1. De kerk is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten waarvan Jezus Christus de Hoeksteen is. Dus de Heer én de leer. Die kun je niet losmaken van elkaar.rhadders schreef: ↑Gisteren, 13:23Hoe bedoel je dit precies? Het lijkt er namelijk op alsof de kerk volgens jou gedefinieerd wordt door een bepaalde leer ('de waarheid'). Maar de kerk is gefundeerd op Christus (1Kor.3:11). Ieder die Hem belijdt is een broeder of zuster (Mt.16:18).Refojongere schreef:Ik heb met mijn bijdrage slechts willen betogen dat we een kerk niet moeten gronden op basis van of je iemand een broeder of zuster vindt. De kerk is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten, een pilaar en vastigheid der waarheid.
Maar op basis waarvan zou zo'n predikant of ouderling dan geen broeder meer zijn?Refojongere schreef:Een broeder of zuster kan in vele zaken dwalen tot en met doop en avondmaal. Ik vind het echter nog weer wat anders als predikanten en ouderlingen de Schrift tijdgebonden verklaren terwijl de Schrift daar zelf geen aanleiding toe geeft.
Ja. Je moet geen voorwaarden toevoegen aan het deel hebben aan Christus, die Hij Zelf niet stelt. Dat wil niet zeggen dat het geen wezenlijke punten zijn die je aanstipt, maar het staat principieel los van of iemand een broeder is. Het kan wel zo zijn dat je iemand niet als broeder ervaart door diens gedrag op opvattingen, hetgeen nu speelt in de CGK, maar dat doet niets af aan de geestelijke werkelijkheid (deze wordt hierdoor alleen minder zichtbaar, wat zonde is).Refojongere schreef:Moeten we diegenen als broeders zien als we het met prof Van 't Spijker eens zijn dat dit het Schriftgezag raakt?
De gereformeerde belijdenis spreekt over de kenmerken van de ware kerk: reine prediking, bediening sacramenten en het weren van alles wat het Woord ondergraaft. Bepaald dus meer dan wat jij zegt.
Om het met Groen van Prinsterer te zeggen:
Wij kennen geen Nederlandse Hervormde Kerk dan die gebouwd is op het fondament der Apostelen en Profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste hoeksteen en die alzo, naar het Woord van God... de volgende onveranderlijke waarheden belijdt: de genoegzaamheid der Heilige Schrift tot énige kenbron en onfeilbare toetssteen van het geloof: God één in wezen, nochtans in drie personen onderscheiden; de waarachtige en eeuwige Godheid van den Heilige Geest; des mensen val en onvermogen tot het ware goed; de erfzonde; de eeuwige verkiezing Gods; de voldoening van Christus voor ons; de rechtvaardigmaking alleen door het geloof in Hem; de heiligmaking en de goede werken voortkomende uit de goede wortel des geloofs; de algemeene Christelijke Kerk, die geweest is van het begin der wereld en zal zijn tot het einde toe, verwerpende alle dingen, die zijn tegen het zuivere Woord Gods, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd; de rechtmatigheid der onderwerping aan de wettige Overheid, door welke het God belieft ons te regeeren; de verwachting van het eeuwig oordeel, waarbij de gelovigen, uit genade, met eer en heerlijkheid zullen worden gekroond".
2. Je trekt de staat van iemand helemaal los van leer en levenswandel. Dat lijkt me ongereformeerd.
Wanneer is een predikant een valse herder? De kenmerken van Gods kinderen: aannemen van Jezus Christus, zonde vliegen, gerechtigheid najagen, niet afwijken ter linker- of rechterzijde. Lees NGB art. 29.
Een predikant heeft kenmerken van een valse herder als hij een gemeente wegtrekt van Gods Woord door tijdgebonden te verklaren waar het uitdrukkelijk niet tijdgebonden is. Dus als hij het normatieve Schriftgezag volledig relativeert op punten. Dan gaat het van kwaad tot erger. Zie de hele geschiedenis van de Geref. Kerken Kun jij zeggen op welk moment Kuitert een valse herder is geworden? De kiemen daarvan zaten bij hem in de vrouw en ambt discussie, zo zegt hij zelf.
Om dwalende christenen geen broeder te noemen zou ik het meer in de grondwaarheden van het christelijk geloof zoeken. Ik maak onderscheid tussen broeders predikanten en broeders christenen. Tussen bewuste keuzes en zich laten slingeren door wind van leer.
Laat ik het zo samenvatten: "Ik ben in twijfel over u" (Gal. 4:20b) als het gaat om de broederschap.