Ieder moet zijn eigen keuze maken, ik lig niet wakker van de keus van een ander. Het gaat mij meer om het principe in algemene zin.
Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Patrilokaal bedoel je. Patriarchaal is wat anders.Herman schreef: ↑01 jul 2025, 08:22Gaap. Biblicisme. De dommigheden slingeren weer heerlijk in het rond.
In het OT was een patriarchale samenlevingsvorm van kracht. Dat betekent dat de man in de familieclan bleef, en dat de vrouw van buiten naar een andere familieclan overging. Denk daarbij aan Rebecca en Rachel. Dus als je dat in de bijbel leest en dat dus ook wil navolgen, dan doe je gewoon je best om volgens Gods geboden te leven. Juist jouw bijbelgebruik lijkt wel wat al te rechtlijnig.
Ik wil graag in dit kader onze middagpreek van gister met jullie delen. Er is veel onbegrip over wat de Bijbel zegt/zou zeggen over de positie van man en vrouw in het huwelijk.
De dominee heeft gepreekt over het gedeelte uit Efeze 5 en ik denk dat iedereen wel zo'n huwelijk wil als Paulus bedoelt
Efeze 5: 22-24
Onderwijs van de vrijgezel Paulus
1.De vrouw
2.De man
3.Christus
Aanbevolen
https://www.kerkomroep.nl/kerken/11119/audio/2510051544
De dominee heeft gepreekt over het gedeelte uit Efeze 5 en ik denk dat iedereen wel zo'n huwelijk wil als Paulus bedoelt

1.De vrouw
2.De man
3.Christus
Aanbevolen

Ik vond het helder, maat ben nog maar op de helft. Eerst een vraag bij dit stukje:helma schreef: ↑Gisteren, 07:39 Ik wil graag in dit kader onze middagpreek van gister met jullie delen. Er is veel onbegrip over wat de Bijbel zegt/zou zeggen over de positie van man en vrouw in het huwelijk.
1.De vrouw
2.De man
3.Christus
Aanbevolen
Het huwelijksformulier zegt het zo treffend: “de heilige roeping waartoe gij geroepen zijt.” Het huwelijk is geen maatschappelijke overeenkomst, maar een roeping van God — een ambt waarin je de Heere alleen maar kunt dienen en je man mag dienen in afhankelijkheid van God.
Het is toch geen ambt?
Waarom is het geen ambt?
Je (Goddelijke) roeping in het huwelijk kan denk ik wel als ambt worden gezien, omdat het huwelijk gezien wordt als een Goddelijke instelling en een heilige opdracht. Je belooft jezelf volledig toe te wijden aan God door je man gehoorzaam te zijn, hem te dienen en te helpen; vergelijkbaar met een ambtelijke taak. Je zou die belofte van verantwoordelijkheid kunnen zien als het aanvaarden van een ambt.
Ik weet niet of er echt veel verschil zit tussen de woorden ambt en roeping.
Gezien we ook allemaal geroepen zijn tot het ambt van gelovigen.
Ik weet niet of er echt veel verschil zit tussen de woorden ambt en roeping.
Gezien we ook allemaal geroepen zijn tot het ambt van gelovigen.
Ik zie niet zoveel verschil tussen een bediening, een ambt en een roeping. Maar het is denk ik een kwestie van definitie.
In de Bijbel is een ambt nooit iets algemeens dat ieder mens draagt, maar iets waar God iemand concreet toe roept en aanstelt — zoals Mozes, de priesters of de apostelen. Het ambt ontstaat niet doordat iemand verantwoordelijkheid heeft, maar doordat God zelf een opdracht geeft.
Dat verbaast me.
Waar lees je in de Bijbel over een ambt?
Waar lees je in de Bijbel over een ambt?
Klopt, het woord zelf staat niet letterlijk in de Bijbel, maar het verschijnsel wel. God roept en stelt mensen aan voor een specifieke taak: Mozes, Aäron, de priesters, de profeten, de apostelen.
In het Hebreeuws heet dat volgens mij mishmeret — een dienst die van Boven wordt toevertrouwd, niet iets wat je zelf grijpt. Je ontvangt die bediening, je grijpt haar niet. Dus als ik het over een ‘ambt’ heb, bedoel ik dat: een goddelijke aanstelling, niet een menselijke titel. Ik heb het niet over een kerkelijk systeem, maar over het feit dat God Zelf mensen apart zet voor Zijn dienst.
Wat mij betreft, definieer je het verschijnsel ambt dan niet goed.
Dat lijkt me onzin, om meerdere redenen.
Ten eerste wel omdat 'het' helemaal niet 'het' is, maar alleen 'het' is omdat jij 'het' zo definieert.
Maar goed, wat jij als 'het principe van het ambt' definieert, vind ik geen goede definitie. Die definitie vindt ook geen grond in de Schrift. De door mij genoemde begrippen roeping en bediening vinden wél grond in de Schrift.
Ten eerste wel omdat 'het' helemaal niet 'het' is, maar alleen 'het' is omdat jij 'het' zo definieert.
Maar goed, wat jij als 'het principe van het ambt' definieert, vind ik geen goede definitie. Die definitie vindt ook geen grond in de Schrift. De door mij genoemde begrippen roeping en bediening vinden wél grond in de Schrift.
Pas in een trouwdienst kwam duidelijk uit in een stuk uitleg van het huwelijksformulier hoe de man binnen het huwelijk geroepen wordt tot de drie verloren ambten van profeet, priester en koning. In de taakomschrijving van de man komt dat heel mooi naar voren.