Mag ik nog even storen vandaag tussen de dankdagdiensten in? Vond een zeer belangwekkende link. Die werpt weer een heel eigenaardig licht op de zaken waar het hier over gaat. Het is wel een lap tekst, en van Hervormde afkomst. Maar.... dat waren onze verre voorvaderen van de meesten van ons ook! Hoop dat het niet strafbaar is, anders hoor ik het wel van de moderatoren. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 08ff9331edGeeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 16:17Hartelijk dank voor deze woorden.Maanenschijn schreef:Hoe lees jij dan de teksten zoals:GG links schreef:Doe wat je denkt dat moet. Ik merk het wel.
Ik vind het echt schokkend als er gezegd wordt dat God zal lachen om de dood van de niet uitverkorene. Dat is zo niet waar ! Ezechiël 33:11: "Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft".
Geeske doet God oneer aan. Dat lijkt me meer iets om aan de moderators te melden. Ik heb het niet op de persoon bedoeld maar wel op hetgene wat zij zegt. Ik kan niet anders als dit als zeer onbijbels te betitelen. Wat is er erger iemand betichten van onbijbelse opvattingen (Dat vind Geeske van mij ook en jij misschien ook wel) of dat als gif te betitelen. Ik vind "onbijbels" een hardere kwalificatie dan "gif". Ik neem keihard afstand van hetgene Geeske schrijft en doe dat, naar mening, op Bijbelse gronden. Het is geen discussie voor mij in de zin van: jij jouw mening en ik de mijne en even goede vrienden. Hier wordt Gods woord en daarmee God zelf, dat geloof ik echt, oneer aangedaan.
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Denk dat jij je beter in deze zaken kan uiten dan mij.
Ik denk dat ik verkeers begrepen wordt want ik leer de leer in GGINBV
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
De Rijssenaar
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat geloof ik ook! Maar zolang iemand niet gelooft en Christus dus blijft werpen.. dan moet je niet zeggen: dat komt omdat hij niet wedergeboren is. Dat maakt die persoon dan niet echt schuldig. Nee het is verschrikkelijk slecht dat iemand niet gelooft in Jezus. Gods toorn rust op hem. En dat is terecht… Het is een grote zonde die nog eens bij alle andere zonden opkomt.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:14Eens. Maar dan blijft de vraag open: hoe moet dat dan, van wie gaat die daad uit? Daar heeft de Dordtse Leerregels een prachtig antwoord op in hoofdstuk 3/4, paragrafen 8 tot en met 15. Het voert te ver om dat hier te citeren.De Rijssenaar schreef:Ja, maar hij zal om ons verderf lachen omdat we Jezus niet hebben gelooft en hem niet hebben aangenomen.. Dan hebben we geen borg voor onze schuld en staan we voor eigen rekening.. Zolang je dat nog niet hebt gedaan rust de toorn van God op je…Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 16:10Hoe lees jij dan de teksten zoals:GG links schreef: Doe wat je denkt dat moet. Ik merk het wel.
Ik vind het echt schokkend als er gezegd wordt dat God zal lachen om de dood van de niet uitverkorene. Dat is zo niet waar ! Ezechiël 33:11: "Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft".
Geeske doet God oneer aan. Dat lijkt me meer iets om aan de moderators te melden. Ik heb het niet op de persoon bedoeld maar wel op hetgene wat zij zegt. Ik kan niet anders als dit als zeer onbijbels te betitelen. Wat is er erger iemand betichten van onbijbelse opvattingen (Dat vind Geeske van mij ook en jij misschien ook wel) of dat als gif te betitelen. Ik vind "onbijbels" een hardere kwalificatie dan "gif". Ik neem keihard afstand van hetgene Geeske schrijft en doe dat, naar mening, op Bijbelse gronden. Het is geen discussie voor mij in de zin van: jij jouw mening en ik de mijne en even goede vrienden. Hier wordt Gods woord en daarmee God zelf, dat geloof ik echt, oneer aangedaan.
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Ik wil mij daar graag aan vasthouden omdat ik denk dat dan het bootje recht blijft. Daar wordt het mysterie verwoord van een verantwoordelijk maar onmachtig mens en een genadig God die door Zijn Heilige Geest de mens in staat stelt te geloven het Jezus aan te nemen.
Als iemand wel gaat geloven mag je God danken wat hij jou wedergeboren heeft.. laatst een mooie lezing over gehoord en ook van den Brink legt dat uit in een van die lezingen over DL…
- Maanenschijn
- Berichten: 5586
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Gereformeerde Gemeenten
GG links schreef:@GG links: Ik ben hier niet om iemand de les te lezen hoor.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 16:10In Spreuken 1 staat er nog wel wat voor zoals in vers 23:GG links schreef:Hoe lees jij dan de teksten zoals:
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Keert u tot Mijn bestraffing; zie, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekendmaken.
Dat is heel wat anders dan te zeggen dat God lacht om de dood van de niet uitverkorenen. God heeft op het einde geen meedelijden meer als we Zijn bestraffing niet ter harte nemen. Dat is heel wat anders.
Jouw conclusie: Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Hierin herken ik me wel.
Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom. Hierin herken ik me niet als je mij bedoeld. Geef dan ook even aan waar er aan de andere kant van het bootje gehangen wordt
Met broederlijke groet,. Ik wil graag het het mysterie laten staan zoals verwoord in de DL, van een verantwoordelijk maar onmachtig mens en een genadig God die door Zijn Heilige Geest de mens in staat stelt te geloven het Jezus aan te nemen.
Wat bij Geeske wat minder naar voren komt is dat het aanbod van genade voor een ieder die het hoort is. Ongeacht het gevoel en mate van zondekennis. Die hangt aan de kant van het bootje: je zult eerst dit en eerst dat moeten kennen en als je niet tot dat uitverkoren volk behoor, zul je dat nooit kennen. Ik bemerkt bij jou meer de kant: Jezus wordt je aangeboden, neem dat aan, zeg daar amen op en het is in orde.
Beide heeft een kern van waarheid. Iemand die de Heere tot zich trekt, zal de veroordeling van de weg in zich ervaren en Jezus daarvoor nodig hebben. Die zal in zichzelf niets kunnen vinden wat voor de Heere God van waarde is. Het andere is ook waar: Jezus laat zich gewillig en liefdevol aannemen als verlosser en een zalig gemaakt mens kan en zal hem aannemen als het enige middel van verlossing. Terugkijkend: De Heere heeft het gedaan!
Overigens is dit in het leven van een gelovige een leven van toppen en dalen.
In een persoonlijk gesprek ligt dit mogelijk allemaal wat genuanceerder, op een forum valt het niet zo mee om hierover met elkaar van gedachten te wisselen.
En ik als ‘maar’ Hervormde hoor natuurlijk helemaal niet thuis in dit topic.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Geeske_1991
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat VERLOREN was.De Rijssenaar schreef:Dat geloof ik ook! Maar zolang iemand niet gelooft en Christus dus blijft werpen.. dan moet je niet zeggen: dat komt omdat hij niet wedergeboren is. Dat maakt die persoon dan niet echt schuldig. Nee het is verschrikkelijk slecht dat iemand niet gelooft in Jezus. Gods toorn rust op hem. En dat is terecht… Het is een grote zonde die nog eens bij alle andere zonden opkomt.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:14Eens. Maar dan blijft de vraag open: hoe moet dat dan, van wie gaat die daad uit? Daar heeft de Dordtse Leerregels een prachtig antwoord op in hoofdstuk 3/4, paragrafen 8 tot en met 15. Het voert te ver om dat hier te citeren.De Rijssenaar schreef:Ja, maar hij zal om ons verderf lachen omdat we Jezus niet hebben gelooft en hem niet hebben aangenomen.. Dan hebben we geen borg voor onze schuld en staan we voor eigen rekening.. Zolang je dat nog niet hebt gedaan rust de toorn van God op je…Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 16:10 Hoe lees jij dan de teksten zoals:
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Ik wil mij daar graag aan vasthouden omdat ik denk dat dan het bootje recht blijft. Daar wordt het mysterie verwoord van een verantwoordelijk maar onmachtig mens en een genadig God die door Zijn Heilige Geest de mens in staat stelt te geloven het Jezus aan te nemen.
