Gereformeerde Gemeenten

Mattheus_11_28
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2018, 17:27
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mattheus_11_28 »

JanRap schreef: Gisteren, 22:01
Mattheus_11_28 schreef: Gisteren, 19:27
JanRap schreef: Gisteren, 18:49 Ik bedoelde met name de passage over infra- en supralapsarisme.
Dat vind ik dan wel weer merkwaardig, dat u die zichzelf meerdere keren excuseerde met de opmerking dat u laaggeschoold bent, nu begint over supra- en infralapsarisme. :bobo
@Mattheus _11_28. Dat is nogal simpel uit te leggen. Dat heeft ermee te maken dat ik heel veel ( te veel?) dogmatiek lees. En in dogmatische werken kom je deze woorden tegen. Maar hier op refoforum kom ik mezelf om de haverklap tegen als een slechte ( = niet analyserend) lezer. Daar komt nog bij dat ik zo mijn stokpaardjes heb die ik soms te pas en te onpas inbreng. Overigens weet ik dat er forummers zijn die me best begrijpen.
Dank voor uw reactie, JanRap. Ik denk dat ik het wel begrijp. De discussie supra-/infralapsarisme was er al in de tijd van de Reformatie en Dordtse synode. Niet iets van de Nadere Reformatie ofzo. Dus het is wel logisch dat u dat meer aanspreekt. En het lijkt een nogal filosofische onderscheid, maar het heeft mogelijk wel pastorale gevolgen.

Ik wil er wel iets over zeggen. Om het wat dichterbij het topic "Gereformeerde Gemeenten" te brengen: de Ger. Gem. schijnen officieel op het supralapsarische standpunt te staan. Dat zei althans de predikant van wie ik destijds belijdeniscatechisatie had (daar kwam dat aan de orde, volgens mij omdat ds. Kersten het onderwerp benoemt in Korte lessen over het Kort Begrip). En de predikant had dat niet zelf bedacht, maar dit was gezegd op de theologische school. Toch vind ik het wel opvallend, want hoewel er geen uitspraak over gedaan is op de Dordtse Synode (voor zover ik weet), zijn de Dordtse Leerregels volgens mij wel duidelijk infralapsarisch geformuleerd. DL hoofdstuk 1 start bij de zondeval, daarna de redding in Christus voor een ieder die gelooft, dan de prediking van het Evangelie, daarna de twee reacties: geloof en ongeloof en daarna de oorzaak van die reacties: ongeloof = eigen schuld; geloof = Gods werk (verkiezing).

Maar goed, het feit dat de Synode er geen uitspraak over deed, laat misschien zien dat beide op grond van de Bijbel te verdedigen zijn - of dat men het niet belangrijk genoeg vond om uitspraak over te doen. Ik ben niet zo heel goed thuis in de Bijbelse onderbouwing van beide visies. U wel?
Laatst gewijzigd door Mattheus_11_28 op 06 nov 2025, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
JanRap
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:33 Als eerste is het belangrijk te constateren dat een ieder zijn of haar bijdragen plaatst vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Waar ben je opgevoed, wat heb je meegemaakt, hoe is je kerkelijke en geestelijke vorming geweest. Anders dan jou (begrijp ik) @Forummer ben ik niet veel met het hypercalvinisme in aanraking geweest. Ik kan dus niet constateren dat er ter rechterzijde vele drenkelingen zijn. Niet meer of minder dan ter linkerzijde.

Als tweede is het goed om naar de kenmerken van het hypercalvinisme te kijken. Waarbij je ook de bijdragen van Geeske daarbij zou moeten analyseren. En als je dat rustig doet, dan zie je dat zij de nadruk legt op het onmachtige van een mens, het eenzijdig Godswerk en komt met de uitverkiezing. Als zij zegt: “je moet rustig met de armen over elkaar zitten en de genademiddelen waarnemen” heeft ze geen ongelijk. Want in het waarnemen van de genademiddelen zit het kerkbezoek, Bijbellezen, bidden, zingen. Uit alle bijdragen van Geeske (ik wil die wel graag bij elkaar bezien) lees ik geen lijdelijkheid maar zeker ook de verantwoordelijkheid van de mens.

