Gereformeerde Gemeenten

Geeske_1991

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geeske_1991 »

Forummer schreef:
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:42
JanRap schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 18:56 Ik zou de catechismus er naast houden.
Eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Zonde en ellende vooraf, leren dat God rechtvaardig is, zijn toorn over de zonde gevoelen.
David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad, mijn zonden zie ik steeds voor ogen zweven.

Maar dat is bij jou vast niet nodig

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
@ Geeske_1991, Is het u toch duidelijk dat je ook kunt ontsporen aan de rechterzijde? U zegt: David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad. Dat zong David niet. Dat zingt de berijming van 1773. David zong: Palm 51:5: Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
Kanttekening: Of: ik weet, mijn overtredingen zijn mij bekend.
Kennen is iets anders dan voelen! Verder wijs ik u erop dat de HC een verbondsmatige opzet kent en geen zogenaamde wedergeboortetheologie leert. Kort na de Reformatie was het zo dat de kinderen van de gemeente de antwoorden gaven in de leerdienst. Komt nog bij dat we de gehele catechismus moeten, mogen zien in het licht van zondag 1. U schrijft: eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Hoe zit dat dan met met zondag 44, vraag en antwoord 115? Zonde en ellende is er bij u alleen maar voor de bekering. Vraag 115: Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? Antw: Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen enz. enz. Onderschrijft u eigenlijk wel de Drie Formulieren van Enigheid? Over zondag 23 heeft u ook een eigen uitleg. Vraag 59: Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft? Antw: Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam van het eeuwige leven. vraag 60: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Alleen door een waar geloof in Jezus Christus enz. enz. U schreef aan een medeforummer: Maar dat is vast bij jou niet nodig. Geeske hoe durft u? Nooit gelezen DL hoofdstuk 3- 5 paragraaf 14? Voorts van degenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste denken en spreken. U maakt helaas van refoforum een refokermis.
En uit kunt beter een evangelisch forum gaan zoeken

Nee hoor, ook op een refoforum moet het Evangelie klinken. Hét Bijbelse Evangelie!
De wet gaat vooraf niet te vergeten!

Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:04
Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

Ik snap de kern al te goed.
We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
God heeft uit soeverein welbehagen zijn volk verkoren, van eeuwigheid.
Deze zal Hij ook in de tijd toebrengen.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
Maar door Gods deugden, barmhartigheid en rechtvaardigheid.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Paulus getuigt van deze volgorde in Romeinen 8: 28, 29 & 30

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Lees het boek van Maede, de bijna christen ontdekt.
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
En zo zit de mens in elkaar
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Ik hoop dat het duidelijk was

CvdW

Bericht door CvdW »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:40
Zita schreef:
Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?

Maar David was de man naar Gods hart (1 Samuel 13), nog voordat hij koning werd, terwijl hij psalm 51 dicht na de zonde met Bathseba. Hoe kon hij de man naar Gods hart zijn als hij nog onbekeerd was?
Jacob was ook Godvrezend, maar werd ook pas rechtvaardig voor God na zijn worsteling met de engel Gods.

Dat is er van gemaakt binnen dit kerkverband, omdat dat past bij hun systeem.
GG links

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:46
GG links schreef:Ik word er moe van en ook een beetje verdrietig van deze discussie.

Is God nu een God van liefde of niet ?'
We raken verzeild in allerlei discussies wat God nu wel of niet doet.
Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen maar daarin heb Ik lust dat hij zich bekeert en leeft ! zegt God bij monde van Ezechiel.
Dat zegt God tot goddelozen en niet tot rechtzinnige mensen. Bekeert u en leef! Dat is de boodschap.

Hoe het nu precies dogmatisch zit weet ik ook niet. Daar is zoveel over geschreven en niemand die het precies weet.
Waarom zouden mensen in de hel zeggen, ik zeg het met schroom, had ik maar ?
Had ik maar wat ? Je had er toch niets aan kunnen doen het is dan toch gewoon je lot ?
De uitverkiezing etc. valt daar ook weg als reden.
Wat maakt je moe en verdrietig? Heb ik met mijn schrijfsels aan daaraan bijgedragen?
Nee, voornamelijk Geeske.
CvdW

Bericht door CvdW »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:54
Refojongere schreef:

Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Vetgedrukte is in tegenspraak met voorgaande gedeelte.
Wanneer u straks in de hel de ogen opendoet, geeft u dan God de schuld? Ik wilde wel, maar God is soeverein?
Gisteravond een heldere preek beluisterd over de Kananese vrouw in Nederhemert.
Martijn

Bericht door Martijn »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:03
GG links schreef:Ik word er moe van en ook een beetje verdrietig van deze discussie.

Is God nu een God van liefde of niet ?'
We raken verzeild in allerlei discussies wat God nu wel of niet doet.
Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen maar daarin heb Ik lust dat hij zich bekeert en leeft ! zegt God bij monde van Ezechiel.
Dat zegt God tot goddelozen en niet tot rechtzinnige mensen. Bekeert u en leef! Dat is de boodschap.

Hoe het nu precies dogmatisch zit weet ik ook niet. Daar is zoveel over geschreven en niemand die het precies weet.
Waarom zouden mensen in de hel zeggen, ik zeg het met schroom, had ik maar ?
Had ik maar wat ? Je had er toch niets aan kunnen doen het is dan toch gewoon je lot ?
De uitverkiezing etc. valt daar ook weg als reden.
Er staat letterlijk geen vraag in de Bijbel die jou gesteld zal worden over waarom niet.
Er staat Ik ken u niet, gaat weg van Mij.
Dat is een remonstrantse vraag die mensen in de wanhoop brengt.

