Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

JanRap

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door JanRap »

Hoopvol schreef: 16 okt 2025, 20:04
JanRap schreef: 16 okt 2025, 19:23
Hoopvol schreef: 16 okt 2025, 19:04
JanRap schreef: 16 okt 2025, 17:51 @ Hoopvol, U spreekt kloeke taal. Mogelijk mist u enigszins de nuance maar u wilde kennelijk schokken dus dat begrijp ik dan. Daar bent u volledig in geslaagd. Zal me een poosje terugtrekken want dit voelt niet helemaal happy als ik me eufemistisch uitdruk. Zal voortaan horen, zien en zwijgen.
Ja ik drukte me best duidelijk uit. Ik was eigenlijk een beetje boos. En dat komt door die beschuldigingen. Ik vind die beschuldigingen niet eerlijk, je insinueert dat het die dominees en de GBS om het geld en de macht gaat.
Voor dat je zulke beschuldigingen doet zal je op z'n minst zeker moeten zijn van je zaak en daarbij ook bewijs moeten leveren.

En ja, ik zie ook vaak zaken in de reformatorische gezindte, m.n. ook in het kerkverband waar ik lid ben, waar ik me grote zorgen over maak. Maar dat is geen reden om dat op een openbaar forum te spuien.
@ Hoopvol, Toch nog even: Ik heb pertinent niet beweerd dat het predikanten of de GBS om het geld gaat. Heb geen enkele reden om dat aan te nemen. Ik neem het de predikanten alleen maar kwalijk dat ze in het laatste der dagen een avond beleggen, of spreken op een avond waar het over een bijbelvertaling gaat. Dat lees ik nergens in het bevestigingsformulier dat ze zich daarmee moeten bezig houden. Ook de GBS gaat het niet om het geld. Maar heb wel het vermoeden dat ze royaal bedeeld worden vanuit de achterban. Dat is werkelijk hoopvol als het over het verspreiden van Bijbels gaat. Wie zou het wagen om daar iets lelijks over te zeggen? Maar het is weinig hoopvol als ze geld uitgeven om Bijbels te verspreiden op scholen om ze op deze wijze min of meer te dwingen om het bij de SV te houden. Uw beschuldiging van nestbevuilen daar spreekt mijn geweten me vrij van. Heb volop bijdragen geleverd hier die die beschuldiging ook weerspreken. En nog iets dat u misschien zal verbazen: ik gebruik de online GBS Bijbel dagelijks zeer intensief. En dat zeg ik natuurlijk niet om mijn vroomheid uit te stallen maar om te bewijzen dat ik niet anti-GBS ben. Een hartelijke groet aan u allen!
Ik denk dat @Terri de spijker op de kop slaat. Ik mag me op die manier niet uiten, daarin ben ik fout geweest. Ik vraag je om mijn scherpe woorden te vergeven.
@ Hoopvol, Dank voor uw zeer welwillende opstelling. Dat doet me goed. U hoeft eigenlijk uw excuus niet aan te bieden cq om vergeving te vragen. U mag best eens boos worden. Maar ik heb toch door middelvan uw reactie een lesje geleerd om niet direct alles op papier te slingeren wat ik meen te moeten constateren. Komt bij dat ik tot de types behoor die echt af en toe wat tegengas moeten hebben. Het ga u goed!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Uitstekende opiniebijdrage van dr P de Vries aangaande het commentaar van de GBs op SV27 in het rd van vandaag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 20 okt 2025, 15:38 https://rd.nl/artikel/1124665
De link
Mij viel de laatste alinea’s op waar hij o.a. schrijft over homoseksueel samenleven. Hij noemt ambtsdragers die dat goedkeuren ‘blinde leidslieden’ . Duidelijke taal waar ik het hartelijk mee eens ben. De strijd in de CGK gaat over wezenlijke zaken wat anderen er ook van zeggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een stokpaardje dat hij overal bijhaalt, en dat mijns inziens afbreuk doet aan de rest van het artikel, omdat het er helemaal niets mee te maken heeft.
Henk J

Bericht door Henk J »

Er zijn mensen die van het lezen van de SV of een andere vertaling net zo'n zwaar punt maken als het wel of niet goedkeuren van homoseksuele relaties. Wie dat doet mist geestelijk onderscheidingsvermogen aldus ds. De Vries.
Begrijp dat punt wel, welke Bijbelvertaling we lezen is echt van een andere orde dan vrouw in het ambt of homoseksualiteit.
CvdW

Bericht door CvdW »

DDD schreef: 20 okt 2025, 16:47 Het is een stokpaardje dat hij overal bijhaalt, en dat mijns inziens afbreuk doet aan de rest van het artikel, omdat het er helemaal niets mee te maken heeft.
Daar kun je over van mening verschillen. In het artikel komt duidelijk naar voren dat het nodig is dat predikanten de brontalen goed kennen. Wellicht kan dr. P. de Vries hierin van betekenis zijn.
Floppy

Bericht door Floppy »

DDD schreef: 20 okt 2025, 16:47 Het is een stokpaardje dat hij overal bijhaalt, en dat mijns inziens afbreuk doet aan de rest van het artikel, omdat het er helemaal niets mee te maken heeft.
Ik verbaasde me daar ook een beetje over, is bekend welk concrete situatie hij op het oog kan hebben? Ik ken zelf geen voorvallen waarbij iemand enerzijds de SV als kernpunt ziet, en anderzijds ruimte laat voor bv. homoseksuele relaties? Of begrijp ik iets niet goed?
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dit is gewoon een punt dat hij voortdurend aan de orde stelt. Het heeft er niets mee te maken.

Misschien is het zo dat er mensen zijn die niet zo'n goed onderscheid maken in soortgelijk gewicht van stellingen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik denk dat hij het andersom ziet. De hardliners mbt de SV zetten het op eenzelfde hoogte als vrouw in ambt , etc.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik had meer het idee dat hij mensen of ambtsdragers tegenkomt die het prima vinden als men geen SV leest net zoals dat ze het prima vinden als homo's samen wonen. Het gegeven dat iedereen het wat anders interpreteert laat wel zien dat het niet het sterkste stukje is van het artikel.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 20 okt 2025, 18:29
Daar kun je over van mening verschillen. In het artikel komt duidelijk naar voren dat het nodig is dat predikanten de brontalen goed kennen. Wellicht kan dr. P. de Vries hierin van betekenis zijn.
Dat doet hij deels al met de stichting Godsvrucht en Wetenschap, daar worden ook cursussen gegeven om beter Hebreeuws te begrijpen en daar doen ook diverse dominees aan mee en ook ouderling Thomson die Hebreeuws en Grieks geeft aan de opleiding van de GGiN.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 20 okt 2025, 16:46
De link
Mij viel de laatste alinea’s op waar hij o.a. schrijft over homoseksueel samenleven. Hij noemt ambtsdragers die dat goedkeuren ‘blinde leidslieden’ . Duidelijke taal waar ik het hartelijk mee eens ben. De strijd in de CGK gaat over wezenlijke zaken wat anderen er ook van zeggen.
De strijd in de CGK...... Die wordt toch juist ontweken door de op stapel staande "afscheiding"?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De link
We gaan niet overal een CGK topic van maken. :)
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 20 okt 2025, 22:06
De link
We gaan niet overal een CGK topic van maken. :)
Waar is de tijd gebleven dat elk topic een GG topic werd.. die goede oude tijd :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie