Het hoofdstuk van Eusebius, Kerkgeschiedenis (Historia Ecclesiastica) VI, 2 waar ik na verwees is gelukkig goed online te vinden, Engelse vertaling (gratis online) Christian Classics Ethereal Library (CCEL)DDD schreef: ↑Gisteren, 17:46Ik begrijp oprecht niet wat hier staat.Michaels schreef: ↑Gisteren, 14:30 Interessante, want Origenes (ca. 185 – 254 n.Chr.) leefde juist in de tijd waarin de kinderdoop steeds vaker voorkwam maar nog niet algemeen gebruikelijk was.
Er is geen bewijs of bron dat Origenes als kind gedoopt is
Integendeel: de meeste aanwijzingen wijzen erop dat hij pas op latere leeftijd gedoopt werd, waarschijnlijk als jongvolwassene.
Origenes was afkomstig uit een christelijk gezin in Alexandrië, en zijn vader Leonidas werd zelfs als martelaar gedood om zijn geloof (ca. 202 n.Chr.). Dat Origenes toen nog niet gedoopt was, blijkt uit een opmerking van Eusebius (in Kerkgeschiedenis VI, 2), die zegt dat zijn moeder hem thuis hield zodat hij niet met zijn vader de marteldood zou ondergaan. Als hij toen al gedoopt was, had hij zelf als christen mogen sterven, dat suggereert dat zijn doop nog niet had plaatsgevonden.
Origenes sprak wel over de kinderdoop in zijn geschriften, bijvoorbeeld in zijn Homiliae in Leviticum en Commentaar op Romeinen. Hij zegt daar dat de kinderdoop een traditie uit de apostelen is. Dat toont aan dat het gebruik in zijn tijd al bestond en werd verdedigd, maar niet dat hij zelf op die manier gedoopt was.
“De kerk heeft van de apostelen de gewoonte ontvangen om ook kleine kinderen te dopen.” Origenes, Commentaar op Romeinen, boek 5, hoofdstuk 9
Origenes is hoogstwaarschijnlijk niet als kind gedoopt. Hij werd pas later in zijn jeugd of vroege volwassenheid gedoopt.
Toch verdedigde hij de kinderdoop als een apostolische traditie die in zijn tijd (begin 3e eeuw) al in opkomst was.
Begrijp ik het nou goed dat omdat Origenes moeder hem thuishield uit de kerk om te voorkomen dat hij gedood zou worden, het aannemelijk is dat hij ook niet gedoopt is?
Voor zover je denkt dat de moeder het wel best vond als hij overleed, als het maar als martelaar was, vind ik dat geen aannemelijke gedachte.
Link: https://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf20 ... ii.ii.html
Titel: Eusebius: Church History, Book VI, Chapter 2
Vertaling: Philip Schaff, uit de 19e eeuw (nog steeds standaard).
Daar lees je over Origenes, zijn jeugd, en hoe zijn moeder hem weerhield om als martelaar te sterven na de dood van zijn vader Leonidas.