God is liefde In Christus.
Dat wil zeggen, voor zijn uitverkoren volk op het moment als ze zalig zijn.

Voor elk een daarbuiten, is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij welke niemand wonen kan.

Geeske_1991 mag ik vragen of dit je beeld is van wie God is? En wil je aan de hand van de Bijbel dit eventueel verduidelijken?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Het is een vorm van lijdzaamheid. De Bijbel roept mensen actief op, in bepaalde kringen wordt dat compleet genegeerd en is het afwachten geblazen. En daar is al een dik boek over geschreven.
JanRap

Bericht door JanRap »

CvdW schreef: Vandaag, 07:22
Geeske_1991 schreef: Vandaag, 06:54
Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:04 Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Elke dag weer.

Vetgedrukte is in tegenspraak met voorgaande gedeelte.
Wanneer u straks in de hel de ogen opendoet, geeft u dan God de schuld? Ik wilde wel, maar God is soeverein?
Gisteravond een heldere preek beluisterd over de Kananese vrouw in Nederhemert.
@Geeske_1991, Wat mooi dat u weer naar de kerk gaat. Maar ik vraag me wel af waar u kerkt. Er is niet één kerkelijke denominatie in Nederland, zelfs niet de allerstrengste, waar het zo wordt geleerd zoals u het ons wil laten geloven. Jammer. Op deze manier zit u uzelf in de weg. Een aantal van uw opmerkingen zijn op zichzelf wel waar, maar het geheel van uw theologie neigt naar het fatalisme. En fatalisme is heel wat anders dan uitverkiezing. De stap van fatalisme naar heidendom is maar klein.
(dat bedoel ik in het algemeen, niet om u daarvan te betichten, u bedoelt het immers goed en ernstig) U werpt met uw geschrijf een smet op de christelijke leer. Het is zorgwekkend dat u zich niet laat corrigeren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Martijn schreef: Vandaag, 07:57 Geeske_1991 mag ik vragen of dit je beeld is van wie God is? En wil je aan de hand van de Bijbel dit eventueel verduidelijken?
https://statenvertaling.nl/zoektekst.ph ... it=0#start
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hier wordt van God een allah gemaakt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Forummer

Bericht door Forummer »

Laat dit nu net een punt zijn waarop ik Geeske gelijk geef. God is en blijft een verterend vuur voor degenen die er bewust voor kiezen niet in Hem te geloven of Hem niet op Zijn Woord te geloven. Dat is ook rechtvaardig: als je er in dit leven voor kiest niet bij God te willen horen, hoef je na dit leven ook niet bij God te zijn. Dat zal wat zijn, een eeuwig "had ik maar"...

Ik hoop dat Geeske doorheeft welke consequenties haar afwachten hebben. Buiten God, voor eeuwig. Terwijl God haar zaligheid op het oog had... Zij geloofde Hem niet.
Maar het is nog niet te laat !!!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Forummer schreef: Vandaag, 11:07 Ik hoop dat Geeske doorheeft welke consequenties haar afwachten hebben.
Kun je uitleggen wat je met deze zin bedoelt? Ik neem aan dat Geeske ook dagelijks bidt en instemt met de 12 artikelen. Dus hoezo afwachten? Dat verwijt hoor ik heel vaak richting rechts-reformatorischen maar ik denk dat veel mensen uit rechts-reformatorische kerken doen wat ze zouden moeten doen voor zover ze iets kunnen doen.
GG links

Bericht door GG links »

Als de mens zonder Gods Geest is, doet hij het kwaad niet tegen zijn zin. Hij hoeft daartoe beslist niet overweldigd te worden, maar hij doet het uit zichzelf en vrijwillig. Omgekeerd, als God wél in ons werkt, ook dan wil en doet onze wil - nu op een ander spoor gezet en vriendelijk toegefluisterd door Gods Geest - alles geheel vrij, bereidwillig en spontaan: er is geen dwang. Citaat Luther. Dus als Geeske werkelijk meent dat ze onder de druk van de zonde af wil dan is ze volgens Luther al bekeerd.

Daarom zegt God, alhoewel je wil verkeerd is: "zoekt en je zult vinden". Dat is geen loze belofte. En er staan geen kleine lettertjes bij, het is ook niet voorwaardelijk. Gebruik de middelen en je zult niet beschaamd uitkomen.

Als je gelooft dat je je partner (als je die hebt) van God gekregen hebt en je bent niet zelf op zoek gegaan dan zul je hem/haar ook nooit vinden. Bidden om een partner op je zolderkamer en nooit naar buiten gaan heeft zeker 0 resultaat. Ook hier geldt dat we de middelen moeten gebruiken waarom dan niet als je nog zoekende bent naar het ware geloof ?
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Volgens mij worden de middelen volop gebruikt. Gebed, Bijbellezen en kerkgang wordt consequent gedaan in rechts-reformatorische kerken. Soms routinematig, maar wel consequent voor zover ik het kan overzien.
GG links

Bericht door GG links »

vriend-en-metgezel schreef: Vandaag, 12:36 Volgens mij worden de middelen volop gebruikt. Gebed, Bijbellezen en kerkgang wordt consequent gedaan in rechts-reformatorische kerken. Soms routinematig, maar wel consequent voor zover ik het kan overzien.
Dan komt het ook helemaal goed als je het ook nog gelooft.
Laatst gewijzigd door GG links op 23 okt 2025, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie