Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Maar als we het dan met een huwelijk vergelijken, moeten we wel denken aan de oude vorm van een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Re: Preken beluisteren op internet
Je moet ze niet tegenover elkaar uitspelen.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 08:11 We moeten deze zaken niet tegenover elkaar uitspelen.
Paulus gebruikt in zijn brieven bewust juridische taal, als hij over de rechtvaardiging van de Goddeloze spreek. Anderzijds is er de taal van Hooglied, waar de mystieke eenheid van Christus en de bruid bezongen wordt.
Niet uit elkaar halen dus. God kinderen zullen blijkbaar van beiden iets kennen.
Paulus gebruikt inderdaad juridische taal, maar die haalt hij uit het Oude Testament. Het gaat hem niet om systematische of scholastieke termen, maar om iets relationeels. Hij schrijft aan een gemeente waar Jood en heiden moeite met elkaar hadden. Daarom zegt hij: “Wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn” (Rom. 3:9), en: “Allen hebben gezondigd… en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade” (Rom. 3:23–24). Daarmee zet hij iedereen op één lijn: allen schuldig, allen gerechtvaardigd. En hij werkt dat verder uit: er is geen onderscheid meer (Rom. 10:12), maar één lichaam in Christus (Rom. 12:4–5). In Rom. 8:15 klinkt de relationele band met God zelf: “Die den Geest van het kindschap hebt ontvangen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!”
Ik zie deze brief dus juist als relationeel, gericht op twee groepen in de gemeente, Jood en heiden, om die weer één te krijgen in de Messias. Als je hier systematische of scholastische theologie op loslaat, dan krijg je een heel ander soort brief, een heel andere invulling, een heel andere visie erop – iets wat Paulus nooit bedoeld heeft.
Re: Preken beluisteren op internet
Bedoel je dan met de arme bruid de zondaar die tot geloof kwam?Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 08:22Een arme bruid die rechtvaardig is in relatie met een rijke Christus.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 08:11 We moeten deze zaken niet tegenover elkaar uitspelen.
Paulus gebruikt in zijn brieven bewust juridische taal, als hij over de rechtvaardiging van de Goddeloze spreek. Anderzijds is er de taal van Hooglied, waar de mystieke eenheid van Christus en de bruid bezongen wordt.
Niet uit elkaar halen dus. God kinderen zullen blijkbaar van beiden iets kennen.
Eigenlijk ligt het toch bij beide erin.
-
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Preken beluisteren op internet
Deze week weer lezing geluisterd. https://youtu.be/DzX9O3PPxlY?si=yEUXlBx3QzXoygpl
Hier zijn mijn notities.
1. Centraal stond: Hoe kan de uitverkiezing samen gaan met het aanbod van genade? Dit omdat hij daarop is aangevallen..
2. De remonstanten leren dat het volledige besluit van de uitverkiezing is dat de mensen die geloven uitverkoren zijn. Dus de mensen die de eigenschap van het geloof hebben heeft God uitverkoren. Dat is het enige wat de remonstranten zeggen, niets meer dan dat…
3. De Synode was het hier niet mee eens. Die zeggen dat je dan geen PREdestinatie hebt, maar POSTdestinatie. dat God mensen uitverkiest om hun geloof en volharding. Dus om hun eigenschappen die ze dan hebben.. Maar de Synode vindt dus dat God mensen heeft uitverkoren die de eigenschap geloof en volharding hebben, maar dat dit niet alles is. Volgens de synode heeft hij concrete personen uitverkoren. Niet omdat zij het geloof hebben, maar omdat God de personen heeft uitverkoren als mens. Hij zal deze personen in de tijd het geloof geven. Dus synode wijst de predestinatie van geloof niet af, maar is het er niet mee eens dat dit het volledige besluit is van God. Want dan zou God mensen uitverkiezen op eigenschappen alleen, maar hij verkiest mensen.
4. Van den Brink vind het een mooie gedachte van DL dat God daarin de persoon lief heeft. Dus de mens. Bij de remonstranten heeft God de mens lief omdat hij bepaalde eigenschappen heeft, zoals geloof. Hij zegt dat de bron van Gods liefde in God zelf ligt en niet in de mens.
5. Dordt is genuanceerd. Ze gaan niet mee met de remonstranten dat de volledige wil van God is dat de gelovigen zalig worden. Dus omdat ze die eigenschap hebben.. Maar ze gaan ook niet mee met de andere kant die zeggen dat God wil dat de uitverkorenen zalig worden en de niet uitverkorenen niet. Dordt zegt:
- God wil alle gelovigen behouden
- God wil dat alle ongelovigen verloren gaan
- God wil in de tijd sommige geloof en bekering geven zodat zij werkelijk gaan geloven
- God beslist wie hij wel en wie hij geen geloof schenkt
- Je mag niet zeggen: ik of die is niet uitverkoren. Dat weten we in de tijd nog niet; dat is verborgen.
- Voor ons is ook verborgen waarom God heeft besloten om persoon Y wel te verkiezen en persoon X niet.
6. Hier in is geen tegenstelling. Dus ook in preek niet. Er moet over uitverkiezing gepreekt worden maar ook moet genade aangebonden worden aan alle hoorders. Genade aan mensen die tot hem de toevlucht nemen. God vind het aangenaam dat wij tot hem komen. Er is vreugde in de hemel over elke zondaar die zich bekeerd. God verlangt er naar dat jij gelooft. Hij zendt daarom predikers om mensen tot geloof te brengen. Niemand van ons krijgt met Gods afwijzing te maken als je tot hem komt.
7. Er zijn dominees die zeggen dat je niet moet geloven. Maar het heeft Gods goedkeuring dat je gelooft. Zij beginnen dan te zeggen: ja, je kunt wel geloven, maar je moet wel uitverkoren zijn. Er zijn heel veel dominees die een beeld schetsen van een afkeurende God. In plaats van een God die zich verblijdt in mensen die in geloof tot hem komen. Maar het is de wil van zijn goedkeuring dat mensen tot hem komen in geloof. Hij wil dat alle mensen dit doen. Er staat nergens DL dat je niet mag geloven, omdat je niet uitverkoren bent. Net zoals God wil dat wij bijvoorbeeld naar zijn wil leven, dat wil hij ook van de niet uitverkoren mensen. Als je niet gelooft, is dat niet omdat God jou afkeurt, maar omdat je zelf niet wil geloven. God veroorzaakt jouw ongeloof niet. Dat veroorzaak je zelf.
8. Er zijn maar twee opties:
- Je hoort het aanbod van genade en je neemt het aan, gelooft het en vertrouwd God.
- of je verwerpt het, vertrapt het en houd God verdacht.
Ik vind het super mooi. Want je hebt nu dat God geen tweede agenda heeft. Hij nodigt de mensen tot hem en de mensen mogen komen. Maar als je tot hem komt is dat dan genade en mag je hem daarvoor danken.. echt een aanrader weer om te luisteren
Ook mooi dat God genadig wil zijn en niet uit is op je ondergang. Hij wil dat je tot hem komt. Ik begin de DL steeds meer te waarderen
Hier zijn mijn notities.
