Verkiezingen oktober 2025

Profesto

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:03
Profesto schreef: Vandaag, 07:58
MGG schreef: Vandaag, 07:53
Profesto schreef: Vandaag, 07:46
Dat zei ik, omdat Yesilgöz in de campagne voortdurend bij het radicaal- en extreemrechtse electoraat populariteit probeerde te verwerven.
Ook met deze uitleg vind ik het klinkklare onzin. Vind je een kwart van het electoraat radicaal- en extreemrechts? Yesilgöz probeert mensen die bij gebrek aan daadkracht van de VVD maar naar de PVV gingen terug te winnen. Hele normale fatsoenlijke mensen die zich zorgen maken om massamigratie en geconfronteerd worden met de negatieve gevolgen.
Voor mij spreekt vooral dat het Yesilgöz is die de samenwerking met de PVV - een partij met ernstig fascistische trekken - mogelijk heeft gemaakt met haar nareis-op-nareis leugens. Vervolgens heeft ze recent een motie gesteund waarin antifa (anti-fascisme) verboden werd. Dan begeef je je toch gewoon aan de fascistische kant van het politieke spectrum?
Even voor de helderheid:

Links: GL/PVDA,SP,PVVD,DENK,? (zetel of 30?) 59 met D66 en Volt erbij
Rechtsmidden:CDA,D66,50+,Volt,? (zetel of 70?) 47 voor de partijen die je noemt
Extreeem Radicaal Rechts PVV,JA21,FVD = 26+9+7 = 42 zetels 46 met de BBB

Afijn ieder mag dit aanvullen en tellen. Maar Rob Jetten zal wel gek zijn als hij over links gaat, dat is pas een minachting van de kiezer. Dus BBB erbij (dan is de 1e kamer ook wel aan boord) en D66,VDD,CDA,JA21 en BBB. Jetten is verder een opportunist (fijn in dit geval) en zal dus gewoon over rechts gaan.

Een ding is duidelijk, ook deze verkiezingen heeft NL rechtser gestemd dan ooit!
Volt is niet rechts. D66 stond in het kieskompas ook niet aan de rechterkant van het spectrum.

Waarom zou je als Jetten de BBB erbij halen die, net als JA21, diametraal tegenovergestelde standpunten heeft? Bovendien is met 5 partijen formeren vele malen ingewikkelder dan met 4.
Zoals hij gisteren al aankondigde zal hij het eerst proberen met GL-PvdA.
merel

Bericht door merel »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 06:58
Herman post_ :) schreef:Gisteren, 21:58
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:55 Zou grappig zijn als je morgen straks wakker wordt en Wilders toch met 10 stemmen heeft gewonnen van D66..
Droom lekker verder.
Ik durf te dromen! jij niet :)
Waarom zou je als in Rijssen woont überhaupt PVV stemmen. Welke problematiek is daar zo nijpend dat iemand over zou stappen naar deze partij.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vrees dat PVV toch de grootste wordt. Dat zou niets uit moeten maken. Het gaat om de coalities die te vormen zijn en dus ook over hoe je kunt samenwerken, maar het geeft wel ruimte voor een flinke slachtofferrol van Wilders en zijn stemmers, die doen alsof het alleen om meer stemmen dan nummer twee gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Vandaag, 08:05
Profesto schreef: Vandaag, 07:46
Dat zei ik, omdat Yesilgöz in de campagne voortdurend bij het radicaal- en extreemrechtse electoraat populariteit probeerde te verwerven.
Ook met deze uitleg vind ik het klinkklare onzin. Vind je een kwart van het electoraat radicaal- en extreemrechts? Yesilgöz probeert mensen die bij gebrek aan daadkracht van de VVD maar naar de PVV gingen terug te winnen. Hele normale fatsoenlijke mensen die zich zorgen maken om massamigratie en geconfronteerd worden met de negatieve gevolgen.
Voor mij spreekt vooral dat het Yesilgöz is die de samenwerking met de PVV - een partij met ernstig fascistische trekken - mogelijk heeft gemaakt met haar nareis-op-nareis leugens. Vervolgens heeft ze recent een motie gesteund waarin antifa (anti-fascisme) verboden werd. Dan begeef je je toch gewoon aan de fascistische kant van het politieke spectrum?
Ik vind de PVV geen ernstige fascistische trekken hebben. Het uitsluiten en wegzetten van partijen werkt niet. Zie ook de resultaten van AFD in Duitsland. Door de VVD hebben veel mensen gezien dat de PVV niet levert.