Gezien bovenstaande plaats ik de opmerkingen van Geeske dus niet buiten de D.L. Het benadrukt hoogstens maar enkele aspecten. We scharen snel iets onder hypercalvinisme, niet in het minst als ‘verlichte’ geesten die daar gelukkig zicht op gekregen hebben. Hier bedoel ik niemand hier specifiek mee, maar in het algemeen. De notie van een rechtvaardig en een heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-lieflijk godsbeeld. Ook dat is (net als hypercalvinisme) levensgevaarlijk.

Ik weet niet onder welke prediking andere forummers verkeren. En aan de hand van een stickertje op de deur doe ik geen uitspraken. Ooit heb ik eens geschreven waaraan ik denk dat een goede prediking moet voldoen, dat ga ik nu niet herhalen. Maar een ruim evangelie, gepaard met grote ernst over de doodstaat van een mens is nodig. Ik heb bij mijzelf vaak ergernis gevoeld bij een prediking die in de mens niets goeds zag. Waarin een mens onmachtig is. Het was makkelijker aan te horen dat ik veel zonden had/heb, dan dat ik totaal onmachtig en verloren was. En bekering is dan niet een beetje oppoetsen, of een zondig leven achterlaten, maar bekering is als een onmachtig en geheel zondig mens tot Christus te gaan. Tot Christus te worden getrokken, achteraf terugkijkend. En dan in een leven van vallen en opstaan, jezelf in je tekort tegenkomen, maar ook gesterkt worden in het geloof door Christus, in een leven van heiliging waar trappen en standen zijn en waarin je als mens er achter komt dat alles Gods genade is.

Weer terug naar het onderwerp: Kijk door de toon heen van de berichten van Geeske. Net zoals ook de toon van bijv. Ds. G. V.d. Brink niet zo netjes was. Veel zit er in de toon, maar kijk graag analytisch naar de kern van de bijdragen. Ik denk dat je dan niet zomaar alles van Geeske in het hypercalvinisme kunt plaatsen.
@ Maanenschijn, dankuwel voor deze bijdrage. Ik wil niet met pluimstrijkdende woorden omgaan maar ik vind het een mooie en diepspittende bijdrage op de vroege morgen.
Inderdaad iedereen schrijft vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Ooit vroeg ik aan een onderwijs man hoe het kwam dat het gedachtengoed waar je mee bent opgevoed zo lang bij je bleef. Hij legde uit dat in de jonge jaren het geweten wordt gevormd.
De kenmerken van het hypercalvinisme bagatelliseert u terwijl u in een latere alinea het hypercalvinisme levensgevaarlijk noemt. Daar zit een zekere inconsistentie in.
U vindt dat de bijdragen van G. binnen de Dordtse Leerregels vallen. Dat ben ik pertinent niet met u eens. De Dordtse Leerregels zijn in infra- lapsarische zin opgesteld. ( zeer globaal uitgedrukt: in mildere zin).
U schetst een beeld van een theologische visie die momenteel zijn duizenden verslaat. De notie van een rechtvaardig en heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-liefelijk godsbeeld. Dat is inderdaad levensgevaarlijk. Wat je daarbij ook nog ziet is een socialisering van de gemeente. Een actieve groep mensen die lief zijn voor elkaar, en inderdaad veel goede dingen doen, maar het heeft geen diepte van aarde. Men is niet als een goddeloze gerechtvaardigd.
Heel mooi is uw een na laatste alinea. Dankuwel voor het vertrouwen dat u ons gaf door dit te willen delen.
Uw laatste alinea ben ik het ten dele mee eens. Mogen we elkaar eens in de ogen kijken en klip en klaar constateren dat er met de bijdragen van G. iets aan de hand is? Iets waarvan het ons niet past om dat ten uiterste te onderzoeken? En zijn we er niet collectief ingetuind door haar schrijfsels te serieus te nemen en of in liefde of in scherpere bewoordingen te weerleggen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5585
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

JanRap schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:33 Als eerste is het belangrijk te constateren dat een ieder zijn of haar bijdragen plaatst vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Waar ben je opgevoed, wat heb je meegemaakt, hoe is je kerkelijke en geestelijke vorming geweest. Anders dan jou (begrijp ik) @Forummer ben ik niet veel met het hypercalvinisme in aanraking geweest. Ik kan dus niet constateren dat er ter rechterzijde vele drenkelingen zijn. Niet meer of minder dan ter linkerzijde.

