Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MidMid

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: 08 nov 2025, 18:02
MidMid schreef: 08 nov 2025, 15:34 Nee, volgens mij doe ik dat ook niet, maar het woord en Christus hierin samen laten vallen, is volgens mij helemaal uit de bocht vliegen.

Dat Christus zijn kerk fundeert idee echt wat anders dan dat Gods woord dit doet. Niet in de laatste plaats omdat dit eerste van eeuwigheid tot eeuwigheid is en het woord in de tijd geschreven is.

Wat hier passeert, sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging dat het broodnodig is om eerst het ecclesiologische gesprek uitvoerig te voeren voordat er verder grote onomkeerbare stappen worden gezet.
Er staat toch duidelijk in Efeze dat de kerk gefundeerd is op de leer van apostelen en profeten.

Verder heb ik het topic "Kerkvisie" geopend om een meer gestructureerde discussie te voeren over de definitie van kerk en kerkverband.
Het topic kerkvisie gaat over iets anders dan ik bedoel. Daae wordt vooral vanuit de begrenzing gedacht. Mij gaat het om waar of hoe de Kerk ontstaat. Daar is het belijden helder over, bij Christus.

Bij wat er nu precies in Efeze staat zijn wel wat (voor) vragen te stellen. Stellen dat daar staat dat de kerk gefundeerd is op het Woord lijkt mij al problematisch omdat het Woord zoals wij dat nu (er) kennen toen een heel andere vorm had...

En het samen laten vallen zoals Huisman doet bij Jezus als het levende woord en Gods woord als in 'onze hedendaagse Bijbel'. Tja, uitleggen waarom dat niet zo gaat, lijkt mij toch redelijk overbodig. Daarmee waardeer je de Bijbel toch veel te hoog? En nee, dan bedoel ik niet dat de Bijbel geen gezag heeft of niet het woord van God is. Ook hier geldt losmaken, nee - maar ze gelijkstellen eveneens, nee.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 08 nov 2025, 23:46
MidMid schreef: 08 nov 2025, 15:34 Nee, volgens mij doe ik dat ook niet, maar het woord en Christus hierin samen laten vallen, is volgens mij helemaal uit de bocht vliegen.

Dat Christus zijn kerk fundeert idee echt wat anders dan dat Gods woord dit doet. Niet in de laatste plaats omdat dit eerste van eeuwigheid tot eeuwigheid is en het woord in de tijd geschreven is.

Wat hier passeert, sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging dat het broodnodig is om eerst het ecclesiologische gesprek uitvoerig te voeren voordat er verder grote onomkeerbare stappen worden gezet.
Er staat toch duidelijk in Efeze dat de kerk gefundeerd is op de leer van apostelen en profeten.

Verder heb ik het topic "Kerkvisie" geopend om een meer gestructureerde discussie te voeren over de definitie van kerk en kerkverband.
Het topic kerkvisie gaat over iets anders dan ik bedoel. Daae wordt vooral vanuit de begrenzing gedacht. Mij gaat het om waar of hoe de Kerk ontstaat. Daar is het belijden helder over, bij Christus.

Bij wat er nu precies in Efeze staat zijn wel wat (voor) vragen te stellen. Stellen dat daar staat dat de kerk gefundeerd is op het Woord lijkt mij al problematisch omdat het Woord zoals wij dat nu (er) kennen toen een heel andere vorm had...

