Marnix,
1. Je zegt wel dat je de bijbelse lijn volgt, maar kun je die dan ook schetsen voor ons, door bijv. bijbelteksten te noemen? Ik heb deze discussie nog eens teruggelezen, en je haalt vaak de gelijkenis van de vijf wijze en dwaze maagden aan, maar veel meer noem je niet.
2. Ook geef je aan dat je het niet eens bent met, of anders denkt over bepaalde gedeeltes uit de belijdenis geschriften. Maar noem deze dan eens. En ga daar op in, en toon aan waarom jij op iets anders uitkomt. Het spijt me voor je, maar ik moet Zonderling en Afgewezen hierin bijvallen: je roept veel, de argumentatie ontbreekt.
3. Vergeet niet dat het mogelijk is je te concentreren op 1 lijn - die van de menselijke verantwoordelijkheid - terwijl je minder aandacht schenkt aan de andere lijn - die van Gods souvereiniteit, Zijn eeuwige raad en besluit. Bekijk beide lijnen tijdens grondige bijbelstudie. Zoek daarin naar evenwicht.
4. Op zich heb je gelijk als je zegt dat onze belijdenis niets zegt over of God de val van de mens heeft besloten, althans niet expliciet. Toch denk ik dat je daar op uit moet komen, gezien wat de bijbel zegt over God, bijv. in Efeze 1:11:
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil.
God werkt alle(!) dingen naar de raad van zijn wil. Of lees Handelingen 2:23:
Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Het was overeenkomstig de bepaalde raad en voorkennis van God dat Christus is overgegeven om gedood te worden, maar het is tegelijk ook duidelijk wie daarvoor verantwoordelijk zijn.
En verder wil ik nog wijzen op Handelingen 4:27-28:
27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israels;
28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.
Ook hier is het duidelijk dat wat met Christus is gebeurd, gebeurd is volgens wat Gods hand en raad te voren bepaald had.
We kunnen niet ontkennen dat wat Herodes, Pilatus, de Joden en de Romeinen met Christus gedaan hebben zonde is. Het was moord van een onschuldige! En toch is dit gebeurd volgens Gods raadsbesluit. Is God dan schuldig aan de dood van Zijn Zoon?
Zo kun je deze lijn doortrekken als het gaat om de zondeval.
5. Als het gaat om de bijbelse lijn, dan moet je beginnen bij het Soli Deo Gloria en het Sola Gratia. Alleen aan God de eer en alles, maar dan ook echt alles is genade, zelfs de daad van het kiezen voor God:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil 2:13)
En:
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.
Het is uit Hem! En dan gaat alle eer dus naar God!