Als iemand wel gaat geloven mag je God danken wat hij jou wedergeboren heeft.. laatst een mooie lezing over gehoord en ook van den Brink legt dat uit in een van die lezingen over DL…
Als je verloren in jezelf bent, ben je een voorwerp voor Hem.
Anders zal je dat nooit worden of zijn. Dan geloof je in Jezus en niet de Christus der geschriften.
Daarbij kan je je een ongeluk zoeken, in de wanhoop raken als God niet met je begint.
Het is enkel God die het werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
- Maanenschijn
- Berichten: 5586
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat vind je er belangwekkend aan? Ik lees namelijk geen verhandeling over de inhoud die deze discussie helpt, maar alleen over de dubieuze afkomst van een boekje.JanRap schreef:Mag ik nog even storen vandaag tussen de dankdagdiensten in? Vond een zeer belangwekkende link. Die werpt weer een heel eigenaardig licht op de zaken waar het hier over gaat. Het is wel een lap tekst, en van Hervormde afkomst. Maar.... dat waren onze verre voorvaderen van de meesten van ons ook! Hoop dat het niet strafbaar is, anders hoor ik het wel van de moderatoren. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 08ff9331edGeeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 16:17Hartelijk dank voor deze woorden.Maanenschijn schreef:Hoe lees jij dan de teksten zoals:GG links schreef: Doe wat je denkt dat moet. Ik merk het wel.
Ik vind het echt schokkend als er gezegd wordt dat God zal lachen om de dood van de niet uitverkorene. Dat is zo niet waar ! Ezechiël 33:11: "Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft".
Geeske doet God oneer aan. Dat lijkt me meer iets om aan de moderators te melden. Ik heb het niet op de persoon bedoeld maar wel op hetgene wat zij zegt. Ik kan niet anders als dit als zeer onbijbels te betitelen. Wat is er erger iemand betichten van onbijbelse opvattingen (Dat vind Geeske van mij ook en jij misschien ook wel) of dat als gif te betitelen. Ik vind "onbijbels" een hardere kwalificatie dan "gif". Ik neem keihard afstand van hetgene Geeske schrijft en doe dat, naar mening, op Bijbelse gronden. Het is geen discussie voor mij in de zin van: jij jouw mening en ik de mijne en even goede vrienden. Hier wordt Gods woord en daarmee God zelf, dat geloof ik echt, oneer aangedaan.
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Denk dat jij je beter in deze zaken kan uiten dan mij.
Ik denk dat ik verkeers begrepen wordt want ik leer de leer in GGINBV
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
De Rijssenaar
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kweet niet of jij serieus bent, of hier iedereen zit uit te dagen. Ik ben wel serieus. Als je niet serieus bent voelt het niet goed om zo te praten…Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:37Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat VERLOREN was.De Rijssenaar schreef:Dat geloof ik ook! Maar zolang iemand niet gelooft en Christus dus blijft werpen.. dan moet je niet zeggen: dat komt omdat hij niet wedergeboren is. Dat maakt die persoon dan niet echt schuldig. Nee het is verschrikkelijk slecht dat iemand niet gelooft in Jezus. Gods toorn rust op hem. En dat is terecht… Het is een grote zonde die nog eens bij alle andere zonden opkomt.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:14Eens. Maar dan blijft de vraag open: hoe moet dat dan, van wie gaat die daad uit? Daar heeft de Dordtse Leerregels een prachtig antwoord op in hoofdstuk 3/4, paragrafen 8 tot en met 15. Het voert te ver om dat hier te citeren.De Rijssenaar schreef:
Ja, maar hij zal om ons verderf lachen omdat we Jezus niet hebben gelooft en hem niet hebben aangenomen.. Dan hebben we geen borg voor onze schuld en staan we voor eigen rekening.. Zolang je dat nog niet hebt gedaan rust de toorn van God op je…
Ik wil mij daar graag aan vasthouden omdat ik denk dat dan het bootje recht blijft. Daar wordt het mysterie verwoord van een verantwoordelijk maar onmachtig mens en een genadig God die door Zijn Heilige Geest de mens in staat stelt te geloven het Jezus aan te nemen.
Als iemand wel gaat geloven mag je God danken wat hij jou wedergeboren heeft.. laatst een mooie lezing over gehoord en ook van den Brink legt dat uit in een van die lezingen over DL…
Als je verloren in jezelf bent, ben je een voorwerp voor Hem.
Anders zal je dat nooit worden of zijn. Dan geloof je in Jezus en niet de Christus der geschriften.
Daarbij kan je je een ongeluk zoeken, in de wanhoop raken als God niet met je begint.
Het is enkel God die het werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wij liggen ALLEN verloren. Dat is niet best. Maar Hij zoekt deze verloren mensen. Dus hij nodigt ook de verloren mensen die hun zonden niet voelen… Alleen de mensen die hun zonden voelen, zullen komen.
Dus: geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Kom je niet: dan is dat jouw eigen keuze en kun je het blijkbaar zonder Christus af. Kom je wel: dan is dat Gods genade.
-
Geeske_1991
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dus al met al sla jij de 7 zondagen over?De Rijssenaar schreef:Kweet niet of jij serieus bent, of hier iedereen zit uit te dagen. Ik ben wel serieus. Als je niet serieus bent voelt het niet goed om zo te praten…Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:37Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat VERLOREN was.De Rijssenaar schreef:Dat geloof ik ook! Maar zolang iemand niet gelooft en Christus dus blijft werpen.. dan moet je niet zeggen: dat komt omdat hij niet wedergeboren is. Dat maakt die persoon dan niet echt schuldig. Nee het is verschrikkelijk slecht dat iemand niet gelooft in Jezus. Gods toorn rust op hem. En dat is terecht… Het is een grote zonde die nog eens bij alle andere zonden opkomt.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:14 Eens. Maar dan blijft de vraag open: hoe moet dat dan, van wie gaat die daad uit? Daar heeft de Dordtse Leerregels een prachtig antwoord op in hoofdstuk 3/4, paragrafen 8 tot en met 15. Het voert te ver om dat hier te citeren.
Ik wil mij daar graag aan vasthouden omdat ik denk dat dan het bootje recht blijft. Daar wordt het mysterie verwoord van een verantwoordelijk maar onmachtig mens en een genadig God die door Zijn Heilige Geest de mens in staat stelt te geloven het Jezus aan te nemen.
Als iemand wel gaat geloven mag je God danken wat hij jou wedergeboren heeft.. laatst een mooie lezing over gehoord en ook van den Brink legt dat uit in een van die lezingen over DL…
Als je verloren in jezelf bent, ben je een voorwerp voor Hem.
Anders zal je dat nooit worden of zijn. Dan geloof je in Jezus en niet de Christus der geschriften.
Daarbij kan je je een ongeluk zoeken, in de wanhoop raken als God niet met je begint.
Het is enkel God die het werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wij liggen ALLEN verloren. Dat is niet best. Maar Hij zoekt deze verloren mensen. Dus hij nodigt ook de verloren mensen die hun zonden niet voelen… Alleen de mensen die hun zonden voelen, zullen komen.
Dus: geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Kom je niet: dan is dat jouw eigen keuze en kun je het blijkbaar zonder Christus af. Kom je wel: dan is dat Gods genade.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
-
De Rijssenaar
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, want ik zeg dat alleen de mensen die hun zonden voelen komen bij Jezus.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:55Dus al met al sla jij de 7 zondagen over?De Rijssenaar schreef:Kweet niet of jij serieus bent, of hier iedereen zit uit te dagen. Ik ben wel serieus. Als je niet serieus bent voelt het niet goed om zo te praten…Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:37Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat VERLOREN was.De Rijssenaar schreef:
Dat geloof ik ook! Maar zolang iemand niet gelooft en Christus dus blijft werpen.. dan moet je niet zeggen: dat komt omdat hij niet wedergeboren is. Dat maakt die persoon dan niet echt schuldig. Nee het is verschrikkelijk slecht dat iemand niet gelooft in Jezus. Gods toorn rust op hem. En dat is terecht… Het is een grote zonde die nog eens bij alle andere zonden opkomt.
Als iemand wel gaat geloven mag je God danken wat hij jou wedergeboren heeft.. laatst een mooie lezing over gehoord en ook van den Brink legt dat uit in een van die lezingen over DL…
Als je verloren in jezelf bent, ben je een voorwerp voor Hem.
Anders zal je dat nooit worden of zijn. Dan geloof je in Jezus en niet de Christus der geschriften.
Daarbij kan je je een ongeluk zoeken, in de wanhoop raken als God niet met je begint.
Het is enkel God die het werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wij liggen ALLEN verloren. Dat is niet best. Maar Hij zoekt deze verloren mensen. Dus hij nodigt ook de verloren mensen die hun zonden niet voelen… Alleen de mensen die hun zonden voelen, zullen komen.
Dus: geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Kom je niet: dan is dat jouw eigen keuze en kun je het blijkbaar zonder Christus af. Kom je wel: dan is dat Gods genade.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dus jij slaat het geloof in Jezus Christus dus over? Dus je wilt zonder Jezus bekeerd worden?
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Maanenschijn, Ik werk bij u als een rode lap op een stier. Niet erg hoor, ik ben wel wat gewend! Ik bedoelde met name de passage over infra- en supralapsarisme. Want naar mijn mening gaat het daar toch een beetje over in de discussie met Geeske.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:43Wat vind je er belangwekkend aan? Ik lees namelijk geen verhandeling over de inhoud die deze discussie helpt, maar alleen over de dubieuze afkomst van een boekje.JanRap schreef:Mag ik nog even storen vandaag tussen de dankdagdiensten in? Vond een zeer belangwekkende link. Die werpt weer een heel eigenaardig licht op de zaken waar het hier over gaat. Het is wel een lap tekst, en van Hervormde afkomst. Maar.... dat waren onze verre voorvaderen van de meesten van ons ook! Hoop dat het niet strafbaar is, anders hoor ik het wel van de moderatoren. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 08ff9331edGeeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 16:17Hartelijk dank voor deze woorden.Maanenschijn schreef: Hoe lees jij dan de teksten zoals:
Spreuken 1 vers 24-28 met de kern: Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze⁶³ komt.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om de Heere God alleen als een liefhebbend God te zien. Hij is ook een rechtvaardig God. Een God die wil dat Zijn schepping tot Zijn eer zal leven en waarin Hij de zaligheid heeft aangeboden aan een ieder die het hoort.
Een ieder die niet met een waar en geschonken geloof tot de zaligheid komt, zal met Zijn rechtvaardig oordeel worden geconfronteerd. Dat is huiveringwekkend en tegelijk ook God verheerlijkend (lees daarvoor ook Openbaringen). In het oordeel van de natuurlijke mens is geen mededogen bij de Heere.