En het samen laten vallen zoals Huisman doet bij Jezus als het levende woord en Gods woord als in 'onze hedendaagse Bijbel'. Tja, uitleggen waarom dat niet zo gaat, lijkt mij toch redelijk overbodig. Daarmee waardeer je de Bijbel toch veel te hoog? En nee, dan bedoel ik niet dat de Bijbel geen gezag heeft of niet het woord van God is. Ook hier geldt losmaken, nee - maar ze gelijkstellen eveneens, nee.
huisman laat Christus en Woord niet samenvallen maar laat ze wel samen staan en maakt er zeker geen tegenstelling van. Hoe zegt Calvijn het ook alweer: Het Woord is het gewaad waarin Christus tot ons komt. Wij leren Christus kennen door Woord en Geest. Daarom begrijp ik je bezwaar ook niet. De Bijbel te hoog waarderen vind ik een opmerking waar ik van schrik. De Bijbel te laag waarderen en zelfs relativeren is voor mij in deze tijd een grotere zorg.
Veelzeggend is hoe de Heere Jezus zich gaat openbaren na Zijn opstanding aan de Emmaüsgangers : En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was. Jezus wijst op en onderwijst uit het Woord om Zichzelf te openbaren. Buiten het Woord kan Christus niet gekend worden en kan Hij ook niet het fundament zijn van de Kerk. De Kerk kent Hem uit het Woord en zo is de Christus der Schriften het fundament van de Kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: 08 nov 2025, 10:35
Groepscirkel schreef: 08 nov 2025, 06:58
DDD schreef: 07 nov 2025, 22:25 Niemand beweert hier dat de onzichtbare kerk samenvalt met de zichtbare kerk.

Maar Groepscirkel beweert of suggereert (want de redenering is mij nog steeds niet duidelijk) dat de bijbelse aanwijzingen voor de (onzichtbare) kerk niet voor de zichtbare kerk zouden gelden.
Wat bedoel jij met "kerk"? Wie zijn of wat is dat?
Dat vind ik persoonlijk vrijzinniger dan in culturele ontwikkelingen meegaan tegen de voorschriften in de brieven van Paulus in. <>
Het stokpaardje komt van stal :?
De kerk is de gestalte van het genadeverbond. Dat genadeverbond heeft een zichtbaar deel, de openbaringsvorm, en een onzichtbare kern.

Je kunt de openbaringsvorm en het wezen niet van elkaar losmaken. Gods aanwijzingen, beloften en bedreigingen gelden voor beide, maar binnen de openbaringsvorm van Gods genadeverbond zijn ook mensen die er niet echt bij horen, althans, wel in de belofte van God uit, maar niet in hun persoonlijke antwoord daarop. Zij laten Gods welgemeende oproepen aan zich voorbijgaan.

Dat is echter nog geen reden om met zijn allen maar te doen of het in wezen niet om hetzelfde genadeverbond en lichaam van Christus gaat.<>
Heldere reactie en ik kan er best ver in meekomen. Alleen gaat het er bij mij niet in dat het lichaam van Christus ook betrekking heeft op mensen die niet gekocht zijn door Christus. Dit even los van belofte, aanbieding en nodiging aan allen. Voor mij kan Christus - en dus Zijn lichaam - niet gedeeld worden door enige menselijke organisatie. De zichtbare kerk kan wel het fundament van Jezus Christus verlaten of verduisteren, wat veroorzaakt wordt door het volhardend handelen tegen Woord en Geest. In dat geval geldt voor mij geen Bijbelse verplichting om bij die specifieke zichtbare kerk(elijke organisatie) te blijven, eerder andersom.
DDD

Bericht door DDD »

De vraag is dan vooral nog: wat is de bijbelse grondslag om dit onderscheid te kunnen maken?

Los daarvan: de eennalaatste stap naar een kerkscheuring is gezet, als ik het goed begrijp:

https://www.rd.nl/artikel/1127316-chris ... ergadering

De betrokkenen zien het niet als een uittreden uit de CGK, maar dat zal in ieder geval wel het effect zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: Gisteren, 09:28Los daarvan: de eennalaatste stap naar een kerkscheuring is gezet, als ik het goed begrijp:

De betrokkenen zien het niet als een uittreden uit de CGK, maar dat zal in ieder geval wel het effect zijn.
Goed om te zien dat de plannen van het deel dat zich stelt onder schrift en belijdenis concreter worden.