Als tweede is het goed om naar de kenmerken van het hypercalvinisme te kijken. Waarbij je ook de bijdragen van Geeske daarbij zou moeten analyseren. En als je dat rustig doet, dan zie je dat zij de nadruk legt op het onmachtige van een mens, het eenzijdig Godswerk en komt met de uitverkiezing. Als zij zegt: “je moet rustig met de armen over elkaar zitten en de genademiddelen waarnemen” heeft ze geen ongelijk. Want in het waarnemen van de genademiddelen zit het kerkbezoek, Bijbellezen, bidden, zingen. Uit alle bijdragen van Geeske (ik wil die wel graag bij elkaar bezien) lees ik geen lijdelijkheid maar zeker ook de verantwoordelijkheid van de mens.

Gezien bovenstaande plaats ik de opmerkingen van Geeske dus niet buiten de D.L. Het benadrukt hoogstens maar enkele aspecten. We scharen snel iets onder hypercalvinisme, niet in het minst als ‘verlichte’ geesten die daar gelukkig zicht op gekregen hebben. Hier bedoel ik niemand hier specifiek mee, maar in het algemeen. De notie van een rechtvaardig en een heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-lieflijk godsbeeld. Ook dat is (net als hypercalvinisme) levensgevaarlijk.

Ik weet niet onder welke prediking andere forummers verkeren. En aan de hand van een stickertje op de deur doe ik geen uitspraken. Ooit heb ik eens geschreven waaraan ik denk dat een goede prediking moet voldoen, dat ga ik nu niet herhalen. Maar een ruim evangelie, gepaard met grote ernst over de doodstaat van een mens is nodig. Ik heb bij mijzelf vaak ergernis gevoeld bij een prediking die in de mens niets goeds zag. Waarin een mens onmachtig is. Het was makkelijker aan te horen dat ik veel zonden had/heb, dan dat ik totaal onmachtig en verloren was. En bekering is dan niet een beetje oppoetsen, of een zondig leven achterlaten, maar bekering is als een onmachtig en geheel zondig mens tot Christus te gaan. Tot Christus te worden getrokken, achteraf terugkijkend. En dan in een leven van vallen en opstaan, jezelf in je tekort tegenkomen, maar ook gesterkt worden in het geloof door Christus, in een leven van heiliging waar trappen en standen zijn en waarin je als mens er achter komt dat alles Gods genade is.

Weer terug naar het onderwerp: Kijk door de toon heen van de berichten van Geeske. Net zoals ook de toon van bijv. Ds. G. V.d. Brink niet zo netjes was. Veel zit er in de toon, maar kijk graag analytisch naar de kern van de bijdragen. Ik denk dat je dan niet zomaar alles van Geeske in het hypercalvinisme kunt plaatsen.
@ Maanenschijn, dankuwel voor deze bijdrage. Ik wil niet met pluimstrijkdende woorden omgaan maar ik vind het een mooie en diepspittende bijdrage op de vroege morgen.
Inderdaad iedereen schrijft vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Ooit vroeg ik aan een onderwijs man hoe het kwam dat het gedachtengoed waar je mee bent opgevoed zo lang bij je bleef. Hij legde uit dat in de jonge jaren het geweten wordt gevormd.
(1)De kenmerken van het hypercalvinisme bagatelliseert u terwijl u in een latere alinea het hypercalvinisme levensgevaarlijk noemt. Daar zit een zekere inconsistentie in.

(2). U vindt dat de bijdragen van G. binnen de Dordtse Leerregels vallen. Dat ben ik pertinent niet met u eens. De Dordtse Leerregels zijn in infra- lapsarische zin opgesteld. ( zeer globaal uitgedrukt: in mildere zin).
U schetst een beeld van een theologische visie die momenteel zijn duizenden verslaat. De notie van een rechtvaardig en heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-liefelijk godsbeeld. Dat is inderdaad levensgevaarlijk. Wat je daarbij ook nog ziet is een socialisering van de gemeente. Een actieve groep mensen die lief zijn voor elkaar, en inderdaad veel goede dingen doen, maar het heeft geen diepte van aarde. Men is niet als een goddeloze gerechtvaardigd.
Heel mooi is uw een na laatste alinea. Dankuwel voor het vertrouwen dat u ons gaf door dit te willen delen.

