Ik vermoed zwart.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Recent heeft dr van Kooten bij ons gepreekt over Christus uitspraken in Mattheus 5 mbt overspel (als je een vrouw aanziet, etc.) en hij zei ook dat hij bij tijd en wijle op de preekstoel de Heere vroeg: wend wend mijn oog, etc., om hetgeen hij aan moest zien vanaf de preekstoel!
Dus dat speelt breder dan enkel de bruidjes.
De bruidjes van ons recent, hadden een eenvoudig en eerbare jurk! pracht om die jonge mensen te zien knielen voor de Heere!
Dus dat speelt breder dan enkel de bruidjes.
De bruidjes van ons recent, hadden een eenvoudig en eerbare jurk! pracht om die jonge mensen te zien knielen voor de Heere!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik vraag me af of die goedkeuring over de kleur nog steeds gebeurt.Herman schreef: ↑09 okt 2025, 08:20Het is inderdaad zo dat kerkelijke bruidjes zich op dit gebied meer vrijheden veroorloven dan vroeger. Aan de andere kant werden dergelijke zaken in een trouwgesprek met een bruidspaar kortgesloten, dus de discussies waren niet zo zichtbaar als nu in een kerkblad. En 3: ik ken een kerkelijke gemeente waar de kerkenraad eerst goedkeuring gaf over de kleur van de trouwjurk omdat men daar de gewoonte heeft niet in het wit te trouwen. Zulke dingen zijn hier op internet een probleem, maar in de gemeente zelf eigenlijk niet.
In ieder geval trouwen ze (gelukkig) minder full color dan 25 jaar geleden. Heel vaak is het zo'n lichte jurk, dat je in ieder geval op foto's heel goed moet kijken of er een kleurtint in naar voren komt.
Ook een stille verandering van binnenuit

@J.C.Philpot, Veel dank voor uw glasheldere en genuanceerde bijdrage. U heeft volkomen gelijk. Er is ook een andere kant van Comrie. Die wel voluit appellerend is en bijzonder pastoraal. Mijn zorgen en grote bezwaren betreffen dan ook de filosofische Comrie, de Comrie van zijn catechismusverklaring van zeven zondagen. En zoals u volkomen terecht opmerkt: de eigen interpretatieJ.C. Philpot schreef: ↑09 okt 2025, 07:27Als ik de door u geciteerde zin leest, geloof ik dat u daar Comrie geen recht mee doet. De leer van Comrie is vrij filosofisch, en wil inderdaad waarborgen tegen het arminianisme. Maar zijn preken zijn ruim en pastoraal. Als u het proefschrift van D. Baarssen over Comrie en zijn navolgers leest (titel: "Sporen van Comries rechtvaardigingsleer"), zult u zien dat degenen die door Comrie geïnspireerd zijn (bijvoorbeeld Kersten, of Kuijper), een heel eigen interpretatie geven aan "de leer van Comrie". Een interpretatie waarin Comrie zichzelf niet herkend zou hebben.
Heeft u weleens het boek van A. Comrie met de titel "Het ABC des geloofs" gelezen? In het boek beschrijft hij vele synoniemen die de bijbel van het woord geloof geeft, zoals aanhangen, betrouwen, aannemen, enzovoorts. Kortom, een heel boek over het geloof. Hij zegt hierin bevoorbeeld: De werkzaamheid des Geloofs omtrent dat kleed is, hetzelve aan te doen, aan te trekken, of met één woord, de gerechtigheid van Christus te omhelzen, en zich in Jezus zo te dekken, gelijk het lichaam bedekt wordt met de klederen, en bijzonder die der Oosterlingen, die tot de tenen neerhingen.
van Kuyper en Kersten c.s. Moet wel eerlijk opbiechten zelden of nooit Comrie te lezen omdat ik nogal eenzijdig ben en veel liever oudere schrijvers lees. Of de reformatoren. Vandaar dat ik op refoforum nogal eens dwars ben en eigenwijs.