Ondanks alle kritiek, zet men op een rustige en beheerste wijze de volgende stap, om ook in de toekomst het bijbelgetrouwe deel bij de Schrift te kunnen bewaren. Ik heb veel respect voor degenen die onder hoon en spot, niet anders kunnen dan deze weg te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Waar vind ik die hoon en spot? Ik dacht eigenlijk dat ik het onderwerp redelijk goed volg, maar dat heb ik nog gemist.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Gisteren, 10:13 Waar vind ik die hoon en spot?
We hebben hier nota bene een preekfragment besproken.
DDD

Bericht door DDD »

De lat ligt laag, begrijp ik wel.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: Gisteren, 09:28 De vraag is dan vooral nog: wat is de bijbelse grondslag om dit onderscheid te kunnen maken?

Los daarvan: de eennalaatste stap naar een kerkscheuring is gezet, als ik het goed begrijp:

Notitie-Pel gemist?
Los daarvan: ik ben dankbaar dat deze concretisering er nu is. Ja, de kerken gaan uiteen. Ja, dat is verdrietig. Maar zo doormodderen ging ook niet meer. Het wordt tijd dat ambtelijke tijd weer naar de kern van het ambtelijke werk kan gaan.
Hartelijke groet,
Evangelist
Groepscirkel

DDD schreef: Gisteren, 09:28De vraag is dan vooral nog: wat is de bijbelse grondslag om dit onderscheid te kunnen maken?
Johannes Calvijn gaat in hoofdstuk I van Boek IV uitvoerig in op de ware kerk en de waarde van eenheid, de kenmerken van de zichtbare kerk, de zonde van scheurmakerij als de kerk met die kentekenen wordt verlaten, en zo meer. Hij noemt ook dat de onzichtbare en zichtbare kerk niet samenvallen. Calvijn noemt twee kenmerken van de ware kerk, de NGB noemt de handhaving van de kerkelijke tucht nog als derde kenmerk. Goed voor mij om dit door te nemen vanwege jouw vragen. Calvijn vervolgt in hoofdstuk II (Boek IV) met een fundamenteel onderscheid. Ik citeer: "Zodra echter de leugen de burcht van de godsdienst is binnengedrongen, de kern van de noodzakelijke leer onderuit gehaald is en het gebruik van de sacramenten in verval raakt, is het gevolg vast en zeker de ondergang van de kerk, zoals het ook met het leven van een mens gedaan is, wanneer hem de keel wordt doorgesneden of zijn ingewanden dodelijk verwond worden. Een klaar bewijs daarvoor is te vinden in de woorden van Paulus, wanneer hij leert dat de kerk gefundeerd is op de leer van de apostelen en de profeten en dat Christus zelf de uiterste hoeksteen is [Ef. 2:20]. Als het fundament van de kerk de leer van de profeten en de apostelen is, waarin de gelovigen opgedragen wordt hun heil alleen in Christus te stellen, hoe zal het gebouw dan nog langer kunnen bestaan, als deze leer weggenomen wordt? Het kan dus niet anders of de kerk raakt in verval wanneer de kern van de godsdienst wegvalt die haar alleen overeind kan houden. En als, in de tweede plaats, de kerk de pilaar en vaste grond van de waarheid is [1 Tim. 3:15], kan er zeker geen sprake van een kerk zijn waar leugen en onwaarheid de heerschappij gekregen hebben."
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 00:36
MidMid schreef: 08 nov 2025, 23:46

huisman laat Christus en Woord niet samenvallen maar laat ze wel samen staan en maakt er zeker geen tegenstelling van. Hoe zegt Calvijn het ook alweer: Het Woord is het gewaad waarin Christus tot ons komt. Wij leren Christus kennen door Woord en Geest. Daarom begrijp ik je bezwaar ook niet. De Bijbel te hoog waarderen vind ik een opmerking waar ik van schrik. De Bijbel te laag waarderen en zelfs relativeren is voor mij in deze tijd een grotere zorg.
Veelzeggend is hoe de Heere Jezus zich gaat openbaren na Zijn opstanding aan de Emmaüsgangers : En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was. Jezus wijst op en onderwijst uit het Woord om Zichzelf te openbaren. Buiten het Woord kan Christus niet gekend worden en kan Hij ook niet het fundament zijn van de Kerk. De Kerk kent Hem uit het Woord en zo is de Christus der Schriften het fundament van de Kerk.
Met mijn opmerking dat 'de Bijbel te hoog gewaardeerd wordt' bedoel ik dat het soms net lijkt alsof wij een Koran hebben in plaats van een Bijbel. En daar zit een fundamenteel verschil tussen. Niet enkel qua inhoud, maar ook qua waardering van het 'boek' op zich.

De afsluitende zinnen klinken mooi, maar tegelijkertijd roepen ze bij mij ook vragen op wat je er exact mee bedoelt.
'Buiten het Woord kan Christus niet gekend worden en kan Hij ook niet het fundament zijn van de Kerk. De Kerk kent Hem uit het Woord en zo is de Christus der Schriften het fundament van de Kerk.'

Voor mij worden er in je eerste zin zaken vermengd. Wij kennen inderdaad Christus uit en door de Schriften, maar Zijn funderend werk daarvan afhankelijk maken, die maak ik niet mee. Dan sluit je Christus op in de tijd. Dat kan en mag niet en nooit. Los van ons geloven, los van ons kennen en los van ons bijeenkomen fundeert Christus de Kerk. Dat is niet van ons afhankelijk of met ons verbonden. Daarom kunnen we ook ronduit belijden dat de Kerk er van eeuwigheid tot eeuwigheid zal zijn. Daar wel een afhankelijkheidsrelatie zien, of ten minste zo acteren... Dáár ligt juist fundamentele en principiële moeite met de activiteiten van Rijnsburg c.s.

Ons kennen van de Christus van de Kerk gaat inderdaad vanuit het Woord. Maar daar is niets funderend aan. Dat gaat voor ons uit en buiten ons om. Daarom is Kerk in Zijn diepste betekenis ook 'wat van de Heere is'. Daar zit niets menselijks bij. Hoewel je de zichtbare en onzichtbare kerk niet van elkaar kan en mag scheiden, gaat de een wel vooraf aan ander. De onzichtbare fundeert de zichtbare en is dus eerst of eerder.

(p.s. Wat in Lukas gebeurt met de Emmaüsgangers is een mooi gedeelte, maar dat inbrengen en toepassen als principe voor een ecclesiologie, die maak ik niet mee.)

En in de richting van Groepscirkel...
Groepscirkel schreef: Gisteren, 11:00Calvijn vervolgt in hoofdstuk II (Boek IV) met een fundamenteel onderscheid. Ik citeer: (...)
Waar de zichtbare kerk loszingt van de onzichtbare, daarover schrijft Calvijn. Om die breuk te kunnen traceren of legitimeren, zul je dus terug moeten naar de Schriften (die overigens ook bij Calvijn altijd uitkomen bij een wijzen op Christus als dé Funderende).

Wij kunnen Christus niet claimen, dus zullen altijd op het Woord terug moeten vallen. Vandaar dat de zichtbare gemeente pilaar en vaste grond van de waarheid genoemd wordt. Met dat Woord in de hand moeten beslissingen genomen of onderbouwd worden. En daar ligt voor mij ook moeite met Rijnsburg c.s. Ook het laatste schrijven heeft weer veel meer in zich van organisatorische retoriek, dan dat er vanuit de Schriften legitimiteit gegeven wordt aan de weg die bewandeld wordt (https://www.filemail.com/d/arbodhsvrnvihqa).
Groepscirkel

MidMid schreef: Gisteren, 13:03<>
Voor mij worden er in je eerste zin zaken vermengd. Wij kennen inderdaad Christus uit en door de Schriften, maar Zijn funderend werk daarvan afhankelijk maken, die maak ik niet mee. Dan sluit je Christus op in de tijd. Dat kan en mag niet en nooit. Los van ons geloven, los van ons kennen en los van ons bijeenkomen fundeert Christus de Kerk. Dat is niet van ons afhankelijk of met ons verbonden. Daarom kunnen we ook ronduit belijden dat de Kerk er van eeuwigheid tot eeuwigheid zal zijn. Daar wel een afhankelijkheidsrelatie zien, of ten minste zo acteren... Dáár ligt juist fundamentele en principiële moeite met de activiteiten van Rijnsburg c.s. <>
Wat bedoel je met de vetgedrukte zin?
Groepscirkel schreef: Gisteren, 11:00Calvijn vervolgt in hoofdstuk II (Boek IV) met een fundamenteel onderscheid. Ik citeer: (...)
Waar de zichtbare kerk loszingt van de onzichtbare, daarover schrijft Calvijn. Om die breuk te kunnen traceren of legitimeren, zul je dus terug moeten naar de Schriften (die overigens ook bij Calvijn altijd uitkomen bij een wijzen op Christus als dé Funderende).

Wij kunnen Christus niet claimen, dus zullen altijd op het Woord terug moeten vallen. Vandaar dat de zichtbare gemeente pilaar en vaste grond van de waarheid genoemd wordt. Met dat Woord in de hand moeten beslissingen genomen of onderbouwd worden. En daar ligt voor mij ook moeite met Rijnsburg c.s. Ook het laatste schrijven heeft weer veel meer in zich van organisatorische retoriek, dan dat er vanuit de Schriften legitimiteit gegeven wordt aan de weg die bewandeld wordt (https://www.filemail.com/d/arbodhsvrnvihqa).
Calvijn omschrijft het fundament van de kerk.
- Kerk als schare van uitverkorenen: "...moet het aan God alleen overgelaten worden om te weten wie tot de kerk behoren waarvan het fundament Zijn verborgen verkiezing is." Dat is dus de onzichtbare Kerk. Bron: Boek IV, H1.
- En ook: "Een klaar bewijs daarvoor is te vinden in de woorden van Paulus, wanneer hij leert dat de kerk gefundeerd is op de leer van de apostelen en de profeten en dat Christus zelf de uiterste hoeksteen is [Ef. 2:20]." Dat is dus het fundament van de zichtbare kerk. Bron: Boek IV, H2.

Het fundament is dus niet Christus los van Zijn Woord. Dat kan en mag niet. Dat schept ruimte, ongeoorloofd welteverstaan.
<> Vandaar dat de zichtbare gemeente pilaar en vaste grond van de waarheid genoemd wordt. Met dat Woord in de hand moeten beslissingen genomen of onderbouwd worden. <>
Calvijn zegt ook dat er zeker geen sprake kan zijn van een kerk waar leugen en onwaarheid de heerschappij hebben gekregen. Bezwaarden in de CGK beroepen zich daarom op Gods Woord. In het dossier v&a heeft de Synode, na decennialang gesprek en onderzoek, vanuit Schrift en belijdenis de weg gewezen. Ongehoorzaamheid en woordbreuk zijn voorafgegaan en gevolgd. In het dossier rondom homoseksuele praxis heeft de Synode, na decennialang gesprek en onderzoek, vanuit Schrift en belijdenis de weg gewezen en is er over zonde gesproken. De volhardende en moedwillige afwijking maken dat het in Bijbels opzicht gaat over leugen en onwaarheid. En sinds de laatste Synode zie ik een ontwikkeling, waaruit zou kunnen voortvloeien dat die leugen en onwaarheid heerschappij kan gaan voeren. MidMid, hier wordt voor mij het Bijbelse fundament van de zichtbare kerk in haar kern aangetast. Gelukkig blijft het lichaam van Christus ongedeeld, want Christus Zelf is haar Fundament, ook als de zichtbare kerk pijnlijk en verdrietig uit elkaar gaat.
MidMid

Bericht door MidMid »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 13:53
MidMid schreef: Gisteren, 13:03<>
Voor mij worden er in je eerste zin zaken vermengd. Wij kennen inderdaad Christus uit en door de Schriften, maar Zijn funderend werk daarvan afhankelijk maken, die maak ik niet mee. Dan sluit je Christus op in de tijd. Dat kan en mag niet en nooit. Los van ons geloven, los van ons kennen en los van ons bijeenkomen fundeert Christus de Kerk. Dat is niet van ons afhankelijk of met ons verbonden. Daarom kunnen we ook ronduit belijden dat de Kerk er van eeuwigheid tot eeuwigheid zal zijn. Daar wel een afhankelijkheidsrelatie zien, of ten minste zo acteren... Dáár ligt juist fundamentele en principiële moeite met de activiteiten van Rijnsburg c.s. <>
Wat bedoel je met de vetgedrukte zin?

