Het topic kerkvisie gaat over iets anders dan ik bedoel. Daae wordt vooral vanuit de begrenzing gedacht. Mij gaat het om waar of hoe de Kerk ontstaat. Daar is het belijden helder over, bij Christus.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:02Er staat toch duidelijk in Efeze dat de kerk gefundeerd is op de leer van apostelen en profeten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 15:34 Nee, volgens mij doe ik dat ook niet, maar het woord en Christus hierin samen laten vallen, is volgens mij helemaal uit de bocht vliegen.
Dat Christus zijn kerk fundeert idee echt wat anders dan dat Gods woord dit doet. Niet in de laatste plaats omdat dit eerste van eeuwigheid tot eeuwigheid is en het woord in de tijd geschreven is.
Wat hier passeert, sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging dat het broodnodig is om eerst het ecclesiologische gesprek uitvoerig te voeren voordat er verder grote onomkeerbare stappen worden gezet.
Verder heb ik het topic "Kerkvisie" geopend om een meer gestructureerde discussie te voeren over de definitie van kerk en kerkverband.
Bij wat er nu precies in Efeze staat zijn wel wat (voor) vragen te stellen. Stellen dat daar staat dat de kerk gefundeerd is op het Woord lijkt mij al problematisch omdat het Woord zoals wij dat nu (er) kennen toen een heel andere vorm had...
En het samen laten vallen zoals Huisman doet bij Jezus als het levende woord en Gods woord als in 'onze hedendaagse Bijbel'. Tja, uitleggen waarom dat niet zo gaat, lijkt mij toch redelijk overbodig. Daarmee waardeer je de Bijbel toch veel te hoog? En nee, dan bedoel ik niet dat de Bijbel geen gezag heeft of niet het woord van God is. Ook hier geldt losmaken, nee - maar ze gelijkstellen eveneens, nee.