Verkiezingen oktober 2025

MGG

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door MGG »

ZWP schreef: Gisteren, 22:25
huisman schreef: Gisteren, 21:56
Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:25
huisman schreef: Gisteren, 20:36 Ik vind wel dat jij nogal ‘blind’ positief staat tegenover de energie transitie. Ik heb niets met al die elektrische zogenaamde groen energie. Warmtepompen, thuisbatterijen, zonnepanelen en het verschrikkelijke elektrische wagenpark is niet aan mij besteed.
Nog even, en dan moet je ook elektrisch vliegen. Je kunt er niets mee hebben, het is wel de toekomst. Steeds meer zal er geëlektrificeerd worden. Tijdens jouw leven zal er nog steeds fossiele energie gebruikt worden, maar dat gebruik zal afnemen.
Dit is niet mijn verwachting. Je ziet op vele fronten de elektrificering vastlopen. De wal zal het schip keren.
Een beetje vertragen misschien, maar het gaat door. Fossiele brandstoffen zijn de verdwijning nabij (enkele decennia)...

Overigens rijdt er niets lekkerder dan elektrisch... :OO3
Elektronisch rijdt heerlijk en was belachelijk goedkoop. Zoals wel vaker profiteerde mensen met een wat grotere portemonnee van de zak geld voor het klimaat. Met een zware auto zonder bpm en mrb de wegen slopen. Flinke aankoopsubsidie, spotgoedkope bijtelling en bijna gratis laden met zonnepanelen.

Helaas alleen voor de middenklasse en rijke, vuilnisman Jan had pech en mocht meebetalen aan de kosten. Links en de VVD kiezer konden beide tevreden zijn.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: Gisteren, 22:25
huisman schreef: Gisteren, 21:56
Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:25
huisman schreef: Gisteren, 20:36 Ik vind wel dat jij nogal ‘blind’ positief staat tegenover de energie transitie. Ik heb niets met al die elektrische zogenaamde groen energie. Warmtepompen, thuisbatterijen, zonnepanelen en het verschrikkelijke elektrische wagenpark is niet aan mij besteed.
Nog even, en dan moet je ook elektrisch vliegen. Je kunt er niets mee hebben, het is wel de toekomst. Steeds meer zal er geëlektrificeerd worden. Tijdens jouw leven zal er nog steeds fossiele energie gebruikt worden, maar dat gebruik zal afnemen.
Dit is niet mijn verwachting. Je ziet op vele fronten de elektrificering vastlopen. De wal zal het schip keren.
Een beetje vertragen misschien, maar het gaat door. Fossiele brandstoffen zijn de verdwijning nabij (enkele decennia)...

Overigens rijdt er niets lekkerder dan elektrisch... :OO3
O het rijdt inderdaad prima maar toch wordt ook mijn volgende auto er één met een brandstofmotor. Mild hybride natuurlijk om hier en daar wat gewetens te sussen. Ze zijn hem nu in Japan aan het bouwen. :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: Vandaag, 09:53
ZWP schreef: Vandaag, 08:24
Profesto schreef: Vandaag, 08:02
MGG schreef: 27 okt 2025, 17:48

De vermogensongelijkheid daalt ook en is lager dan 15 jaar geleden. Ook deze ongelijkheid is laag in verhouding tot andere landen. Ik snap niet hoe jij bij toenemende vermogensongelijkheid komt. Het CBS ziet het niet, dus wat zie jij wat hun niet zien?

Misschien pak jij er een onderdeeltje uit? Bijvoorbeeld huurders in verhouding tot kopers? De stelling die je aanvankelijk in had genomen lijkt mij feitelijk onjuist.
Als je kijkt naar de cijfers van het CBS heb je absoluut gelijk, en gebruik ik de verkeerde term.

Ik doelde op de volgende ongelijkheid: In een rijk land als Nederland is het natuurlijk van de zotte dat 3,1% van de bevolking alsnog in armoede leeft. (540.000 mensen)
En dat terwijl de rijkste 10% van Nederland 56% van het vermogen in handen heeft. Ik vind dat dit niet is uit te leggen. Met iets meer belasting op vermogen en vermogensoverdracht kun je al heel veel armoede oplossen.
Eens, en dan is er maar een relatief kleine belastingverhoging voor de echt rijken nodig om het voor de armste 0,5 miljoen (waaronder veel kinderen!) een stuk beter te maken. En de rijksten zullen het niet eens merken, bij wijze van spreken.
Gisteravond werden er tranen geplengd over kinderen die zonder eten naar school moeten. Er wordt echter niet ingegaan hoe dat komt. Sommige gezinnen kun je een ton geven en dan weten ze nog niet om te gaan met geld.
Dat is een probleem, maar het blijft ook een probleem voor de kinderen. Een schuldige aanwijzen lost het probleem niet op en voorkomt geen verdere problemen.

In Zweden wordt op alle scholen de (warme) lunch verzorgd door de gemeente en soms ook het ontbijt. Jammer dat het nodig is, maar het helpt wel dat alle kinderen vaak gezond eten krijgen, kinderen niet met honger op school zitten en zorgt voor werkgelegenheid voor degenen zonder al te veel opleiding. De kosten worden ook relatief laag geschat t.o.v. de (indirecte) baten.

