Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet 

-
Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Dat is veelzeggend.
-
Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
-
Dat heeft Broeksterwoude tot nu toe altijd gedaan.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:11Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'aan de synodebesluiten gaat houden'?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:11Ik hoop dat het veelzeggend is dat Broeksterwoude de kerkorde zo belangrijk vindt en dat ze zich dan ook aan de synodebesluiten gaat houden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29 Inmiddels heeft Broeksterwoude ook gereageerd; zij accepteren het vonnis, omdat het de duidelijkheid geeft die ze graag wilden. Zij geven ook nog wat aanvullende informatie die belangrijk is: "Uit dit vonnis blijkt dat het besluit van de Generale Synode om géén roepende kerk aan te wijzen duidelijk in strijd is met de kerkorde. Van belang is daarbij dat de Voorzieningenrechter heeft uitgesproken dat in een bodemprocedure het besluit om géén roepende kerk aan te wijzen, als een nietig besluit (een besluit dat wordt geacht nimmer te hebben bestaan) zal worden beoordeeld."
Dat is veelzeggend.
Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Wij zijn dankbaar dat de rechter zich na het besluit van het oud moderamen terugtrekt. Wijs van deze rechter om de eis van Broeksterwoude af te wijzen
Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:08Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Wij zijn dankbaar dat de rechter zich na het besluit van het oud moderamen terugtrekt. Wijs van deze rechter om de eis van Broeksterwoude af te wijzen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:08Dat is Broeksterwoude met je eens.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:56Ga de lunch in Nunspeet nu wel missen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:11 En ik ben ook blij voor huisman - nu hoeft hij niet weer een dag naar Nunspeet![]()
Ik verwacht dat in veel classes dit besproken zal gaan worden.
-
Laat het hele punt nu zijn dat rechts ziet dat links het gezag van de Synode op cruciale punten ondermijnt en daarmee het kerkverband als geheel.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14Dat is een halve waarheid. De rechter heeft gezegd dat in een bodemprocedure het besluit nietig verklaard zou worden. Daarmee heeft hij genoeg gezegd. Maar dat maakt verder eigenlijk ook niet zoveel uit. De feiten liggen er: de bestaande CGK structuur functioneert en iedere vorm van reorganisatie mag alleen via de synode plaatsvinden. Lokale kerken zullen de keuze moeten maken: of een afvaardiging naar de classis sturen, of naar het convent op 3 oktober. Als je naar de classis gaat dan erken je de huidige CGK structuur als gezaghebbend. Dan kun je niet daarnaast een alternatieve structuur ook als gezaghebbend erkennen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Mooi toch, dat ze dankbaar zijn dat de rechter hun eis heeft afgewezen.. Sluiting van de GS is niet nietig verklaard en dat vind ik uiterst belangrijk.
Ik verwacht dat in veel classes dit besproken zal gaan worden.
Dat midden nu blij is dat het gezag van de Synode erkend moet worden door rechts is best apart. Want de synode had dus al geen echt gezag meer.