1. Centraal stond: Hoe kan de uitverkiezing samen gaan met het aanbod van genade? Dit omdat hij daarop is aangevallen..
2. De remonstanten leren dat het volledige besluit van de uitverkiezing is dat de mensen die geloven uitverkoren zijn. Dus de mensen die de eigenschap van het geloof hebben heeft God uitverkoren. Dat is het enige wat de remonstranten zeggen, niets meer dan dat…
3. De Synode was het hier niet mee eens. Die zeggen dat je dan geen PREdestinatie hebt, maar POSTdestinatie. dat God mensen uitverkiest om hun geloof en volharding. Dus om hun eigenschappen die ze dan hebben.. Maar de Synode vindt dus dat God mensen heeft uitverkoren die de eigenschap geloof en volharding hebben, maar dat dit niet alles is. Volgens de synode heeft hij concrete personen uitverkoren. Niet omdat zij het geloof hebben, maar omdat God de personen heeft uitverkoren als mens. Hij zal deze personen in de tijd het geloof geven. Dus synode wijst de predestinatie van geloof niet af, maar is het er niet mee eens dat dit het volledige besluit is van God. Want dan zou God mensen uitverkiezen op eigenschappen alleen, maar hij verkiest mensen.
4. Van den Brink vind het een mooie gedachte van DL dat God daarin de persoon lief heeft. Dus de mens. Bij de remonstranten heeft God de mens lief omdat hij bepaalde eigenschappen heeft, zoals geloof. Hij zegt dat de bron van Gods liefde in God zelf ligt en niet in de mens.
5. Dordt is genuanceerd. Ze gaan niet mee met de remonstranten dat de volledige wil van God is dat de gelovigen zalig worden. Dus omdat ze die eigenschap hebben.. Maar ze gaan ook niet mee met de andere kant die zeggen dat God wil dat de uitverkorenen zalig worden en de niet uitverkorenen niet. Dordt zegt:
- God wil alle gelovigen behouden
- God wil dat alle ongelovigen verloren gaan
- God wil in de tijd sommige geloof en bekering geven zodat zij werkelijk gaan geloven
- God beslist wie hij wel en wie hij geen geloof schenkt
- Je mag niet zeggen: ik of die is niet uitverkoren. Dat weten we in de tijd nog niet; dat is verborgen.
- Voor ons is ook verborgen waarom God heeft besloten om persoon Y wel te verkiezen en persoon X niet.
6. Hier in is geen tegenstelling. Dus ook in preek niet. Er moet over uitverkiezing gepreekt worden maar ook moet genade aangebonden worden aan alle hoorders. Genade aan mensen die tot hem de toevlucht nemen. God vind het aangenaam dat wij tot hem komen. Er is vreugde in de hemel over elke zondaar die zich bekeerd. God verlangt er naar dat jij gelooft. Hij zendt daarom predikers om mensen tot geloof te brengen. Niemand van ons krijgt met Gods afwijzing te maken als je tot hem komt.
7. Er zijn dominees die zeggen dat je niet moet geloven. Maar het heeft Gods goedkeuring dat je gelooft. Zij beginnen dan te zeggen: ja, je kunt wel geloven, maar je moet wel uitverkoren zijn. Er zijn heel veel dominees die een beeld schetsen van een afkeurende God. In plaats van een God die zich verblijdt in mensen die in geloof tot hem komen. Maar het is de wil van zijn goedkeuring dat mensen tot hem komen in geloof. Hij wil dat alle mensen dit doen. Er staat nergens DL dat je niet mag geloven, omdat je niet uitverkoren bent. Net zoals God wil dat wij bijvoorbeeld naar zijn wil leven, dat wil hij ook van de niet uitverkoren mensen. Als je niet gelooft, is dat niet omdat God jou afkeurt, maar omdat je zelf niet wil geloven. God veroorzaakt jouw ongeloof niet. Dat veroorzaak je zelf.
8. Er zijn maar twee opties:
- Je hoort het aanbod van genade en je neemt het aan, gelooft het en vertrouwd God.
- of je verwerpt het, vertrapt het en houd God verdacht.
Ik vind het super mooi. Want je hebt nu dat God geen tweede agenda heeft. Hij nodigt de mensen tot hem en de mensen mogen komen. Maar als je tot hem komt is dat dan genade en mag je hem daarvoor danken.. echt een aanrader weer om te luisteren
Ook mooi dat God genadig wil zijn en niet uit is op je ondergang. Hij wil dat je tot hem komt. Ik begin de DL steeds meer te waarderen