(3) Uw laatste alinea ben ik het ten dele mee eens. Mogen we elkaar eens in de ogen kijken en klip en klaar constateren dat er met de bijdragen van G. iets aan de hand is? Iets waarvan het ons niet past om dat ten uiterste te onderzoeken? En zijn we er niet collectief ingetuind door haar schrijfsels te serieus te nemen en of in liefde of in scherpere bewoordingen te weerleggen?
Ik ga proberen op u te reageren. Ik probeer wat structuur aan te brengen door een cijfertje te zetten bij wat vet gemaakte passages van u.

(1). Waar bagatelliseer ik het hypercalvinisme? Ik ben me dat in deze bijdrage niet bewust. Ik heb het heel bewust levensgevaarlijk genoemd, maar laat mij graag corrigeren hierin.

(2). Ik denk dat deze discussie niet zo zeer over het verschil tussen infra-of supra gaat. Dat gaat vooral over de volgorde van Gods besluiten, waarbinnen beide richtingen een ruim aanbod van genade kan worden aangereikt. Ik denk dat deze discussie en bijdragen van Geeske veel meer is terug te voeren op een (mag ik dat zo zeggen) verwarrende prediking waar de standen in het geloofsleven als voorwaardelijk worden gebracht om tot Christus te mogen komen, waar ook nog (de op zichzelf staande waarheid) doorklinkt dat alleen de verkorenen zalig zullen worden. Waardoor dus het aanbod van genade komt te liggen onder het beslag van de uitverkiezing.

(3). Wat mij betreft mogen we elkaar zeker eerlijk behandelen. Graag doe ik dat wel met een zekere mildheid. Daarbij betrek ik wel wat ik in de loop van tijd van schrijvers hier heb gelezen. Op die manier probeer ik toon en inhoud wat los van elkaar te zien. Ik heb bewust ook het voorbeeld van ds. vd Brink genoemd, omdat dus ook door zijn toon destijds de inhoud verdoezelde. Als ik dan de inhoud van de berichten van Geeske hier op een rijtje zet (waarvan ik ook denk dat een @pierre27 dat heeft gedaan, maar daarmee ook geen applaus heeft gekregen), dan zie ik meer wat ik bij (1) heb geconstateerd. En ja, daar kan best wat mis zijn, maar als het buiten de D.L valt, laat mij dan graag zien in een overzichtje welke uitspraken buiten het geheel van de D.L vallen. Ik heb in ieder geval al in reactie op Rijssenaar of GG links aangeven welk hoofdstuk en artikelen ik van toepassing vind. :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 6427
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

definitie hypercalvinisme:
Hypercalvinisme is een vergaande vorm van calvinisme die de nadruk legt op Gods absolute soevereiniteit en predestinatie, wat vaak leidt tot een beperking van de evangelie-uitnodiging tot de uitverkorenen en een terughoudendheid ten opzichte van evangelisatie. Het gaat uit van een strikte interpretatie van Gods vooruitziende verkiezing, wat betekent dat het evangelie niet onvoorwaardelijk aan iedereen wordt gepresenteerd, omdat alleen God de uitverkorenen naar zich toe trekt.
Dat zien we toch gebeuren, al dan niet gewild. De uitverkiezing wordt als een raster over alles heen gelegd, waardoor er een heel éénzijdig Godsbeeld is.
En ja, voor God zijn wij doemwaardig, maar God is ook de gewillige die in Zijn Zoon door Zijn Geest ons tot kinderen wil aannemen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und seit stille
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5585
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:definitie hypercalvinisme:
Hypercalvinisme is een vergaande vorm van calvinisme die de nadruk legt op Gods absolute soevereiniteit en predestinatie, wat vaak leidt tot een beperking van de evangelie-uitnodiging tot de uitverkorenen en een terughoudendheid ten opzichte van evangelisatie. Het gaat uit van een strikte interpretatie van Gods vooruitziende verkiezing, wat betekent dat het evangelie niet onvoorwaardelijk aan iedereen wordt gepresenteerd, omdat alleen God de uitverkorenen naar zich toe trekt.
Dat zien we toch gebeuren, al dan niet gewild. De uitverkiezing wordt als een raster over alles heen gelegd, waardoor er een heel éénzijdig Godsbeeld is.
En ja, voor God zijn wij doemwaardig, maar God is ook de gewillige die in Zijn Zoon door Zijn Geest ons tot kinderen wil aannemen.
Ik had ook al even voor de zekerheid Gegoogeld :) .