Calvijn omschrijft het fundament van de kerk.
- Kerk als schare van uitverkorenen: "...moet het aan God alleen overgelaten worden om te weten wie tot de kerk behoren waarvan het fundament Zijn verborgen verkiezing is." Dat is dus de onzichtbare Kerk. Bron: Boek IV, H1.
- En ook: "Een klaar bewijs daarvoor is te vinden in de woorden van Paulus, wanneer hij leert dat de kerk gefundeerd is op de leer van de apostelen en de profeten en dat Christus zelf de uiterste hoeksteen is [Ef. 2:20]." Dat is dus het fundament van de zichtbare kerk. Bron: Boek IV, H2.

Het fundament is dus niet Christus los van Zijn Woord. Dat kan en mag niet. Dat schept ruimte, ongeoorloofd welteverstaan.
We praten langs elkaar heen. Zal vast te maken hebben mijn omschrijven...

Naar mijn mening, redeneer ik in dezelfde lijn als Calvijn.
De Kerk (hoofdletter! onzichtbare) is gefundeerd in Christus. Hij roept, Hij verzamelt, Hij bewaart, etc.
De zichtbare kerk (kleine letter) is hier de verschijningsvorm van.
De onzichtbare gaat dus aan de zichtbare vooraf.
De zichtbare heeft de roeping zich te vormen naar de onzichtbare, zij richt zich naar haar Hoofd!

Breuken, etc. in de zichtbare kerk traceren of te formaliseren kan dus enkel op basis van het Woord.
Maar daarmee is het Woord niet het funderende principe. Dat is Christus. Ons verstaan van het Woord is als bouwen met stro, hout of edelmetaal (zie bijv. 1 Kor 3).
Ons verstaan van het Woord funderend maken, is de kerk aarden in menselijk verstaan. Dat kan niet goed gaan en geeft een zeer wankele basis. Christus is het fundament, niets en niemand anders. Jezus Zelf wijst het ook als funderend principe aan tegenover de belijdende Petrus.

Jij geeft, voor mij, het Woord een andere plek dan Calvijn doet.
Sowieso is de leer van de apostelen en profeten daar in Efeze toch iets anders dan de Bijbel zoals wij die in de hand hebben. Waar het Calvijn om gaat is de Christus van de Schriften, die de Kerk en de kerk fundeert.

En dan de vetgedrukte zin 'Dan sluit je Christus op in de tijd.' Christus komt in de tijd tot ons in het gewaad van het Woord. Maar Hij is veel meer dan dat. Net zo min als de Heere te vangen is in een door mensenhanden gemaakt gebouw, is Hij ook niet te vangen in het geschreven Woord. Daar valt Hij niet mee samen. Het is wat nodig is om te weten tot zaligheid. Maar Hij is meer.

Wanneer we belijden dat Christus van eeuwigheid af is en vanaf het begin van de wereld een Kerk heeft, geeft dit al aan dat de Kerk voor het Woord uitgaat. De Kerk vervolgens willen funderen in de Schrift, is de Kerk de tijd intrekken en daarmee Christus de tijd intrekken. Dan ga je categorieën vermengen.

De Kerk van Christus, gaat aan ons mensen vooraf. Anders wordt mijn verklaren van de Schrift norm en fundament.
MidMid, hier wordt voor mij het Bijbelse fundament van de zichtbare kerk in haar kern aangetast.
Goed lezen! Ik heb het over de gekozen weg, die men Bijbels zal moeten funderen.
Terugvallend op welke belofte bouwt Rijnsburg c.s. hun plannen uit?
Daar zou het wat mij betreft allereerst in Rijnsburg over moeten gaan i.p.v. allerlei organisatorische vragen.
Groepscirkel

MidMid schreef: Gisteren, 14:13We praten langs elkaar heen. Zal vast te maken hebben mijn omschrijven...

