Mijn punt is meer dat mensen er (in dit geval) niet het etiket 'voorwaarde' op willen zetten maar dat dat in de praktijk wel gebeurt. Als het eruitziet als een eend, loopt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het gewoon een eend lijkt mij. Sommige predikanten kunnen het zo mooi weten te verkopen om een waslijst aan dingen voor te schrijven die een mens moet hebben meegemaakt maar toch met drogen beweren dat het toch echt een onvoorwaardelijk Evangelie is. Dat strookt natuurlijk niet met elkaarMGG schreef: ↑Gisteren, 22:47Het lijkt mij logisch dat de meeste mensen het niet herkennen. In de regel gaan mensen niet naar een kerk waarvan zij de boodschap onbijbels vinden. Als je aan iemand die van kerk wisselt vraagt welke kerk hij 'beter' vindt, dan zal dat bijna altijd de nieuwe kerk zijn. Zulke subjectieve waarnemingen hangen nu eenmaal sterk zijn met je eigen keuzes en identiteit.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 20:56 Ik ben benieuwd of er iemand is die wel
zegt dat het wel een voorwaarde is. Ik merk in mijn omgeving helaas ook dat velen zeggen: 'dat wordt bij ons niet als voorwaarde gepreekt' terwijl men zichzelf een paar zinnen later, in andere woorden, alweer tegenspreekt. Dezelfde gespeelde verbazing zag ik ook terug in de houding van diezelfde mensen toen dr vd Brink stof deed opwaaien met zijn lezing destijds: 'nee hoor, bij ons leeft dat niet, totaal onnodig dat hij die discussie aanzwengelt.' Vaak wordt getracht allerlei hedendaagse niet-gereformeerde leringen te verdoezelen en het kerkvolk tuint er vaak ook nog met open ogen in.
Wie bedoel je met het kerkvolk? Is dat inclusief of exclusief jezelf?
Het kerkvolk zijn in dit geval dan de mensen die onder het gehoor van zulke predikanten zitten. En verder schaar ik mij wel onder de noemer 'kerkvolk' maar
niet (meer) onder het kerkvolk wat er met open ogen intuint