Misschien lees ik te welwillend of te mild.. maar ik zie bovenstaande niet terug in het geheel van Geeskes schrijven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GG links
Berichten: 800
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:56
Bertiel schreef:definitie hypercalvinisme:
Hypercalvinisme is een vergaande vorm van calvinisme die de nadruk legt op Gods absolute soevereiniteit en predestinatie, wat vaak leidt tot een beperking van de evangelie-uitnodiging tot de uitverkorenen en een terughoudendheid ten opzichte van evangelisatie. Het gaat uit van een strikte interpretatie van Gods vooruitziende verkiezing, wat betekent dat het evangelie niet onvoorwaardelijk aan iedereen wordt gepresenteerd, omdat alleen God de uitverkorenen naar zich toe trekt.
Dat zien we toch gebeuren, al dan niet gewild. De uitverkiezing wordt als een raster over alles heen gelegd, waardoor er een heel éénzijdig Godsbeeld is.
En ja, voor God zijn wij doemwaardig, maar God is ook de gewillige die in Zijn Zoon door Zijn Geest ons tot kinderen wil aannemen.
Ik had ook al even voor de zekerheid Gegoogeld :) .

Misschien lees ik te welwillend of te mild.. maar ik zie bovenstaande niet terug in het geheel van Geeskes schrijven.
Ik lees het juist allemaal. Hoe kan dat ?
GG links
Berichten: 800
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:25
GG links schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:10
GG links schreef:

Ik bemerkt bij jou meer de kant: Jezus wordt je aangeboden, neem dat aan, zeg daar amen op en het is in orde.
Waaruit blijkt dat ? Lees de postings tussen Groepscirkel en mij. Daaruit blijkt het tegendeel hoor.
Bertiel
Berichten: 6427
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Ik heb nog nergens gelezen dat God geen lust heeft aan de goddeloze. En als er in het NT staat alle, dan kunnen de kantekenaren van alles erbij halen, maar er staat allen. Dat God het enkel werkt in de uitverkorenen is Zijn vrijmacht, maar daar hebben wij niks mee van doen, wij hebben te handelen met de geopenbaarde wil van de Heere.

En er is nog niks over de prediking gezegd door Geeske, maar ik ken de prediking waarin dit de hoofdthema's zijn van vrij nabij, en die plaatst zich volledig buiten de DL, bevel van geloof en bekering heeft er geen plaats, of wordt platgeslagen, laat staan dat het welnemend aanbod en de werking van de beloftes er een plaats in hebben.
Ik las vanochtend nog een lezing van prof Kater over de Trinitarische God en prediking en pastoraat, waarin een lezing van ds G Boer naar voren kwam, over het de toepassing. Die kan enkel in Christus gepreekt worden, God heeft verkoren, door het bloed van Christus, en de Geest kan enkel de werking doen door het bloed van Christus. We kunnen de verkiezing op de voorgrond plaatsen, of de Geest en Zijn toepassing, maar die zaken kunnen enkel bediend worden uit het bloed van Christus!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und seit stille
GG links
Berichten: 800
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

KDD schreef: Gisteren, 21:42
pierre27 schreef: Gisteren, 19:08
GG links schreef: Gisteren, 15:58 Ik neem het woord Gif terug aangezien dat nogal tot verwarring leidt. Lees ipv het woord Gif: uiterst onbijbels.

Ik bedoelde niet anders te zeggen dan JanRab zegt: U werpt met uw in het wilde weg van citeren van bijbelteksten een smet op de leer die naar de godzaligheid is.
Die smet noemde ik gif maar dat valt blijkbaar her en der niet goed.
Fijn dat je het woord gif niet meer gebruikt in dit verband.
Als het een dwaling is dan geeft het niet of de woord gif word gebruikt want dat is het. De vaderen in Dordt gebruikte dat ook toen ze spraken tegen degenen die de vrije wil van de mens leerde. Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten het volk het verderfelijk venijn van de Pelagiaanse dwalingen in te geven.
Meen je dat nou ?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 2066
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:33 Als eerste is het belangrijk te constateren dat een ieder zijn of haar bijdragen plaatst vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Waar ben je opgevoed, wat heb je meegemaakt, hoe is je kerkelijke en geestelijke vorming geweest. Anders dan jou (begrijp ik) @Forummer ben ik niet veel met het hypercalvinisme in aanraking geweest. Ik kan dus niet constateren dat er ter rechterzijde vele drenkelingen zijn. Niet meer of minder dan ter linkerzijde.

Als tweede is het goed om naar de kenmerken van het hypercalvinisme te kijken. Waarbij je ook de bijdragen van Geeske daarbij zou moeten analyseren. En als je dat rustig doet, dan zie je dat zij de nadruk legt op het onmachtige van een mens, het eenzijdig Godswerk en komt met de uitverkiezing. Als zij zegt: “je moet rustig met de armen over elkaar zitten en de genademiddelen waarnemen” heeft ze geen ongelijk. Want in het waarnemen van de genademiddelen zit het kerkbezoek, Bijbellezen, bidden, zingen. Uit alle bijdragen van Geeske (ik wil die wel graag bij elkaar bezien) lees ik geen lijdelijkheid maar zeker ook de verantwoordelijkheid van de mens.

Gezien bovenstaande plaats ik de opmerkingen van Geeske dus niet buiten de D.L. Het benadrukt hoogstens maar enkele aspecten. We scharen snel iets onder hypercalvinisme, niet in het minst als ‘verlichte’ geesten die daar gelukkig zicht op gekregen hebben. Hier bedoel ik niemand hier specifiek mee, maar in het algemeen. De notie van een rechtvaardig en een heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-lieflijk godsbeeld. Ook dat is (net als hypercalvinisme) levensgevaarlijk.

Ik weet niet onder welke prediking andere forummers verkeren. En aan de hand van een stickertje op de deur doe ik geen uitspraken. Ooit heb ik eens geschreven waaraan ik denk dat een goede prediking moet voldoen, dat ga ik nu niet herhalen. Maar een ruim evangelie, gepaard met grote ernst over de doodstaat van een mens is nodig. Ik heb bij mijzelf vaak ergernis gevoeld bij een prediking die in de mens niets goeds zag. Waarin een mens onmachtig is. Het was makkelijker aan te horen dat ik veel zonden had/heb, dan dat ik totaal onmachtig en verloren was. En bekering is dan niet een beetje oppoetsen, of een zondig leven achterlaten, maar bekering is als een onmachtig en geheel zondig mens tot Christus te gaan. Tot Christus te worden getrokken, achteraf terugkijkend. En dan in een leven van vallen en opstaan, jezelf in je tekort tegenkomen, maar ook gesterkt worden in het geloof door Christus, in een leven van heiliging waar trappen en standen zijn en waarin je als mens er achter komt dat alles Gods genade is.

Weer terug naar het onderwerp: Kijk door de toon heen van de berichten van Geeske. Net zoals ook de toon van bijv. Ds. G. V.d. Brink niet zo netjes was. Veel zit er in de toon, maar kijk graag analytisch naar de kern van de bijdragen. Ik denk dat je dan niet zomaar alles van Geeske in het hypercalvinisme kunt plaatsen.
Je welwillendheid siert je. Toch lees ik in de bijdragen van Geeske een onvervalst hypercalvinisme. Hoe komt het dat wij die berichten zo verschillend lezen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5585
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Gaat er iets mis met het quoten hier en daar?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5585
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:33 Als eerste is het belangrijk te constateren dat een ieder zijn of haar bijdragen plaatst vanuit een bepaald achtergrondperspectief. Waar ben je opgevoed, wat heb je meegemaakt, hoe is je kerkelijke en geestelijke vorming geweest. Anders dan jou (begrijp ik) @Forummer ben ik niet veel met het hypercalvinisme in aanraking geweest. Ik kan dus niet constateren dat er ter rechterzijde vele drenkelingen zijn. Niet meer of minder dan ter linkerzijde.

Als tweede is het goed om naar de kenmerken van het hypercalvinisme te kijken. Waarbij je ook de bijdragen van Geeske daarbij zou moeten analyseren. En als je dat rustig doet, dan zie je dat zij de nadruk legt op het onmachtige van een mens, het eenzijdig Godswerk en komt met de uitverkiezing. Als zij zegt: “je moet rustig met de armen over elkaar zitten en de genademiddelen waarnemen” heeft ze geen ongelijk. Want in het waarnemen van de genademiddelen zit het kerkbezoek, Bijbellezen, bidden, zingen. Uit alle bijdragen van Geeske (ik wil die wel graag bij elkaar bezien) lees ik geen lijdelijkheid maar zeker ook de verantwoordelijkheid van de mens.

Gezien bovenstaande plaats ik de opmerkingen van Geeske dus niet buiten de D.L. Het benadrukt hoogstens maar enkele aspecten. We scharen snel iets onder hypercalvinisme, niet in het minst als ‘verlichte’ geesten die daar gelukkig zicht op gekregen hebben. Hier bedoel ik niemand hier specifiek mee, maar in het algemeen. De notie van een rechtvaardig en een heilig God verdwijnt soms onder een soort sociaal-lieflijk godsbeeld. Ook dat is (net als hypercalvinisme) levensgevaarlijk.

Ik weet niet onder welke prediking andere forummers verkeren. En aan de hand van een stickertje op de deur doe ik geen uitspraken. Ooit heb ik eens geschreven waaraan ik denk dat een goede prediking moet voldoen, dat ga ik nu niet herhalen. Maar een ruim evangelie, gepaard met grote ernst over de doodstaat van een mens is nodig. Ik heb bij mijzelf vaak ergernis gevoeld bij een prediking die in de mens niets goeds zag. Waarin een mens onmachtig is. Het was makkelijker aan te horen dat ik veel zonden had/heb, dan dat ik totaal onmachtig en verloren was. En bekering is dan niet een beetje oppoetsen, of een zondig leven achterlaten, maar bekering is als een onmachtig en geheel zondig mens tot Christus te gaan. Tot Christus te worden getrokken, achteraf terugkijkend. En dan in een leven van vallen en opstaan, jezelf in je tekort tegenkomen, maar ook gesterkt worden in het geloof door Christus, in een leven van heiliging waar trappen en standen zijn en waarin je als mens er achter komt dat alles Gods genade is.

Weer terug naar het onderwerp: Kijk door de toon heen van de berichten van Geeske. Net zoals ook de toon van bijv. Ds. G. V.d. Brink niet zo netjes was. Veel zit er in de toon, maar kijk graag analytisch naar de kern van de bijdragen. Ik denk dat je dan niet zomaar alles van Geeske in het hypercalvinisme kunt plaatsen.
Je welwillendheid siert je. Toch lees ik in de bijdragen van Geeske een onvervalst hypercalvinisme. Hoe komt het dat wij die berichten zo verschillend lezen?
Misschien schaar ik wel te weinig onder hypercalvinisme en jij te veel? :) Zonder gekheid, ik weet niet hoe dat komt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GG links
Berichten: 800
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:22 Gaat er iets mis met het quoten hier en daar?
ik denk het. Ben nog niet zo heel bedreven daarin. Mijn posting was aan jou gericht in ieder geval. Die van dat bootje :)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5585
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

GG links schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:25
GG links schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:10 Waaruit blijkt dat ? Lees de postings tussen Groepscirkel en mij. Daaruit blijkt het tegendeel hoor.
Wat ik niet helder terug lees bij je is de onmogelijkheid van het aannemen van Christus. Niet vanuit het idee dat je maar moet gaan zitten wachten, maar wel vanuit de totale onmacht van een mens die alleen door de werking van de Heilige Geest je tot Christus trekt. Ik bedoel: de paradox dat je moet, maar niet tot Jezus kunt gaan.

Jawel, ik weet het: Hij is gewillig, Hij is liefdevol je te ontvangen, Hij is vol van ontfermen. Goddank!. Maar aan de kant van de mens is dat niet altijd zo te zien. Die kant van het bootje mis ik bij je.

En zo benadrukt ieder zijn kant van het bootje en schommelt het hier heen en weer. Waarbij ik ook niet zo verwaand wil zijn om mij precies midden in het bootje te positioneren. ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 33552
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind het ook heel duidelijk dat de bijdragen van Geeske hypercalvinistisch zijn en niet in lijn met de DL. Die zijn niet alleen heel anders van toon, maar ook van inhoud.
Plaats reactie