Presidentsverkiezingen USA 2024
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
Gisteren werden 5 politieagenten neergeschoten met 3 doden. Vuurwapengeweld is een plaag voor dat land die onoplosbaar lijkt te zijn.
Welke partij is meer tegen vuurwapengeweld in de zin dat zij strengere maatregelen wil nemen om het aantal schietincidenten terug te dringen?
-
Dezelfde partij die bovengemiddeld steun had en heeft bij groepen die bovengemiddeld veel geweld plegen.
- J.C. Philpot
Dit zegt ChatGPT:
Welke partij heeft volgens jou de meeste steun bij mannen/armoede/zwart/tussen de 15 en 34 jaar?Which social group in the U.S. commits the most murders?
According to FBI Uniform Crime Reports (UCR) and Bureau of Justice Statistics (BJS):
- By sex: The overwhelming majority of murders are committed by men (roughly 88–90% of known offenders).
- By age: Young adults are overrepresented. The 15–34 age group consistently makes up the largest share of homicide offenders.
- By relationship: Most victims are killed by someone they know—friends, acquaintances, or family—rather than strangers.
- By socioeconomic factors: Homicide is disproportionately concentrated in disadvantaged communities with high poverty and inequality, regardless of race or ethnicity.
About race/ethnicity:
Crime statistics by race are often highlighted, but they’re heavily influenced by structural factors such as poverty, segregation, and policing. For example:Summary:
- FBI arrest data shows that both Black and White Americans are arrested for homicide, but Black individuals are disproportionately represented relative to their share of the population.
- This disparity correlates strongly with historical inequality, systemic racism, and economic disadvantage, not inherent traits of any group.
The social group most likely to commit murder in the U.S. is young men living in disadvantaged, high-poverty communities.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
In het algemeen de democraten. Daarom vindt ik dat uitsprak van Charlie Kirk hierover verwerpelijk. Als je niet ziet dat vuurwapengeweld een gigantisch probleem en er iets aan gedaan moet worden heb je wel het hoofd in de zand. Een democrat haalde in deze context Jesaja 1 vers 15 aan: En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed. En een terechte opmerking denk ik. Nadat heel erge dingen gebeurt hoor je alleen maar 'thoughts and prayers'. Maar verder verandert er niets.
Dit soort manieren van statistieken gebruiken is echt niet correct. Hoewel je het niet zegt, lijk je te suggereren dat partijvoorkeur (of zelfs maar stemmer zijn) en gewelddadig gedrag binnen leeftijdsgroep ongeveer ongecorreleerd is. Dus dat de fractie partij A onder de geweldadigen in de bevolkings(sub)groep ongeveer gelijk is aan de fractie partij A onder alle mensen in de bevolkings(sub)groep. Dat mag je niet zomaar aannemen.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 13:38Dit zegt ChatGPT:
Welke partij heeft volgens jou de meeste steun bij mannen/armoede/zwart/tussen de 15 en 34 jaar?Which social group in the U.S. commits the most murders?
According to FBI Uniform Crime Reports (UCR) and Bureau of Justice Statistics (BJS):
- By sex: The overwhelming majority of murders are committed by men (roughly 88–90% of known offenders).
- By age: Young adults are overrepresented. The 15–34 age group consistently makes up the largest share of homicide offenders.
- By relationship: Most victims are killed by someone they know—friends, acquaintances, or family—rather than strangers.
- By socioeconomic factors: Homicide is disproportionately concentrated in disadvantaged communities with high poverty and inequality, regardless of race or ethnicity.
About race/ethnicity:
Crime statistics by race are often highlighted, but they’re heavily influenced by structural factors such as poverty, segregation, and policing. For example:Summary:
- FBI arrest data shows that both Black and White Americans are arrested for homicide, but Black individuals are disproportionately represented relative to their share of the population.
- This disparity correlates strongly with historical inequality, systemic racism, and economic disadvantage, not inherent traits of any group.
The social group most likely to commit murder in the U.S. is young men living in disadvantaged, high-poverty communities.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Welja. Schakel de werkelijkheid maar uit als het niet te pas komt in de eigen, overzichtelijke gemaakte, bubbel.
-
J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 13:38Dit zegt ChatGPT:
About race/ethnicity:
54% van de mannen stemde republikeins.
86% van de zwarte kiezers stemde op Harris.
Inkomen en leeftijd staan niet in het artikel.
https://nos.nl/collectie/13980/artikel/ ... -hele-land
Je kunt ook via social media in een bubble komen. In een fuik van filmpjes en berichten waarin meningen die je toch al had, worden bevestigd (en geradicaliseerd).
Om ontopic te blijven: zo pakt Trump cs het aan: alle onwelgevallige kritiek moet opgeruimd. Tot zover vrijheid van meningsuiting in de VS. En een warm welkom aan minder persvrijheid en programma's die MAGA propageren zonder dat er een tegenreactie mogelijk is. Dat is echt de kant die een samenleving op moet!
Dit moet toch op z'n minst doen denken aan hoe het begin van dat proces er ook uitzag in Rusland en Hongarije en dat soort landen. Het beweegt nu langzaam maar zeker die kant op.
Rusland en Hongarije....Enig idee hoe totaal gehersenspoeld je klinkt?ZWP schreef: ↑Vandaag, 09:21Je kunt ook via social media in een bubble komen. In een fuik van filmpjes en berichten waarin meningen die je toch al had, worden bevestigd (en geradicaliseerd).
Om ontopic te blijven: zo pakt Trump cs het aan: alle onwelgevallige kritiek moet opgeruimd. Tot zover vrijheid van meningsuiting in de VS. En een warm welkom aan minder persvrijheid en programma's die MAGA propageren zonder dat er een tegenreactie mogelijk is. Dat is echt de kant die een samenleving op moet!
Dit moet toch op z'n minst doen denken aan hoe het begin van dat proces er ook uitzag in Rusland en Hongarije en dat soort landen. Het beweegt nu langzaam maar zeker die kant op.
Er is vorige week een rechtse stem doodgeschoten door links. En pagina na pagina lees ik gejammer dat rechts links de mond snoert.
Het is niet zo geweldig met de persvrijheid in Rusland en Hongarije. In Rusland zijn er aardig wat journalisten gedood. Natuurlijk is dat in de ogen van sommigen allemaal niet zo erg. Net als de moord op Hortman veel minder erg was dan de moord op Kirk. En de moord op mensen op boten in internationale wateren in de buurt van Venezuela telt al helemaal niet. Voor de goede orde. Alle moorden zijn erg en moorden moeten niet gebruikt worden om polarisatie te laten toenemen.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 09:36Rusland en Hongarije....Enig idee hoe totaal gehersenspoeld je klinkt?ZWP schreef: ↑Vandaag, 09:21Je kunt ook via social media in een bubble komen. In een fuik van filmpjes en berichten waarin meningen die je toch al had, worden bevestigd (en geradicaliseerd).
Er is vorige week een rechtse stem doodgeschoten door links. En pagina na pagina lees ik gejammer dat rechts links de mond snoert.
Er is nog erg weinig bekend over de moordenaar van Kirk. Was hij links? Hij had in ieder geval bepaalde kenmerken die meer voorkomen in linkse kring (zeker sinds culture wars). Volgens mij is nog niets duidelijk of er grotere "linkse" verbanden waren waar hij deel van was. Het lijkt me niet goed om voor de muziek uit te lopen.
En ja het is een probleem als mensen de mond worden gesnoerd, omdat ze kritiek hebben op hoe met de moord wordt omgegaan (dat was waar het omstreden stuk van Kimmel over ging), of als mensen bewust zo negatief mogelijk worden uitgelegd. Geenstijl is volgens mij een van jouw bronnen (of je hebt gemeenschappelijke bronnen), dus misschien hebt hun oordeel over je woorden wat gewicht. Zij schrijven over jouw framing van Kaag:
Ze zeggen nog meer, maar dit is het punt wat speelt.Woorden doen ertoe. Daarom willen wij er graag op wijzen dat Sigrid Kaag het neerschieten van Charlie Kirk in het fragment hierboven "schokkerend" noemt en geweld "een doodsvonnis voor de beademing van de democratie". Woorden doen ertoe. Suggereren dat Sigrid Kaag in het fragment hierboven eigenlijk zegt dat Charlie Kirk zijn dood aan zichzelf te wijten heeft, is daarom volstrekt idioot en kwaadwillend.
En ja, ik vrees dat MAGA aan het afglijden is richting erg foute regimes uit het verleden. Daarom is het denk ik ook goed om te kijken of de respons op Kirk's moord niet vergelijkbaar wordt met die op "Reichstag brand" en Kirk geen "Horst Wessel-status" krijgt (voor de goede orde het gaat om status na dood, geen vergelijking daarvoor). Er zijn grote verschillen tussen VS nu en Duitsland jaren 30, maar dat zegt niet dat er geen lessen te trekken zijn of geen vergelijkingen mogelijk zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Ik zei duidelijk dat de richting in de VS hetzelfde is als die landen.
Je kunt toch niet ontkennen dat Trump cs op z'n minst die (overigens verschrikkelijke) moord gebruikt om zijn eigen verhaal door te drukken? Je kunt toch niet ontkennen dat tegenstemmen gesmoord worden? Je kunt toch niet meer ontkennen dat Trump tegenspreken je veel geld en je baan kan kosten?
We weten overigens nog niet precies wat de motieven van de moordenaar waren. En als dat vanuit 'links' kwam dan betekent dat nog niet dat wat Trump doet wél goed is? Laten we dat even scheiden.
