Gereformeerde Gemeenten

Mattheus_11_28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mattheus_11_28 »

KDD schreef:Thomas Boston schrijft over al deze zaken in zijn boek de viervoudige staat. Hier een stukje:
Thomas Boston schreef: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te
komen, te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord. Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij
in het Evangelie wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw
zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel. Deze dingen zijn u van God geboden, en
zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht. Bovendien zijn deze
roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik te maken
om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om
zichzelf te helpen als de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij
op bevel van God, Die de doden verwekt, tot hun graven gaan en in Zijn naam
uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u
lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen niet te
onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde
en de regen zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij
Christus aan allen, en schieten in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals
Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn bovendien niet helemaal
vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden. Zulke personen
kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze
middelen niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van
weerhouden te vervallen in buitensporige goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen
zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst om vele zielen te
balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders
zouden doen.

Maar dit alles is onnodig, aangezien wij totaal onbekwaam zijn om
onszelf uit de staat van zonde en toorn te helpen.

Antwoord. Geef geen plaats aan dit bedrog, dat vaneen scheidt wat God heeft
samengevoegd, namelijk het gebruik van de middelen en een besef van ons eigen
onvermogen. Als ooit Gods Geest uw ziel genadig bewerkt, dan zult u zich door en
door bewust worden van uw volstrekte onvermogen, en zult u toch krachtig de
middelen gaan gebruiken. Gij zult voor uzelf doen alsof u alles moet doen, en toch
alles wat u doet voorbijzien, alsof u niets gedaan hebt. Wilt u niets voor uzelf doen,
omdat u niet alles kunt doen? Stel niet zulke goddeloze conclusies vast tegen uw eigen
ziel. Doe wat u kunt, en het kan zijn, dat, terwijl u voor uzelf doet wat u kunt, dat God
voor u zal doen dat u niet kunt. Verstaat gij ook hetgeen gij leest? zei Filippus tegen
de moorman: Hoe zou ik toch kunnen, zei hij, zo mij niet iemand onderricht? (Hand.
8:30, 31). Hij kon de Schrift die hij las niet verstaan, en toch kon hij haar lezen. Hij
deed wat hij kon: hij las. En terwijl hij las, zond God hem een uitlegger. De Israëlieten
waren in grote moeilijkheid bij de rode zee. Hoe konden zij zichzelf helpen, terwijl
zich aan de ene kant bergen bevonden en aan de andere kant de achtervolgende
vijand; terwijl Farao en zijn leger achter hen waren, en de Rode Zee voor hen was?
Wat konden zij doen? Zeg den kinderen Israëls, zei de Heere tot Mozes, dat zij
voorttrekken (Ex. 14:15). Kunnen zij voor zichzelf een pad maken door de zee? Nee,
maar laten zij voorttrekken, zegt de Heere. Hoewel zij de zee niet in droog land
kunnen veranderen, kunnen zij wel voorttrekken tot aan de oever. Dat deden zij dan
ook, en toen zij deden wat zij konden, deed God voor hen wat zij niet konden.
Wat een mooi citaat van Boston. Bedankt!

Verstuurd vanaf mijn FP5 met Tapatalk

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wim Anker schreef: Gisteren, 22:10
Refojongere schreef: Gisteren, 21:58
Wim Anker schreef: Gisteren, 19:38
GJdeBruijn schreef: Gisteren, 19:19.
Beide is waar: met een gebroken been kun je niet lopen en met een gebroken been moet je naar de dokter. Niemand zou zo onregelijk zijn om die 2 waarheden zo te combineren dat er het tegenovergestelde ontstaat dan wat er bedoeld wordt.
Dit is toch precies wat @Geeske zegt? En wat de Schrift leert? "Zo is het dan niet degene die .... enz "of "Niemand kan....enz" of "Wie zijt gij o mens... enz"

Blijkbaar lijken velen wel te kunnen lopen met een gebroken been. @geeske laat het juist staan. Wel een moeten en tegelijk een niet te kunnen.
Er is een verschil tussen niet kunnen en niet kunnen. Het ene komt voort uit excuses en het andere uit een droefheid over het eigen harde hart. De ene moet bestraft en de andere moet bemoedigd worden.
Nou, volgens mij zijn wij geen hartenkenners.
In zijn algemeenheid kan je me toch wel volgen? Ik oordeel volgens mij niemand persoonlijk.
JanRap

Bericht door JanRap »

JanRap schreef: 05 nov 2025, 22:01
Mattheus_11_28 schreef: 05 nov 2025, 19:27
JanRap schreef: 05 nov 2025, 18:49 Ik bedoelde met name de passage over infra- en supralapsarisme.
Dat vind ik dan wel weer merkwaardig, dat u die zichzelf meerdere keren excuseerde met de opmerking dat u laaggeschoold bent, nu begint over supra- en infralapsarisme. :bobo
@Mattheus _11_28. Dat is nogal simpel uit te leggen. Dat heeft ermee te maken dat ik heel veel ( te veel?) dogmatiek lees. En in dogmatische werken kom je deze woorden tegen. Maar hier op refoforum kom ik mezelf om de haverklap tegen als een slechte ( = niet analyserend) lezer. Daar komt nog bij dat ik zo mijn stokpaardjes heb die ik soms te pas en te onpas inbreng. Overigens weet ik dat er forummers zijn die me best begrijpen.
@ Mattheus_11_28, Hierbij een stukje over infra- en supra. Had in pc staan want maakte ooit uittreksel van Beknopte Gereformeerrde Dogmatiek van Van Genderen en Velema. Hoop dat u er iets aanInfralapsarisch en supralapsarisch

Infra = beneden of na de val, supra is boven of vóor de val. Bullinger infralapsarisch.
In zelfde eeuw Beza supralapsarisch. Volgens hem besloot God niet alleen de zondeval maar ging Zijn besluit om bepaalde mensen te verkiezen en anderen te verwerpen ook aan alles vooraf.
Zo gaat de predstinatie alles beheersen.Supra theologen: W. Perkins, F. Gomarus, J. Maccovius, G. Voetius, A. Comrie, A. Kuyper, G.H.Kersten, C. Steenblok, H.Hoeksema.
Infralapsarisme leert wel dat Gods raad over alles gaat al kan men beter zeggen dat God de val toegelaten heeft dan dat Hij die gewild heeft. Stelt predestinatie echter niet voorop.
Als God menssen verkiest ziet Hij hen als geschapen en gevallen mensen. Infra bij A.Waleus, S. Maresius, J.a. Marck, H.Bavinck, W .Heyns, J.J. van der Schuit en W.D Jonker.

Waarheidselementen en eenzijdigheden in beide voorstellingen. Bavinck zegt dat noch supra noch infra in staat is om volle waarheid der Schrift in zich op te nemen en ons theologisch nadenken te bevredigen. Bij Calvijn omschrijvingen van predestinatie die een supralapsarische indruk maken maar de grondtoon blijft infralapsarisch.
Belangrijker dan stemmen van theologen zijn de uitspraken van de kerken. Grote meerderheid gereformeerde belijdenisgeschriften infralapsarisch. Ook N.G.B en D.L
Remonstranten probeerden om supra en infra tegen elkaar uit te spelen. Gomarus pleitte om onbeslist te laten. Infra komt naar voren in D.L. al wordt andere standpunt met geen woord veroordeeld. In Westminster Confessie verschil in midden gelaten.
Synode 1905 Gereformeerde Kerken: niet geoorloofd de supralapsarische zienswijze als de leer der Ger. Kerken in Nederland voor te stellen maar evenmin mag men iemand met infralapsarische gevoelen daarom bemoeilijken. In prediking en catechese houden aan de voorstelling die onze belijdenisgeschriften geven.
Als verschil supra-infra alleen betrekking had op de volgorde van de besluiten van God zouden we aan het adres van beiden opmerken dat God niet successievelijk besloot tot het een en het ander. Hij is de eeuwige God. Indien geen chronologische volgorden hoe passen wij dan begrippen die aan ons logische denken ontleend zijn op God toe?
Is de mens in Gods besluit een te scheppen mens of een mens die God voor Zich ziet als geschapen maar van Hem afgevallen. (infra)
In eerste geval schepping -en zondeval middelen om dubbele predestinatie uit te voeren zoals Beza schematisch voorstelde. In tweede geval bij Gods besluit de schepping en de zonde van de mens
verondersteld.

Infra heeft er moeite mee dat bij God alles is ondergeschikt aan het besluit van de predestinatie
waardoor zondeval noodzakelijke schakel in Zijn plan wordt. Infra vreest een verabsolutering van de vrijmacht van God en komt op voor nadrukkelijke beklemtoning van Zijn barmhartigheid en gerechtigheid in Zijn raad en Zijn daden.

Supra zoekt kracht in teksten die getuigen van Gods volstrekte soevereiniteit terwijl infra gesteund wordt door al die plaatsen waar verkiezing en verwerping betrekkking hebben op de gevallen wereld en voorgesteld worden als daden van barmhartigheid en gerechtigheid.
Ef.1:4 van groot belang. Apostel zegt dat God ons in Christus heeft uitverkoren.
Komt bij supra niet tot zijn recht, want kan niet verklaren dat nog niet gevallen mensen het voorwerp van de verkiezing in Christus zijn. Christus is immers in Schrift de Redder der
zondaren?
Supra heeft als consequentie dat verkiezing en verwerping gecoördineerd woren. Bij Beza overduidelijk.
Veel tegen in te brengen. Alsof God Zich de verwerping op dezelfde wijze ten doel stelt als de verkiezing. Terwijl het Woord zegt: Ik heb geen lust in de dood van de goddeloze.
Grote terughoudendheid van infra t.o.v. ontstaan zonde heeft niet slechte betekenis
als waarschuwing tegen tendens om alles aan God toe te schrijven en Hem tot bedenker van de zonde te maken, maar ook deze waarde dat het binnen de grenzen wil blijven die de Bijbel aan ons kennen stelt.
Barth, voorstander van supra, erkent dat met het oog op de kerkelijke bruikbaarheid officieel is gekozen voor infra. Practische zijde een niet te verwaarlozen factor.
In Schrift en verkondiging worden wij aangesproken als gevallen mensen.
Daarmee correspondeert dat wij als zondaren in aanraking komen met wonder van Gods verkiezende liefde in Christus.
Ons kennen is onvolledig en er moeten vragen onbeantwoord blijven. Infra is daarvan het diepst doordrongen en heeft daar door een pré. Sluit zich nauw bij de Schrift aan over de verkiezing in Christus en houdt zich aan de voorstelling van de belijdenis terwijl de eenheid van theologie en praktijk erdoor wordt gediend. heeft .

Wel een hele lap tekst, hoop dat moderatoren het accepteren.
Plaats reactie