Hoe was je zondag [2]?

Terri

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
De waarde van Christus verdienste tegenover onze zonde en ongerechtigheid.
We horen dit soort preken ( helaas) niet zo vaak.
Arja

Bericht door Arja »

Terri schreef: 27 okt 2025, 17:40 Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
Waar ligt dan meestal wél het accent in de prediking die je hoort? En wordt er dan op een andere manier wel over vergeving gesproken? Of gewoon bijna nooit
Terri

Bericht door Terri »

Arja schreef: 28 okt 2025, 14:16
Terri schreef: 27 okt 2025, 17:40 Wij hadden een 'reformatie-preek'. Rechtvaardiging door geloof. Het werd scherp aangezet, waardoor juist de genade schitterde.
Waar ligt dan meestal wél het accent in de prediking die je hoort? En wordt er dan op een andere manier wel over vergeving gesproken? Of gewoon bijna nooit
Het accent ligt meer op hoe te leven als christen.
En natuurlijk komen alle andere accenten aan bod, maar naar mijn mening regelmatig wat 'terloops'.
Omdat we veel verschillende predikanten horen, is uiteindelijk de prediking divers genoeg.
Het is nergens volmaakt.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

- Ochtenddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij ging weer verder met de prekenserie over Genesis 1, deze keer de 5e scheppingsdag vers 20 t/m 23 En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf! En God schiep de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan het water wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vogels naar hun soort. En God zag dat het goed was. En God zegende ze en zei: Wees vruchtbaar, word talrijk, en vervul het water van de zeeën; en laten de vogels talrijk worden op de aarde! Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vijfde dag.
Schriftlezing Genesis 1: 20 t/m 25 Jona 2, Lukas 12: 22 t/m 34

- Avonddienst ging Ds. C. Boele voor. Preek over Nehemia 4: 20b Onze God zal voor ons strijden!
Thema: Ons staat een sterke held terzij!
Schriftlezing Nehemia 4 en Romeinen 8: 31 t/m 39

Ochtenddienst was misschien meer een biologieles dan een preek.
's Avonds een fijne preek met een duidelijke boodschap. De handen samen niet als laatste redmiddel maar er mee beginnen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Arja

Bericht door Arja »

War betreft een gedeelte van de zondagse dienst, bij ons ging het over Jona. Ik maakte een klein preekverslag

Preekverslag – Jona 2

De preek ging over Jona 2:1–10, onder het thema *“Bidden uit de diepte.”* Drie punten:
1. Jona’s situatie,
2. de vorm van zijn gebed,
3. zijn geloof.

Jona vluchtte voor God, maar in de diepte riep hij tot de HEERE. De predikant liet zien hoe Jona zinkt en weer opkomt in zijn gebed: aanvechting en geloof wisselen elkaar af. Maar telkens grijpt hij zich vast aan God.
Het geheim daarvan? Jona ziet in geloof de tempel, het offer. Niet zijn uitredding staat centraal, maar Gods verzoeningswerk. Zijn belijdenis “Het heil is van de HEERE” klinkt al als Yeshua, Jezus’ Naam.

Er werd gewaarschuwd tegen een moralistische toepassing: Jona’s redding is een teken dat naar Christus wijst, niet een garantie op tijdelijke uitredding. Wie in Christus is, mag bidden vanuit volbrachte verlossing, ook in de diepte (Rom. 6; Hebr. 10:10). Kern voor Gods kinderen: Niet eerst naar onszelf kijken in de nood, maar naar Christus, en van daaruit bidden en leven.

Er is veel gezegd, ik vind het zo moeilijk om samen te vatten.
Plaats reactie