Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet 

-
Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Dat is veelzeggend.
-
Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
-
Dat heeft Broeksterwoude tot nu toe altijd gedaan.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:11Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'aan de synodebesluiten gaat houden'?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:11Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Wij zijn dankbaar dat de rechter zich na het besluit van het oud moderamen terugtrekt. Wijs van deze rechter om de eis van Broeksterwoude af te wijzen
Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:08Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Wij zijn dankbaar dat de rechter zich na het besluit van het oud moderamen terugtrekt. Wijs van deze rechter om de eis van Broeksterwoude af te wijzen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:08Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Ik verwacht dat in veel classes dit besproken zal gaan worden.
-
Laat het hele punt nu zijn dat rechts ziet dat links het gezag van de Synode op cruciale punten ondermijnt en daarmee het kerkverband als geheel.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.
Dat midden nu blij is dat het gezag van de Synode erkend moet worden door rechts is best apart. Want de synode had dus al geen echt gezag meer.
Rechters zijn vaak ook wijze mensenhuisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()

De uitspraak is dat het goed is dat er een roepende kerk is aangewezen.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.
Dat is de status.
Het volgende probleem volgt nu. De bestaande structuur functioneert niet. Ik ben heel benieuwd of vastgelopen classis het nu op eens voor elkaar krijgen om afgevaardigden te kiezen.
Als eenvoudige leek denk ik dat de GS zag op de praktijk en daardoor gezamenlijk tot de conclusie kwam dat een roepende kerk benoemen niet zinvol was gezien de praktijk van het kerkelijke leven.
En dat de rechter puur theoretisch kijkt naar het recht en zegt in artikel 50 wordt genoemd dat er een roepende kerk aangewezen moet worden, dat is niet gebeurd, dus doe het alsnog.
Ik ben bang dat de uitkomst in de praktijk hetzelfde zal zijn. De vraag is of er sowieso nog een functionerende GS kan komen terwijl de mindere vergaderingen totaal zijn vastgelopen.
Ik snap ook niet waarom je deze uitspraak en het convent zo tegenover elkaar zet.
Het convent is toch niet anders dan te zoeken naar een oplossing voor een geordend en gestructureerd kerkelijk leven?
Wat kun je daar nu op tegen hebben?
Het zou in principe naast elkaar kunnen bestaan.
Maar de rechter heeft volgens mij niets besloten over het vroegtijdig sluiten van de synode zonder de hele agenda afgewerkt te hebben. Dat was voor mij het belangrijkste. Mijn afvaardiging is nu definitief ten einde.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.
-
Dat klopt inderdaad helemaal.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:38Maar de rechter heeft volgens mij niets besloten over het vroegtijdig sluiten van de synode zonder de hele agenda afgewerkt te hebben. Dat was voor mij het belangrijkste. Mijn afvaardiging is nu definitief ten einde.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.
-
De rechter heeft duidelijk uitgesproken dat de structuur wél functioneert. Dat het moeilijk is ontkent hij niet, maar dat is wat anders.HHR schreef: ↑Vandaag, 09:33De uitspraak is dat het goed is dat er een roepende kerk is aangewezen.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.
Dat is de status.
Het volgende probleem volgt nu. De bestaande structuur functioneert niet. Ik ben heel benieuwd of vastgelopen classis het nu op eens voor elkaar krijgen om afgevaardigden te kiezen.
Als eenvoudige leek denk ik dat de GS zag op de praktijk en daardoor gezamenlijk tot de conclusie kwam dat een roepende kerk benoemen niet zinvol was gezien de praktijk van het kerkelijke leven.
En dat de rechter puur theoretisch kijkt naar het recht en zegt in artikel 50 wordt genoemd dat er een roepende kerk aangewezen moet worden, dat is niet gebeurd, dus doe het alsnog.
Ik ben bang dat de uitkomst in de praktijk hetzelfde zal zijn. De vraag is of er sowieso nog een functionerende GS kan komen terwijl de mindere vergaderingen totaal zijn vastgelopen.
Ik snap ook niet waarom je deze uitspraak en het convent zo tegenover elkaar zet.
Het convent is toch niet anders dan te zoeken naar een oplossing voor een geordend en gestructureerd kerkelijk leven?
Wat kun je daar nu op tegen hebben?
Het zou in principe naast elkaar kunnen bestaan.
Een gemeente die afgevaardigden stuurt naar een CGK classis erkent daarmee die classis als het bevoegde orgaan.
Als dezelfde kerk ook afgevaardigden stuurt naar een alternatieve structuur (Rijnsburg), dan bestaan er twee concurrerende meerdere vergaderingen naast elkaar. Dat is in strijd met zowel de geest als de letter van de kerkorde.
Het kan niet anders of dit leidt tot discussie over het toelaten van de afgevaardigden van gemeenten die zich aansluiten bij Rijnsburg. Kerkrechtelijk gezien is dit veel fundamenteler dan de andere discussie.