Naar mijn mening, redeneer ik in dezelfde lijn als Calvijn.
De Kerk (hoofdletter! onzichtbare) is gefundeerd in Christus. Hij roept, Hij verzamelt, Hij bewaart, etc.
De zichtbare kerk (kleine letter) is hier de verschijningsvorm van.
De onzichtbare gaat dus aan de zichtbare vooraf.
De zichtbare heeft de roeping zich te vormen naar de onzichtbare, zij richt zich naar haar Hoofd!

Breuken, etc. in de zichtbare kerk traceren of te formaliseren kan dus enkel op basis van het Woord.
Maar daarmee is het Woord niet het funderende principe. Dat is Christus. Ons verstaan van het Woord is als bouwen met stro, hout of edelmetaal (zie bijv. 1 Kor 3).
Ons verstaan van het Woord funderend maken, is de kerk aarden in menselijk verstaan. Dat kan niet goed gaan en geeft een zeer wankele basis. Christus is het fundament, niets en niemand anders. Jezus Zelf wijst het ook als funderend principe aan tegenover de belijdende Petrus.

Jij geeft, voor mij, het Woord een andere plek dan Calvijn doet.
Sowieso is de leer van de apostelen en profeten daar in Efeze toch iets anders dan de Bijbel zoals wij die in de hand hebben. Waar het Calvijn om gaat is de Christus van de Schriften, die de Kerk en de kerk fundeert.

En dan de vetgedrukte zin 'Dan sluit je Christus op in de tijd.' Christus komt in de tijd tot ons in het gewaad van het Woord. Maar Hij is veel meer dan dat. Net zo min als de Heere te vangen is in een door mensenhanden gemaakt gebouw, is Hij ook niet te vangen in het geschreven Woord. Daar valt Hij niet mee samen. Het is wat nodig is om te weten tot zaligheid. Maar Hij is meer.

Wanneer we belijden dat Christus van eeuwigheid af is en vanaf het begin van de wereld een Kerk heeft, geeft dit al aan dat de Kerk voor het Woord uitgaat. De Kerk vervolgens willen funderen in de Schrift, is de Kerk de tijd intrekken en daarmee Christus de tijd intrekken. Dan ga je categorieën vermengen.

De Kerk van Christus, gaat aan ons mensen vooraf. Anders wordt mijn verklaren van de Schrift norm en fundament.
Dat Christus het Fundament is van de Kerk, wordt door mij niet betwijfeld. Ik laat Christus en het Woord ook niet samenvallen. Je voegt iets in dat ik niet overneem, want ik heb niet geschreven over ons verstaan van het Woord. Dat de Kerk met een hoofdletter vóór het geschreven Woord bestond, beaam ik. Het geschreven Woord, geïnspireerd door de Heilige Geest, is niet los te halen van Christus. Verder ben ik niet degene die hier categorieën vermengd, dat blijkt voor mij eenvoudig uit de reacties van DDD en jou, waarin jullie mij juist bevragen op het onderscheiden van deze categorieën. Het fundament van de zichtbare kerk moet dus Jezus Christus zijn, onlosmakelijk verbonden met het Woord van God. De gemeente in Openbaring 3 vers 8b krijgt over het handelen in overeenstemming met het Woord een positief oordeel: "... want gij hebt kleine kracht, en gij hebt Mijn Woord bewaard en hebt Mijn Naam niet verloochend.
MidMid, hier wordt voor mij het Bijbelse fundament van de zichtbare kerk in haar kern aangetast.
Goed lezen! Ik heb het over de gekozen weg, die men Bijbels zal moeten funderen.
Terugvallend op welke belofte bouwt Rijnsburg c.s. hun plannen uit?
Daar zou het wat mij betreft allereerst in Rijnsburg over moeten gaan i.p.v. allerlei organisatorische vragen.
Over de legitimatie van de Rijnsburg-gemeenten heb ik al geschreven.
MidMid

Bericht door MidMid »

Prima, heb hier niet zo'n zin in.
Plaats reactie