Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Maar als we het dan met een huwelijk vergelijken, moeten we wel denken aan de oude vorm van een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Re: Preken beluisteren op internet
Je moet ze niet tegenover elkaar uitspelen.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 08:11 We moeten deze zaken niet tegenover elkaar uitspelen.
Paulus gebruikt in zijn brieven bewust juridische taal, als hij over de rechtvaardiging van de Goddeloze spreek. Anderzijds is er de taal van Hooglied, waar de mystieke eenheid van Christus en de bruid bezongen wordt.
Niet uit elkaar halen dus. God kinderen zullen blijkbaar van beiden iets kennen.
Paulus gebruikt inderdaad juridische taal, maar die haalt hij uit het Oude Testament. Het gaat hem niet om systematische of scholastieke termen, maar om iets relationeels. Hij schrijft aan een gemeente waar Jood en heiden moeite met elkaar hadden. Daarom zegt hij: “Wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn” (Rom. 3:9), en: “Allen hebben gezondigd… en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade” (Rom. 3:23–24). Daarmee zet hij iedereen op één lijn: allen schuldig, allen gerechtvaardigd. En hij werkt dat verder uit: er is geen onderscheid meer (Rom. 10:12), maar één lichaam in Christus (Rom. 12:4–5). In Rom. 8:15 klinkt de relationele band met God zelf: “Die den Geest van het kindschap hebt ontvangen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!”
Ik zie deze brief dus juist als relationeel, gericht op twee groepen in de gemeente, Jood en heiden, om die weer één te krijgen in de Messias. Als je hier systematische of scholastische theologie op loslaat, dan krijg je een heel ander soort brief, een heel andere invulling, een heel andere visie erop – iets wat Paulus nooit bedoeld heeft.
Re: Preken beluisteren op internet
Bedoel je dan met de arme bruid de zondaar die tot geloof kwam?Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 08:22Een arme bruid die rechtvaardig is in relatie met een rijke Christus.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 08:11 We moeten deze zaken niet tegenover elkaar uitspelen.
Paulus gebruikt in zijn brieven bewust juridische taal, als hij over de rechtvaardiging van de Goddeloze spreek. Anderzijds is er de taal van Hooglied, waar de mystieke eenheid van Christus en de bruid bezongen wordt.
Niet uit elkaar halen dus. God kinderen zullen blijkbaar van beiden iets kennen.
Eigenlijk ligt het toch bij beide erin.