRap

Bericht door JanRap »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 14:15
Job schreef:
Job schreef:
Silo stelt doe een voor hem feitelijke constatering (die bij jou mogelijk een allergische reactie oproept, maar dat is maar invulling van mijn kant).

Als de betreffende student hier meeleest is het waardevolle feedback om zich af te vragen of pubers zijn preektrant waarderen, zijn voordracht eens te overdenken en het beschrijvend brengen van de inhoud eens tegen het licht te houden.

Ik kan mij voorstellen dat dergelijke feedback in kerkeraadskamers wat minder klinkt dan de (ongezouten) mening van pubers. Erg positief dus ;) .
@Maanenschijn, Ik vind u reactie wel mooi ontnuchterend. Dat hebben we m.i. nodig in het kerkelijke leven. Inmiddels denk ik dat we heel dankbaar mogen zijn dat zoveel mensen positief zijn over de beluisterde preken. Jammmer, ik blijf graag wat incognito, heb ook twee mooie preken beluisterd, ( Hervormd binnen de PKN) maar als ik namen noem kan gemakkelijk achterhaald worden waar ik mijn domicilie heb. Hoorde vanmiddag naar aanleiding van een opmerking van een broeder nog een HHK kandidaat. Daar denk ik hetzelfde over als Silo dacht over de GG student. Ben niet zo goed ingevoerd, maar kan het zijn dat er ook in de HHK een verrechtsing ( lees richting OGG en GG in Ned.) plaatsvindt? En dat Silo ook zo'n trend bespeurt binnen rechts GG? Verschil wel met Maanenschijn van mening over het noemen van namen in dit geval. Als er kritiek is, ook al is die kritiek terecht, ga je daar voorzichtig mee om en probeer je personen en zaken gescheiden te houden zou ik denken.
Plaats reactie