-
Dat Trump lijkt te radicaliseren vind ik zorgelijk, maar ook begrijpelijk. Het was een verbale strijd, vervolgens kijk je zelf de dood in de ogen en nu lukt een moordaanslag wel en is een belangrijke medestander vermoord.
Inderdaad valt met radicaal links - waar deze posting ook zo'n mix van is - niet te praten. Muduro is nu een grote held want Trump doet wat. Hongarije blijft vergeleken worden met Rusland wat gewoon onzin is. Ik heb, v.wb.t. mw. Kaag, gezien wat op gebeurde. De zinsnede "woorden doen ertoe" is in de context enkel rationeel om duidelijk te maken dat "rechts niet alles moet zeggen wil ze dit soort issues voorkomen" Anders was de zinsnede wartaal. Het zal een slip of the tongue zijn geweest maar juist dat toonde de onderliggende grondhouding.parsifal schreef: ↑Vandaag, 09:58Het is niet zo geweldig met de persvrijheid in Rusland en Hongarije. In Rusland zijn er aardig wat journalisten gedood. Natuurlijk is dat in de ogen van sommigen allemaal niet zo erg. Net als de moord op Hortman veel minder erg was dan de moord op Kirk. En de moord op mensen op boten in internationale wateren in de buurt van Venezuela telt al helemaal niet. Voor de goede orde. Alle moorden zijn erg en moorden moeten niet gebruikt worden om polarisatie te laten toenemen.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 09:36Rusland en Hongarije....Enig idee hoe totaal gehersenspoeld je klinkt?ZWP schreef: ↑Vandaag, 09:21Je kunt ook via social media in een bubble komen. In een fuik van filmpjes en berichten waarin meningen die je toch al had, worden bevestigd (en geradicaliseerd).
Er is nog erg weinig bekend over de moordenaar van Kirk. Was hij links? Hij had in ieder geval bepaalde kenmerken die meer voorkomen in linkse kring (zeker sinds culture wars). Volgens mij is nog niets duidelijk of er grotere "linkse" verbanden waren waar hij deel van was. Het lijkt me niet goed om voor de muziek uit te lopen.
En ja het is een probleem als mensen de mond worden gesnoerd, omdat ze kritiek hebben op hoe met de moord wordt omgegaan (dat was waar het omstreden stuk van Kimmel over ging), of als mensen bewust zo negatief mogelijk worden uitgelegd. Geenstijl is volgens mij een van jouw bronnen (of je hebt gemeenschappelijke bronnen), dus misschien hebt hun oordeel over je woorden wat gewicht. Zij schrijven over jouw framing van Kaag:Ze zeggen nog meer, maar dit is het punt wat speelt.Woorden doen ertoe. Daarom willen wij er graag op wijzen dat Sigrid Kaag het neerschieten van Charlie Kirk in het fragment hierboven "schokkerend" noemt en geweld "een doodsvonnis voor de beademing van de democratie". Woorden doen ertoe. Suggereren dat Sigrid Kaag in het fragment hierboven eigenlijk zegt dat Charlie Kirk zijn dood aan zichzelf te wijten heeft, is daarom volstrekt idioot en kwaadwillend.
En ja, ik vrees dat MAGA aan het afglijden is richting erg foute regimes uit het verleden. Daarom is het denk ik ook goed om te kijken of de respons op Kirk's moord niet vergelijkbaar wordt met die op "Reichstag brand" en Kirk geen "Horst Wessel-status" krijgt (voor de goede orde het gaat om status na dood, geen vergelijking daarvoor). Er zijn grote verschillen tussen VS nu en Duitsland jaren 30, maar dat zegt niet dat er geen lessen te trekken zijn of geen vergelijkingen mogelijk zijn.
Ik vind wat Trump doet volkomen terecht - niet normaal maken wat niet normaal is - en ik hoop dat het in NL ook gaat gebeuren. Saneer de NPO!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 sep 2025, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het prima dat de doodscultus van links een halt wordt toegeroepen. Vrijheid betekent niet fysiek geweld toestaan tegen jezelf.ZWP schreef: ↑Vandaag, 10:07Ik zei duidelijk dat de richting in de VS hetzelfde is als die landen.
Je kunt toch niet ontkennen dat Trump cs op z'n minst die (overigens verschrikkelijke) moord gebruikt om zijn eigen verhaal door te drukken? Je kunt toch niet ontkennen dat tegenstemmen gesmoord worden? Je kunt toch niet meer ontkennen dat Trump tegenspreken je veel geld en je baan kan kosten?
We weten overigens nog niet precies wat de motieven van de moordenaar waren. En als dat vanuit 'links' kwam dan betekent dat nog niet dat wat Trump doet wél goed is? Laten we dat even scheiden.