Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Konijntje

Bericht door Konijntje »

GG links schreef: Gisteren, 17:46 https://youtu.be/V4KasUtLNTc?si=kKBnAmpJS61JJprE

Mooi interview!
Zeker. Vond het interview met ds. Zondag ook mooi.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

GG links schreef: Gisteren, 17:46 https://youtu.be/V4KasUtLNTc?si=kKBnAmpJS61JJprE

Mooi interview!
Goeie predikant! Ik heb wel eens preek van hem geluisterd, maar vond het toen echt een aanrader. Heel bemoedigend en gericht op Christus.
DDD

Bericht door DDD »

Leuk ook voor de kinderen. Een kleine moeite voor een dominee, met een groot bereik. Eenvoudiger dan een jubileumboek.
Job

Bericht door Job »

Fijn dat hij het belang van trouw onderstreept.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GG links schreef: Gisteren, 16:23
CvdW schreef: Gisteren, 06:34
-DIA- schreef: 13 okt 2025, 21:22 Ik weet nog goed dat mijn jongste oom en tante trouwden. Kerkelijk in de Gereformeerde Gemeente in Rijssen. Het was in het jaar 1958. Mijn tante droeg een lange witte jurk met en lange sluier. Mijn oom in een mooi zwart pak, d.w.z. met een streepjesbroek, die je vroeger ook onder dominees vaak zag. Maar nooit gehoord dat hier ooit over gestruikeld is.
Mijn ouders zijn in het zwart getrouwd (vader met jaquet en moeder in mantelpakje). Boeket kwam mooi tot uiting. Dit weet ik van een enkele foto. :)
Misschien vergis je je en komt dat door de zwart-wit foto's.
Ik was er zelf bij en ik geloof echt dat ik niet kleurenblind ben... :hum
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... ods-recht/

Hier weer een herkenbare vraag. Mooi en duidelijk antwoord dat de eisen die sommige dominees stellen onbijbels zijn en de prullenbak in moeten
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Inderdaad..

En die link onder het antwoord waar (tip!) achter staat, is echt lezenswaardig tegen de achtergrond van deze vraag.

Ik moest ook direct aan dat artikel denken toen ik de vraag las.
JanRap

Bericht door JanRap »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 08:53 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... ods-recht/

Hier weer een herkenbare vraag. Mooi en duidelijk antwoord dat de eisen die sommige dominees stellen onbijbels zijn en de prullenbak in moeten
@ De Rijssenaar, Ik ben het volledig met u eens. Zal een voorbeeld geven. Ooit was ik op bezoek bij nota bene een ernstig ziek persoon. Op dat bezoek was ook een mevrouw aanwezig die met een eigenaardig soort 'enthousiamse', bijna triomfantelijk, vertelde: 'Ik heb op het randje van de hel gelegen', m.a.w met mij zit het wel goed. Zo raar kan het gaan in onze gezindte. Maar er is een andere kant als het gaat over het recht van God. Het was ook de worsteling van Luther: het recht van God. Daar ging hij zwaar onder gebukt totdat hij mocht zien dat het recht van God, de rechtvaardigheid van God, een gegeven rechtvaardigheid is. Bekend is zijn uitpraak: 'het was of mij de poorten van het paradijs opengingen' De kardinale fout van dominees die zo graag preken over het verloren gaan onder Gods recht ( worden dat er niet meer anno 2025 ? ) is dat ze het als een voorwaarde stellen. Ken je dat niet dan mag je niet meedoen. En hoor je niet bij hun zorgvuldig geselecteerde, en op termen gebrachte, kerkje in de kerk.
GG links

Bericht door GG links »

JanRap schreef: Vandaag, 11:14
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 08:53 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... ods-recht/

@ De Rijssenaar, Ik ben het volledig met u eens. Zal een voorbeeld geven. Ooit was ik op bezoek bij nota bene een ernstig ziek persoon. Op dat bezoek was ook een mevrouw aanwezig die met een eigenaardig soort 'enthousiamse', bijna triomfantelijk, vertelde: 'Ik heb op het randje van de hel gelegen', m.a.w met mij zit het wel goed. Zo raar kan het gaan in onze gezindte. Maar er is een andere kant als het gaat over het recht van God. Het was ook de worsteling van Luther: het recht van God. Daar ging hij zwaar onder gebukt totdat hij mocht zien dat het recht van God, de rechtvaardigheid van God, een gegeven rechtvaardigheid is. Bekend is zijn uitpraak: 'het was of mij de poorten van het paradijs opengingen' De kardinale fout van dominees die zo graag preken over het verloren gaan onder Gods recht ( worden dat er niet meer anno 2025 ? ) is dat ze het als een voorwaarde stellen. Ken je dat niet dan mag je niet meedoen. En hoor je niet bij hun zorgvuldig geselecteerde, en op termen gebrachte, kerkje in de kerk.
Ik vrees dat een dergelijke prediking eerder regel dan uitzondering is in de GG. Als ik alleen hier op Refoforum al zie wat er voorbij komt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoor het zo niet. Eigenlijk nooit.
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: Vandaag, 13:47 Ik hoor het zo niet. Eigenlijk nooit.
Ik ook niet
Maar wat ik zo hier en daar voorbij zie komen is dat in andere GG"S wel anders
Blijkbaar verkeren wij in een andere GG.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Vandaag, 13:47 Ik hoor het zo niet. Eigenlijk nooit.
Als een voorwaarde hoor ik dat ook niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GG links

Bericht door GG links »

Opiniestuk verwijderd.
Laatst gewijzigd door GG links op 15 okt 2025, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GG links

Bericht door GG links »

Geplaatst in het ND
Plaats reactie