De leer van de verkiezing en verwerping (Lees dat in de DL) maakt dat niet uitverkorenen niet zalig zullen worden en onder het rechtvaardig oordeel van God vallen, onder het heilig lachen van God om ons verderf .
Het grote gevaar is dat we het aanbod van genade (waarin de teksten vervat dat de Heere wil dat een ieder zalig wordt) leggen onder het beslag van de uitverkiezing. Het andere gevaar is dat we de ernst van Gods rechtvaardigheid niet zien en denken dat we met wat eigen gevoel van geloof wel al aardig bekeerd zijn. Ik zie in deze discussie dat er graag aan beide kant van het bootje gehangen wordt. Daarmee blijft het bootje niet recht varen, maar gaat het rechtsom of linksom.
Denk dat jij je beter in deze zaken kan uiten dan mij.
Ik denk dat ik verkeers begrepen wordt want ik leer de leer in GGINBV
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Re: Gereformeerde Gemeenten
Fijn dat je het woord gif niet meer gebruikt in dit verband.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:58 Ik neem het woord Gif terug aangezien dat nogal tot verwarring leidt. Lees ipv het woord Gif: uiterst onbijbels.
Ik bedoelde niet anders te zeggen dan JanRab zegt: U werpt met uw in het wilde weg van citeren van bijbelteksten een smet op de leer die naar de godzaligheid is.
Die smet noemde ik gif maar dat valt blijkbaar her en der niet goed.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 05 nov 2025, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Mattheus_11_28
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 sep 2018, 17:27
- Locatie: Rotterdam
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat vind ik dan wel weer merkwaardig, dat u die zichzelf meerdere keren excuseerde met de opmerking dat u laaggeschoold bent, nu begint over supra- en infralapsarisme. Ik bedoel dit bericht met een knipoog
Laatst gewijzigd door Mattheus_11_28 op 05 nov 2025, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maanenschijn
- Berichten: 5586
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lap/stier? Ben je mal, het is gewoon een informatieve vraag wat het stuk in deze discussie toevoegde. Ik denk namelijk niets. De discussie gaat mijns inziens veel meer over tot wie het aanbod van genade komt en wanneer de rechtvaardigmaking van de zondaar plaats heeft dan het infra/supra-vraagstuk.JanRap schreef:@Maanenschijn, Ik werk bij u als een rode lap op een stier. Niet erg hoor, ik ben wel wat gewend! Ik bedoelde met name de passage over infra- en supralapsarisme. Want naar mijn mening gaat het daar toch een beetje over in de discussie met Geeske.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:43Wat vind je er belangwekkend aan? Ik lees namelijk geen verhandeling over de inhoud die deze discussie helpt, maar alleen over de dubieuze afkomst van een boekje.JanRap schreef:Mag ik nog even storen vandaag tussen de dankdagdiensten in? Vond een zeer belangwekkende link. Die werpt weer een heel eigenaardig licht op de zaken waar het hier over gaat. Het is wel een lap tekst, en van Hervormde afkomst. Maar.... dat waren onze verre voorvaderen van de meesten van ons ook! Hoop dat het niet strafbaar is, anders hoor ik het wel van de moderatoren. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 08ff9331edGeeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 16:17 Hartelijk dank voor deze woorden.
Denk dat jij je beter in deze zaken kan uiten dan mij.
Ik denk dat ik verkeers begrepen wordt want ik leer de leer in GGINBV
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
verwijderd vanwege onbedoeld effect
Laatst gewijzigd door KDD op 05 nov 2025, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom pikken jullie allemaal JanRap zo op z'n kop? ( is hier thuis een uitdrukking)
Ik snap het echt niet. Hij is beleefd, probeert mee te praten enz.
Of weet ik iets niet wat jullie wel weten en daarom niet meer objectief kunnen reageren?
Ik snap het echt niet. Hij is beleefd, probeert mee te praten enz.
Of weet ik iets niet wat jullie wel weten en daarom niet meer objectief kunnen reageren?