Dat je extremisten verbiedt, is niet heel raar. Diverse extreemrechtse groepen zijn ook verboden. Zelf ben ik tegenstander van het verbieden van gedachtegoed. Ga het gesprek aan en duw iemand niet in een hoek. Ik ben bang dat het wegzetten en verachten van mensen leidt tot radicalisering.
We hebben gisteren gezien dat het uitsluiten en wegzetten van de PVV wel werkt bij een deel van het electoraat. Ze hebben flink verloren.
Ik denk dat gewoon benoemd moet worden als gedachtegoed niet acceptabel en gevaarlijk is.
Bijvoorbeeld de remigratieplannen van de FvD, wat gewoon neerkomt op deportatie van bevolkingsgroepen. Remigratie is een extreemrechts hondenfluitje.
Bijvoorbeeld de plannen voor de Syrisch-Nederlandse bevolking die Wilders wil wegsturen. Ook dat is rechtstreeks fascistisch gedachtegoed wat in onze democratie niet thuishoort.
merel

Bericht door merel »

Vooralsnog heeft D66 (gelukkig) 2300 stemmen meer.

Wilders blaar helaas alweer op de achtergrond dat hij eerst duidelijkheid wil hebben, terwijl ook hij heel goed weet dat zijn rol, ook bij een meerderheid van de stemmen, de oppositie zal zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Profesto schreef: Vandaag, 07:22
CvdW schreef: Vandaag, 06:54
Profesto schreef: Vandaag, 06:42
Profesto schreef: Gisteren, 22:30 En daarnaast is het helemaal niet logisch, gezien D66 waarschijnlijk het initiatief zal nemen en JA21 op ongeveer geen enkel gebied overeenkomende standpunten met D66 heeft.
De variant met JA21 lijkt geen meerderheid te hebben. 75 zetels.

Het is ongekend spannend op dit moment, weinig verschil tussen voorlopige winnaar D66 en tweede partij PVV.

Zoals het er nu naar uit ziet is de combinatie die ik gisteren gaf de enige logische optie met meerderheid.
26+26+18+9 is volgens mij meer dan 75.
VVD heeft geen 26 zetels, maar 22. Dus 75.
Als u goed leest wat ik schreef dan kwam u niet tot deze verbetering. Zal het nog een keer opschrijven.
D66-PVV-CDA-JA21 is ook een optie.
Profesto

Bericht door Profesto »

parsifal schreef: Vandaag, 08:13 Ik vrees dat PVV toch de grootste wordt. Dat zou niets uit moeten maken. Het gaat om de coalities die te vormen zijn en dus ook over hoe je kunt samenwerken, maar het geeft wel ruimte voor een flinke slachtofferrol van Wilders en zijn stemmers, die doen alsof het alleen om meer stemmen dan nummer twee gaat.
Ik heb nog een kleine hoop op de 20% die nog geteld moet worden in Amsterdam.
Maar de overige gemeenten die hun uitslag nog niet bekend hebben gemaakt, zijn naar verwachting inderdaad geen D66-bolwerken.

Ik verwacht dat de uitkomst van eventuele onderhandelingen geleid door de PVV geen kabinet gaat opleveren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Profesto schreef: Vandaag, 08:11
Wim Anker schreef: Vandaag, 08:03

Even voor de helderheid:

Links: GL/PVDA,SP,PVVD,DENK,? (zetel of 30?) 59 met D66 en Volt erbij
Rechtsmidden:CDA,D66,50+,Volt,? (zetel of 70?) 47 voor de partijen die je noemt
Extreeem Radicaal Rechts PVV,JA21,FVD = 26+9+7 = 42 zetels 46 met de BBB

Afijn ieder mag dit aanvullen en tellen. Maar Rob Jetten zal wel gek zijn als hij over links gaat, dat is pas een minachting van de kiezer. Dus BBB erbij (dan is de 1e kamer ook wel aan boord) en D66,VDD,CDA,JA21 en BBB. Jetten is verder een opportunist (fijn in dit geval) en zal dus gewoon over rechts gaan.

Een ding is duidelijk, ook deze verkiezingen heeft NL rechtser gestemd dan ooit!
Volt is niet rechts. D66 stond in het kieskompas ook niet aan de rechterkant van het spectrum.

Waarom zou je als Jetten de BBB erbij halen die, net als JA21, diametraal tegenovergestelde standpunten heeft? Bovendien is met 5 partijen formeren vele malen ingewikkelder dan met 4.
Zoals hij gisteren al aankondigde zal hij het eerst proberen met GL-PvdA.
Uiteraard gaat hij dit doen ;) Dat is de slimste manier. En over een paar weken wordt geconstateerd dat dit niet gaat lukken. En dan over rechts. De goede luisteraar heeft dit gisteren goed gehoord. Strategisch denken @Profesto. Strategisch denken.
Profesto

Bericht door Profesto »

CvdW schreef: Vandaag, 08:17
Profesto schreef: Vandaag, 07:22
CvdW schreef: Vandaag, 06:54
Profesto schreef: Vandaag, 06:42
De variant met JA21 lijkt geen meerderheid te hebben. 75 zetels.

Het is ongekend spannend op dit moment, weinig verschil tussen voorlopige winnaar D66 en tweede partij PVV.

Zoals het er nu naar uit ziet is de combinatie die ik gisteren gaf de enige logische optie met meerderheid.
26+26+18+9 is volgens mij meer dan 75.
VVD heeft geen 26 zetels, maar 22. Dus 75.
Als u goed leest wat ik schreef dan kwam u niet tot deze verbetering. Zal het nog een keer opschrijven.
D66-PVV-CDA-JA21 is ook een optie.
Natuurlijk is dat geen optie. :D
merel

Bericht door merel »

Het verschil tussen PVV en D66 wordt kleiner. Ik hoorde net op NOS dat het gaat om 1066 stemmen.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Vandaag, 08:15

Ik vind de PVV geen ernstige fascistische trekken hebben. Het uitsluiten en wegzetten van partijen werkt niet. Zie ook de resultaten van AFD in Duitsland. Door de VVD hebben veel mensen gezien dat de PVV niet levert.

Dat je extremisten verbiedt, is niet heel raar. Diverse extreemrechtse groepen zijn ook verboden. Zelf ben ik tegenstander van het verbieden van gedachtegoed. Ga het gesprek aan en duw iemand niet in een hoek. Ik ben bang dat het wegzetten en verachten van mensen leidt tot radicalisering.
We hebben gisteren gezien dat het uitsluiten en wegzetten van de PVV wel werkt bij een deel van het electoraat. Ze hebben flink verloren.
Ik denk dat gewoon benoemd moet worden als gedachtegoed niet acceptabel en gevaarlijk is.
Bijvoorbeeld de remigratieplannen van de FvD, wat gewoon neerkomt op deportatie van bevolkingsgroepen. Remigratie is een extreemrechts hondenfluitje.
Bijvoorbeeld de plannen voor de Syrisch-Nederlandse bevolking die Wilders wil wegsturen. Ook dat is rechtstreeks fascistisch gedachtegoed wat in onze democratie niet thuishoort.
Als je niet verder kijkt dan 1 uitslag die alsnog heel goed is voor de PVV dan snap je het helaas niet. Het gevaar is dat de harde kern radicaliseert. Niet de rechtse kiezer die een keertje PVV stemt omdat hij VVD beu is.

Asielzoekers komen in theorie veiligheid. Als het weer veilig is kunnen zij terug. In de praktijk komen zij naast veiligheid ook voor geld en dan is het logisch om te blijven. Ben jij tegen tijdelijke verblijfsvergunningen?
Profesto

Bericht door Profesto »

merel schreef: Vandaag, 08:29 Het verschil tussen PVV en D66 wordt kleiner. Ik hoorde net op NOS dat het gaat om 1066 stemmen.
Ik zag het net, komt door de uitslag van de gemeente Oude IJsselstreek.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 08:29 Het verschil tussen PVV en D66 wordt kleiner. Ik hoorde net op NOS dat het gaat om 1066 stemmen.
Prachtig. PVV als grootste verzwakt de positie van D66.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 06:58
Herman post_ :) schreef:Gisteren, 21:58
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:55 Zou grappig zijn als je morgen straks wakker wordt en Wilders toch met 10 stemmen heeft gewonnen van D66..
Droom lekker verder.
Ik durf te dromen! jij niet :)
Ik droomde vannacht van een derde zetel voor de CU. Mijn droom is uitgekomen. En de jouwe?

Er mag inderdaad best wel wat meer gedroomd worden. Meer idealisme dus en minder praktijk.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Vandaag, 08:34
Profesto schreef: Vandaag, 08:15

Als je niet verder kijkt dan 1 uitslag die alsnog heel goed is voor de PVV dan snap je het helaas niet. Het gevaar is dat de harde kern radicaliseert. Niet de rechtse kiezer die een keertje PVV stemt omdat hij VVD beu is.

Asielzoekers komen in theorie veiligheid. Als het weer veilig is kunnen zij terug. In de praktijk komen zij naast veiligheid ook voor geld en dan is het logisch om te blijven. Ben jij tegen tijdelijke verblijfsvergunningen?
Ook uit eerdere uitslagen blijkt dat potentiële PVV-stemmers wegblijven of naar een andere partij gaan als de PVV geen kans lijkt te hebben op regeren.

Ik ben niet tegen tijdelijke verblijfsvergunningen. Ook niet tegen afspraken met vergunninghouders over terugkeer onder omstandigheden. Ik ben wel tegen mensen in onzekerheid houden, hen onmenselijk behandelen en een sfeer in het land creëren waarin de vluchteling de zondebok is.
Plaats reactie