Evangelist schreef: ↑Gisteren, 22:49
MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:02Er staat hierboven zoveel wat simpelweg niet klopt...
Jammer dat je het zo zegt, en niet zegt: 'Er staat zoveel wat naar mijn inzicht niet klopt.' Of: naar mijn gevoelen, naar mijn kijk op de dingen, of... Desondanks zal ik kort ingaan op de genummerde punten.
[/quote]
Had ik inderdaad kunnen doen. Maar 't gaat mij erom uit de emotie te komen en samen te kijken naar de feitelijkheid van de situatie. Emotie gaat ons hierin niet verder helpen naar welke uitkomst dan ook.
Je wijst in de reactie onder [1] naar een omslag ter synode. De vraag naar de toekomst van het kerkverband is inderdaad op de tafel van de GS gelegd. Waar het mij om gaat is dat dit niet geldt van de vraag naar het ontvlechten van het kerkverband. Kerkelijk is díe vraag niet neergelegd op de GS-tafel. Was dit wel het geval, dan is hierbij serieus de vraag te stellen of dan in het licht van KO art. 37 sub 2 (
Een door de kerkenraad genomen besluit tot verbreking van het kerkverband zal niet van kracht zijn voordat de kerkenraad de gemeente heeft geraadpleegd in een speciaal voor deze zaak belegde vergadering met de gemeente, welke vergadering in de kerkdienst op twee achtereenvolgende zondagen is aangekondigd met vermelding van het desbetreffende besluit. (1965/6)) En daarnaast is het maar zeer de vraag of de opgezette taakgroep en convent groep blij is met de manier waarop hun inbreng is verwerkt. De geluiden die ik daarvan ken, wijzen niet in die richting!
Tijdens de synode zijn door velen zeer indringende woorden gesproken. Woorden waar ik mij overigens lang niet altijd in heb herkend. De zeggingskracht en reikwijdte is een puur persoonlijk gevoelen. Want geen van die woorden zijn omgezet in daadwerkelijke besluiten. Ook een moderamen(lid) spreekt ter synode niet voor het geheel. Juist die gesproken woorden van ds. Fokkema destijds, riepen ook tegenreactie op.
Bij veel van de overige punten geef jij een waardering vanuit je eigen denken. Daar ben je natuurlijk vrij in. Maar daarmee een bedoeling herinterpreteren of wijzigen (zoals rondom Quant) is toch een verdraaien van de werkelijk?! Overigens doen je opmerkingen rondom vermaan, gesprek en opvolging voor mij geen recht aan de werkelijkheid zoals ik die ken. Verdergaan dan gesprek en vermaan op het punt van v&a kennen onze kerken niet. Dus vervolgens verwijten dat midden gemeenten niet meer doen, is ze ook overvragen.
En tenslotte nog even het Kuyperiaans denken. Ik betwist dat er geen plan lag of gaandeweg de synode is opgekomen. Er is wel degelijk tijdens de GS zij-overleg geweest over 'wat als'. Het jammere is overigens daarbij ook dat de kerkenraad van Rijnsburg daar de mist ook laat bestaan, door geen achterliggende stukken te willen delen rondom de weg hoe zij tot hun besluit gekomen zijn om een bijeenkomst uit te schrijven. Blijkbaar geldt een revisie aanvraag voor hen niet meer. Maar het gaat hier niet enkel om een 'plan hebben liggen'. Het punt dat in het betreffende artikel wordt gemaakt aangaande het Kuyperiaans denken geldt de kerk als vereniging en het doorslaan naar een kerkverband als een puur menselijk instituut. Het aspect dat de Heere heeft samengevoegd, is daarin totaal geminimaliseerd. En dat herken ik zeker wel in de (her)inrichtingsplannen van Rijnsburg c.s.