Er zijn dus ook nog GG's waar het de gewoonte is niet in het wit te trouwen? Overigens ben ik van mening dat het beter is om in het wit te trouwen dan teveel bloot.Herman schreef: ↑09 okt 2025, 08:20Het is inderdaad zo dat kerkelijke bruidjes zich op dit gebied meer vrijheden veroorloven dan vroeger. Aan de andere kant werden dergelijke zaken in een trouwgesprek met een bruidspaar kortgesloten, dus de discussies waren niet zo zichtbaar als nu in een kerkblad. En 3: ik ken een kerkelijke gemeente waar de kerkenraad eerst goedkeuring gaf over de kleur van de trouwjurk omdat men daar de gewoonte heeft niet in het wit te trouwen. Zulke dingen zijn hier op internet een probleem, maar in de gemeente zelf eigenlijk niet.
Die pompeuze Kerstgroene en -rode jurken, ja. Het Adullamkrantje publiceerde van medewerkers altijd de trouwfoto's, bruidjes waren vrijwel zonder uitzondering in sterk aanwezige kleur. Inmiddels is het personeelsbeleid daar denk ik ook breder want je ziet zulke echt gekleurde bruidsjurken nauwelijks meer in het Adullam magazine.Vrouwke schreef: ↑09 okt 2025, 10:06Ik vraag me af of die goedkeuring over de kleur nog steeds gebeurt.Herman schreef: ↑09 okt 2025, 08:20Het is inderdaad zo dat kerkelijke bruidjes zich op dit gebied meer vrijheden veroorloven dan vroeger. Aan de andere kant werden dergelijke zaken in een trouwgesprek met een bruidspaar kortgesloten, dus de discussies waren niet zo zichtbaar als nu in een kerkblad. En 3: ik ken een kerkelijke gemeente waar de kerkenraad eerst goedkeuring gaf over de kleur van de trouwjurk omdat men daar de gewoonte heeft niet in het wit te trouwen. Zulke dingen zijn hier op internet een probleem, maar in de gemeente zelf eigenlijk niet.
In ieder geval trouwen ze (gelukkig) minder full color dan 25 jaar geleden. Heel vaak is het zo'n lichte jurk, dat je in ieder geval op foto's heel goed moet kijken of er een kleurtint in naar voren komt.
Ook een stille verandering van binnenuit![]()
De aanschaf van zo een stola, dat kan ik me uit de kerkbode van Sliedrecht ook nog herinneren, dus zal uit de koker van de Noorderpredikant komen.
-
Weet wel van een GG waar de ''moetertjes' niet in het wit mogen trouwen en de anderen wel. Maar verder ken ik het standpunt van niet in het wit trouwen alleen uit de GGiN en de OGGiN.
-
De combinatie teveel bloot en in kleur trouwen ben ik nog niet tegengekomen.Bobber schreef: ↑09 okt 2025, 13:15Er zijn dus ook nog GG's waar het de gewoonte is niet in het wit te trouwen? Overigens ben ik van mening dat het beter is om in het wit te trouwen dan teveel bloot.Herman schreef: ↑09 okt 2025, 08:20Het is inderdaad zo dat kerkelijke bruidjes zich op dit gebied meer vrijheden veroorloven dan vroeger. Aan de andere kant werden dergelijke zaken in een trouwgesprek met een bruidspaar kortgesloten, dus de discussies waren niet zo zichtbaar als nu in een kerkblad. En 3: ik ken een kerkelijke gemeente waar de kerkenraad eerst goedkeuring gaf over de kleur van de trouwjurk omdat men daar de gewoonte heeft niet in het wit te trouwen. Zulke dingen zijn hier op internet een probleem, maar in de gemeente zelf eigenlijk niet.
Ik herinner mij van vroeger een casus waar een bruid met een stukje stof naar de eega van één van de ouderlingen moest in plaats van naar de kerkenraad. Dat werd in de omliggende kerken (waaronder de onze) een nogal een wonderlijke gang van zaken gevonden.
-
Dat moest ik ook..
Dat was 25 jaar terug binnen de GGIN de normale gang van zaken.
Maar waarom dan bij de echtgenote, die zelf niet in de kerkenraad zit en daar verder geen actieve rol in speelt?
Ik trouwde in een prachtige blauwe jurk en vond het echt niet erg dat het geen wit mocht zijn
Wat leuk, ik ook (officieel hemelsblauw) en door mijn moeder gemaakt en ook ik had totaal geen moeite met de kleur.

In mijn tijd trouwden er overigens, ook onkerkelijken, regelmatig in een kleurtje.