Het is jammer dat het zo is, maar ik denk dat we het wel moeten accepteren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef: Vandaag, 10:07 Het is jammer dat het zo is, maar ik denk dat we het wel moeten accepteren.
Wat vandaag een mooi gebaar is, is morgen een mensenrecht waarmee de overheid ouders het recht kan ontnemen hun eigen kinderen te voeden. Het is wat erg negatief gedacht, daar ben ik me van bewust, maar ik denk niet dat je allerlei oplossingen in deze richting moet aanmoedigen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 27 okt 2025, 17:48

De vermogensongelijkheid daalt ook en is lager dan 15 jaar geleden. Ook deze ongelijkheid is laag in verhouding tot andere landen. Ik snap niet hoe jij bij toenemende vermogensongelijkheid komt. Het CBS ziet het niet, dus wat zie jij wat hun niet zien?

Misschien pak jij er een onderdeeltje uit? Bijvoorbeeld huurders in verhouding tot kopers? De stelling die je aanvankelijk in had genomen lijkt mij feitelijk onjuist.
Als je kijkt naar de cijfers van het CBS heb je absoluut gelijk, en gebruik ik de verkeerde term.

Ik doelde op de volgende ongelijkheid: In een rijk land als Nederland is het natuurlijk van de zotte dat 3,1% van de bevolking alsnog in armoede leeft. (540.000 mensen)
En dat terwijl de rijkste 10% van Nederland 56% van het vermogen in handen heeft. Ik vind dat dit niet is uit te leggen. Met iets meer belasting op vermogen en vermogensoverdracht kun je al heel veel armoede oplossen.
Eens, en dan is er maar een relatief kleine belastingverhoging voor de echt rijken nodig om het voor de armste 0,5 miljoen (waaronder veel kinderen!) een stuk beter te maken. En de rijksten zullen het niet eens merken, bij wijze van spreken.
Gisteravond werden er tranen geplengd over kinderen die zonder eten naar school moeten. Er wordt echter niet ingegaan hoe dat komt. Sommige gezinnen kun je een ton geven en dan weten ze nog niet om te gaan met geld.
Klopt. Er was zo een programma op tv, ik weet de naam niet meer, met John Williams, over geldproblemen en het zat heel vaak aan de uitgavekant.
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef: Vandaag, 10:49
parsifal schreef: Vandaag, 10:07 Het is jammer dat het zo is, maar ik denk dat we het wel moeten accepteren.
Wat vandaag een mooi gebaar is, is morgen een mensenrecht waarmee de overheid ouders het recht kan ontnemen hun eigen kinderen te voeden. Het is wat erg negatief gedacht, daar ben ik me van bewust, maar ik denk niet dat je allerlei oplossingen in deze richting moet aanmoedigen.
Dit lijkt me een klein risico. Zeker als je bedenkt dat er al leerplicht is, waar er eigenlijk al veel meer invloed van ouders naar overheid is verschoven. En ja artikel 23 van de grondwet is zo belangrijk, juist om deze overname nog een beetje in te perken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Vandaag, 10:07

Dat is een probleem, maar het blijft ook een probleem voor de kinderen. Een schuldige aanwijzen lost het probleem niet op en voorkomt geen verdere problemen.

In Zweden wordt op alle scholen de (warme) lunch verzorgd door de gemeente en soms ook het ontbijt. Jammer dat het nodig is, maar het helpt wel dat alle kinderen vaak gezond eten krijgen, kinderen niet met honger op school zitten en zorgt voor werkgelegenheid voor degenen zonder al te veel opleiding. De kosten worden ook relatief laag geschat t.o.v. de (indirecte) baten.

Het is jammer dat het zo is, maar ik denk dat we het wel moeten accepteren.
Opzich is dat ook geen gekke gedachte denk ik. Dan heb je al een basis te pakken en sluit je niemand uit.
MGG

Bericht door MGG »

Of juist meer bij elkaar wonen, zodat de basisschool in het dorp reformatorisch blijft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: Vandaag, 07:47 Voor grote passagiersvliegtuigen is de thrust to weight ratio van batterijen bij lange na niet hoog genoeg om elektrisch te kunnen vliegen.
Dat klopt. Maar de gebroeders Wright vlogen ook niet direct met een Boeing 747. Iets heeft wel ontwikkeltijd nodig.
Het idee dat je een vliegtuig op batterijen zou kunnen laten vliegen (of nog erger: zonnepanelen), is wensdenken. Op dat wensdenken is de energietransitie wel voor een groot deel gebaseerd.
Als je continentaal vliegen al met een elektrisch vliegtuig zou kunnen doen, dan zet dat al zoden aan de dijk.
Met waterstof zou je een vliegtuig wel kunnen laten vliegen (met elektriciteit op de grond gemaakt), maar dat is peperduur en de economics van waterstof is daarbij de bottleneck. Dus als je daarmee zou willen vliegen, dan is dat voor de rijkelui.
Waterstof is niet per definitie peperduur. De infrastructuur organiseren is wel een uitdaging.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik heb de discussie over artikel 23 er even uit gehaald. Het is denk ik nodig en interessant om na te denken over de gevolgen voor het refo-onderwijs.
Plaats reactie